Paard kopen, maar loopt linksachter wat stijf

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 

SabineB2001
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-18

Paard kopen, maar loopt linksachter wat stijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 17:59

Hallo,

Ik weet niet zeker of het hier goed staat, sorry alvast daarvoor.

Mijn ouders en ik zijn bezig met een paard kopen en we hebben haar nu al 2 keer gereden.
De laatste keer was afgelopen zondag en toen zagen me ouders dat ze met linksachter een beetje stijf loopt.
Is dit erg?
We willen haar sowieso laten keuren als we haar echt gaan kopen, maar wat zouden jullie doen?

Filmpje van het paard wil ik wel via privebericht sturen.


xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:01

Had ze dit de eerste keer dat je ging rijden niet? Je wil neem ik aan een paard zonder gebreken kopen dus zeker laten keuren.. met extra aandacht voor dat been mocht ze de dag van keuring wel weer goed lopen.

Edit: ben wel benieuwd naar een filmpje

SabineB2001
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 18:04

De eerste keer met rijden, reed ik in het donker met slechte bak verlichting en konden mijn ouders het niet goed zien.
Maar afgelopen zondag was het vooral te zien in de stap.
Ik heb net ook filmpjes teruggekeken van proeven die ze afgelopen zomer heeft gereden en hier zie ik ook dat ze met linksachter toch steeds iets stijf loopt.

xVerax

Berichten: 5073
Geregistreerd: 02-05-10
Woonplaats: Deventer

Re: Paard kopen, maar loopt linksachter wat stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:05

Dan zou ik lekker het zekere voor het onzekere nemen en verder kijken.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Paard kopen, maar loopt linksachter wat stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:17

Ik verplaats dit topic naar paardenpraat.

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Paard kopen, maar loopt linksachter wat stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:20

Wat zegt je gevoel verder over dit paard? Afgezien van de stijfheid? Want dat kan een momentopname zijn. Hij wordt toch nog eerst gekeurd en kun je het gelijk aangeven.
Als je verder echt staat te springen om dit beest kun je de keuring gewoon afwachten. Als dit dier toch niet HET dier is zou ik verder kijken.

Wat wil je met hem gaan doen?

Dream it | Wish it | Do it!

ingvdh

Berichten: 6359
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:22

Als het paard verder helemaal perfect is zou ik afspraken willen maken over de keuringskosten. Als de eigenaar de kosten van de keuring betaald bij afkeur (ook als er evt foto’s genomen moeten worden) kan je op het advies van jouw dierenarts afgaan.

Was je alleen klinisch van plan te keuren kan je ook afspreken dat er bij twijfel foto’s van dat been gemaakt worden om er zeker te zijn dat het goed is.

Willen de verkopers dat niet zou ik het paard laten staan. Zorg wel voor een onafhankelijke dierenarts, dus eentje die ze zelf hebt uitgezocht en een die regelmatig paarden keurt.

SabineB2001
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 18:24

Ik vind het verder echt een super gaaf dier.
Ik wil voornamelijk dressuur rijden met hem en zo nu en dan een bosritje doen.

Ik ben er nu wel zeker van als we hem willen kopen, dat we hem klinisch en röntgenologisch willen keuren.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:27

Stuur het filmpje maar door via PB. Ik ben benieuwd!

speurneusc

Berichten: 5348
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:27

Heeft paard verschillende aftekeningen aan been, bv aan stijve been witte sok en andere niet? Dat vertekend ook vaak als je ernaast staat. Heb je terwijl je erop zat niets gevoeld?

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Paard kopen, maar loopt linksachter wat stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:38

Als je al gaat keuren, probeer dan met de verkopende partij af te spreken dat bij afkeuren de kosten voor hen zijn.

Maar persoonlijk zou ik zo'n paard laten staan, er zijn nog honderden andere leuke paarden die wel helemaal gezond zijn.

SabineB2001
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 18:41

@speurneusc
Nee, hij heeft juist geen aftekeningen op dat been.

Elisa2

Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard kopen, maar loopt linksachter wat stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:42

Het kan ook scheefheid zijn, als je een filmpje hebt wil ik wel mee kijken. Voor de rest worden er al goede tips gegeven wbt keuren, zeker doen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Chapeau2002

Berichten: 896
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:42

Als ze het afgelopen zomer ook al had zou ik haar laten staan en verder kijken.
Dan is het dus geen moment opname.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

Babootje

Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:43

Stuur het filmpje maar hoor. Ik wil ook wel meekijken.

