Zanzibar 2019

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 01:55

Het is zover.
Ober 105 dagen zullen wij het vliegtuig instappen naar Zanzibar.
Maar voor het zover is moet er nog het een en ander geregeld worden..
- visum, via NL zijn ze erg duur op het vliegveld 50 USD maar... je kan daar blijkbaar alleen met creditcard betalen iemand hier ervaring mee en eventuele tips.
- vaccinaties, ik weet dat er een aantal verplicht zijn en een aantal aanbevolen, welke hebben jullie genomen? Uiteraard vragen wij dit ook gewoon na bij de GGD.

Verder gaan we all in, dus lekker genieten!
Iemand nog tips waar we echt naar toe moeten!

Kom en jullie ook mee kletsen over mijn vakantie, en eventueel de mensen die in 2019 ook zullen gaan. Of in het verleden al geweest zijn..

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 02:11

Ik ben er met Pasen geweest dit jaar, zo een beetje tussen de drukste periodes in. Prachtig eiland en had 't liefst nog een week willen blijven! Ik vloog vanaf Rwanda eerst naar Dar Es Salam en toen met een klein propellorvliegtuigje naar Zanzibar. Volgensmij heb ik mijn visa cash betaalt aan de grens, maar zou ik even na moeten vragen bij m'n reisgenoten.

Volgensmij moet je sowieso gele koorts hebben (anders kom je het land niet in). Hep A en B dacht ik ook, eventueel rabiës. Ik heb ook meningitis gehad omdat ik lang in het gebied zat maar dat zal voor jullie niet van toepassing zijn.

Boottochtje en snorkelen hebben wij gewoon op de gok bij een mannetje op 't strand geregeld. Die was netjes optijd en hebben echt een topdag gehad op 't water! Het SUPen in de mangroves is ook een ontzettende aanrader!

Afbeelding

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 11:17

Tutti_Frutti schreef:
Ik ben er met Pasen geweest dit jaar, zo een beetje tussen de drukste periodes in. Prachtig eiland en had 't liefst nog een week willen blijven! Ik vloog vanaf Rwanda eerst naar Dar Es Salam en toen met een klein propellorvliegtuigje naar Zanzibar. Volgensmij heb ik mijn visa cash betaalt aan de grens, maar zou ik even na moeten vragen bij m'n reisgenoten.

Volgensmij moet je sowieso gele koorts hebben (anders kom je het land niet in). Hep A en B dacht ik ook, eventueel rabiës. Ik heb ook meningitis gehad omdat ik lang in het gebied zat maar dat zal voor jullie niet van toepassing zijn.

Boottochtje en snorkelen hebben wij gewoon op de gok bij een mannetje op 't strand geregeld. Die was netjes optijd en hebben echt een topdag gehad op 't water! Het SUPen in de mangroves is ook een ontzettende aanrader!

[ [url=m/9t1uw8.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bedankt voor je antwoord. Wij gaan maar 7 nachten. Hepatitis B heb ik gelukkig al ( vanwege mijn werk) ik maak binnenkort een afspraak bij de GGD en dan hoor ik het wel. Kost wel een hoop al die vaccinaties word niet vergoed vanuit mijn zv.

Als jij dat nog zou willen navragen heel graag over dat visum.

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:27

Ik ben vorig jaar geweest in januari. Ik zou je visum in Nederland regelen, het is daar echt chaos op het ienieminie vliegveldje.. Ook zou ik wat dollars op zak meenemen. Betreft het inenten zou ik gele koorts en de dtp en hepA laten doen. Men is toch minder ver met hygiëne. Een cholera-vrij stempel is verplicht in je vaccinatieboekje. Ik werd erg ziek van de malariapillen en daar ben ik dan ook mee gestopt. Let echt goed op je hygiëne, zeker als je iets krijgt. Naalden hergebruiken vinden ze daar doodgewoon..

Verder vond ik het echt een prachtige vakantie. Ik vond vooral het kijken in een dorp heel bijzonder. Wij waren met een local mee. Mensen zijn erg vriendelijk en kinderen gek op pennen en papier. Ook een zak snoepgoed doet het goed!

In welk resort verblijf je? Mooie stranden waar je ook in dat blauwe water kunt zwemmen vind je alleen in het noorden. Verder is er vooral veel vieze strand met afval en zeewier.. dat viel mij heel erg tegen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:32

Wij hebben alle vier cash betaald. Je kon wel met een creditcard betalen maar wij hadden voor aankomst gelezen dat de machines af en toe 'stuk' zijn. Hou er rekening mee dat ze alleen nieuwe biljetten zonder kreukels en scheuren accepteren. Dollars van voor 2006 worden niet geaccepteerd!

Dat over het strand en zwemmen klopt inderdaad. Wij zaten Jambiani in een goedkoop hotel direct aan 't strand. Echt geweldig hotel met mooie kamers, een zwembad gevuld met zeewater (ideaal als je gevoelige huid niet tegen chloor kan) en een heel lekker restaurant. Wel is het strand daar heel diep als het eb is en is zwemmen in de zee eigenlijk alleen smorgens vroeg of 's avonds te doen.

