Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 10:37

We begonnen eind 2017 met hoop. Goede hoop dat Chaplin weer helemaal goed was en we weer een jaar vol nieuwe avonturen konden gaan beleven. 2018 zou ons jaar worden. We hebben een hele hoop meegemaakt dit jaar. Helaas niet de dingen waar we op gehoopt hadden. Ons jaar is het dus duidelijk niet geweest.

In juni van 2017 stond Chaplin met een peesblessure. In november 2017 hadden we groen licht om weer volledig aan de slag te gaan. Om het voorzichtig aan te doen besloten om de winter alleen dressuur te starten, om hem sterker te maken. Helaas daar geen foto's van. Maar wat ook heerlijk was, we konden weer de baan op

1
Afbeelding

en 1 van mijn dromen kwam uit, samen met mijn dochter, beiden te paard, op een foto:

2
Afbeelding

Chaplin vond het heel spannend, die was geen pony's gewend. En de pony waar mijn dochter op zat was niet bepaald goed in stil staan. Maar he, we staan er samen op!

Het leek allemaal zo mooi te gaan tot mijn man in maart een crossles reed en een paar dagen later Chap ineens weer niet goed liep ;( meteen naar de DA en nu was het niet de pees. Wij opgelucht. Het zat in de hoef en was waarschijnlijk gewoon een verstuiking. Dus weer stappen aan de hand, en daarna rustig opbouwen.

Ondertussen zaten we niet stil en vonden we voor onze dochter een pony, Cato:

Een van de 1e foto's samen:
Afbeelding

En toen we weer met Chap mochten stappen, ook samen op de foto:

Afbeelding

Rijden ging heel wisselend met Cato, ze was nogal jong en onze dochter was alleen manegepony's gewend. We kenden het spreekwoord groen en groen is blauw. Dat is gelukkig wel meegevallen, dankzij goede begeleiding, wij die de pony ook veel beweging gaven (longeren, lange lijnen met als doel: voor de wagen) en een iets ouder meisje die er wel handig mee was en er af en toe op ging. Ook kreeg onze dochter les op Cato.

Afbeelding

Ondertussen ging het met Chaplin op en af. Wel goed, niet goed. DA wist het ook niet meer en dacht aan een ontsteking in het hoefgewricht. Inspuiten en afwachten. Hij leek helemaal goed. Maar na 2 maanden bleek het toch niet zo te zijn. DA stuurde ons door naar Utrecht in juni. Voor een MRI. Die was niet goed. Aanhechting van de diepe buiger bij het hoefgewricht aan beide kanten ingescheurd. Hoe dat heeft kunnen gebeuren weet niemand. Maar de prognose was slecht. Heel slecht. Zo slecht dat we 2 weken na dit vreselijke nieuws mijn grootste vriend in hebben moeten laten slapen. Lieve Chap, ik mis je nog iedere dag. Alle gekke dingen die we hebben gedaan samen met jou en alle mooie dingen die we samen hebben beleefd.

Deze foto is in 2016 gemaakt door Bellatrix op een foto meeting bij ons op stal. Hij is ons zeer dierbaar en heeft ook een mooi plekje in onze woonkamer.

Afbeelding

Omdat Chaplin al langer niet goed was en mijn man en ik ook wel wisten dat we niet lang zonder paard wilden zitten waren we toen Chap in de kliniek stond al eens rustig rond gaan kijken. Niet met het idee om meteen al wat te kopen. Maar bij ons gaat altijd alles anders dan gepland. We liepen meteen deze knapperd tegen het lijf:

Afbeelding

Officieel Hero, maar hij staat bij de KNHS geregistreerd als Hocus Pocus en zo heette hij ook in de advertentie. We zijn gaan kijken en proef gaan rijden en waren verkocht. Zo dubbel. Maar het voelde wel meteen goed. Dus we hebben de knoop doorgehakt en zijn er voor gegaan. Alleen, het was wel vlak voor onze vakantie in Hoogersmilde. En Hocus stond op dat moment ergens in Noord Holland. Hem naar onze pensionstal verhuizen vlak voor de vakantie leek ons niet handig. Mee op vakantie meteen? Dat wisten we ook nog niet of we dat handig vonden. Op en neer dan maar vanuit Drenthe? Na 1 keer waren we genezen. Dus toch maar ingeladen en mee naar Drenthe genomen:

