Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 10:54

Het is al een tijdje geleden dat ik iets heb gepost, maar ik wil toch graag even mijn verhaal kwijt.
Vorige week maandag zijn wij ons letterlijk een ongeluk geschrokken onderweg.

Mijn paardenvrachtwagentje met onze pony achterin begon na een harde klap scheef weg te hangen, vonken van de weg, bijna niet kunnen remmen en hevig slingerend kwam ik gelukkig tot stilstand. We reden op het moment van de klap ongeveer 70 km per uur.

Ik dacht dat ik een klapband had. Niet dus. IN het pikkedonker was er een bus achter mij gestopt. We stonden midden op de weg, de vrachtwagen schuin weggezakt aan de achterkant. Mijn Wiel was er af en mijn andere wiel was schuin onder de remschijf blijven hangen.

Het wiel wat was weg geslingerd had de auto achter mij geraakt.

Nu hebben we gelukkig de meest bomproof pony allertijden. Deze stond met alles wat was opgevallen gewoon schuin op haar gemakje door te eten.

Geen persoonlijk leed maar wel een aanzienlijke schade aan de vrachtwagen en een schade aan het busje van de bestuurder achter mij. Maar de schrik zat er goed in.

De ANWB kwam en zei meteen, dit gebeurt er dus als je iets aan je wielen laat doen en je niet terug gaat om ze na te laten trekken! Dat weet toch iedereen?

Nou ik dus niet! Mijn garage geeft ook toe mij het niet verteld te hebben, hij dacht namelijk dat op moment afstellen wel voldoende zou zijn.

Met de garage kom ik er wel uit maar, ik word al nachten zwetend wakker en her beleef ik weer de engste 10 seconden uit mijn leven.

Voor wie het dus ook niet weet... laat je wielen na werkzaamheden na een aantal kilometers natrekken!

Voor nu prijs ik mezelf dus zeer gelukkig dit nog na te kunnen vertellen.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise


Onali

Berichten: 18374
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:00

Wat bedoel je met na laten trekken?


Lijkt me vreselijk om mee te maken maar gelukkig voor de betrokkenen alleen materiële schade. Sterkte!

Black is the colour of my true love's hair

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 11:01

Onali schreef:
Wat bedoel je met na laten trekken?


Lijkt me vreselijk om mee te maken maar gelukkig voor de betrokkenen alleen materiële schade. Sterkte!


Terug naar de garage om de bouten weer vast te draaien

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

GUSTIxBILL

Berichten: 1979
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:19

Dit moet voor jullie een verschrikkelijke ervaring geweest zijn. Gelukkig alles goed met jullie pony.

Maar ik dacht inderdaad dat dit algemeen bekend was dat je de bouten na werkzaamheden aan auto/vrachtwagenbanden na 100km even zelf natrekt en na 1000km nog eens.
Die bouten trillen wel degelijk eens los tijdens het rijden
Zoveel moeite is dat trouwens niet eens om zelf even te doen.
Ookal geven sommige garages die service.
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 11-12-18 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt


BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:22

Slechte beurt van de garagehouder, als bedrijf moet je er nooit van uit gaan dat elke klant alles weet. Gelukkig is het goed afgelopen.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

danaderese

Berichten: 524
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: tussen steenokkerzeel en kampenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:23

Hoi

Ken je gevoel wat je hebt mee gemaakt. Niet wij maar de vrachtwagen met aanhangwagen had net toe wij met pick up en trailer passeerden een klapband. Alle glas, band en wat nog allemaal onder de auto en trailer door. Paard lief gelukkig niet onder de indruk maar moet toe geven da wij ook de eerste dagen er niet goed van waren. Zelfs nu nog vrachtwagens passeren heb ik bang

isabel <3 RIP 8/01/2016
rentista <3 kerstmuts

Lynn_Nikita

Berichten: 25421
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:23

Dat wist ik ook niet hoor, dat dat normaal was om te laten doen

jeetje TS dat is schrikken, gelukkig goed afgelopen

Sascho

Berichten: 1594
Geregistreerd: 04-01-07
Woonplaats: apeldoorn

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:27

Phoe wat moet jij geschrokken zijn! Zo te lezen een achterwiel?

