Ongewenste DA rekening

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 12:06

Wie kan mij helpen en weet in hoever ik in mijn recht sta? Ik weet niet zo goed wat ik met de situatie aan moet en vind dit totaal onterecht.
Enkele weken geleden is er door een oud(mede) pensionklant de DA gebeld voor mijn paard. De reden zou zijn dat hij vast zat met zijn been in de stal. Dit was op een vrijdagavond en de dichtstbijzijnde DA kliniek was blijkbaar niet voor de hand liggend (stel de situatie is levensbedreigend dan had ik deze gebeld)
Ipv van deze kliniek te bellen is er ook nog gekozen voor een dierenarts welke 24 km uit de buurt woont.
Die betreffende avond had ik de schrik van mijn leven toen ik ineens de pensionklant aan de telefoon kreeg. Hij heeft mij de DA in kwestie aan de telefoon gegeven welke mij bevestigde dat zij mijn paard zou gaan behandelen voor een schaafwondje op zijn been en hem penicilline zou geven tegen de ''pijn''
Ik heb aan de telefoon aangegeven dat ik hier totaal niet mee eens ben om een paard penicilline te geven voor een schaafwond en ik het ook wel raar vind waarom de DA op stal is gekomen om te bevestigen aan een mede pensionklant dat mijn paard dus een schaafwond heeft.

Na het weekend lag de rekening dus ook al meteen netjes aan mij geadresseerd op de mat!
194 euro!! voor een schaafwond! Sorry maar ik werd zo boos, dit is zonder overleg met mij gedaan en een mede pensionklant heeft het recht niet om een dierenarts te bellen zonder de stalhouder in te lichten welke (neem ik aan) mij ook contacteert als er iets is. Vat het niet verkeerd op, wanneer mijn paard half dood aangetroffen wordt op stal mag de DA altijd meteen gebeld worden maar ik vind dit echt een raar verhaal! Meteen de kliniek welke langs geweest is opgebeld en vermeld dat ik echt niet een rekening van 194 euro ga betalen voor een schaafwond en zij ook zonder toestemming gekomen zijn. Dat zij de rekening lekker mogen toe sturen naar de persoon wie gebeld heeft.
DA zou met mij contact opnemen en dat werd netjes na een klein uurtje gedaan waarop ik als antwoord kreeg. De persoon weigert te betalen voor andermans paard dus u moet betalen want het is uw paard.

Wat kan ik hiermee?

fight for what you want and you will never lose


BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:10

Tja, ik vind dat er eerst contact met de eigenaar moet worden gezocht. Wat zegt je pensionhouder er van ? Zou wel een mooie bak zijn wanneer iedereen maar een da voor andermans dieren in kan schakelen. Ik zou eens juridisch advies inwinnen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

juval

Berichten: 13092
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:13

Auw, wat een geld zeg. Ik zou er ook niet blij van worden.
Probeer in overleg met de dierenarts en je stalgenoot tot een oplossing te komen. Als zij niet mee willen bewegen vrees ik toch dat je moet betalen. Dierenartskosten zijn nu eenmaal gemaakt. Ik hoop dat er een goede oplossing voor komt.

In memoriam, Zoëy : [IM] Zoëy, onze gouden stippelpony

don't bite the hand that feeds you

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:13

Jij bent niet de opdrachtgever geweest en kan de DA dus niet de rekening naar jou sturen (hoe komen ze aan je adresgegevens?)

Black is the colour of my true love's hair


secricible

Berichten: 25681
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:18

Volgens mij kunnen ze nooit van jou verwachten dat je betaald. Dat is een beetje vergelijkbaar met iemand die jou auto mee pakt, naar garage rijdt, nieuwe banden er onder zet en hem opnieuw laat spuiten en dan zou de rekening naar jou gaan want "het is jou auto".
Lastige situatie, het is niet levensbedreigend dus persoonlijk vind ik dat DA toestemming van jou had moeten hebben. Maar hoe dat juridisch zit vraag ik me af...

