Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 

Hoe eet jij je Balkenbrij het liefst?

Met zout
8 (15%)
Met suiker
9 (17%)
Met stroop
13 (25%)
Anders, namelijk......
22 (42%)

Totaal aantal stemmen: 52


JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 15:43

Ik ben benieuwd of er nog meer liefhebbers van Balkenbrij zijn hier. Kopen jullie het bij de slager, in de supermarkt, of maken jullie het zelf? Zo ja, deel vooral je lekkerste recept en waar halen jullie het zogenaamde "rommelkruid" vandaan?

En..... hoe eten jullie het?? Ik en mijn familie eten het standaard met (best veel) zout. Dat schijnt niet heel gebruikelijk te zijn; anderen hoor ik vaak over suiker of zelfs stroop. Dat trekt mij dus he-le-maal niet; ik zie het als een hartig/zout gerecht :+ Benieuwd of er meerderen zijn die het met zout eten.

"Vroeger" aten we het thuis best vaak als lunch. Op brood, of gewoon zo, en dus met zout. Dan haalden we het bij de plaatselijke dorpsslager. Die is helaas al jaaaren weg. Nu haal ik het vooral hier bij de plaatselijke Plus supermarkt. Het valt me wel op dat de prijs van Balkenbrij de laatste jaren best gestegen is; ik betaal nu € 5,98 per kilo omgerekend. Wordt namelijk in diverse hoeveelheden gesneden verkocht.

Edit: ik kom uit een klein dorpje onder Deventer, Overijssel

Maar ik zou het toch graag een keer zelf willen proberen te maken. Dat is volgens mij best wel veel werk?
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 11-12-18 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt


fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:46

Ja ik lust het! Maar alleen van de slager :) wij bakken het in de pan en ik eet het zo op en mijn vriend op een boterham met currysaus.

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

joey2010

Berichten: 4346
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:48

Ik ben fan van balkenbrij.. wel eet ik het op een snee brood met dik de appelstroop erop. Ik heb het met zout nog nooit gegeten.
Ik ben dus van de zoete versie.
Ook bakken we schijfjes appel erbij in de pan.
Heerlijk.
Op zaterdagochtend maak ik het meestal.
Zelf heb ik nog nooit balkenbrij gemaakt. Ik koop het nog bij de slager.

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 15:50

Met currysaus, wauw, nooit gehoord :') proef je er dan nog wel iets van??

Ik ben overigens best benieuwd hoe de "zoete-versie" liefhebbers het vinden met zout. Ik zelf heb 't wel eens geprobeerd met suiker, maar euhm nee, ik blijf toch bij het zout.

* gooit ondertussen nog wat plakkies de pan in * :P

Hikarii

Berichten: 2959
Geregistreerd: 17-06-12
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:51

Hier! Vroeger maakte mijn vader het wekelijks klaar. Mijn moeder eet het het liefst met stroop. Wij doen er wat maggi op :)

It doesn't matter if you're weak; if you struggle hard enough, you can make a miracle happen.



joey2010

Berichten: 4346
Geregistreerd: 08-09-11
Woonplaats: limburg

Re: Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:56

Ik zal de zoute variant eens eten van het weekend. En laat je weten wat ik ervan vond ;) .

Currysaus lijkt me zeer apart bij de balkenbrij.
Ik denk niet dat ik dat ga proeven. :o

fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:58

Currysaus is toch ook redelijk zoet dus denk van wel. Maarja hij doet overal curry op :')

Met appel is idd ook lekker vind ik

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

_CS_

Berichten: 4697
Geregistreerd: 02-07-05

Re: Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:07

Ja hier fan, eet het alleen niet zo vaak.
Overigens eet ik het gewoon zo kaal op, jammie.

Wel grappig, mijn man komt uit enschede en daar kennen ze het helemaal niet (zo zonde).

I am not perfect, I am a limited edition
Ik leef in mijn eigen wereld, ze kennen me daar

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:08

Ik heb het vroeger als kind wel gegeten. Het is ook echt een ouderwets gerecht.

Ik at het zonder iets erbij. Ik vond het apart, best lekker. Maar mijn ogen vonden het maar niks. Aangezien het oog ook wat wil, eet ik het nooit meer :D

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:08

1 keer is genoeg.

anoukie88

Berichten: 688
Geregistreerd: 22-10-08
Woonplaats: Halle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:09

Ja heerlijk, gebakken op brood en dan inderdaad van de slager. Wij kennen hier de varianten van een met spekjes en een met krenten. Spekjes is favoriet.

Om je dromen waar te maken moet je wel eerst wakker worden!
Z+0

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 16:11

Hahaha tsja curry trekt me er echt niet bij. Maggi ben ik overigens ook DOL op, gaat steevast een flinke scheut door macaroni, kippensoep of groentesoep. Ook bij gekookt ei gaat er wat op.

Enschede is toch behoorlijk Oosten..... en volgens mij komt het oorspronkelijk daar vandaan, en Gelderland?

Ik heb enkele jaren in Groningen gestudeerd, daar kenden sommige Friezen het wel. Maar Wentelteefjes, dat kenden ze daar niet....
Keer een stapel klaar gemaakt voor wat huisgenootjes destijds, en ja hoor, ik mocht wekelijks wentelteefjes bakken :+

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 16:12

Boras schreef:
1 keer is genoeg.


