juiste woorden/tekst

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

juiste woorden/tekst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 13:53

Ik vind het echt heel knap hoe sommige mensen altijd de juiste teksten/woorden kunnen vinden. En dan kom ik teksten simpel nederlands, wat niet pakkend is.

Zoals nu ook haha. Sommige mensen hebben leuke uitspraken. Mooie teksen onder hun foto's.

En ik kan er maar niet opkomen. En soms ben ik daar best 'jarloers' op

Dus nu mijn vraag.

hoe doen sommige dat toch. Ik lees wel eens uitspraken,maar ik onthou ze nooit. En tja jatten kwa tekst is nou ook niet bepaald netjes. haha

Daarnaast ben ik zelf heel slecht in zinopbouwing en spelling. Ben niet dyslechtisch maar spelling is nooit mijn beste kant geweest.


DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: juiste woorden/tekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:56

google :P

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:57

Ben het helemaal met je eens. Een talent die ik helaas ook niet bezit. Soms wil je wat vertellen of uitleggen en dan merk je dat een ander veel beter verwoord wat jij eigenlijk wil zeggen.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 14:04

nynke55 schreef:
Ben het helemaal met je eens. Een talent die ik helaas ook niet bezit. Soms wil je wat vertellen of uitleggen en dan merk je dat een ander veel beter verwoord wat jij eigenlijk wil zeggen.


jep heel herkenbaar. Daarnaas ben ik dan wel weer goed in het voelen. als ik bijv iemand helpt met paard dan voel ik wat hun soort van voelen.

Of voel ik hoe ze de hulpen moet geven om de juiste oefening te doen. Maar dan weer het verwoorden in taal zodat hun de hulpen kunnen geven en het paard er dan in kunnen of is het begeleiden is dat weer een ander verhaal. :+ . Dan heb ik vaak de neiging om zelf op het paard te gaan zitten. En met grond werk het voor te doen. soms een prima oplossing maar daarna moet de eigenaar het zelf doen.

maar ik geef ook nog niet zo heel lang les. Dus alle lessen die ik geef zie ik als een ervaring voormijzelf. Ben ook nog maar net met de opleiding begonnen. Daarom noem ik het nu nog meer als helpen dan als echt les geven. Want tot nu toe help ik alleen stalgenoten die er om vragen. En adventeer/reclame nog nergens met les geven.

En nee ik ben geen Anky.na lange na niet haha.


Urbanus

Berichten: 44945
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: juiste woorden/tekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:07

Lezen lezen lezen lezen. Je verbetert je spelling en grammatica en soms lees je zinnen waarvan je denkt, wauw! En die kun je dan bijvoorbeeld opschrijven.

Een mooi boek met hele mooie uitspraken is I.M. van Connie Palmen. Geen ingewikkeld taalgebruik, een mooi verhaal en niet al te dik.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:35

Ligt er ook net aan hoe je in je hoofd denkt. Als je veel in plaatjes/filmpjes denkt, of in gevoel, is dat vreselijk moeilijk om in woorden te vertalen. Zo zwerft er in mijn hoofd heel veel rond, ook heel ingewikkelde dingen, maar ik krijg ze mijn strot niet uit omdat ik niet weet hoe je dat moet zeggen. Een ander wel. Dan is het maar "wat die dus zegt".
Maar gewoon een chaotisch en/of druk hoofd (waar ik ook regelmatig last van heb) werkt ook niet mee als je rust nodig hebt om iets te omschrijven.

Nou had ik met paardrijden een hele leuke trainer die voortdurend vroeg wat ik aan het doen was. En niet alleen als ik op een erg bijzondere manier om het paard gevouwen zat ("creatief paardrijden? :P ") maar ook als iets heel goed ging. Dan moest je wel even nadenken over wat je dan voelde en hoe je dat zó kon verwoorden dat dat voor een ander ook duidelijk was. Hele goede oefening in het leren vertalen van gevoel. Zeker als je automatisch heel veel op gevoel doet en dat bijna vanzelf gaat. Dan sta je ook nog eens stil bij wát je nou precies aan het uitspoken bent en waarom dat zo goed werkt.

Net als leuk (en foutloos) schrijven is dat iets wat je kunt oefenen. Een bestseller schrijven zit er misschien niet in, maar als je merkt dat je beter uit je woorden leert komen ben je al een heel end. Lezen helpt er inderdaad ook wel bij, ook voor je woordenschat en grammatica. Maar vraag jezelf dan ook af waarom je iets mooi of leuk vindt en probeer dan uit te vissen waar dat aan ligt.
Eigenlijk heel veel nadenken dus...Heb het 'gewoon' maar weggelaten, want alles analyseren kan ook knap lastig zijn.

* Love Always 1991 - 2018 *

Isabel_k

Berichten: 4768
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Re: juiste woorden/tekst

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:39

Ik denk dat je heel veel moet lezen, maar ook oefenen is heel erg belangrijk.