"what is the bravest thing you've ever said?" asked the boy
"Help" said the horse

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:20

Ik zou de rekening toch echt aan diegene geven die de DA gebeld heeft.

_Nancy

Berichten: 14080
Geregistreerd: 07-09-06
Woonplaats: Heesch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:21

Onali schreef:
Jij bent niet de opdrachtgever geweest en kan de DA dus niet de rekening naar jou sturen (hoe komen ze aan je adresgegevens?)



Dit dus, volgens mij werkt dit zo.
Zou toch te gek zijn dat iedereen voor mijn paard de DA kan bellen en ik maar moet betalen, terwijl ik geen toestemming oid heb gegeven..

Ik vind dat alleen de stalhouder, na eerst (een poging tot) overleg met mij, de DA mag bellen voor mijn paard.

♥ Happiness has arrived! ♥
♥ Jasper 17-06-2018 ♥
♥ Mathijs 24-09-2019 ♥

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:23

Waarom heeft deze stalgenoot jou of de pensionhouder niet ingelicht? Dat ze schrikt en meteen belt kan ik indenken maar dan als het niet levensbedreigend is bel je eerst de eigenaar lijkt mij

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:25

De kloterij er aan is: je wint het toch niet..

Ik heb zo iets dergelijks mee gemaakt met mijn paard. Ik wilde graag dat mijn paard eens algemeen onderzocht word (had haar net gekocht, ze was flauw, sip en niet fit) Ik vroeg om een controle en bloed onderzoek. Ik ga er dan ook van uit dat ze fatsoenlijk word nagekeken.

Nee hoor, niks aan de hand, zei de DA en bloed trekken was volgends hem niet nodig. Toch stond ik er op, en heeft hij bloed getrokken. De uitslag was negatief.

Laterna hebben we haar zelf van top tot teen nagekeken. Bleek dat ze een flinke ontsteking had (onder haar zware behang). Wat je op het eerste gezicht niet ziet. Ik was dus verbaast dat er niks uit het bloedonderzoek naar boven kwam, en ook niet tijdens de check up. Of te wel - klacht ingediend. Word in de prullenbak gegooit, uiteindelijk toch maar betaald. Ik wil geen deurwaarder op de stoep.

Argument DA: '' je had niet gezegt dat ze een ontsteking had ''

Nee, dat wist ik ook niet... dat had jij moeten onderzoeken....

Ben bang dat je geen poot hebt om op te staan. |o :n

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:26

Ik begrijp wel dat je niet blij bent met die rekening. Maar andersom als er echt iets ernstigs aan de hand is met je paard en niemand neemt het initiatief er een DA bij te halen ben je nog veel minder blij. Het zag er waarschijnijk erger uit dan het was. Als het mij overkwam zou ik gewoon betalen en degene die de DA gebeld had vriendelijk bedanken.

marleen_usar

Berichten: 24620
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:27

Ik denk ook dat je gewoon moet betalen helaas.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:28

EpiqueCheval schreef:
De kloterij er aan is: je wint het toch niet..

Ik heb zo iets dergelijks mee gemaakt met mijn paard. Ik wilde graag dat mijn paard eens algemeen onderzocht word (had haar net gekocht, ze was flauw, sip en niet fit) Ik vroeg om een controle en bloed onderzoek. Ik ga er dan ook van uit dat ze fatsoenlijk word nagekeken.

Nee hoor, niks aan de hand, zei de DA en bloed trekken was volgends hem niet nodig. Toch stond ik er op, en heeft hij bloed getrokken. De uitslag was negatief.

Laterna hebben we haar zelf van top tot teen nagekeken. Bleek dat ze een flinke ontsteking had (onder haar zware behang). Wat je op het eerste gezicht niet ziet. Ik was dus verbaast dat er niks uit het bloedonderzoek naar boven kwam, en ook niet tijdens de check up. Of te wel - klacht ingediend. Word in de prullenbak gegooit, uiteindelijk toch maar betaald. Ik wil geen deurwaarder op de stoep.

Argument DA: '' je had niet gezegt dat ze een ontsteking had ''

Nee, dat wist ik ook niet... dat had jij moeten onderzoeken....

Ben bang dat je geen poot hebt om op te staan. |o :n


Verschil is dan wel dat je zélf de opdracht gegeven hebt ;)

Hier is de regel: je belt zelf en de stalhouder heeft toestemming om te bellen indien nodig. Een paar stalgenoten weten dat zij ook toestemming hebben om te bellen als ze mij niet te pakken krijgen - maar dat is niet IEDEREEN, maar een selecte groep, en dat zijn eigen afspraken. De harde regel hier op stal is dus: stalhouder, indien eigenaar niet bereikt wordt.

Onali

Berichten: 18379
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:29

Sclimpre schreef:
Ik begrijp wel dat je niet blij bent met die rekening. Maar andersom als er echt iets ernstigs aan de hand is met je paard en niemand neemt het initiatief er een DA bij te halen ben je nog veel minder blij. Het zag er waarschijnijk erger uit dan het was. Als het mij overkwam zou ik gewoon betalen en degene die de DA gebeld had vriendelijk bedanken.



Volgens mij sla je een paar stappen over tussen niemand inlichten en meteen de DA bellen.

Waarom niet eerst de eigenaar of de pensionhouder erbij halen?

Black is the colour of my true love's hair

Ils_K

Berichten: 7532
Geregistreerd: 09-01-05
Woonplaats: Roden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:31

De opdrachtgever hoort de rekening te betalen. Diegene die belt is de opdrachtgever.

Mars (v. Haarlem) Dressuur Z * Springen L * Sgw M * Viertal M * (RIP 2012)
Zonanta (v.Corland) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B * (verkocht)
Zagal (v. Patijn) Dressuur L1 * Springen B * Sgw B *

mysa

Berichten: 10378
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:31

Voor zover ik weet mag men, zonder toestemming, geen dierenarts inschakelen voor andermans dier. Nog afgezien daarvan heeft de dierenarts een behandeling (antibiotica) gegeven die jij niet wilde. Ook dat hoort niet.

Vleddertje1
Berichten: 984
Geregistreerd: 10-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:32

Als jij aan de telefoon niet heel duidelijk hebt aangegeven dat je absoluut niet wilde dat dierenarts ging behandelen ben ik bang dat je hieraan niks kan doen.

meggiemeg

Berichten: 12185
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:32

Diegene die het wondje bij je paard constateerde had eerst jou moeten bellen, overleg plegen wat jij wil, ben jij niet te pakken te krijgen dan was de volgende stap geweest om de pensionhouder erbij te halen en verder te overleggen wat deze verstandig vond. Voor een oppervlakkig wondje had ik niet zo snel de dierenarts erbij gehaald. Had ik je niet te pakken gekregen had ik je een foto via de whats app gezonden zodat jezelf kon bepalen hoe en wat.
Ik denk dat het in deze een lastig verhaal is, jij bent niet de opdrachtgever aan de dierenarts maar wel de eigenaar van het paard. Ben wel benieuwd hoe het wetboek dit hanteert.

Terwijl je inhoudt om iets ernstig te overwegen, fladdert de gelegenheid vaak vrolijk voorbij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110481
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:32

Ils_K schreef:
De opdrachtgever hoort de rekening te betalen. Diegene die belt is de opdrachtgever.


Dus als een stalhouder belt moet die ook betalen?

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:33

Onali schreef:
Sclimpre schreef:
Ik begrijp wel dat je niet blij bent met die rekening. Maar andersom als er echt iets ernstigs aan de hand is met je paard en niemand neemt het initiatief er een DA bij te halen ben je nog veel minder blij. Het zag er waarschijnijk erger uit dan het was. Als het mij overkwam zou ik gewoon betalen en degene die de DA gebeld had vriendelijk bedanken.



Volgens mij sla je een paar stappen over tussen niemand inlichten en meteen de DA bellen.

Waarom niet eerst de eigenaar of de pensionhouder erbij halen?


Inderdaad: als het écht levensbedreigend is, bel je. Simpel. Dan hebben we t over duidelijk aanwijsbare koliek, hevige bloedingen etc.
Vorig jaar hebben wij nadat we de stalhouder én de eigenaar niet konden bereiken zelf initiatief genomen te bellen voor een merrie die hoogbejaard was, zware artrose had en al ruim een uur met onze hulp aan het proberen was op te staan, volledig buiten adem was, enorm hoge hartslag had... Er zijn situaties waarin bellen de enige logische stap nog is. Maar wij hebben in dat uur wel 20x geprobeerd de eigenaar te bellen, en meermaals geprobeerd de stalbaas te pakken te krijgen. Ergens moet je keuzes maken, en naar huis gaan en t dier laten liggen, was geen optie.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:33

Sclimpre schreef:
Ik begrijp wel dat je niet blij bent met die rekening. Maar andersom als er echt iets ernstigs aan de hand is met je paard en niemand neemt het initiatief er een DA bij te halen ben je nog veel minder blij. Het zag er waarschijnijk erger uit dan het was. Als het mij overkwam zou ik gewoon betalen en degene die de DA gebeld had vriendelijk bedanken.


Er zit nog al een verschil tussen een schaafwondje en levensbedreigende koliek. En wanneer dit aan de hand was geweest denk ik dat ts alleen maar blij was geweest dat haar paard geholpen werd.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Myour

Berichten: 3402
Geregistreerd: 21-05-08
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:34

Ik weet niet of je 'gewoon' moet betalen. Als je een andermans paard laat keuren met jou als opdrachtgever dan gaat de rekening naar jou. Een vriendin had dat laatst nog, overeengekomen dat bij afkeur kosten voor verkoper waren. Na een onduidelijk oordeel weigerde de verkoper en kon zij dus alles betalen.

In dit geval zou ik het wel apart vinden, dat zou betekenen dat jij ook voor elk wissewasje de da kan laten komen voor een andermans paard en de eigenaar met rekeningen opzadelen. Lijkt mij dat in dit geval ook de opdrachtgever verantwoordelijk is, tenzij anders overeengekomen (zoals in contract met je stalhouder).

Ever tried, ever failed. Try again. Fail again. Fail better ~ Samuel Becket

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:34

Cayenne schreef:
Ils_K schreef:
De opdrachtgever hoort de rekening te betalen. Diegene die belt is de opdrachtgever.


Dus als een stalhouder belt moet die ook betalen?


Bij de meeste stallen staat in het stalcontract dat zij mogen bellen indien nodig en dat de kosten voor jou zijn.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:37

Toen mijn paard zware koliek had, is ook eerst de DA gebeld en die was zelfs al aan het behandelen voordat ik gebeld werd. En de rekening is voor mij. Ik vind logisch dat er bij spoed eerst een DA wordt gebeld. Liever een keer te vaak dan een keer te weinig. Het is zuur, maar ik ben bang dat je hierin niet zoveel anders kan doen dan de drol doorslikken en betalen.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:38

Ik snap beide kanten. Als je op een stal bent en er zit een paard vast en je ziet ook nog bloed en er is niemand in de buurt dan snap ik dat je de dierenarts belt, diegene was waarschijnlijk ook ik paniek. Dat het achteraf meevalt en er een rekening komt is minder leuk maar ik zou ook blij zijn dat iemand gelijk actie onderneemt en de rekening voor lief nemen.

cinniz123

Berichten: 4386
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:40

Zou wat zijn dat iedere willekeurige voorbij ganger zomaar een da kan inschakelen voor jou dier en dat jij er een rekening van krijgt.
Denk niet dat dit zomaar kan maar goed ik ben geen jurist.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: RenateHidden en 28 bezoekers