Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 16:00

Horsetalk.co.nz / bokt.nl
Wetenschap


Afbeelding
Zadel op de paardenrug. Foto door MelanieB


Het is bevestigd dat zware ruiters in combinatie met niet-passende zadels voor pijn zorgen op de paardenrug, zo werd gepresenteerd op de Saddle Research Trust Conference.

Een pilot-onderzoek, “De invloed van ruiterformaat en een passend zadel op de gangen en het gedrag van het paard”, dat op deze conferentie gepresenteerd werd, heeft aangetoond dat indien het mensengewicht te hoog is in verhouding tot het paardengewicht, of als een lange, zware ruiter in een te klein zadel zit, dit kan leiden tot tijdelijke kreupelheid en andere ongemakken.

Dit onderzoek werd gepresenteerd door Dr Sue Dyson, het hoofd klinische orthopedie aan het Centre for Equine Studies van het Animal Health Trust. Dyson was een van de vijftien vooraanstaande dierenartsen, onderzoekers en bijzondere gasten die aanwezig waren op de conferentie.

Bij dit onderzoek is gekeken naar ruiterformaat in combinatie met het formaat van het zadel. Het paard werd hier beoordeeld op gangen, gedrag, stress-signalen, de krachten onder het zadel en de reactie op het bevoelen van de ruggengraat. Paarden werden vergeleken onder vier ruiters van vergelijkbaar niveau maar met ander lichaamsgewicht. Het zadel was niet ideaal qua pasvorm voor de zware en erg zware ruiters, wat invloed had op de krachtverdeling onder het zadel; iets wat in de praktijk vaker voorkomt. De beide ruiters kwamen op de achterkant van het zadel te zitten, in plaats van in het midden, omdat ze anders niet in het zadel pasten. Dit had een effect op de drukverdeling van het zadel, vooral bij de erg zware ruiter.

Er bleek een correlatie te zijn tussen het ruitergewicht en de piekdruk onder het zadel; bij de zwaardere ruiters was de druk duidelijk groter. Voor en na het rijden werd de rugvorm gemeten met behulp van een flexibele curvelineaal. Bij de lichte en gemiddelde ruiter was het paard breder direct na de inspanning, wat een normale reactie op de inspanning zou moeten zijn. Bij de zware en zeer zware ruiters was het effect echter precies tegengesteld; het paard bleek smaller te zijn geworden.

Dyson geeft wel heel duidelijk aan dat het onderzoek niet geinterpreteerd moet worden als dat een zware ruiter niet zou moeten paardrijden. “De sleutel is om een paard uit te kiezen dat zelf voldoende maat heeft en fit genoeg is om je te kunnen dragen, en om een zadel aan te passen dat niet alleen het paard past, maar ook de ruiter. Op die manier wordt de kans op pijn en prestatievermindering geminimaliseerd.”

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.



miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:06

Ja... dit lijkt me ook best wel heel logisch en lijkt me ook niet nodig een onderzoek hiervoor apart te moeten doen?

Naomie

purny

Berichten: 27384
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:14

Tot zover ons waardevolle belastinggeld.

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

SuperZodiaX
Berichten: 1337
Geregistreerd: 26-05-03
Woonplaats: Dordrecht

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:15

Zooo... open deur... moest hier nou echt officieel onderzoek naar gedaan worden?

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:16

Onderzoek van de Stichting Open Deur....

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:18

Goh

xApple

Berichten: 6367
Geregistreerd: 20-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:19

Goh je meent het.

Gaan ze nu onderzoeken of het paard stres ondervindt aan het rijden van rollkür?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:22

purny schreef:
Tot zover ons waardevolle belastinggeld.

Hahahahahahahahaha nee het meeste wetenschappelijk onderzoek wordt niet gefund door belastinggeld hoor. Dan kostte het niet zoveel moeite om een beurs te krijgen denk ik zo.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

StalNollie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:28

purny schreef:
Tot zover ons waardevolle belastinggeld.

Dit vind ik ook altijd!

Onderzoeken waarbij ik denk jaaa! Dat weten we toch allemaal?
Het is toch zelfs zo als je een te dikke kont hebt qua gewicht voor zadel je de boom eerder kunt breken?

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:28

Ik ben benieuwd hoe groot de (te) zware ruiters nu echt waren. Ik zou foto’s hiervan heel zinvol vinden!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:29

En toch zijn er nog heeel veel te zware ruiters/amazones die toch stug door blijven rijden onder het motto "er zijn genoeg lichte mensen die hun paarden op een andere manier in de weg zitten" dus is alles goed gepraat he ;) Of het paard er dan onder moet lijden of niet maakt dan niet meer uit. Maar dat mag hier op bokt niet gezegd worden.. Want er worden wel 100 excuses bedacht waarom je toch met teveel gewicht op een paard kunt kruipen..