SabineB2001
Berichten: 5
Geregistreerd: 30-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 18:50

Het lukt me niet om via pb de video te sturen.
Als je de video wilt even je mail sturen, dan stuur ik het via daar! :)

AstridJ

Berichten: 2211
Geregistreerd: 11-02-10
Woonplaats: Wintelre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:13

Ik zou persoonlijk geen paard kopen wat niet 100% goed loopt. Zelf al keur je röntgenlogisch, daar is lang niet alles op te zien. Vooral als het paard afgelopen zomer ook al zo stijf liep dan is het niet iets wat 'tijdelijk' is zoals bv een verrekking.

http://www.level-upmagazine.nl Hét horsemanship magazine waarin o.a. dieper ingegaan wordt op R+ trainen, grondwerk, bitloos/neckrope rijden, gedrag, connectie & communicatie, welzijn en gezondheid. http://www.facebook.com/leveluphorsemanshipmagazine/
The Western Rider magazine, voor elke westernruiter! http://www.facebook.com/WesternRidermagazine/

jaji
Berichten: 169
Geregistreerd: 16-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:37

AstridJ schreef:
Ik zou persoonlijk geen paard kopen wat niet 100% goed loopt. Zelf al keur je röntgenlogisch, daar is lang niet alles op te zien. Vooral als het paard afgelopen zomer ook al zo stijf liep dan is het niet iets wat 'tijdelijk' is zoals bv een verrekking.


Hier ga ik in mee, het paard loopt dus al langer niet helemaal goed.
Onlangs wou ik een paard verkopen en die had nooit wat gemankeerd, liep altijd zuiver. Werd gekeurd en liep net niet helemaal goed op de harde volte. Op advies van de dierenarts paar weken laten staan want zou zich wel verstapt hebben. Na 3 weken opnieuw gekeurd, liep toen goed en ook goed gekeurd. Het zat mij niet lekker en heb het paard verder laten onderzoeken. Was wel degelijk meer mee aan de hand maar was niet te zien op een rontgenfoto. Dus geheel uit de verkoop gehaald.

Persoonlijk zou ik niet aan een paard beginnen wat al wat mankeert. Er kan dan zoveel aan de hand zijn wat er ook tijdens een keuring niet perse uit hoeft te komen. Maar wel een kans dat je met de ellende zit.

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:06

Ik zou je willen adviseren om haar sowieso klinisch en röntgenologisch te laten keuren. Ik zou zelf niet aan dit paard beginnen omdat er nu al dingen aan het licht komen. Die stijfheid zit er niet voor niets. Geen handvol maar een land vol paarden! Staar je niet blind op een soort type paard.

Zidore

Berichten: 5796
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:10

1 advies: niet doen...

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Paard kopen, maar loopt linksachter wat stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:16

Vaak een slecht teken! Ik ben wel benieuwd naar een filmpje.

Lusitana

Berichten: 22425
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:16

Stijfheid of niet meekomen van een been is vaak een van de eerste tekenen van artrose.
Als paard stijf loopt terwijl je er op rijdt kán dat ook komen door hoe je rijdt, vergis je niet.(Wellicht kunnen de mensen die het filmpje gaan zien hier een oordeel over geven.
Even zonder ruiter linksom en rechtsom laten stappen en draven op harde en zachte ondergrond kan veel opheldering geven en daar hoeft niet meteen een dierenarts voor te komen.
Maar ik zou alleen verder gaan met plannen voor eventuele aankoop en bijbehorende keuringen als je echt denkt dat dit je droompaard is. Want als gezegd zijn er genoeg andere paarden.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue * * [ITP] Weer eens een update uit Portugal *
Facebook: * Opvang Paarden Portugal * * Vrienden van Vincent * Insta:machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Petrichor

Berichten: 10501
Geregistreerd: 14-04-06

Re: Paard kopen, maar loopt linksachter wat stijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:19

Ik zou graag een filmpje zien voor ik een oordeel geef.

The smell of earth after rain!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20034
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:21

Er zijn idd genoeg blessures die na een paar weken of maanden amper tot niet tonen en dan na een paar weken rijden weer de kop opsteken...

Jillz1
Berichten: 522
Geregistreerd: 25-07-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 20:25

Geen handvol maar een landvol met paarden. Ik zou niet op voorhand een " probleem " erbij willen kopen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: dierenfan en 1 bezoeker