welke oefeningen voor een jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 23:37

Ik ben mijn 4 jarige KWPN'er reeds 5 maandjes op het gemak aan het rijden. Hij loopt heel netjes aan de teugel en is super licht in de mond, ik rij meestal veel cirkels, slangelijnen, 8tjes, grote volte-kleine volte, stap-draf-stap, stap-galop, ...

Mijn inspiratie is een beetje op tijdens het rijden, hebben jullie interessante oefeningen die ik kan uitproberen met mijn paard? Ben pas begonnen met de overgang van stap naar galop en dat doet hij super super goed.

Ik ben benieuwd naar jullie tips!


prugelpiet

Berichten: 12554
Geregistreerd: 20-01-12

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:45

Ik lees even mee. Zit ongeveer in het zelfde schuitje.

Hoevaak rij je?

Ik probeer veel af te wisselen. De ene keer balkjes meepakken, de andere keer oefenen we overgangen, dan pakken we wat "wijken" mee. Ik probeer me elke training op 1 ding te focussen. Ik pak dingetjes wel is mee, maar als ik me op bijvoorbeeld focus op overgangen, ben ik ook klaar als ze haar overgangen goed doet. Dat maakt dus ook dat ik vaak niet langer dan een halfuurtje erop zit, maar ik merk ook dat dat lang genoeg is. Als ze teveel tegelijk moet doen word ze te druk in haar hoofd.

Wissel ook af in het longeren, buitenrijden en is lekker spelen in de bak.

I am because you were

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-18 23:48

prugelpiet schreef:
Ik lees even mee. Zit ongeveer in het zelfde schuitje.

Hoevaak rij je?

Ik probeer veel af te wisselen. De ene keer balkjes meepakken, de andere keer oefenen we overgangen, dan pakken we wat "wijken" mee. Ik probeer me elke training op 1 ding te focussen. Ik pak dingetjes wel is mee, maar als ik me op bijvoorbeeld focus op overgangen, ben ik ook klaar als ze haar overgangen goed doet. Dat maakt dus ook dat ik vaak niet langer dan een halfuurtje erop zit, maar ik merk ook dat dat lang genoeg is. Als ze teveel tegelijk moet doen word ze te druk in haar hoofd.

Wissel ook af in het longeren, buitenrijden en is lekker spelen in de bak.


Ik rij 2 keer in de week en dan ga ik nog 1 keer wandelen in de week. Ik doe een beetje hetzelfde als jou, als iets goed gaat stop ik ook als het goed gaat. Ik rij meestal een half uur à 45 minuten. Balkjes heb ik nog niet erg veel gedaan, is misschien een idee voor mee te beginnen.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-18 23:51

Ritten in de natuur maken.
Lekker afwisselen, lange rit en stap, kortere rit met meer draf, nog kortere rit met veel tempowisselingen.
Neem kronkelpaadjes om de buigingen en de stelling te oefenen, een breder pad kun je oefenen met wijken voor druk.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Janneke2

Berichten: 22724
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 14:56

Ik doe heel ijverig plm twee maal in de week grondwerk om mijn jonkie in "verticale balans" te brengen. Jargonnees voor: het dier heeft even veel gewicht op linker- en rechtervoorbeen.

Dat maakt longeren in de kou in een grote buitenbak :D een stuk plezieriger - en het helpt enorm bij gewicht overnemen op achter, zijgangen, etc.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

c_alsemgeest

Berichten: 20624
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 15:00

Ik zit in het zelfde schuitje :D Al is de mijne nu wel ruim 4 en iets (niet veel) langer ohz.
Maar ik doe ook veel afwisselen. Dressuur in de baan, wissel ook vaak van bak om het een beetje gezellig te houden :')
Maar ik doe ook lekker stapritjes buiten of echte ritjes in het bos.
Balkjes lopen (ook met longeren vind hij het geweldig, al wordt dat dan al snel springen :') ).

Ik rij sowieso maar 4x per week... en dan tel ik stapritjes e.d. ook mee met rijden aangezien ik er dan ook op zit. En longeren met bijzet e.d. tel ik ook als een 'werkdag'
De 'vrije' dagen... hoeft hij alleen maar te spelen in de paddock of het landje, aan de hand buiten wandelen of vrij aan de longe.
Van de week hebben we voor het eerst in het donker met lampjes om de benen buiten gewandeld door de woonwijken... dat vond hij een partij mooi :wow: In het donker is alles toch anders dan overdag.