Ik dacht eigenlijk ook wel dat iedereen dat wist dat je zeker bij die zware voertuigen moet natrekken. Maar dan nog hoort een garage dit te vermelden!

Ik heb laatst een klapband gehad met de paarden vrachtwagen, een voorwiel, ben me ook dood geschrokken

Benji & Zipper & Carlos & Chico
& Djinty❤️

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 11:31

bigone schreef:
Slechte beurt van de garagehouder, als bedrijf moet je er nooit van uit gaan dat elke klant alles weet. Gelukkig is het goed afgelopen.


Hij geeft ook toe dat hij niet wist dat het moest.

Hij zei letterlijk, ja bij een vrachtwagen moet dat wel.. maar jouw wagentje zie ik niet als vrachtwagen. Nou het is een bakwagen Renault Maxity met c rijbewijs. ;(

Helaas kunnen we niet bewijzen dat hij dan ook echt de laatste is die aan mijn vrachtwagen heeft gesleuteld. Mijn remklauwen waren namelijk in juni al vervangen. Daarna heb ik hoogstens 500 kilometer gereden.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:48

MarryAnneR schreef:
bigone schreef:
Slechte beurt van de garagehouder, als bedrijf moet je er nooit van uit gaan dat elke klant alles weet. Gelukkig is het goed afgelopen.


Hij geeft ook toe dat hij niet wist dat het moest.

Hij zei letterlijk, ja bij een vrachtwagen moet dat wel.. maar jouw wagentje zie ik niet als vrachtwagen. Nou het is een bakwagen Renault Maxity met c rijbewijs. ;(

Helaas kunnen we niet bewijzen dat hij dan ook echt de laatste is die aan mijn vrachtwagen heeft gesleuteld. Mijn remklauwen waren namelijk in juni al vervangen. Daarna heb ik hoogstens 500 kilometer gereden.


Als dit een vrachtwagentje met C-rijbewijs is dan had de chauffeur van deze vrachtwagen het zeker moeten weten van het natrekken van de wielen.
Dit is 100% zeker ter sprake gekomen tijden de opleiding tot C-rijbewijs.

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 11:54

Sorry, ik bedoel B-rijbewijs. En nee ik wist het niet. Noem het dom, noem het een harde leerles. Als ik zo technisch was bracht ik mijn wagen niet naar de garage. Ik ga er vanuit dat hij weet wat hij doet. Of ik nu nog in durf te stappen? Ik ken werkelijk niemand die alles nagaat wat een prof doet.

Ja nu wel! Ik! Mocht er gewoon 1 iemand wezen die er misschien niet aan gedacht heeft, of denkt dat gebeurt toch niet... Dan ben ik blij dat ik het geschreven heb.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Phoeboe

Berichten: 390
Geregistreerd: 04-07-16
Woonplaats: Zeeland

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:57

Jee dat moet schrikken zijn geweest! Gelukkig zijn jullie er nog goed vanaf gekomen. Snap wel dat je daar wakker van ligt hoor :(:)

Instagram: demigisolf

BETUWE
Berichten: 727
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:01

MarryAnneR schreef:
Sorry, ik bedoel B-rijbewijs. En nee ik wist het niet. Noem het dom, noem het een harde leerles. Als ik zo technisch was bracht ik mijn wagen niet naar de garage. Ik ga er vanuit dat hij weet wat hij doet. Of ik nu nog in durf te stappen? Ik ken werkelijk niemand die alles nagaat wat een prof doet.

Ja nu wel! Ik! Mocht er gewoon 1 iemand wezen die er misschien niet aan gedacht heeft, of denkt dat gebeurt toch niet... Dan ben ik blij dat ik het geschreven heb.


Bij B rijbewijs snap ik dat je het niet wist. Dit komt tijdens de opleiding niet ter sprake.
Je moet je eigen dan ook niet dom vinden.
Dit zal je nooit meer overkomen moet je maar denken

Kwinta v. Nespresso M1
Zazoe v. Painted Black Z2+5/ Eli v. Houston M2/ Zoë B v. Solitair Z1/ Hyjana v. Apache L2

Storm

Berichten: 20821
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:01

Wat een enorme schrik! Goddank is alles redelijk goed afgelopen.