Daar was Cato ook al, en hebben we deze familie foto gemaakt die me om andere redenen heel dierbaar is geworden:

Afbeelding

Want het geluk leek ons weer even toe te lachen. Maar helaas mocht ook dit niet zo zijn. Eind augustus was ik in de buitenbak aan het rijden. Hocus schrok ergens van, en sloeg op hol. Ik verloor mijn rechterbeugel. Gelukkig kon ik hem op de volte zetten en leek hij af te remmen. Mijn man wilde hem pakken. Maar hij draaide snel weg. En ik landde vol op mijn rechterknie:

Afbeelding

Gevolg, verrekte binnenband en vocht in mijn bot. Bijna 3 maanden met eerst 2, later 1 kruk gelopen. En rijd tot op de dag van vandaag nog niet (heb er al wel 2 keer op gezeten om uit te stappen, dat wel) want mijn knie is nog steeds geen 100%. En ik heb toch ook wel wat angst gekregen. Mijn man rijdt ondertussen wel door.

Hij heeft een oefencross (die ging top) en een B SGW gestart (die ging top tot net voor de laatste hindernis, toen viel mijn man er af) en 2 officiele dressuurwedstrijden gestart. Die laatste gingen echt super, hij is nu al B+6 in 2 wedstrijden. Hier een actiefoto van hen samen:

Afbeelding

Ik zat toe te kijken met mijn pootje omhoog :+

Maar gelukkig hadden we Cato nog:

Afbeelding

en kon ik met haar lekker tutten en mijn dochter er mee helpen. We hadden onze dochter opgegeven voor haar eerste Bixie met Cato. Maar ook dit mocht niet zo zijn. Begin dit najaar werd Cato ziek. Ze begon in korte tijd veel af te vallen. En stond ineens met zware verstopping en verlammings verschijnselen aan de achterhand.

Afbeelding

DA wist eerst niet wat het kon zijn en dacht aan rhino. Dus pony in quarantaine en wij waren die enigen die erbij mochten. Een zware periode volgde. Onze Cato en Hocus stonden niet op dezelfde stal. Dus eerst Hocus. Daarna Cato doen, tempen, bijvoeren, verzorgen. En dan alle kleding in de was thuis.

Rustig aan leek ze op te knappen. Temp werd weer normaal en we kregen een levendiger pony terug die ons luid begroete als we aankwamen. Maar de verlamming bleef. En werd niet beter. DA raadde supplementen aan. En stappen aan de hand. Meer konden we niet doen. Tot ze op een morgen een week of 3 nadat ze met verstopping stond, op 3 benen stond. Dit was helemaal niet goed dat zagen we meteen. Onze dochter was er ook bij en die was meteen in alle staten. Dat vond ik nog het ergste, om haar zo te zien. Net dat verdriet van Chaplin gehad. En nu dit. DA kwam gelukkig heel snel en zag ook dat het klaar was. Op de 1e zaterdag van de herfstvakantie hebben we Cato moeten laten gaan. Ze is maar 5 jaar geworden. Volgens de DA kon het geen rhino geweest zijn, maar moet ze een zenuwbeknelling gehad hebben die plots verergerd is bijvoorbeeld door een misstap. Die beknelling heeft ook het afvallen, de koorts en de koliek veroorzaakt. Hoe ze er aan gekomen is blijft voor ons een groot vraagteken.

Nu hadden we dus nog maar 1 schimmel. De paardrij-juf van onze dochter kwam een week na het overlijden van Cato met een heel lief aanbod. Ze heeft wat pony's op pensioen staan, waar ze er 1 van aan onze dochter wilde verleasen voor 2 dagen in de week. Onze dochter had al eens op Star gereden in de periode dat Cato ziek was. Ze vindt Star heel lief, en rijdt nu 2 keer in de week op deze pony die alles al eens heeft gezien.

Afbeelding

Afbeelding

Op 22 december gaat ze eindelijk Bixie starten. Met Star.