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 11:37

Tutti_Frutti schreef:
Wij hebben alle vier cash betaald. Je kon wel met een creditcard betalen maar wij hadden voor aankomst gelezen dat de machines af en toe 'stuk' zijn. Hou er rekening mee dat ze alleen nieuwe biljetten zonder kreukels en scheuren accepteren. Dollars van voor 2006 worden niet geaccepteerd!

Dat over het strand en zwemmen klopt inderdaad. Wij zaten Jambiani in een goedkoop hotel direct aan 't strand. Echt geweldig hotel met mooie kamers, een zwembad gevuld met zeewater (ideaal als je gevoelige huid niet tegen chloor kan) en een heel lekker restaurant. Wel is het strand daar heel diep als het eb is en is zwemmen in de zee eigenlijk alleen smorgens vroeg of 's avonds te doen.


En hoe kom ik aan dollars, op Schiphol heb je toch ergens zoiets waar je geld kan wisselen of vergis ik mij....

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Re: Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 11:37

Wij zitten in paradise beach resort

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:38

Haa daar zat ik ook!

Vraag bij de man die voorop het resort expedities aanbied naar Diamond. Super aardige jongen die hard werkt voor een studie en je graag meeneemt voor unieke belevingen zoals ananas eten op de plantage en zanzibar ongescensureerd zoals men daar leeft

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:04

Ik had dollars geregeld in Rwanda. Maar ik weet dat je bij een GWK wisselkantoor kan wisselen of het bij je bank kan aanvragen

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 19:53

Tutti_Frutti schreef:
Ik had dollars geregeld in Rwanda. Maar ik weet dat je bij een GWK wisselkantoor kan wisselen of het bij je bank kan aanvragen


Thanks!
Was het bij jullie druk om visum te halen.


De prijzen in NL zijn zo enorm via visumcebtra.

Ondertussen een prepaid creditcard aangevraagd.

Tutti_Frutti

Berichten: 4024
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Den Haag

Re: Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 22:42

Als je het door een service laat doen wel. Als je zelf naar de ambassade gaat of het via de tanziniaanse online portal doet ben je hetzelfde kwijt. Wij kwamen aan op Dar in het holst vd nacht, misschien een half uurtje bezig geweest.

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Re: Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 23:01

Nog een vraagje...
Ik heb zo tussenstukje nodig voor het stopcontact er staat in de mail van tui, dat het 220 volt is. Echter vind ik online alleen maar 230/240 volt. Kan dit kwaad en hoe hebben jullie dit gedaan?

rink

Berichten: 1846
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Buinen

Re: Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 11:32

Ik heb gewoon een wereld stekker gehaald bij de Kruidvat en die gebruikt, werkte prima!

Neem trouwens weinig echt waardevolle spullen mee, er is een kluisje wat je kunt huren en je deur kan op slot maar er zit geen glas in je ramen alleen maar gaas tegen muggen :')

Kimalian
Berichten: 123
Geregistreerd: 21-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-18 16:05

rink schreef:
Ik heb gewoon een wereld stekker gehaald bij de Kruidvat en die gebruikt, werkte prima!

Neem trouwens weinig echt waardevolle spullen mee, er is een kluisje wat je kunt huren en je deur kan op slot maar er zit geen glas in je ramen alleen maar gaas tegen muggen :')


Goed dat je het zegt. Zat al te twijfelen om mijn camera mee te nemen, maar dat doe ik dus niet. Mijn telefoon maakt ook mooie foto's.

pressent

Berichten: 2306
Geregistreerd: 09-05-05
Woonplaats: Zanzibar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:04

Als je de inenting voor gele koorts moet krijgen die dit dan optijd want je kunt er een paar dagen Ziek van zijn. Bij mij niet het geval, bij mijn ouders wel.
Verder een geweldig eiland, prachtige stranden en bordenvol cultuur.
Visa hebben wij gewoon met creditcard betaald, vliegveld is bij aankomst inderdaad wat chaotisch dus een beetje geduld is niet geheel onbelangrijk. :D

Sanniej_

Berichten: 4900
Geregistreerd: 12-03-05

Re: Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 00:11

Prachtig land!
Echt genoten van deze vakantie.
Wel inderdaad alle aanbevolen inentingen gehaald en netjes malaria pillen geslikt.
Wij werden daar niet ziek van maar wel aan de diarree beiden ervan.
Wij hebben eigenlijk geen muggen gezien daar in januari dus was misschien wat overbodig.
Mocht je nog een goede daad willen doen kun je wat potloden speelgoed mee nemen voor de armoede.
Had ik achteraf graag gedaan.

Nessie

Berichten: 8577
Geregistreerd: 29-03-05

Re: Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:16

Mijn oud collega was er geweest met zijn vrouw en op klaarlichte dag met een groot kapmes op het strand overvallen. In de resorts zelf zit je veilig, maar erbuiten kun je beter georganiseerd op pad.

Verder geen ervaring, maar let op je veiligheid! Veel plezier alvast :)

kally
Berichten: 5246
Geregistreerd: 17-07-04
Woonplaats: Rotterdam

Re: Zanzibar 2019

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:32

Op Schiphol staat ook een geldautomaat die Dollars uitgeeft.