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:32

Citaat:
Dyson geeft wel heel duidelijk aan dat het onderzoek niet geinterpreteerd moet worden als dat een zware ruiter niet zou moeten paardrijden. “De sleutel is om een paard uit te kiezen dat zelf voldoende maat heeft en fit genoeg is om je te kunnen dragen, en om een zadel aan te passen dat niet alleen het paard past, maar ook de ruiter. Op die manier wordt de kans op pijn en prestatievermindering geminimaliseerd.”


Ben het er mee eens dat het zadel zowel voor de ruiter als het paard moet passen. Maar wat nu als een paard een erg korte rug heeft waardoor het zadel niet groter mag zijn dan bv 17 inch, maar de ruiter heeft voor zijn/haar kont toch een 18 inch nodig, dan gaat dat toch nooit goed liggen op dat paard met een korte rug?

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:33

CharmingS schreef:
En toch zijn er nog heeel veel te zware ruiters/amazones die toch stug door blijven rijden onder het motto "er zijn genoeg lichte mensen die hun paarden op een andere manier in de weg zitten" dus is alles goed gepraat he ;) Of het paard er dan onder moet lijden of niet maakt dan niet meer uit. Maar dat mag hier op bokt niet gezegd worden.. Want er worden wel 100 excuses bedacht waarom je toch met teveel gewicht op een paard kunt kruipen..
Wat mag er op bokt nou wel gezegd worden :') :') koetjie koetjie dikke knuf!

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:34

Nies_ schreef:
CharmingS schreef:
En toch zijn er nog heeel veel te zware ruiters/amazones die toch stug door blijven rijden onder het motto "er zijn genoeg lichte mensen die hun paarden op een andere manier in de weg zitten" dus is alles goed gepraat he ;) Of het paard er dan onder moet lijden of niet maakt dan niet meer uit. Maar dat mag hier op bokt niet gezegd worden.. Want er worden wel 100 excuses bedacht waarom je toch met teveel gewicht op een paard kunt kruipen..
Wat mag er op bokt nou wel gezegd worden :') :') koetjie koetjie dikke knuf!



:') :')

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:45

StalNollie schreef:
purny schreef:
Tot zover ons waardevolle belastinggeld.

Dit vind ik ook altijd!

Onderzoeken waarbij ik denk jaaa! Dat weten we toch allemaal?
Het is toch zelfs zo als je een te dikke kont hebt qua gewicht voor zadel je de boom eerder kunt breken?

Ja blijkbaar is dat niet voor iedereen logisch. En als je een onderbouwing hebt kun je er ook maatregelen op gaan nemen.

Overigens gaat het denk ik niet om gevallen waarbij iemand letterlijk uit het zadel puilt, eerder om de grensgevallen.

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

TheEvilQueen

Berichten: 87
Geregistreerd: 21-11-18

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:48

Mijn grootste vraag na dit onderzoek, wat is te zwaar? En euh, hebben ze de "te zware ruiters" op een stevige koudbloed gezet of op een tenger arabiertje? Heel vaag onderzoek dit, en we weten denk ik wel allemaal dat wanneer een niet passend zadel voor zowel paard als ruiter wordt gebruikt, het paard enorme pijn kan hebben en stress ontwikkelen...

Wicked always wins

Sadira

Berichten: 5361
Geregistreerd: 14-09-11
Woonplaats: Omgeving Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:53

TheEvilQueen schreef:
Mijn grootste vraag na dit onderzoek, wat is te zwaar? En euh, hebben ze de "te zware ruiters" op een stevige koudbloed gezet of op een tenger arabiertje? Heel vaag onderzoek dit, en we weten denk ik wel allemaal dat wanneer een niet passend zadel voor zowel paard als ruiter wordt gebruikt, het paard enorme pijn kan hebben en stress ontwikkelen...


Ik heb het eens gegoogled, want ik was ook wel geïnteresseerd:
Citaat:
Rider weights ranged from 60.8 kg to 142.1 kg. All horses weighed between 500 to 600 kg. The riders were categorised as light, moderate, heavy and very heavy according to the rider to horse bodyweight ratio.
Bron

C.A. Sadira, Arabisch Volbloed, merrie ♥

Skye, arabierkruising, merrie ♥

Almighty
Berichten: 2907
Geregistreerd: 09-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:57

CharmingS

Zoals aangeven in de tekst. Dan is het het verkeerde paard bij het soort ruiter. Je moet dus zoeken naar een ander paard wat past bij jou formaat ruiter anders kan je ook geen passend zadel vinden voor ruiter en paard. Hoe leuk het dier ook kan zijn voor je. Of rug test voor koop hoeveel dit paard op rug kan handelen. Blijven er veel paarden te koop staan of komen te koop.

En is het dan ook zo als je geen passend zadel kan vinden bij het paard het paard niet gereden kan,mag worden .

Maar dan is dat in mijn beleving ook zo als je groot paard hebt eigenlijk dus ook een groot zadel moet passen voor drukverdeling? Enz

Pdf er is al veel zadel pas ellende dat wordt dan als je bij kopen van een paard op deze dingen let minder?

Zei laatst tegen een vriendin ik laat passend zadel maken voor mij ga daarmee op pad op zoek geschikt paard en als het paard mijn zadel past off na beetje aanpas past koop ik het paard. Zou veel ellende schelen.

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:57

purny schreef:
Tot zover ons waardevolle belastinggeld.


Alleen dat het dan niet van belastinggeld komt...

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:59

*gokt dat dit een topic word van een pagina of 10*

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37151
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Grote ruiter in klein zadel slechte combinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:03

Toch lijkt het alsof jullie alleen zien zwaar oh dat is dus onderzocht,

Maar dat staat er niet, wat ik opvallend vind is dat het paard smaller wordt als er een ruiter op zijn rug zit die een te klein zadel heeft. Kan dus ook een lichte ruiter op een nog korter zadel zijn. Niet het gewicht maar de puntbelasting is dus het probleem.

En een te korte rug daardoor een te kort zadel voor je billen, paard niet geschikt voor je.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Femek2902

Berichten: 1320
Geregistreerd: 07-05-12
Woonplaats: Aan de ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:08

Citaat:
Bij de lichte en gemiddelde ruiter was het paard breder direct na de inspanning, wat een normale reactie op de inspanning zou moeten zijn. Bij de zware en zeer zware ruiters was het effect echter precies tegengesteld; het paard bleek smaller te zijn geworden.


Ik vind dit wel degelijk interessante en nieuwe informatie. Dan zou je dus bij je eigen paard kunnen testen of je te zwaar bent of niet. Ik vind oprecht dat hier wel verder onderzoek naar gedaan zou mogen worden, en dan met name of je zo ook als grensgeval kan kijken of je op je paard past of niet. Dan zouden we op wedstrijden op die manier zelfs de te grote ruiters eruit kunnen pikken op een gegeven moment, en dat zou wel ontzettend tof zijn!

Ik denk zelf namelijk dat ik te zwaar ben voor mijn brede pony en dat iemand van 75 kg en 1.80 bijvoorbeeld prima zou passen, maar met deze informatie zou ik ook kunnen meten of dat daadwerkelijk past of dat dat eigenlijk nog steeds te zwaar is.

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:33

Maar als ruiter zit je dan toch ook niet lekker in het zadel als dat te klein is?

Ik heb normaal 17,5/18 inch dus als ik op een 17 inch ga zitten dan zit dat voor geen meter en ga ik ook enorme klachten in mijn lijf krijgen. Even buitengelaten op wat voor paard ik zou zitten.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:38

Het gaat er toch in dat geval om dat er ruiters met een te groot lichaam in een te klein zadel zitten. Je kan 60 kg wegen maar in te klein zadel doe je dan alsnog het paard meer overlast aan dan iemand van 100 kg in een passend zadel. (Bestaan er überhaupt zadels voor zware mensen? Ik dacht dat het wel ophield bij 19". Maar als ik dan zie dat er merken zijn die tot en met damesmaat 54 gaan.... Dan ben je volgens mij echt héél zwaar)

Snuitmans (B+14, pr 205) (L1+2)

karijn

Berichten: 5392
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Made, zo'n dorp dat in elk land wel bestaat!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:49

karuna schreef:
Toch lijkt het alsof jullie alleen zien zwaar oh dat is dus onderzocht,

Maar dat staat er niet, wat ik opvallend vind is dat het paard smaller wordt als er een ruiter op zijn rug zit die een te klein zadel heeft. Kan dus ook een lichte ruiter op een nog korter zadel zijn. Niet het gewicht maar de puntbelasting is dus het probleem.

En een te korte rug daardoor een te kort zadel voor je billen, paard niet geschikt voor je.


Dat las ik dus ook uit het stukje in de opening. Het gaat er inderdaad niet om of je met je riante zitvlak wel of niet op een paard moet zitten maar het gaat erom dat je het juiste zadel op het juiste paard nodig hebt. Ga je met je aangepaste zadel op jouw gewicht op zoek naar een paard dat eronder past, dan kan het best wel eens een hele lange zoektocht worden, denk ik zomaar. Ik denk dat je gewoon op zoek moet gaan naar het paard dat bij jou past (misschien inderdaad niet het leuke slanke ranke arabiertje maar eerder een wat kouder in het bloed staand paard, om het zo even te noemen). Dan ga je op zoek naar het zadel dat op de rug van het paard past en waar jij als ruiter goed in zit. Ik denk dat dat proces vele malen minder lang zal duren dan op zoek te gaan naar het paard dat onder het zadel past (het assepoester-verhaal).


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geertema, laura22 en 19 bezoekers