Je kan nooooit genoeg Balkenbrij gegeten hebben :') :')

Kaka

Berichten: 4812
Geregistreerd: 17-10-06
Woonplaats: Camping 4, 2e straat rechts

Re: Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:20

Nou, mijn ogen (uit het westen des lands) kijken ook altijd moeilijk bij balkenbrij. Ik vind het dan ook bijzonder onsmakelijk. Overigens hartstikke gek, want bloedworst vind ik wel lekker, idd, met gebakken appel.

Mijn vriends familie komt uit de buurt van Enschede en zijn ouders maken nog elk jaar rond kerst balkenbrij klaar (volgens mij kun je het hier niet bij de slager krijgen). Vriend krijgt dan ook een stukje, alleen voor hem. Hij eet het met maggi kruiden (voor hutspot, hoe heet dat ook alweer :\ )

Wit beyond measure is man's greatest treasure

pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:29

Ik vind het heel lekker, maar mijn man vind het goor.
Bij mijn opa en oma thuis aten we het altijd gebakken en dan op een witte boterham met kaas.
edit: wel de grijze balkenbrij trouwens... de rode ziet er minder smakelijk uit en heb ik nog nooit geproefd

Zo lekker.
En in het zelfde rijtje hoort ook Vokking worst thuis: een utrechtse bak-leverworst.. ook heerlijk in plakjes gebakken en op een witte boterham met kaas.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

JoyCiej007

Berichten: 17414
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Re: Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 16:31

Vokking ken ik niet, bakbloedworst wel.

Ianrowan2009

Berichten: 1488
Geregistreerd: 26-10-13

Re: Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:35

Ik ga de vraag toch stellen... wat is Balkenbrij? :?

Bloodymary
Berichten: 4531
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:38

Oh heerlijk! Liefst van de slager, maar ook wel eens goede van de supermarkt. Op een snee brood die ik dik besmeer met appelstroop. Dan de balkenbrij er op en dan nog currysaus. Lekker.

Dreamy

Berichten: 24063
Geregistreerd: 06-06-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:38

Ik dacht altijd dat het ‘tzelfde was als huidvlees/hoofdvlees, maar dat is dus niet zo? Iemand die weet of ‘t op elkaar lijkt? ‘T lijkt wel op elkaar qua uiterlijk, de grijze versie dan :j

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:41

Ianrowan2009 schreef:
Ik ga de vraag toch stellen... wat is Balkenbrij? :?

https://www.balkenbrij.info/

Daarnaast is er ook nog bakbloedworst en bakleverworst.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:42

pjer schreef:
Ik vind het heel lekker, maar mijn man vind het goor.
Bij mijn opa en oma thuis aten we het altijd gebakken en dan op een witte boterham met kaas.
edit: wel de grijze balkenbrij trouwens... de rode ziet er minder smakelijk uit en heb ik nog nooit geproefd

Zo lekker.
En in het zelfde rijtje hoort ook Vokking worst thuis: een utrechtse bak-leverworst.. ook heerlijk in plakjes gebakken en op een witte boterham met kaas.

Ik denk dat je balkenbrij en bakleverworst door elkaar haalt. Er is bakleverworst/bakbloedworst en balkenbrij.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Balkenbrij liefhebbers op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:45

Voor ik in Overijssel kwam wonen kende ik het niet.
Wij bakken het en eten het verder met ....niks :D Gewoon naturel.
Ik vind overigens lang niet alle versies lekker, ook die van de echte slager niet perse.
Tot nu toe vind ik de balkenbrij van Van der Weegh uit Raalte de lekkerste :)

Shona_
Berichten: 721
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:49

Ja heerlijk! Het liefst van de slager bij mijn oma in Diepenveen, maar sinds vorig jaar verkoopt de AH bij mij in de buurt (goor) het ook en die is ook prima. Andere supermarkten ook wel eens geprobeerd maar die vind ik niks aan, komt niet eens in de buurt van balkenbrij :')

Het liefst op een bruine boterham met een flinke laag mosterd, een augurkje of piccalilly. Heerlijk :9 ! Overigens vind ik baklever en bloedworst dan weer niet lekker.

pjer
Berichten: 1572
Geregistreerd: 18-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:50

bigone schreef:
pjer schreef:
Ik vind het heel lekker, maar mijn man vind het goor.
Bij mijn opa en oma thuis aten we het altijd gebakken en dan op een witte boterham met kaas.
edit: wel de grijze balkenbrij trouwens... de rode ziet er minder smakelijk uit en heb ik nog nooit geproefd

Zo lekker.
En in het zelfde rijtje hoort ook Vokking worst thuis: een utrechtse bak-leverworst.. ook heerlijk in plakjes gebakken en op een witte boterham met kaas.

Ik denk dat je balkenbrij en bakleverworst door elkaar haalt. Er is bakleverworst/bakbloedworst en balkenbrij.


Nee hoor, hier in almere en ook in utrecht zijn er echt 2 versies van balkenbrij te koop op de markt. een rode en een grijze.

Verder ben ik ook bekend met bloedworst om op te bakken maar dat trekt me niet zo.
maar bakleverworst van Vokking is dan weer wel erg lekker.

Voor alle foto's uit een topic: &if=1
Ik maak stalnaambordjes en dogtags met naam en telnr voor aan je zadel, lasergravin.nl

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:55

Gekookt afvalvlees met bloed?
OMG :r


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 bezoekers