Vroeger schreef ik veel vaker verhalen dan dat ik nu doe en ik merk dat ik echt een minder fijne zin opbouw heb dan vroeger. Ook is het belangrijk dat je een rijke fantasie hebt. Je kan schrijven: "Samen met mijn paard zit ik onder de boom te wachten op de anderen."

Maar ook: "Samen met mijn paard zit ik onder de boom. De zon schijnt door de blaadjes en maakt zijn manen bijna goudkleurig." Dat is beeldend en leest ook fijner vind ik persoonlijk :D

IG: @arabierjoep

Marin_ka3
Berichten: 599
Geregistreerd: 14-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:51

plutolover schreef:
Ik vind het echt heel knap hoe sommige mensen altijd de juiste teksten/woorden kunnen vinden. En dan kom ik teksten simpel nederlands, wat niet pakkend is.

Zoals nu ook haha. Sommige mensen hebben leuke uitspraken. Mooie teksen onder hun foto's.

En ik kan er maar niet opkomen. En soms ben ik daar best 'jarloers' op

Dus nu mijn vraag.

hoe doen sommige dat toch. Ik lees wel eens uitspraken,maar ik onthou ze nooit. En tja jatten kwa tekst is nou ook niet bepaald netjes. haha

Daarnaast ben ik zelf heel slecht in zinopbouwing en spelling. Ben niet dyslechtisch maar spelling is nooit mijn beste kant geweest.


In mijn ogen is een tekst altijd pakkend wanneer het recht uit je hart komt.

Het gaat niet om volzinnen, mooie verhalen, of ingewikkelde taalkundige constructies.

Wanneer jij kan beschrijven wat je voelt, wat jij denkt, wat jij ziet...is het mooiste wat er is.

Dus vraag je zelf af, wat voel ik, wat denk ik, wat zie ik? En probeer dat in taal te vatten. Daarbij, ...oefening baart kunst.

Het is het paard dat de weg wijst, niet de ruiter.
Ik ken de weg.
Het paard voelt het.

Veronica2
Berichten: 2660
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:02

Isabel_k schreef:
Ik denk dat je heel veel moet lezen, maar ook oefenen is heel erg belangrijk.

Vroeger schreef ik veel vaker verhalen dan dat ik nu doe en ik merk dat ik echt een minder fijne zin opbouw heb dan vroeger. Ook is het belangrijk dat je een rijke fantasie hebt. Je kan schrijven: "Samen met mijn paard zit ik onder de boom te wachten op de anderen."

Maar ook: "Samen met mijn paard zit ik onder de boom. De zon schijnt door de blaadjes en maakt zijn manen bijna goudkleurig." Dat is beeldend en leest ook fijner vind ik persoonlijk :D

Precies dit. Je kan zelf ook spelen met taal door zinnen om te draaien en het lijdend voorwerp eens onderwerp te laten zijn, bijvoeglijk naamwoorden toevoegen of schrappen, enzovoort. "Mijn paard stond heel kalm onder de boom te wachten terwijl ik tegen zijn schouder leunde, ik zag hoe het late zonlicht op zijn manen viel en was verwonderd hoe mooi het avondlicht door de blaadjes gefilterd werd." Misschien kun je zelf een volgende zin bedenken? Of in elk geval wat er gaat gebeuren? 1- er komt iemand aan en dat is leuk; 2- er komt iemand aan die niet zo leuk is, 3 - er komt een groep aan (de anderen).

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: juiste woorden/tekst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 15:12

bedank voor de tips enz. ik ben nu bezig met een website. Staat nu nog prive. Ik ben dit jaar begonnen aan een instructeurs opleiding Academisch rijkunst

na deze opleiding en als ik alles gehaald heb, kwa grond werk. Ben ik over paar jaar bevoegd om les te kunnen geven met grondwerk,werk aan de hand,en longeren. uiteindeijk wil ik ook rijden gaan behalen.

nu ben ik echt heel slecht in mijzelf 'verkopen' omdat ik nog geen ervaring genoeg heb. Maar je iedereen die lest geeft, is ergens begonnen.

Nu ben ik dus bezig met een website, maar moet wel goed over komen, zonder spelfouten. Ik ga eens in mijn vriendenkring uitzoeken of er iemand is, die me daarmee kan helpen.

Hoe ik mijzelf juist kan verwoorden, maar wel mijzelf kan zijn. Ik zelf ben dierenarts assistent afgestudeerd. Altijd intresse in beweging/juist trainen,helpen van paarden. Daarom ook deze opleiding begonnen. Zodat ik straks andere kan helpen.

Ik wil de site nog geen tarieven plaatsen. Eerst maar een opzet en gewoon verder met mijn opleiding. Moet ook straks een verslag maken voor de opleiding. En weet nu al dat het lastig gaat worden. Want in mijn hoofd heb ik het gevoel. Nu nog de juiste woorden in de juiste volgorde vinden..


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Amazonbot, Annefleur200, Axxy, ComscoreBot, danneke80, DWitzel, Eineges, Eliana, Hanneke1989, Hanneke_68, hortensia, lrm, maessie, moralian, mvdende, Poety, rozebadeend, Suliko, YandexBot, zuperzmoker en 188 bezoekers