Een jaar lang ITP met Friese puppy Shenna!

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Een jaar lang ITP met Friese puppy Shenna!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 00:19

Hoi allemaal!
Bij deze neem ik jullie mee met het afgelopen jaar van Shenna en mij. Zomer 2017 heb ik Shenna gekocht als net zadelmak en nog niet 100% ruitermak. We zijn samen lekker (en vooral rustig) aan de slag gegaan en ik vind het heel leuk om te zien hoe ver we samen al gekomen zijn! Ik geniet zo erg van haar <3 Ze zal mijn vorige paard, Famke, nooit kunnen vervangen, maar krijgt al steeds een groter plekje in mijn hart, naast het plekje van Famke! (Famke heb ik in moeten laten slapen ivm gebroken bot)

Shenna is een merrie uit 2013, Onne 376 x Beart 411.


Laten we beginnen! :D



Januari 2018
Deze maand ben ik met Shenna vooral bezig geweest met veel grondwerken, longeren (zowel los als met pessoa) en hebben we een van onze eerste bosritjes gemaakt. Eerder waren we al wel eens in het bos wezen wandelen, maar nu was ik met een stalgenootje samen écht een ritje wezen doen. Genieten! En wat was Shenna braaf zeg, ondanks wat gezonde spanning!
Verder heb ik haar kennis laten maken met balkjes en later met cavaletti's. Dat vind ze heel leuk om te doen en soms overdrijft ze een beetje! :+ Ook heb ik een mini hindernisje gebouwd, wat ook wel grappig uitpakte :Y) De eerste sprong tikte ze de balk eraf met haar achterbenen en daar schrok ze zo van dat ze bokkend en keihard rennend de bak door ging. Tsja, hmm, geen springpaard denk ik! Al ging het de keren daarna een stuk beter :j
Afbeelding

Februari 2018
Een vrij rustig maandje, ik begon weer met een fulltime stage van gemiddeld 55 uur per week + 1,5 uur reistijd, dus Shenna had weer lekker veel vrij en we deden alleen soms in de weekenden iets. Lekker rustig wat oefenen met dressuren, longeren, buiten wandelen, balkjes lopen, beginnetjes maken met vrijheidsdressuur etc! Ook voor het eerst onder het zadel balkjes en cavaletti's gelopen. Ging top!
Tijdens één van onze korte dressuurtrainingen kwam een vriendin mee om foto's te maken.
Afbeelding

Maart 2018
Deze maand hebben wij niet echt veel gereden, ik wilde de tijd nemen met Shenna en vooral niet overhaasten. Daarnaast had ik ivm stage toch niet bijzonder veel tijd, dus deed het lekker rustig aan. Ook heb ik deze maand ons nieuwe zadel besteld, die volledig op maat is gemaakt voor ons beide. Dus konden we daar naar uit gaan kijken!
We wandelden lekker door het bos, door de wijk en ik longeerde haar regelmatig. Ook lekker wezen oefenen met vrijheidsdressuur en haar geleerd op het blok te staan, wat ze bijzonder snel door had! Wat een topper! :D Daarnaast mocht ze lekker vaak (naast dat ze altijd gewoon op de wei stond) door de bak crossen. Dat vond ze geweldig! Showen, bokken, gek doen. Alsof ze 24/7 op stal stond en er nooit uit kwam :')
Afbeelding

April 2018
Opnieuw heb ik deze maand veel gewandeld met Shenna en ook aan de lange lijnen geoefend, vooral met erachter lopen. Ook buiten op straat. Heel tof om te doen en Shenna was super braaf! Wie weet kan ik haar ooit voor de kar laten beleren haha! Al vind ik dat zelf een beetje spannend denk ik :o
Ook gingen we lekker door met cavaletti's lopen. En we deden mee aan een schriktraining! Heel leuk om te doen, Shenna was makkelijker dan ik had verwacht (aangezien ze dingen heel gauw spannend vind). Ze deed alles, behalve de wapperende plastic slierten. Daar kregen we haar niet onderdoor. Maar ze stond er uiteindelijk bijna onder, dus goed genoeg! Knap paard!
Afbeelding

Mei 2018
Deze maand was echt heel erg rustig. Niet veel gedaan. Vooral veel gelongeerd, gewandeld en geoefend met vrijheidsdressuur. Zo leerde ze een klein begin van jambette en braaf achteruit lopen zonder dat ik haar aanraak/dichtbij sta. Ook blijven staan als ik weg loop.

Juni 2018
Begin juni was het dan eindelijk zover: Ons nieuwe zadel kwam binnen! En tot op heden ben ik er onwijs blij mee. Wat een heerlijk zadel! Shenna loopt er ook echt top onder. En het zadel is ook prachtig <3
We pakten deze maand het dressuren weer iets meer op, deden wat kleine buitenritjes in het bos en trainden rustig door met longeren. Daarnaast deden we nog mee aan een laagdrempelige onderlinge wedstrijd bij de rijvereniging dichtbij onze stal. Daar deden we mee aan een soort behendigheidsparcours/TREC-parcours. Met Famke had ik al vaker TREC gereden, met Shenna nog nooit. Maar het was echt enorm leuk om te doen! Shenna was ook echt heel erg braaf en deed gigantisch haar best. We moesten een op- en afsprong doen, over een houten bruggetje, slalommen, door water, hekje open en dicht maken, door een greppel, over een plastic zeiltje heen, door een labyrinth, tussen plastic noodles door en achteruit tussen 2 latjes. Terwijl Shenna eigenlijk nog niet echt achteruit kon :+ Toch ging dat verbazingwekkend goed! Elk onderdeel deed ze zonder al te veel problemen (soms ietwat twijfeling). Ze weigerde alleen door het water te gaan, dus dat hebben we overgeslagen. Na de wedstrijd heb ik haar er alsnog doorheen gekregen, zonder enige tijdsdruk zodat we lekker rustig aan konden doen. We hebben er denk ik een kwartier over gedaan haha! Maar ze ging er doorheen! *D
Bij het houten bruggetje hadden we trouwens geen enkel probleem om erop te komen, maar eraf gaan was véél spannender :') Uiteindelijk vloog ze er scheef vanaf haha!
Afbeelding
Afbeelding

Juli 2018
Deze maand zijn we rustig verder gaan trainen en is er ook weer een keer een vriendin foto's komen maken. Verder hebben we het weer lekker rustig aan gedaan en niet echt heel veel gedaan. Ik was heel tevreden met hoe ze alles oppakte en gaf haar lekker veel vrij om overal 'over na te denken' :)
Afbeelding

Augustus 2018
Vrij plotseling verhuisden wij deze maand naar een andere stal. Hier speelden meer factoren een rol, alles bij elkaar heeft ons doen besluiten te verhuizen. Tot op heden heb ik daar totaal geen spijt van! Wat staan we op een ontzettend fijne stal nu! Nog altijd pal naast het bos/duin etc, dus dat hoefden we niet te missen! We trokken er deze maand regelmatig op uit om lekker de nieuwe stukken duin/bos te ontdekken. Ook kwam mijn vader foto's maken in het stuk bos naast onze stal, waar je echt prachtige foto's kunt maken! <3
Afbeelding
Afbeelding

September 2018
Deze maand kwamen de fokkers van Shenna langs (vanuit Duitsland) om te kijken hoe het ging. Zij heeft ook even gereden op haar en het was heel gezellig. Ze zijn zeer tevreden over hoe Shenna het getroffen heeft hier. Altijd fijn om te horen!
We oefenden lekker door met dressuren en er werden weer een keer foto's gemaakt :)
Ook reden we deze maand lekker veel buiten, heerlijk! Zo gingen we ook voor het eerst bitloos het bos in. Shenna deed het top, alsof we nooit anders gedaan hadden! Heerlijk paard is het ook.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Oktober 2018
Het dressuren blijft nog altijd verbeteren, Shenna is een enorm werkwillig paard en kan toch geweldig bewegen <3 Soms besef ik mij niet hoe ver we al gekomen zijn samen! Ook gingen we voor de afwisseling regelmatig het bos in, longeren of lekker wat vrijheidsdressuur doen.
Afbeelding

November 2018
In november zijn we voor het eerst onder het zadel naar het strand geweest (helemaal alleen)! Shenna vond het reeeeeeuze spannend (ik ook) en we zijn niet heel lang op het strand geweest, maar wauw, wat genieten zeg! Hopelijk in de toekomst vaker!! Want het is totaal niet lang rijden vanaf stal. We moeten lekker rustig aan door blijven oefenen :) Komt vast goed!
Ook zijn we weer lekker wezen wandelen. Voor de rest niet heel veel gedaan, lekker rustig aan gedaan.
Afbeelding

December 2018
Alweer de laatste maand van het jaar! Wat vliegt de tijd ook.. Deze maand zijn we weer een stapje verder gegaan met vrijheidsdressuur. Ik ben haar rustig aan het steigeren aan het leren en wat doet ze dat al goed! Het kwartje viel al snel en we breiden het rustig aan verder uit :D Tof! Ook dressuren we sinds deze maand regelmatig bitloos. Dat pakt ze ook super op. Eigenlijk hetzelfde als met buitenrijden: Alsof ze nooit anders gedaan heeft! *D Heerlijk. Ik begon (net als in het bos) met mijn gecombineerde hoofdstel. Dan rijd ik met één teugel aan het bit (die losjes) en de ander aan het ringetje aan de neusriem (sidepull). Maar na een paar rondjes heb ik het bit eruit gehaald omdat het enorm goed ging. En nu rijden we eigenlijk heel vaak lekker bitloos. Dat doet ze echt super!
Afbeelding
Afbeelding


Op naar meer geweldige momenten in 2019! Hopelijk lekker vaak het strand op, heerlijke ritten door bos & duin, misschien nog wat TREC oefenen(??) en gewoon lekker door trainen! :D

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Re: Een jaar lang ITP met Friese puppy Shenna!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:35

Jaaa daar is de enorme afgrond foto weer!! <3

Blijf die foto geweldig vinden this wat zo'n afstapje. _O-

karin1994
Berichten: 620
Geregistreerd: 10-02-12

Re: Een jaar lang ITP met Friese puppy Shenna!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 01:00

Prachtige combinatie!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 12:23

Absolem schreef:
Jaaa daar is de enorme afgrond foto weer!! <3

Blijf die foto geweldig vinden this wat zo'n afstapje. _O-


Haha jaa! :P Ik heb daar nog een foto van, zal vanavond even kijken of ik die kan vinden haha. Die is minstens net zo grappig :+

karin1994 schreef:
Prachtige combinatie!

Dankjewel!

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Een jaar lang ITP met Friese puppy Shenna!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:38

Ik vind haar echt zo'n gaaf paard <3

Superleuke combi zijn jullie, ik blijf jullie in 2019 (ook via insta) weer lekker volgen :D

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 15:40

Linde99 schreef:
Ik vind haar echt zo'n gaaf paard <3

Superleuke combi zijn jullie, ik blijf jullie in 2019 (ook via insta) weer lekker volgen :D


Dankje! :D Leuk dat je ons blijft volgen!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 18:30

Absolem schreef:
Jaaa daar is de enorme afgrond foto weer!! <3

Blijf die foto geweldig vinden this wat zo'n afstapje. _O-


Hier nog 2 foto’s van dat moment :')

Ohhhh nooo
Afbeelding

Hellup!
Afbeelding

Hahaha _O-

Sequinoa

Berichten: 570
Geregistreerd: 01-04-12

Re: Een jaar lang ITP met Friese puppy Shenna!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 18:36

Hahaha, die foto's op die brug :+. Leuk paard, geniet ervan!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-18 19:23

Sequinoa schreef:
Hahaha, die foto's op die brug :+. Leuk paard, geniet ervan!


Dankje! Doe ik zeker :D

Neonlight
Moderator Kantine

Berichten: 78509
Geregistreerd: 20-12-03
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Een jaar lang ITP met Friese puppy Shenna!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 23:09

ITP --> EJL-ITP

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-18 23:36

Neonlight schreef:
ITP --> EJL-ITP


Thanks! Had niet opgelet blijkbaar :+

anniekow

Berichten: 644
Geregistreerd: 21-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 01:20

Celine_Famke schreef:
Absolem schreef:
Jaaa daar is de enorme afgrond foto weer!! <3

Blijf die foto geweldig vinden this wat zo'n afstapje. _O-


Hier nog 2 foto’s van dat moment :')

Ohhhh nooo
[ [url=m/TAIVSm.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hellup!
[ [url=m/Jp3ifF.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hahaha _O-

Hahaha, die tweede! Heel leuk paard

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Re: Een jaar lang ITP met Friese puppy Shenna!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 08:53

Wat een leuke jaarverslag van jullie en wat zijn jullie een mooie combinatie! prachtige foto´s ook.

Vooral foto nummer 1 vind ik zo gaaf en de foto met jullie samen op het bruggetje in de bossen die is echt geweldig mooi. En de foto van de Trec bruggetje is grappig om te zien.

Zien we volgend jaar weer een super mooie jaarverslag topic van jullie ? Ik hoop van wel.!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Een jaar lang ITP met Friese puppy Shenna!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 13:05

Bedankt beide! En jaa volgend jaar zeker weer een topic, dat probeer ik ieder jaar te doen :D Altijd leuk om alles terug te zien!

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 13:32

Je hebt wel een paard met humor! Wat een leuk dier :).

Heel veel plezier in 2019!

Celine_Famke

Berichten: 6738
Geregistreerd: 18-11-12
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 14:53

Es_ther schreef:
Je hebt wel een paard met humor! Wat een leuk dier :).

Heel veel plezier in 2019!


Haha zeker! Ik kan vaak om haar lachen :D
Dankjewel! Komt vast goed!