Ik heb gister mijn winterbanden op de auto laten zetten en er hing keurig een briefje dat ik na 50 km de bouten aan moet (laten) draaien. Bij mijn vorige bandenleverancier kreeg ik dat nooit, en deed ik dat dus ook nooit (ik wist het niet), maar bij deze wel.

Is het al lente?

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:07

Zo zeg, je zult wel gruwelijk geschrokken zijn! Gelukkig is het nog relatief goed afgelopen.
En inderdaad, altijd na 50 tot 100 km. even natrekken, maar dat zul je nu nooit meer vergeten.

Misschien een beetje offtopic, maar je geeft zelf aan dat je weinig sjoege hebt van voertuigen, vandaar dat ik het vraag: weet je zeker dat het wel goed zit met rijbewijs/laadvermogen/echt gewicht? De meeste voertuigen op B-rijbewijs houden nauwelijks laadvermogen meer over en dat kan je duur komen te staan als je een ongeluk veroorzaakt, of niet het juiste rijbewijs hebt. Misschien een idee om dat eens goed na te laten kijken?

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 12:08

Storm schreef:
Wat een enorme schrik! Goddank is alles redelijk goed afgelopen.

Ik heb gister mijn winterbanden op de auto laten zetten en er hing keurig een briefje dat ik na 50 km de bouten aan moet (laten) draaien. Bij mijn vorige bandenleverancier kreeg ik dat nooit, en deed ik dat dus ook nooit (ik wist het niet), maar bij deze wel.


_/-\o_

Bij personenauto's hoor je inderdaad heel verschillende dingen.

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

MarryAnneR
Berichten: 695
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 12:11

Oscar schreef:
Zo zeg, je zult wel gruwelijk geschrokken zijn! Gelukkig is het nog relatief goed afgelopen.
En inderdaad, altijd na 50 tot 100 km. even natrekken, maar dat zul je nu nooit meer vergeten.

Misschien een beetje offtopic, maar je geeft zelf aan dat je weinig sjoege hebt van voertuigen, vandaar dat ik het vraag: weet je zeker dat het wel goed zit met rijbewijs/laadvermogen/echt gewicht? De meeste voertuigen op B-rijbewijs houden nauwelijks laadvermogen meer over en dat kan je duur komen te staan als je een ongeluk veroorzaakt, of niet het juiste rijbewijs hebt. Misschien een idee om dat eens goed na te laten kijken?


Ja, hij is op de brug geweest. Ik wilde hem om laten keuren naar C voor iets meer laadvermogen. dat betekende dat ik dan ook de vering aan zou moeten laten passen en uiteindelijk maar 400 kilo meer kon laden. Daarom is het B gebleven.

Ik heb overigens een rijschool gebeld om toch wat rijlessen C te nemen. Hij zei letterlijk: Ik denk dat ik ze aan jou ga vragen! Heel knap hoe je hem rechtgehouden hebt. Dat had ik je niet nagedaan. (niet dat ik daar geruster van werd hoor ;) )

Hoera Redd Velvet R.H.A. is geboren op 24 juni 2021.
Hengstveulen van Redd Bull x Veenstra’s Promise
Rond 1 juni 2023 verwachten wij een veulen van Brummerhoeve’s Redd H x Veenstra’s Promise

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:26

Heel verstandig dat je daar al over nagedacht hebt!
Er worden ontzettend veel zogenaamde B-wagentjes aangeboden die dat eigenlijk helemaal niet zijn, maar puur in die categorie gezet worden omdat je er dan met een B-rijbewijs mee zou mogen rijden. Da's allemaal leuk en aardig tot het moment dat het een keer fout gaat.

En het is inderdaad knap dat je de boel zo tot stilstand hebt weten te krijgen!

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

nine1987

Berichten: 8314
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:28

Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik dat ook niet wist.. Mijn trailer wordt onderhouden door zuidzijde en ik vertrouw ze blind.. Maar vind 't wel een manco dat mij dit nooit verteld is..

