nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 16:43

Sinds een week of 7 hebben wij een nieuwe pony. Schat van een ruin van 4 jaar. Mijn dochter leidt hem op.
Helaas begon hij 2 weken geleden ineens te hoesten, zo'n nare droge hoest. Na een paar dagen de dierenarts gebeld omdat het niet verbeterde. Hij had wat versnelde hartslag maar geen koorts. Hij kreeg een kuur voor 10 dagen; Ventipulmin. Inmiddels zijn we 6 dagen verder en de hoest lijkt iets minder hard, maar nog steeds frequent.

Vandaag had ik een balafspraak met de dierenarts en zij vond ook dat het er dus op lijkt dat het geen virus is, want dan had de Ventipulmin echt wel verbetering moeten laten zien.
Haar conclusie is dus gevoeligheid voor stof/hooi etc. Advies; liefst 24 uur naar buiten of 's nachts in een buitenstal/stal met buitenluik. Niet meer op stro maar op vlas of krul. Hooi stomen of kuil voeren.
Nu staan we (ook nog niet zo lang) op een hele fijne pensionstal waar we liever niet weg willen.
Maarrrr doordat het vroeg donker is, gaan alle paarden vroeg naar binnen. Soms gaan de paarden ook niet vroeg naar buiten omdat de staleigenaar eerst even weg moet en dan zet hij ze daarna buiten. Hierdoor staan ze sinds een paar weken natuurlijk ene stuk meer binnen dan met het mooiere weer (dan staan ze echt minimaal 12u buiten)
Tevens is het een grote open stal waarbij de paarden op een dikke laag stro staan en ze hooi of kuil (ik zie het verschil niet goed, dus zal eens navragen wat ze nou krijgen) van de grond eten. Ik denk dus dat het een vrij stoffige stal is (veel spinnenwebben, stro wordt met een sjofel opgestrooid als ze buiten staan maar kan me wel voorstellen dat er daardoor flink wat stof blijft hangen. Het is allemaal minder goed geventileerd dan in de zomer.

Ik ga straks overleggen met de staleigenaar over wat er mogelijk is.
Waar zouden jullie beginnen? Meteen andere stalling zoeken (niet makkelijk met veel buiten, in omgeving Zwolle) of bijv beginnen met ander hooi/kuil en op vlas ipv stro? Al vraag ik me af of dat laatste zinvol is omdat de stallen juist zo open zijn. Dan heeft hij toch ook last van stro van de andere paarden lijkt me?
Ik weet even niet goed waar ik nu moet beginnen.


troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:45

Andere stal gaan zoeken waar ze 24/7 buiten staan is mijn tip en dan1 waar ze verpakt hooi of geweekt hooi voeren. Anders blijf je bezig met een gevoelig paard.

Koper

Berichten: 30093
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:47

Ik zou beginnen met achterhalen of het probleem echt die overgevoeligheid is. Heeft de veearts je niet doorverwezen voor een bronchoscopie bij voorbeeld?

Mijn ruin reageerde ook niet op Ventipulmin. Bleek hij uiteindelijk een leverprobleem te hebben. Z'n longen hadden er, ondanks het hoesten, niets mee te maken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

okdoei
Berichten: 619
Geregistreerd: 25-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:50

wij hebben ook een paard met stof en stro allergie.
gaat heel goed, totdat er perongeluk wordt geveegd als hij binnen staat.
gelukkig houden ze er redelijk goed rekening mee en staat paard in iedergeval niet dicht naast de hooibaal, en gaat hij buiten als er gemest/geveegd wordt.
hooi voeren wij nat uit een hooinet. en paard zelf staat op vlas.
ook staat hij vooraan in de stalgang bij de deur zodat hij veel frisse lucht krijgt.

in het begin stond hij achteraan in de stal dicht bij de hooibaal die soms stoffig was en hadden mensen regelmatig de neiging om, als ze de stalgang hadden aangeveegd, het "afval" bij hem in de stal te vegen.

nu houdt hij zich vooraan bij de deur zeer goed en probeert iedereen er rekening mee te houden.

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:51

Probeer eens een kuurtje pulmitranq van sensipharm. Hoogste dosis geven, grote kans dat het gewoon over gaat.

Mijn paard had ook geprikkelde luchtwegen met een droge hoest. Heel veel kuren ventipulmin en een bronchoschopie verder, niets te vinden, behalve wat irritatie en geen resultaten.

Kuurtje van sensipharm erin, binnen 2 weken, over. Nooit meer gehoest. En dat na bijna 3 jaar kwakkelen.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:52

Ik vind het ook vrij snel gediagnosticeerd, je zou eens sputolysin kunnen proberen. Als er vastzittend slijm zit die het veroorzaakt dan komt het daar wel mee los.

Hooi natmaken is altijd verstandig om te doen bij hoesten, en op vlas zetten is ook iets wat je vrij makkelijk kunt proberen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Daphne__
Berichten: 12440
Geregistreerd: 12-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:56

Oosterwolde Gelderland te doen? Daar zou je kunnen informeren. Staat er sowieso 1 meer uit Zwolle. Daar kunnen ze 24/7 buiten en verder gewoon goede verlichte en gedraineerde bak, springmateriaal, in de zomer vaak ring uitgezet op gras, niet zuinig met ruwvoer, wasplaats... Verder ook (oude, maar toch, kantine) en wc. En niet duur.

Mijn pony's staan er ook, maar dan op stal. Dat is ook zeker een aanrader, buitenstallen, vlas.. Maar momenteel alles vol en dacht wachtlijst, maar weet ik niet zeker.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 17:47

@koper ze heeft het wel over longspoeling ed gehad, maar ze denkt dat het geen zin heeft zolang we niet iets veranderen aan het stalklimaat.

@okdoei helemaal niet over nagedacht maar er wordt ook een paar keer per dag geveegd inderdaad, ook bij zijn stal. Hij staat in het midden van de stal, niet echt bij een deur. Al gaan de deuren nu ook de hele tijd dicht vanwege de kou.

@zorro is dat een supplement?

@elisa ik vind het ook even lastig. Ik heb ook gevraagd of dit het enige medicijn is (ventipumin) en zij zei dat als het ging om vastzittend slijm / hoesten door onderliggend virus Ventipulmin echt had geholpen. Dus dat een ander medicijn dan geen zin heeft. Ook omdat er geen slijm naar buiten komt als hij hoest; daaruit concludeert zij dat het dus geen vastzittend slijm is? Klinkt wel logisch?

Hij was wel snotterig vorige week, maar ik zie dus geen slijm naar buiten komen als hij hoest.
Wat is sputolysin?

@Daphne helaas is Oosterwolde echt te ver :-(

zorro

Berichten: 8757
Geregistreerd: 19-02-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 17:55

Ja klopt, google maar eens.

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:16

Koekie73 schreef:
@elisa ik vind het ook even lastig. Ik heb ook gevraagd of dit het enige medicijn is (ventipumin) en zij zei dat als het ging om vastzittend slijm / hoesten door onderliggend virus Ventipulmin echt had geholpen. Dus dat een ander medicijn dan geen zin heeft. Ook omdat er geen slijm naar buiten komt als hij hoest; daaruit concludeert zij dat het dus geen vastzittend slijm is? Klinkt wel logisch?
(


Sputolysin maakt het slijm dunner zodat het makkelijker opgehoest kan worden. Sputolysin zorgt er ook voor dat de kleinste longblaasjes niet dichtklappen, zodat de elasticiteit van de longen niet achteruitgaat en het effect van antibiotica in de longen toeneemt. Sputolysin wordt vaak in combi gegeven met antibiotica bij een brochitis met onsteking/bacterie. Ventipulmin (clenbuterol) verdunt ook het slijm, maar verwijdt ook de luchtwegen en is daarnaast ontstekingsremmend. Doordat het de luchtwegen verwijdt, onderdrukt het ook de hoest, waardoor het slijm juist niet wordt opgehoest. De meningen over ventipulmin als oplossing bij een infectie als gevolg van een virus of bacterie is dus ook verdeeld. Een 10 daagse behandeling is, bij een infectie, ook te kort.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:40

Ik had dit ook eens toen ik net een nieuwe pony had. Volgens de veearts zijn er op elke stal andere allergenen.Ik kreeg toen een andere box wel op dezelfde stalling. En,volgens een oud mannetje wat daar rondliep,zou zout (een liksteen) helpen tegen hoest. Die kreeg hij dus ook. En enige tijd Ventipulmin. Het probleem verdween door deze maatregelen.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:42

Babootje schreef:
Koekie73 schreef:
@elisa ik vind het ook even lastig. Ik heb ook gevraagd of dit het enige medicijn is (ventipumin) en zij zei dat als het ging om vastzittend slijm / hoesten door onderliggend virus Ventipulmin echt had geholpen. Dus dat een ander medicijn dan geen zin heeft. Ook omdat er geen slijm naar buiten komt als hij hoest; daaruit concludeert zij dat het dus geen vastzittend slijm is? Klinkt wel logisch?
(