Warina (Commandeur x Krawall)
United (Havidoff x Jazz x Wisconsin)
Jam Session (Don Tango B x Krack C x Jazz)
Igor HR (Sorento x Jazz x Zuidhorn)

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:00

Mijn jonkie of groentje, hoe je het wilt noemen lach ik mij altijd suf als ik een rechte lijn wil rijden van A naar C. De eerste lijn zwabbert hij alle kanten op en moet hij zo dusdanig op eigen benen in 1 tempo lopen dat hij dat lastig vindt. De tweede lijn gaat dan eigenlijk altijd wel goed. Maar de eerste is echt lachwekkend 8)7

fight for what you want and you will never lose

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:11

Hier ook iemand die daar tegenaan loopt. Ik heb een 3 jarige waar ik 2 x per week op rijd en 1x longeer.
Met longeren pak ik vaak een balkje of maak ik een klein sprongetje in de bak zodat ik 10 minuutjes ‘gewoon’ longeer met voltes openen, sluiten en tempowisselingen. Daarna gebruik ik ‘t balkje en sprongetje voor de leuk en ook goed qua training natuurlijk.

Ik rij maar 20 á 30 minuten per keer behalve als ik les, dan is het 30 á 45 minuten. Als ik alleen rijd doe ik hetzelfde als jij maar ik pak er ook korte stukjes wijken, schoudervoor en travers mee. Gewoon 1 of 2 stapjes, belonen en weer rechtdoor.

Rechte lijnen rijden is ook wel een goede tip om eens wat vaker te oefenen. Vindt de mijne super moeilijk denk ik.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:18

xApple schreef:
Hier ook iemand die daar tegenaan loopt. Ik heb een 3 jarige waar ik 2 x per week op rijd en 1x longeer.
Met longeren pak ik vaak een balkje of maak ik een klein sprongetje in de bak zodat ik 10 minuutjes ‘gewoon’ longeer met voltes openen, sluiten en tempowisselingen. Daarna gebruik ik ‘t balkje en sprongetje voor de leuk en ook goed qua training natuurlijk.

Ik rij maar 20 á 30 minuten per keer behalve als ik les, dan is het 30 á 45 minuten. Als ik alleen rijd doe ik hetzelfde als jij maar ik pak er ook korte stukjes wijken, schoudervoor en travers mee. Gewoon 1 of 2 stapjes, belonen en weer rechtdoor.

Rechte lijnen rijden is ook wel een goede tip om eens wat vaker te oefenen. Vindt de mijne super moeilijk denk ik.



Onze training lijkt op elkaar *D

fight for what you want and you will never lose

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:35

Je training ziet er inderdaad al heel volledig uit! Misschien kan je rustig aan met opzij gaan voor het been gaan beginnen: wending om de voorhand, paar pasjes wijken, volte verkleinen/vergroten, dat soort zaken. Mijn instructeur vond opzij gaan voor het been zo belangrijk dat we dat al geleerd hebben voordat we in galop gingen :+

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:16

deborah_D schreef:
Ik ben mijn 4 jarige KWPN'er reeds 5 maandjes op het gemak aan het rijden. Hij loopt heel netjes aan de teugel en is super licht in de mond, ik rij meestal veel cirkels, slangelijnen, 8tjes, grote volte-kleine volte, stap-draf-stap, stap-galop, ...

Mijn inspiratie is een beetje op tijdens het rijden, hebben jullie interessante oefeningen die ik kan uitproberen met mijn paard? Ben pas begonnen met de overgang van stap naar galop en dat doet hij super super goed.

Ik ben benieuwd naar jullie tips!


Ik ga even advocaat van de duivel spelen..:"is super licht in de mond". Neemt je paard de hand wel goed aan of kruipt hij er achter? kun je voorwaarts/ neerwaarts rijden?