Hopelijk gaan we nu voor een periode met rust. Een periode waarin ik ook het rijden weer op kan pakken. Waarin Hocus meer vertrouwen krijgt in ons, en vooral ik in hem. Zodat we weer snel zo rond kunnen rijden:

Afbeelding


Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27966
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:42

Jullie hebben het zo vreselijk voor jullie kiezen gehad, dat is onbegrijpelijk. Het verlies van één dierbare vriend is al ondragelijk, dus ik kan me nauwelijks indenken wat voor impact dat op jullie moet hebben gehad. Heel veel sterkte Susan, en ook voor de rest van het gezin natuurlijk. Want zo snel al je eerste pony verliezen moet verschrikkelijk zijn. En jij ook nog beterschap, en ik hoop op een gezond en voorspoedig 2019 voor jullie drieën!

Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 10:51

Echt lief dank je wel. Ja dat deed me nog het meest, dat onze dochter er zo kapot van was. Gelukkig doet ze het super. Ze heeft mooie foto's van Cato aan de muur hangen nu en zelf een prachtig schilderij gemaakt. Het halster en hoofdstel hangen ook op haar slaapkamer. Zo kan ze elke dag even aan haar denken.

En voor mezelf pfff het was al heftig op het moment zelf om allemaal mee te maken maar om het zo allemaal bij elkaar te zien. Het raakt me enorm.

mala26

Berichten: 4989
Geregistreerd: 05-02-13

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:05

Wauw, jeetje zeg. Wat een jaar voor jullie.
Zo 2 vriendjes moeten missen is niet niks.
Sterkte met jou herstel en hopelijk kan je weer snel rijden en krijg je het voor vertrouwen weer terug.

Fog on her glasses, From the still steaming tea, A book in her hand, As she casually reads.
A catch in her breath, As the Climax grows near, She's deaf to the world : The book's all she can hear.
She's completely lost now, or perhaps she is found,
In this strange paper world
That's far from the ground.

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:26

Wat kan een mens toch een pak ellende bij elkaar krijgen. Verdriet van je kinderen zien zonder er iets aan te kunnen doen is het ergste wat er is. Ik wens jullie een 2019 vol goede fijne momenten.

Insta: ArtbyEvaRoeters


BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:30

Ondanks de kl*te periode weet je het toch positief te houden, heel knap. Ik hoop voor jullie dat het de komende jaren goed gaat.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Onali

Berichten: 18447
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:34

Wat een @#%* :x jaar, heel erg veel sterkte met het verlies van Chap en knappe Cato.

Black is the colour of my true love's hair

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 11:41

Dank jullie wel.

Bigone dat was me nog niet eens opgevallen.

Steffiee_

Berichten: 1324
Geregistreerd: 17-02-10
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 11:56

Wow.. Wat een heftig ...... jaar.
Onwijs veel sterkte, en dikke knuffel.. Ook voor je dochter, want een pony op zo'n jonge leeftijd al verliezen is niet niks. :(:)
Op naar een positief, vol goede moed 2019!

Do not follow where the path may lead,
Go instead where there is no path, and leave a trail!

♥♥♥

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:03

Wat hebben jullie het voor de kiezen gehad

Op naar 2019 wat een goed paardenjaar voor jullie gaat worden

streep

Berichten: 428
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: hilversum

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:09

Wat een jaar hebben jullie gehad. Dat 2019 maar een fijn jaar mag worden zonder blessures en met heel veel lol met je knol.

de wereld een beetje mooier maken www.watmooi.nl

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 131994
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:13

Jeetje Susan, wat een verhaal. Ik had al wel meegekregen dat er het nodige mis was gegaan, maar als je het dan allemaal zo op een rijtje ziet staan dan is het echt wel een rotjaar voor jullie geweest. Ook heel erg sneu voor jullie dochtertje. Zo jong nog en dan al zulke grote verliezen meemaken, dat is echt sneu.
Hocus is trouwens wel een heel erg gaaf paard! Dat hij dan maar een mooi nieuw begin in mag gaan luiden en misschien komt er voor jullie dochtertje ook wel weer eens een leuke pony op jullie pad.
Veel sterkte met het verwerken van alles en hopelijk wordt 2019 helemaal jullie jaar!

Afwezig tot nader order. Bij vragen graag contact opnemen met een ander teamlid.
It's not easy being green *** Kermit ***

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 12:27

Dank jullie wel allemaal.

Ja dat had ik ook als je het zo opsomt is het best veel wat we voor onze kiezen hebben gehad. Hocus is zeker gaaf. Maar ik moet er nog erg aan wennen. Vanaf de grond kunnen we het goed vinden samen inmiddels. Dat is een goed uitgangspunt.

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:44

Wat een jaar, gelukkig is het bijna over, 2018. Heel veel sterkte en geluk in 2019 gewenst.

fjordjes

Berichten: 12019
Geregistreerd: 03-07-05

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:50

Heel heftig, vreselijk om 2 maatjes te moeten verliezen. Ik hoop dat 2019 jullie jaar mag gaan worden!

When you're close to tears remember someday it'll all be over
[BB-ITP] Mijn shrimpies (garnalen)

Imre

Berichten: 14198
Geregistreerd: 31-05-03
Woonplaats: Grunn

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 13:58

Wat was het een heftig jaar voor jullie zeg! Ik had alle ellende afzonderlijk van elkaar wel meegekregen, maar zo samengevat is het wel heel erg veel. En zo te lezen is het gemis erg groot. :(:) Ik hoop dat 2019 een veel beter jaar voor jullie zal worden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 14:22

Bedankt allemaal. Heb het voor een groot deel vol kunnen houden omdat ik het hier kon delen.

Apple

Berichten: 76187
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:26

Wat een heftig jaar voor jullie :\ Inderdaad, nu alles zo op een rijtje staat is het echt indrukwekkend wat jullie allemaal te verwerken kregen :(:)

Hoe is het nu met je knie? Dat kan echt akelig lang duren voordat dit weer een beetje normaal is :\

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34590
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 14:33

Knie doet nog vervelend na belasting. Wordt dikker, stijf en warm. Wil dus eerst op een braaf en rustig paard proberen hoe dit gaat voor ik op Hocus stap. Heb al een aanbod liggen maar dat paard had zelf pech en een ijzer eraf vorige week. Dus dat komt nog maar is even uitgesteld.

Lugea

Berichten: 1665
Geregistreerd: 25-10-17

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:56

Wat een vervelend jaar hebben jullie gehad, zeg! Ik ben dit jaar zelf zeer onverwachts een pony verloren dus kan heel goed begrijpen wat dat verdriet en gemis met je doet. Hopelijk brengt 2019 jullie meer geluk en mooie momenten. Veel sterkte gewenst voor jullie allemaal! :(:)

Blue_Eyes

Berichten: 20354
Geregistreerd: 17-07-07
Woonplaats: Zuid

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:08

Heftig Susan!


If you hate the church because you think it's full of hypocrites, remember that the church is a hospital for sinners and not a museum for saints.

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:17

Jeetje wat een jaar met zorgen en verdriet. Hopelijk wordt 2019 een stuk beter. Knap jij weer op, bouwt je dochter een mooie band op met Star en vinden jullie het vertrouwen en de mooie momenten met de paarden weer terug. Het is jullie gegund :)

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Fitzroy

Berichten: 25094
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 18:29

Wat een ellendig jaar hebben jullie achter de rug.
Ik hoop dat 2019 een geweldig jaar gaat worden voor jullie!

Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

_yvonne

Berichten: 2902
Geregistreerd: 09-06-05
Woonplaats: maarsbergen

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:32

Echt heel veel verdriet voor jullie allemaal. Heel heftig. Ik ben blij dat Marinde zoveel plezier heeft met star en dat haar dat iets helpt met het verwerken van al het verdriet.

justkid

Berichten: 11816
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Caitwick

Re: Het jaar dat maar niet ons jaar mocht worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 19:44

Wat een boel verdriet in een topic. ;(
Ik hoop dat 2019 een beter jaar wordt.
Heel veel sterkte, ik kan me voorstellen dat het wel veel is als het zo bij elkaar staat.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Annamk, Googlebot en 40 bezoekers