<3 Sneakers <3

djinnie

Berichten: 2794
Geregistreerd: 23-04-05
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:32

Jemig, dat is schrikken zeg!

Mijn man en ik verwisselen altijd zelf onze zomer- en winterbanden. En mijn man draait ze ook altijd nog eens na. Tot de laatste wissel. Blijkbaar kwam er iets tussendoor dat dit vergeten werd, maar toen ik met de auto vol (2 kinderen en hond) terug kwam van de Veluwe en dacht dat er een gevechtshelikopter boven mijn auto vloog, maar die er niet was, gingen alle alarmbellen af. Ik wist toen nog niet dat het de wielbouten waren, maar zat midden op de snelweg, onderweg naar huis. Heb bij een tankstation de banden gecontroleerd op lekke band (maar nooit gedacht aan de bouten), daarna achter een vrachtwagen aan gehobbeld, tot ik van de snelweg kon en toen binnendoor naar huis "gesjokt". Auto ging hoe langer hoe moeilijker sturen, dood eng. Wat was en ben ik blij dat ik veilig ben thuis gekomen. Daar kwam mijn schoonvader achter de losse bouten.

We zullen het niet snel nogmaals vergeten, denk ik zo.

Sterkte, TS, dat gaat je echt niet in de koude kleren zitten.

De tijd heelt niet alle wonden...
Mama 1956-2014 & Papa 1952-2017

DearDarling

Berichten: 891
Geregistreerd: 14-03-09
Woonplaats: somewhere

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:44

Toen onze auto na een ongeluk terug kwam uit de garage, hing er een “briefje” aan de spiegel waar op stond; na 100km terug naar garage voor controle wielbouten oid. Dit geldt dus óók voor personenauto’s.

http://www.hplt.nl
Your dream can become your reality, if you allow it.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131839
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:11

Zeker, dat geldt in principe voor alles waar wielen onder zitten en wat vast zit met bouten/moeren. Dus bijv. ook je paardentrailer.
Bij sommige mensen is het ook niet bekend dat het WEL een probleem is als er maar eentje wat speling heeft. Dat wordt dan soms afgedaan met 'maar de rest zit wel goed vast'. Ze beseffen niet dat door die speling de rest ook los gaat trillen en dat dit vaak sneller gaat dan je verwacht.

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

ikke

Berichten: 37457
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:38

MarryAnneR schreef:
Storm schreef:
Wat een enorme schrik! Goddank is alles redelijk goed afgelopen.

Ik heb gister mijn winterbanden op de auto laten zetten en er hing keurig een briefje dat ik na 50 km de bouten aan moet (laten) draaien. Bij mijn vorige bandenleverancier kreeg ik dat nooit, en deed ik dat dus ook nooit (ik wist het niet), maar bij deze wel.


_/-\o_

Bij personenauto's hoor je inderdaad heel verschillende dingen.

Hebben ze er ook bij gezet met welk moment de bouten nagetrokken moeten worden?

Ja, dat hoort in je instructieboekje te staan, maar weet jij waar dat staat?
ga ik het nog niet eens hebben over het feit of je wel een momentsleutel hebt........

En ja, garages doen ook maar wat. Ik moest een tijd geleden een band van een van 'm auto's verwijderen; daar kon ik dus een luchtsleutel op loslaten en zelfs toen ging het met moeite; lees: die wielbouten zaten echt veel te vast aangedraaid.

Ik heb dus alles maar los gehaald en conform de opgave aangedraaid met een momentsleutel en nagezet.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Zblue
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-12-18

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 23:47

Jeetje wat vreselijk om mee te maken, gelukkig is alles goed afgelopen en zijn er geen gewonden gevallen.
Fijn dat je pony er ook zo rustig onder bleef.

ReadTheRulez
Berichten: 1429
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Onderweg wiel verloren van paardenvrachtwagen wat een schrik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 00:10

Jemig schrikken!
Mijn vader is monteur en doet dus ook mijn banden maar ik had hier ook nog nooit over gehoord :)*

Gepassioneerd Recreatieruiter ♡


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers