Dichtgeknepen keel

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
Lau_

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Den Haag

Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 17:11

Hoi lieve mede bokkers,

Na een aantal bezoekjes aan de huisarts en steeds maar terug gestuurd worden wil ik graag hier om advies vragen.

Ik heb sinds 2 weken ( niet elke dag) het gevoel dat mijn keel wordt dichtgeknepen. Ik dacht eerst zelf aan een keelontsteking daarom ben ik naar de huisarts gegaan. de huisarts kon niks vinden en geen opgezwollen klieren enzov. dus die heeft mij terug gestuurd.

Nou wordt het gevoel soms zo erg dat ik in paniek raak.. Ik kan niet meer zo goed ademen en juist daarom raak in paniek en wordt het dus nog erger.. Hiervoor ben ik savonds een keer naar de huisartsenpost geweest. Ook die hebben me gecheckt. Longen oké, bloedruk oké en hartslag oké.. Heel gek dus.

Heeft iemand ervaring hier mee. Het lijkt echt alsof het van buiten dicht wordt gedrukt, naar elkaar toe eigenlijk.

Hoop dat iemand mij kan helpen

Volg mijn strijd om van fastfood etende chick naar fitgirl te gaan op mijn instagram: https://www.instagram.com/laura_elleswijk/



ward
Berichten: 51
Geregistreerd: 04-09-04

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:15

Schildklierprobleem misschien. Ik had dit ook maar bij mij was het een te traag werkende schildklier die opgezet was.

Ward - Sterretje aan de hemel 1990° - 2020*


CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:17

Oh ik lees even mee.. Ik heb de laatste tijd ook soms wel eens alsof inderdaad de luchtpijp dicht word geknepen of soms lijkt het net of ik een brok in mijn keel heb (letterlijk dan)..Alleen heb ik geen opgezette keel of klieren.

The wonder of Independence is that it encourages open minds and the desire to improve.

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:22

ward schreef:
Schildklierprobleem misschien. Ik had dit ook maar bij mij was het een te traag werkende schildklier die opgezet was.

Dat was het bij mij ook.

Captain

Berichten: 21362
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:40


tokedri
Berichten: 1555
Geregistreerd: 17-11-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:41

Globusgevoel , zo klinkt het
Wordt veroorzaakt door stress

Suzanne F.

Berichten: 49169
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 17:43

Dat is 9 van de 10 keer stress.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

anjali
Berichten: 15043
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:10

Suzanne F. schreef:
Dat is 9 van de 10 keer stress.

Ook heel goed mogelijk ja,als er geen lichamelijke oorzaak gevonden kan worden.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:14

Stress meestal, en omdat het zo beangstigend is kom je vaak in een vicieuze cirkel terecht. Enorm lastig om uit te komen in je uppie. Probeer maar eens om relaxed te blijven als je het gevoel hebt te stikken, toch zit daar wel de oplossing. Ik zou hulp zoeken om op de goede weg te komen.

maralyn

Berichten: 10419
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:18

tokedri schreef:
Globusgevoel , zo klinkt het
Wordt veroorzaakt door stress


Dit heb ik

En waarom?
Kerst gekte
Letterlijk, dat maakt mij heel nerveus.
En dan oud en nieuw waar ik ongemerkt heel veel waarde aan hecht.
Het voelt voor mij alsof 2019 voor mij een nieuw begin gaat zijn, waarom? Geen idee.

Het geeft mij een knijpend gevoel en soms zo dat ik er emotioneel van word.
Gelukkig heb ik veel mensen om mij heen die dit hebben en weet ook waar dit vandaan komt.
Dat maakt het "minder" gelukkig.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:19

Als medisch gezien alles uitgesloten is, zou ik een andere weg in slaan. Vanuit mijn visie zou ik je vragen, welke emoties zitten er dwars? Wat is er wat je niet uit? Keel staat namelijk voor het niet uiten van emoties/ opgekropte emoties. Hier zou ik verder in duiken met je.

http://Www.boerderijcoaching.nl ik help jou de rust en ontspanning in jezelf terug te vinden, zodat je weer in verbinding komt met jezelf.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:56

Mijn moeder had een verdikking van de schildklier. Zelfs zo erg dat er een deuk in haar luchtpijp is gevormd.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:09

daantjuhhh schreef:
Mijn moeder had een verdikking van de schildklier. Zelfs zo erg dat er een deuk in haar luchtpijp is gevormd.

Dit voelt een huisarts echt wel en vaak zie je het ook als het zo erg is. Ook heb je het dan niet af en toe.

Het hoort erg bij stress en wat kan helpen is sowieso door de neus ademen en voelen dat je gewoon kunt ademen, dus dat er echt niks gebeurt. Het opsnuiven van lekkere geurtjes kan helpen. Lavendel is een bekende kalmeerder en eucalytus of munt gewoon lekker voor de luchtwegen, je krijgt dan een beetje het gevoel dat het open wordt gezet.
Het kauwen van kauwgom of een snoepje kan ook helpen.
Of met iemand praten, desnoods door de telefoon.

Ik merkte bij mezelf toen ik pijn in mijn nek had, dat ik onbewust mijn kin best strak omhoog hield en door bewust vaak mijn kin naar de borst te brengen ontspande ik de spieren. Toen wist ik dat het dus eigen spanning was en was het ook zo weer opgelost.
Ik merk ook dat ik vaak met opgetrokken schouders zit en moet die bewust even laten zakken zo af en toe.
Je bent met je gedachten de baas over je lichaam. Dus denk niet o wat eng, maar ik kan gewoon ademen, het gaat wel weer weg.

Op het moment dat je weet dat het niks is en je het eigenlijk zelf veroorzaakt, is het vaak ook makkelijker om er vanaf te komen.

Zo had ik bv een tijdje (dagen) heel erge speekselvloed. Toen ik las dat het van de stress kwam, was ik er binnen een uur vanaf!

Ga er maar vanuit dat als ze niks hebben kunnen voelen, je ook echt niks hebt. Helemaal als het samengaat met onrust/paniek gevoel is het meestal echt wel stress. Doordat je niet weet wat het is, maak je je nog drukker.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

purny

Berichten: 27461
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:11

Astmatisch of andere longproblemen?
Ik heb zelf astma en als het hard waait heb ik het gevoel dat m'n keel dicht slaat

Omdat ik een verstandelijke beperking heb begrijp is het voor mij moeilijk om bepaalde onderwerpen juist te begrijpen. Ik lees de dingen net iets anders dan jullie bedoelen. Communicatie is dan ook niet mijn sterkste punt

marleen_usar

Berichten: 24642
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:12

Mijn dochter had dit ook en veel drinken was bij haar de oplossing. Bij haar kwam het door haar niermerediaan, en ook verborgen stress.

Lau_

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-18 19:19

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb naar mijn idee niet veel stress gehad. Wel veel nagedacht over wat ik nou precies wil in mijn leven.. misschien dat dat onbewust meespeelt. Ook ben ik paniekerig aangelegd. Ik praat mezelf vaak iets aan qua ziekte terwijl er eigenlijk nooit iets aan de hand is..

Volg mijn strijd om van fastfood etende chick naar fitgirl te gaan op mijn instagram: https://www.instagram.com/laura_elleswijk/

kiomiamigo
Berichten: 496
Geregistreerd: 15-12-10

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:46

Dan zit hier al een aardige stressbron en het niet of anders uiten van iets. Zou hier zeker iets mee gaan doen, je lijf geeft niet voor niet deze signalen.

http://Www.boerderijcoaching.nl ik help jou de rust en ontspanning in jezelf terug te vinden, zodat je weer in verbinding komt met jezelf.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:49

Lusitana schreef:
daantjuhhh schreef:
Mijn moeder had een verdikking van de schildklier. Zelfs zo erg dat er een deuk in haar luchtpijp is gevormd.

Dit voelt een huisarts echt wel en vaak zie je het ook als het zo erg is. Ook heb je het dan niet af en toe.
.

De huisarts kon dit echt niet voelen hoor. Dit is in het ziekenhuis na kundig onderzoek met de daarvoor bestemde apparatuur vast gesteld.
Wel werkte haar schildklier slecht.

Maar goed. Stress kan inderdaad.
Stress kan een enorme aanslag hebben op je lijf. Net zoals paniek aanvallen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

_merel_

Berichten: 1842
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: Vosmer

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 19:55

Je zou een poosje Antagel kunnen gebruiken. Ik heb dat ook gehad. Was maagzuur wat omhoog kwam en waardoor mn strot geirriteerd was. Werd idd veroorzaakt door stress maar de antagel verlichtte de boel een hoop

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes.

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:02

Ook ik zat aan astma te denken

Overigens is dit bij mij pas vorig jaar in het Z-H vast gesteld. Mijn longen klinken vaak wel schoon

Tanya
Berichten: 10083
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:59

Klinkt heel erg als passend bij angst/stress/hyperventilatie. Maar kan geen kwaad om je schildklier te laten checken met bloedonderzoek!

Boras
Berichten: 9946
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 01:01

Bij mij gooide de huisarts het op stress/hyperventilatie.
Dat gebeurt vaak, dat zie je ook in dit topic gebeuren.. Zonder enig onderzoek. Gewoon op de gok. Gevaarlijk hoor.

Ik kreeg een receptje voor kalmerende pammetjes mee, die heb ik niet gehaald. Ik wist dat het geen stress of paniek was.

2 weken later in het weekend ging het mis. Het liep helemaal uit de hand. Maak ik geloofde die dokter, iIk liet me niet kennen! Exact de volgende woorden die hierboven zijn genoemd:

"je bent met je gedachten de baas over je lichaam. Dus denk niet o wat eng, maar ik kan gewoon ademen, het gaat wel weer weg".

Het gaat dus niet altijd weg, soms is er wel degelijk iets niet goed.

Na een avond en nacht buffelen, kon ik uiteindelijk niet anders dan de weekendarts laten komen. Ik kon niet meer. Met gillende sirenes afgevoerd naar de intensive care. Nog net op tijd. Ik had me bijna dood gerelativeerd.

De huisarts had me heel malkelijk weggestuurd en dat werd me bijna fataal. Een longaanval en gevaarlijk zuurstoftekort. Ik bleek ernstige astma te hebben.

Dat globusgevoel ontstaat bij mij als ik benauwd ben. Het is vaak maar niet altijd onschuldig. Er moet serieus naar worden gekeken.

Lusitana

Berichten: 22430
Geregistreerd: 26-10-04
Woonplaats: buiten Grandola, Alentejo, portugal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:19

Er is naar de longen geluisterd en astma (heb ik ook) kunnen ze horen, ook al voordat je het goed benauwd hebt.
In de OP staat duidelijk dat de longen, hartslag en bloeddruk gechecked zijn en okee waren.

Niemand zegt hier dat ze niets heeft, maar gewoon dat het 9 van de 10 keer stress is, en dat je dingen kunt proberen.
Als ze merkt dat het weggaat als ze rustiger wordt, dan is er meestal ook niks ernstigs aan de hand.
Jij merkte dat het niet verbeterde en dan is er wel wat aan de hand. Maar dat weet je dan ook.

We kunnen geen diagnose stellen in een topic, alleen maar wat suggesties doen vanuit eigen ervaringen.

* [PP] [VOLG] Nieuwe rescue *
Facebook: * Paardentehuis in Portugal * en * Vrienden van Vincent * Insta: machomachinho
Donaties kunnen nu ook per PayPal

Lau_

Berichten: 1018
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Dichtgeknepen keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 12:34

Ik merk wel hoe meer ik er over na denk hoe erger het wordt.

Ik heb er bijvoorbeeld vorige week bijna geen last van gehad en gisteren opeens weer en nu zit het in mijn hoofd. Als ik op werk druk ben heb ik er ook geen last van.

Verder heb ik al mijn eetlust nog ( misschien zelfs teveel), maag + darmen werken nog goed..

Volg mijn strijd om van fastfood etende chick naar fitgirl te gaan op mijn instagram: https://www.instagram.com/laura_elleswijk/


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carika, Celebi, dezzie, Facebook, flooooo, Googlebot, karelien, Zick_Zack en 135 bezoekers