Fjord in combi met kleine kinderen

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ShenaLH
Berichten: 24
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Voorthuize

Fjord in combi met kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 20:54

Hoi allemaal, ik vroeg mij af of er onder jullie mensen zijn die ervaring hebben met fjorden in de omgang met kleine kinderen (jaartje of 6,7).
Zelf smelt ik al vanaf klein kind af aan van fjorden. Intussen ben ik 36 jaar, heb ik toen ik veel jonger was fanatiek in de sport gezeten met kwpners. Volledig klaar met prestatie en druk. Daarna een tinkerveulen gefokt, welke 7 jaar bij mij is geweest voordat ik haar door omstandigheden moest verkopen. Ik zou tzt voor een fjord gaan kijken, toen mijn vriendin haar tinkermerrie (mijn toenmalig bijrijdpaard ) wilde laten dekken. Ik ben toen overstag gegaan en heb er voor gekozen een veulen bij haar te fokken ipv mijn droom, een fjordje... Intussen ben ik moeder van een meisje van 4 die letterlijk hinnikend door het leven gaat, haha... dus net zo'n paardengek als dat ik ben.
Nu zou ik over een paar jaar graag samen genieten van een paardje. Dus.... de fjord raast weer behoorlijk door mijn gedachten. Ik zou dan willen gaan voor een paardje dat wat ouder is. Nu heb ik wel wat fjord ervaring, maar ondanks de lompigheid zie ik dat toch wel zitten aangezien ze ook zacht zijn van karakter en over het algemeen niet te snel onder de indruk van iets. Zijn er onder jullie vaders of moeders van jonge kids?


bcd94
Berichten: 699
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:10

Hier een kruising fjord (kruising met een fries)
Kan me geen betere kinderpony wensen!
Met kinderen is hij echt zo braaf!
Kind van inmiddels 7 jaar hobbelt er lekker mee rond.
Zelf uit de wei halen, poetsen,opzadelen etc het kan allemaal!
Ook een sprongetje of een buitenrit gaan prima, tijdens buitenritten hou ik hem nog wel vast aan een touwtje omdat ze gewoon nog een onervaren ruitertje is.

Hier dus echt hele goede ervaringen met een halve fjord!

Sommige fjorden zijn wel echt heel sterk maar ik weet zeker dat er een geschikte te vinden moet zijn zeker als je voor een dier gaat wat alles al een keer gezien heeft moet het echt goedkomen!

jermaine
Berichten: 88
Geregistreerd: 19-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:12

Ik heb 2 zonen van bijna 10 en 6 en heb een fjord ruin van 18. Heb hem nu 5 jaar. Gaat prima. Mijn fjord is wel een echte schat, lief naar alles en iedereen en echt bomproof. Ik heb hem destijds gekocht voor zijn karakter en nog geen moment spijt van gehad. Ondanks dat de kinderen niet echt interesse hebben in paarden kan ik ze er toch met een gerust hart opzetten voor een rondje...

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:17

Ik ben geen moeder, maar werk met kinderen. Ik nam regelmatig kinderen van de bso waar ik werkte mee naar mijn fjorden. Dat ging altijd heel mooi.

Een fjord is in basis geen kinderpony, maar wanneer er een volwassene bij is die de fjord onder controle heeft zijn ze geweldig, ook -en misschien wel juist- voor kinderen.

IwanLuver
Berichten: 1877
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Re: Fjord in combi met kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:28

Qua omgang is een fjord super over het algemeen. Ook als kinderen alleen maar wat rond hobbelen zijn fjorden de Best! Maar als er wat door de kinderen gevraagd wordt, bv hoefslag volgen, of figuren, dan kunnen fjorden echte clowns worden, ze trekken dan over het algemeen hun eigen plan....
Maar poetsen, keutelen en freubelen zijn fjorden voor kinderen geweldig!!

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen

amber15
Berichten: 3549
Geregistreerd: 15-10-09
Woonplaats: Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:44


cinniz123

Berichten: 4385
Geregistreerd: 14-08-12
Woonplaats: Rotterdam

Re: Fjord in combi met kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:55

Die van mij ging voor ze door t vuur.
Zo’n doordrammer als ie bij mij kon zijn zo voorzichtig was hij met kleine kinderen.
Maar je zal het misschien ook moeten treffen...ik heb maar ervaring met 1 fjord gehad.

*Tschif* voor altijd in mijn hart *7-7-'97 /23-7-'14*
hunter mn nieuwe liefde
zo bijzonder!happy geboren 7-7-'15

ShenaLH
Berichten: 24
Geregistreerd: 18-01-09
Woonplaats: Voorthuize

Re: Fjord in combi met kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 22:13

Dank voor jullie reacties tot zover! Ben me er van bewust dat hun kracht en eigen wil idd kan zorgen voor 'gedoe', maar ik vind vooral de kameraadschap zo belangrijk. Superleuk dat stukje over Mellow en zn wortelhengel amber15! Ja, dat soort dingen dus... geen verontrustende berichten tot zover. Duurt nog wel even hoor, maar dan mag ik van mijzelf lekker blijven hangen op de fjordenforums/fb-pages, haha...


mvdbijl

Berichten: 3663
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Re: Fjord in combi met kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 08:55

Ik kreeg mijn fjord toen ik een jaar of 12 was, hij was toen volgens mij 8/9 jaar.

Ik heb er wat kregen huilend naast gestaan, hij was zo lief en braaf in de omgang maar met rijden ging hij alle kanten op die hij wilde, hij was gewoon weg te sterk. Met heel veel lessen en geduld is het goed gekomen en staat hij nu met 27 jaar zijn pensioen te vieren. Vele kindjes hebben nu al op hem gereden maar ik zou zeggen het licht niet aan het ras maar de africhting van het paardje.

Wil je graag een fjord die met kinderen kan zou je goed moeten zoeken en uitproberen. Ga meerdere keren kijken en vraag desnoods een proefperiode. Wellicht is dan ook een iets oudere pony die ervaring met kids heeft een fijn idee, als ze willen zijn het tankers dus er moet een goed karakter inzitten.

_Rusty
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-03-14
Woonplaats: Tweede Exloërmond

Re: Fjord in combi met kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:07

Ik heb zelf een fjorden kruising met arabier gehad en een nog een fjord. Op deze pony’s hebben verschillende kinderen (6-12 jaar) leren rijden. Zelfs met z’n tweeën erop, was allemaal geen probleem. Zelf ook helemaal verzot op fjorden, mooiste ras wat er is! <3

Fight for what you love!

kwita

Berichten: 6542
Geregistreerd: 14-04-14

Re: Fjord in combi met kleine kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 09:19

dat kan echt, maar zoek idd een ouder kalm dier!
Het voordeel is dat jij en je kinderen er lang mee kunnen doen en ze zijn veelzijdig!

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 14:06

Jouw verhaal is heel vergelijkbaar met dat van mij, ook 36 en altijd hoog in de sport gereden. Altijd wel een zwak gehad voor de fjordjes. Inmiddels een zoontje van 3 en dit jaar een jaarling Fjord gekocht voor mijzelf en wellicht als hij ouder is kan mijn zoontje er ook mee rijden. Wel wil ik hem laten betuigen zodat we met het hele gezin een tocht kunnen maken in het bos. Stuur even een pb wellicht kan ik je verder helpen en kennis laten maken met de fjorden hier


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers