Losse hoefwand, geen verbetering

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Losse hoefwand, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 15:45

Hallo bokkers,

Als eerste wil ik graag duidelijk maken dat ik alleen vraag om tips, zodat ik mee kan denken in eventuele behandelingen/richtingen die nog niet bekend zijn. Ik heb geen zeggenschap over de manier van behandelen. Ik kan enkel adviseren!

Zoals de titel al zegt, de hoefsmid heeft na een kreupelheid bij het paard een losse hoefwand gediagnosticeerd. Oorzaak, geen idee.
Na deze diagnose is zijn hele stal schoongemaakt en ontsmet, omdat het vermoeden was dat er een bacterie in de stal zat. Hierna is de behandeling gestart. Ik ben even de naam van het spul dat gebruikt werd vergeten, maar de hoeven werden behandeld met 2 vloeistoffen gemengd met water. De ene vrij agressief, daar moet hij een kwartier in staan. Echter als het water dan over zijn hoef komt, in zijn koot, gaat dit enorm irriteren, krijgt hij een dik been en loopt hij lichterlijk kreupel.
Het andere spul moet hij 2 a 2,5 uur in. Dit is minder agressief, kost alleen enorm veel tijd.
Hierna worden zijn hoeven ingesmeerd met een crème. Dit ongeveer 3 a 4 keer per week.

Echter.. de hoefsmid is laatst weer geweest en er is geen verbetering. De hoefsmid begint zich zorgen te maken werd aangegeven. Eigenaar vertrouwd vanzelfsprekend op de smid.

Ik ben benieuwd of er nog meer behandelingen zijn waar we niet aan denken. Ook ben ik benieuwd naar ervaringen over het verloop van losse hoefwand. Ik kan er weinig over vinden op internet.


Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Losse hoefwand, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 15:58

maar waardoor die losse hoefwand is ontstaan is niet bekend? Is er ook nog wat van de hoefwand weggehaald?

BigOne
Berichten: 38187
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Losse hoefwand, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:00

Lijkt mij een vreemde behandeling, ze proberen dan wel de schimmel/bacterie te doden maar uren in water is volgens mij ook niet bevorderlijk. Zou een second opinion vragen bij een goede kliniek waar ook hoefsmeden aan verbonden zijn.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Inney

Berichten: 6168
Geregistreerd: 07-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 16:19

bigone schreef:
Lijkt mij een vreemde behandeling, ze proberen dan wel de schimmel/bacterie te doden maar uren in water is volgens mij ook niet bevorderlijk. Zou een second opinion vragen bij een goede kliniek waar ook hoefsmeden aan verbonden zijn.


Het water dient als verdunning voor het behandelende goedje. Het is geen rare behandeling, maar blijkbaar niet afdoende.

Er is inderdaad wat hoef weg gesneden bedenk ik mij net. Maar niet alles kon weg gesneden worden werd er gezegd.

Edit: vermoeden is dus bacterie als oorzaak, vandaar ook het reinigen van de stal. Weet niet hoe dit vast gesteld is.
Laatst bijgewerkt door Inney op 10-12-18 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Re: Losse hoefwand, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:21

De hoefsmid moet de schimmel open vijlen. En dan elke dag behandelen met propolistinctuur en zelf de schimmel regelmatig open vijlen.

The best secret, is the secret
between a girl and her horse.

Kinke

Berichten: 20512
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 16:22

maar er is dan een heel groot deel wat los zit? In zo'n geval zou ik toch echt naar een kliniek gaan. Die bacterie gaat dood als er zuurstof bijkomt.

Anoniem

Re: Losse hoefwand, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:17

Is er een foto gemaakt van de hoef of een da bij geweest? Dan zou ik dat als eerste doen, kijken hoe het mechanisme er aan toe en of het uberhaupt wel een losse wand is of dat er nog wat anders speelt.

scrabbel

Berichten: 944
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Losse hoefwand, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:28

Heb je foto's van de hoeven?

Teach me how to fight and I will show you how to win :)


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Losse hoefwand, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 09:54

Vraag eens advies aan de gebroeders van Nassau van Hoofcare.

Deze hebben het bij mijn ruin weer helemaal goed gekregen.

Mousmous
Berichten: 1508
Geregistreerd: 02-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:01

Het zal dan denk ik white line disease zijn. Al het losse moet weggesneden worden, bij mijn paard was dat tot een centimeter onder de kroonrand. Ik heb daarna ook helemaal geen behandeling hoeven te doen behalve terugkomen na een week of 6 en kijken hoe de situatie er dan uit zag. Het probleem is meteen met de eerste keer wegsnijden verdwenen. Al die goedjes, en ik heb er heel wat geprobeerd, komen gewoon niet ver genoeg onder de wand om de bacterie/schimmel te doden. Na al dat getob was ik het zo zat dat ik hem heb ingeladen en naar de Lingehoeve ben gegaan, daar heeft Gert Jan hem dus op deze manier behandeld en het probleem was verholpen en is niet meer terug gekomen.

Ir111

Berichten: 11943
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Losse hoefwand, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:12

Er is waarschijnlijk behandeld met Sanogene. Dat is in principe een goede behandeling, maar dan moet de losse wand wel zijn weggehaald.

Zeg me, dat het niet zo is...
Mijn lieve Rhody; 6 maart 1998 - 17 juni 2010

24-09-2015 | De Kolonel - Welkom kerel! --- 12-11-2021 | Fritsje - Welkom vent!
[ITP] Een Zwitserse Kolonel in Nederland & [UK] [SCH] 'Plaats rust', glimlachte De Kolonel.

Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Losse hoefwand, geen verbetering

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:19

Als er, ondanks deze behandeling, geen verbetering opgetreden is zou ik zeker een afspraak maken bij de gebroeders van Nassau(kliniek Visdonk in Roosendaal). Losse wand is een ernstig probleem dat zeer serieus genomen moet worden.

Alles wat je aandacht geeft groeit..

capopjekop

Berichten: 30644
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 10:19

Ninx schreef:
Vraag eens advies aan de gebroeders van Nassau van Hoofcare.

Deze hebben het bij mijn ruin weer helemaal goed gekregen.


Daar sluit ik me bij aan. Zij hebben ervaring met dit probleem

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:17

Ik weet ook niet beter dan dat wat los zit verwijderd moet worden omdat er lucht bij moet. Bij mijn paardje was dit ook tot een cm onder de kroonrand. Die was in en omgekeerde V uitgesneden en op een ijzertje gezet om de boel wat nog vast zat te steunen.
Het heeft even geduurd maar het is helemaal goed gekomen. Het groeide eigenlijk best wel snel weer volledig aan. Daar hoefde ik overigens niet voor naar Van Bearle en Nasssau hoor, beetje goede smid heeft wel kennis van dit probleem

Ik l*l niet met de wind mee nee...

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:20

zoals al meermaals gezegd: de enige oplossing is alles (en dan ook alles!) wat slecht is, weg snijden. Totdat er enkel gezond weefsel over is. Desnoods tijdelijk een ijzer met silicone er onder, voor de stabiliteit van de hoef. Of tijdelijk de hoef in het gips.
Zo lang er aangetast weefsel in zit, zal de schimmel zich blijven verspreiden.

De voet in allerlei producten weken kan eventueel als extra behandeling. Maar de voet te veel weken is dan ook weer niet goed.

nijland

Berichten: 1221
Geregistreerd: 04-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:39

Klinkt als een white line.
Laat aub opensnijden.
Mijn vorige hoefsmid heeft dit bij mijn paard verkeerd behandeld door het niet open te snijden. Gevolg was een geheel gedeformateerde hoef waardoor mijn paard ook atrose door heeft ontwikkeld in dat been.

Nu met andere hoefsmid bezig ( deze is aangesloten bij van nassau) en beetje bij beetje komt zijn normale hoef weer terug.
Helaas is de atrose niet meer ongedaan te maken, maar loopt hij nu gelukkig wel weer goed.

Een losse wand kan niet meer aanhechten als er steeds druk op komt te staan, daarom moet de losse wand eraf, dan staat er ook geen druk meer op en kan de wand weer aan elkaar blijven groeien

Op de foto is de wand al weer een stuk aan gegroeid. Het gat was eerst nog veel groter, maar dan kon ik niet zou gauw nu even een foto van vinden


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: CitrusBliss, Ketly, Ubermetrics en 94 bezoekers