Ik zou sowieso rechtuit over de binnenhoefslag gaan rijden zodat je paard geen steun heeft/ krijgt aan de wand. En als de aanleuning in orde is, leren opzij gaan voor het binnenbeen dmv voltes verkleinen/ openen. Paar meter voor de hoefslag afwenden op de korte zijde en een 2/3 mtr wijken/ opzij laten gaan naar de hoefslag.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:21

Dan ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden / graag jullie mening:

Mijn 5 jarige is nu nog niet zo heel lang onder het zadel en ik oefen met hem veel dat hij op eigen benen moet lopen en constant/stil in de aanleuning is en netjes op twee teugels en tussen twee benen loopt.
Nu wil ik alles zoveel mogelijk spelenderwijs met hem doen zodat hij alle leuke dingen van het werk ziet en alleen maar graag wat voor mij wilt doen. Ik overvraag nooit (maar ik vraag weleens een grens over te gaan, dit zijn echter kleine stapjes) Nu ben ik dus op de Binnen hoefslag veel aan het rijden en overgangen aan het maken. Hij wordt er alleen zo, hoe kun je zoiets noemen..... ''stoer'' van.
hij begint dan echt met power te lopen maar dan omhoog met enorm veel zweefmoment. Als ik hem dan te terug rij en bijna wil stappen gaat hij zo achter diep zitten en kantelen dat ik mij afvraag of ik dit stukje spel van de overgangen zo af en toe mag vragen of het beter is om het maar even links te laten liggen??

fight for what you want and you will never lose

Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:33

Af en toe vragen is niks mis mee om hem sterker te maken, maar gewoon niet in de valkuil trappen om dit teveel te gaan trainen met een 5 jarige die het makkelijk aanbiedt. Heel houden..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 09:59

spelenderwijs een keer vragen en dan doen alsof hij de wereld is kan geen kwaad?

fight for what you want and you will never lose


Elisa2

Berichten: 37029
Geregistreerd: 31-08-04

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:15

Nee hoor, ze moeten het toch ergens een keer gaan leren he.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2

Berichten: 22724
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:21

Hoe eerder hoe beter, maar idd: het is wel zwaar werk. Dus kort, stevig belonen, uitstappen en afstijgen.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:26

Dat is juist waar ik een beetje tegenaan loop Janneke,
Een paard dat dit vanzelf al zo makkelijk geeft gaat zich dus heel snel overvragen en doet dit uit ''aanleg'' niet uit kracht en de juiste balans of hij neemt dat van zichzelf al zo aan. :o?

fight for what you want and you will never lose

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:28

Dan kost het hem ook geen extreme moeite dus ik zou er niet teveel drama van maken. Daarbij is jouw paard 5 en geen 3. Af en toe eens doen en flink belonen is niks mis mee imo.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:32

Dank jullie voor de tips!! :)

fight for what you want and you will never lose

Janneke2

Berichten: 22724
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:49

PinkPrincess schreef:
Dat is juist waar ik een beetje tegenaan loop Janneke,
Een paard dat dit vanzelf al zo makkelijk geeft gaat zich dus heel snel overvragen en doet dit uit ''aanleg'' niet uit kracht en de juiste balans of hij neemt dat van zichzelf al zo aan. :o?


Als ik mijn jonkie van 4 in verticaal evenwicht heb, bolt ze acuut de rug op (plus krul, kauwen op het bit en voorwaarts neerwaartse hals). (Even veel gewicht op beide voorbenen.)

Jij beschreef het terugbrengen van het gewicht op achter. Dat is natuurlijker dan verticale balans.
In de vrije natuur doet een paard het bij gevaar of bij indruk maken op een sexuele partner of concurrent.

En ik kan mij voorstellen : een dier dat prettig beweegt onder de ruiter gaat zich stoer voelen: het dier is in balans, kan zich ontspannen, ontdekt nieuwe mogelijkheden. Wellicht vindt jouw dier zich een hele piet dat-ie los van het schot/ de hoefslag kan lopen...

Maar het risico op overvragen blijft. Mijn tip: let goed op bij het borstelen. Krijg je ergens een reactie 'Jaaah! Doorgaan!!!' dan doe je dat, maar heeft het dier spierpijn (ik ga dan die dag alleen wandelen).
Krijg je echt zure reacties dan kan het dier forse spierpijn hebben.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:59

Dank je voor de tip Janneke, tot nu toe geen reactie van pijn of verzuring op de spieren.
Ik ga het in de gaten houden :)

fight for what you want and you will never lose

Izzy19

Berichten: 2131
Geregistreerd: 11-07-07
Woonplaats: Wingene (België)

Re: welke oefeningen voor een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:15

Als de galop fijn gaat, kan je eens een gebroken lijntje meenemen om een start te nemen richting contragalop. Daarnaast wijken in draf ook zeker meenemen. Middellijnen oefenen, rechtuit zonder steun is vaak best moeilijk voor die jonge paarden! Daarnaast ook de overgang draf-halt-draf meenemen als draf-stap-draf goed gaat. Veel schakelwerk en vooral focus op reactie op je been, geen volledige lange zijdes verruimen maar aanraken met je been en direct fijne reactie van het achterbeen van je paard krijgen, zowel in draf als galop. Daarnaast diagonalen uitgestrekte stap oefenen met daarna ook weer het opnemen in stap.

Uiteraard neem je nooit alles mee in 1 training, beetje afwisselen en als iets heel goed gaat, is het ook goed geweest. Ik rij hier ook maar 3x per week met mijn 4jarige en telkens zo'n 30min max 45min.

I don't need it to be easy, I just want it to be worth it.
RIP Laïka 6/10/1994 - 9/11/2009
[RIJ-ITP] Dinka @ Beker van België 6-jarige dressuurpaarden
[RIJ-ITP] Virtuoos H @ training bij Simon Missiaen

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:25

Elisa2 schreef:
deborah_D schreef:
Ik ben mijn 4 jarige KWPN'er reeds 5 maandjes op het gemak aan het rijden. Hij loopt heel netjes aan de teugel en is super licht in de mond, ik rij meestal veel cirkels, slangelijnen, 8tjes, grote volte-kleine volte, stap-draf-stap, stap-galop, ...

Mijn inspiratie is een beetje op tijdens het rijden, hebben jullie interessante oefeningen die ik kan uitproberen met mijn paard? Ben pas begonnen met de overgang van stap naar galop en dat doet hij super super goed.

Ik ben benieuwd naar jullie tips!


Ik ga even advocaat van de duivel spelen..:"is super licht in de mond". Neemt je paard de hand wel goed aan of kruipt hij er achter? kun je voorwaarts/ neerwaarts rijden?

Ik zou sowieso rechtuit over de binnenhoefslag gaan rijden zodat je paard geen steun heeft/ krijgt aan de wand. En als de aanleuning in orde is, leren opzij gaan voor het binnenbeen dmv voltes verkleinen/ openen. Paar meter voor de hoefslag afwenden op de korte zijde en een 2/3 mtr wijken/ opzij laten gaan naar de hoefslag.



Al veel goede tips hier :j Over de binnenhoefslag is ook een hele goeie, ik merk namelijk zelf dat mijn 16 jarige hier nog moeite hee heeft. (heb haar nu een jaartje).

Voor de rest zou ik zeggen oefen vooral ook veel tempowisselingen. Goed terug laten komen op je zit, verzamelen en weer verruimen. Zo houd je 'm ook licht aan alle hulpen.

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

deborah_D

Berichten: 170
Geregistreerd: 26-02-14
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-12-18 21:31

Elisa2 schreef:
deborah_D schreef:
Ik ben mijn 4 jarige KWPN'er reeds 5 maandjes op het gemak aan het rijden. Hij loopt heel netjes aan de teugel en is super licht in de mond, ik rij meestal veel cirkels, slangelijnen, 8tjes, grote volte-kleine volte, stap-draf-stap, stap-galop, ...

Mijn inspiratie is een beetje op tijdens het rijden, hebben jullie interessante oefeningen die ik kan uitproberen met mijn paard? Ben pas begonnen met de overgang van stap naar galop en dat doet hij super super goed.

Ik ben benieuwd naar jullie tips!


Ik ga even advocaat van de duivel spelen..:"is super licht in de mond". Neemt je paard de hand wel goed aan of kruipt hij er achter? kun je voorwaarts/ neerwaarts rijden?

Ik zou sowieso rechtuit over de binnenhoefslag gaan rijden zodat je paard geen steun heeft/ krijgt aan de wand. En als de aanleuning in orde is, leren opzij gaan voor het binnenbeen dmv voltes verkleinen/ openen. Paar meter voor de hoefslag afwenden op de korte zijde en een 2/3 mtr wijken/ opzij laten gaan naar de hoefslag.


Snap ik wel dat je dat vraagt, hij neemt de hand goed aan en kan voorwaarts/weerwaarts rijden ermee

Bedankt voor de tips!

Happy_peppy
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 17:34

Vooral heel veel afwisseling vinden jonkies leuk! Ook veel met balkjes werken etc hierbij


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 58 bezoekers