Sputolysin maakt het slijm dunner zodat het makkelijker opgehoest kan worden. Sputolysin zorgt er ook voor dat de kleinste longblaasjes niet dichtklappen, zodat de elasticiteit van de longen niet achteruitgaat en het effect van antibiotica in de longen toeneemt. Sputolysin wordt vaak in combi gegeven met antibiotica bij een brochitis met onsteking/bacterie. Ventipulmin (clenbuterol) verdunt ook het slijm, maar verwijdt ook de luchtwegen en is daarnaast ontstekingsremmend. Doordat het de luchtwegen verwijdt, onderdrukt het ook de hoest, waardoor het slijm juist niet wordt opgehoest. De meningen over ventipulmin als oplossing bij een infectie als gevolg van een virus of bacterie is dus ook verdeeld. Een 10 daagse behandeling is, bij een infectie, ook te kort.


Dankje voor de verduidelijking! dat wist ik niet, maar ik weet wel uit ervaring dat sputolysin dus vaak erg goed werkt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 20:28

Ook namens mij bedankt Babootje. Dan snap ik ook dat Sputolysin inderdaad nog zou kunnen helpen. Ik heb het net besteld.

Ik was net even bij de pony en zag hem met een flinke snotneus staan. Mijn gevoel zegt dat hij toch 'gewoon' een infectie heeft die wat langer duurt. Blijkbaar reageert hij niet op de ventipulmin maar toch heb ik niet direct het idee dat stof het probleem is. Gebaseerd op het feit dat hij de eerste weken nergens last van had, bij de vorige eigenaar nergens last van had en gewoon verkouden lijkt.

Lindsey_99
Berichten: 2450
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:48

Hopelijk heeft het te maken met de stress van de verkoop, verhuizing, en de bijbehorende dip in weerstand. In combinatie met de nieuwe stal, virusje wellicht...beterschap ermee. Evt. kun je HIER kijken of er een 247 buiten plek is.

Over de IJssel

Mowgli4

Berichten: 1377
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:51

hoor je hem ook ademen? of dat niet...
mijn pony bleek te hoesten door een vernauwde luchtpijp, wat eerst op dampig werd geschoven.
maar uiteindelijk bleek door zijn vernauwde luchtpijp ook zijn lever en nieren aangetast.
ook hij functioneert nu beter op het lang buiten staan.

Great friends are hard to find, difficult to leave, impossible to forget Mowgli, Blitz & Jay

lianne125

Berichten: 1425
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:11

Ik zou een longspoeling icm met een bronchoscopie laten uitvoeren op een goede kliniek. Dat is de enige manier om er achter te komen waarom hij hoest en wat je daar aan kunt doen.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 21:11

@lindsey dat gevoel heb ik inderdaad. Dank voor de link. Ik ga dit weekend bij een paddock paradise kijken.

@mowgli nee ik hoor hem niet ademen. Ik heb jouw topic over Mowgli gelezen, pittig hoor. Feel fijn dat het zoveel beter functioneert met het lang buiten staan.

Gooiske
Berichten: 1061
Geregistreerd: 20-06-11
Woonplaats: Tegenover het bos

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:22

Misschien domme opmerking van mij, maar is hij wel ontwormd?
Van wormen kunnen ze ook behoorlijk gaan hoesten, en ook hebben ze dan mindere weerstand.

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:28

Hier een pony die hetzelfde had, begon met een nare hoest die met Ventipulmin wel over ging. Daarna kwam de hoest terug, dus weer Ventipulmin. Helaas hielp dat niet en ging het af en aan. Zelfs aan de antibiotica en andere medicatie gezeten. Ze stond al op vlas, zoveel mogelijk buiten, stallen zijn toen helemaal schoongemaakt, het hooi werd verplaatst (van boven de stallen naar een schuur) en ze kreeg al gestoomd hooi. Uiteindelijk weer op de kliniek geweest, allerlei onderzoeken en ze bleek chronische luchtwegproblemen te hebben. Dit kunnen ze schijnbaar 'ineens' ontwikkelen, helaas. We hebben nog twee weken lang 2x daags gepufd met Ventolin en Flixotide, maar ook dat hielp geen drol.

Alle genoemde supplementen en dingen hier in dit topic geprobeerd en uiteindelijk besloten om pony op 'vervroegd pensioen' te verhuizen naar een 24/7 buiten stalling. Godzijdank gaat het nu met haar gezondheid goed en hoor ik haar eigenlijk nooit meer hoesten (klopt af). Hoewel ik niet weg wilde van de stal waar ik stond, had ik geen betere keuze kunnen maken. Eigenlijk had ik dit al veel eerder moeten doen :o

Ik heb nog een vrijwel ongebruikte pot Sputolysin staan voor de geïnteresseerden :')

racebiet

Berichten: 186
Geregistreerd: 23-10-10
Woonplaats: Dordrecht

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:33

Ik zou ook overwegen even met beleid aan te kijken, als je paard een infectie van de luchtwegen heeft. In combi met toch wat stress (je hebt hem nog niet zo lang ) kan ik me ook zo voorstellen dat het gewoon wat langer nodig heeft om te herstellen.

N4N4
Berichten: 1092
Geregistreerd: 15-10-15

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 21:54

Ik heb nog een dichte verpakking pulmitranq staan die niet meer nodig is

De allerliefste en het allermooiste paard van de hele wereld ... is de mijne :-)

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 23:21

Ik heb een hoester gehad en weet dus alles van hoesten en soorten hoestgeluiden :D Bij de mijne was het niet hooi, stro of stof maar waren het (jawel) de berkenbosjes waar het paard alergisch voor was. Heb haar een paar x in utrecht gehad wegens hoesten met pompende ademhaling en al maar stond ze daar eenmaal waren de verschijnselen weg. Het lag dus aan iets op stal, maar we hadden allemaal buitenboxen. Tot we de omgeving eens meenamen en het daar vol met berken bleek te staan. Voila!
Maar, TS je kunt het nog even aankijken met sputolysin een paar weken. Houd haar een beetje aan t werk, maar niet in het zweet, want de troep moet eruit. Blijft het na 2 nog steeds hoesten zou ik een bronchoscopie overwegen en het slijm laten onderzoeken, zodat je weet of en dan welke bacterie moet worden aangepakt.

hiphopje

Berichten: 2321
Geregistreerd: 16-01-08
Woonplaats: in de Maasduinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:07

anjali schreef:
Ik had dit ook eens toen ik net een nieuwe pony had. Volgens de veearts zijn er op elke stal andere allergenen.

Klopt. Mijn paard is nu drie keer verhuisd en echt iedere verhuizing na een week of twee drie ging hij hoesten. Vorige keren dat laten komen en medicijnen gekregen. Maar laatste keer, afgelopen september weer een hoestperiode na paar weken op de nieuwe stal. Aangezien ik hem niet weer vol wilde stoppen met medicijnen heb ik een grote fles NAF respirator gekocht en binnen twee weken was het over.
Nu gaat hij eind deze maand weer verhuizen dus ik ben benieuwd of hij weer gaat hoesten na een paar weken. Hij krijgt nu wel fenegriek bij en dat blijf ik ook even geven.

And into the forest i go
To loose my mind and find my soul

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Re: nieuwe pony hoest; ventipulmin lijkt niet te werken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 15:52

Ik heb sputolysin gegeven voor het eerst vandaag. Hij werd niet meteen enthousiast van het witte poeder door z'n muesli :D Hoe geven jullie dit?
Ik heb met mezelf afgesproken het een week aan te kijken met de sputolysin en heb ook fenegriek gekocht.
Als het dan niet beter is, ga ik toch een andere da bellen voor verder onderzoek. Voor dat ik verder ga met andere stalbedekking, ipv het kuil dat ze nu krijgen, zelf hooi inslaan dat ik ga weken (weet even niet hoe dit dan moet op de wei want de kudde wordt daarop ook bijgevoerd met kuil)|
Staleigenaar let wel meer op met vegen en ventileren ed. maar hij denkt ook dat het gewoon een virus/verkoudheid is en verwacht dat dat met 2 weken wel verbeterd is.

Koekie73

Berichten: 2632
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 15:53

hiphopje schreef:
anjali schreef:
Ik had dit ook eens toen ik net een nieuwe pony had. Volgens de veearts zijn er op elke stal andere allergenen.

Klopt. Mijn paard is nu drie keer verhuisd en echt iedere verhuizing na een week of twee drie ging hij hoesten. Vorige keren dat laten komen en medicijnen gekregen. Maar laatste keer, afgelopen september weer een hoestperiode na paar weken op de nieuwe stal. Aangezien ik hem niet weer vol wilde stoppen met medicijnen heb ik een grote fles NAF respirator gekocht en binnen twee weken was het over.
Nu gaat hij eind deze maand weer verhuizen dus ik ben benieuwd of hij weer gaat hoesten na een paar weken. Hij krijgt nu wel fenegriek bij en dat blijf ik ook even geven.


Dat is toch wel typisch inderdaad. Staat jouw paard dan wel altijd op vlas bijvoorbeeld? Komt het dan door wennen aan ander ruwvoer en ander stalklimaat?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geertema, GrapeshotBot en 35 bezoekers

cron