Constante diarree

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 15:37

Hoi allemaal!

Mijn paardje heeft al zolang ik haar rij (nu anderhalf jaar) last van flinke diarree. Ze heeft ook heel veel last van alleen water wat eruit komt. Het gevolg hiervan is dat haar billen en benen altijd vies zijn. Zo erg zelfs dat als ik haar benen heb gewassen de dag erna alles weer vastgekoekt zit. Ik heb al heel veel geprobeerd. Zo word ze altijd tijdig ontwormt, krijgt ze vezelkuurtjes, andere voeding, volledige check up door de dierenarts en verschillende supplementen. Ik ben een beetje ten einde raad omdat dit voor haar ook niet fijn moet zijn. Heeft iemand een advies wat ik zou kunnen doen om dit tegen te gaan?

Ik zal een paar fotos toevoegen om het probleem een beetje een beeld te geven. Dit was de dag nadat ik alles heb schoongemaakt en haar benen weer wit waren.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Chapeau2002

Berichten: 897
Geregistreerd: 18-03-15
Woonplaats: Heemskerk

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:51

Wat een naar probleem. Wat voor ruwvoer geef je? Sommige paarden reageren zo op kuilgras of zelfs op voordroog..

Alles wat je aandacht geeft groeit..

daantjuhhh

Berichten: 26856
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:52

Kan er zand in de darmen zitten?

Ik heb overigens ook een merrie gehad die altijd aan de diarree was. Bij haar kwam dit doordat ze als veulen ecolie heeft gehad. We moesten altijd veel ruwvoer geven. Toen we haar net hadden had ze ook vaak koliek. Op een gegeven moment leer je waar ze het goed op doet en waar niet. Jong gras moesten we echt vermijden En ze moest veel ruwvoer hebben. En dan niet kuil. maar voordroog hooi

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Koper

Berichten: 30227
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:56

Wat voer je d'r dan? Wat voor ruwvoer en hoe veel/hoe vaak?

Die van mij krijgen dit inderdaad van voordroog. Met gewoon normaal hooi is er niks aan de hand.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:03

Ik heb een merrie gehad die dat ook had, alles geprobeerd, maar het enige wat een beetje hielp en wat we haar dus de laatste jaren gegeven hebben is impactpoeder, dat is een mengsel van versteend organisch materiaal en klei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:03

Inderdaad, ook mijn eerste vraag: Hooi of voordroog? Eerste, tweede, derde snede?

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:40

ik weet helaas ook wat het is.... en alleen hooi is soms ook niet de oplossing maar wat bij mijn paard werkt is zacht hooi ipv prikkelig hooi, het klinkt raar maar het werkt, dus hooi waarvan je zeg maar een balletje kunt vormen
natuurlijk ook af en toe zandkuurtje er bij dat kan nooit kwaad
succes en ik hoop voor je dat het werkt!

esje01

Berichten: 4895
Geregistreerd: 09-10-06
Woonplaats: op een uniek plekje in Brabant

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:54

Ik hoor goede verhalen over het voeren van lifeforce.
Heb hier een pony met regelmatig dunne mest.
Ik voer dan vaak seniores bij.
Dat helpt haar.

dioni

Berichten: 822
Geregistreerd: 05-08-12

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:25

Ik heb er ook zo een.
Achterbenen vulva en staart volledig onder de stront. Tot poepdreadlocks aan toe.
Ik heb ieder supplement en voedingsmiddel geprobeerd maar uiteindelijk ligt het bij haar aan het hooi. Waaraan het precies ligt weet ik niet maar het is duidelijk hooi gerelateerd. Van de ene partij mooie drollen en van de andere waterdun mest.
Heel vervelend want je ziet het niet aan de balen helaas.

To the well organized mind, death is but the next adventure...[o]

Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:28

Het vocht heet mestvocht. Als ze voordroog krijgt, dan is dat hoogstwaarschijnlijk de oorzaak. Veel paarden kunnen er niet tegen vanwege het ontbreken van voldoende ruwe vezel erin. Dat is door het inpakken in plastic en het fermentatieproces deels voorverteerd. Met gewoon hooi zal het beter zijn.

Over de IJssel

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 20:20

daantjuhhh schreef:
Kan er zand in de darmen zitten?

Ik heb overigens ook een merrie gehad die altijd aan de diarree was. Bij haar kwam dit doordat ze als veulen ecolie heeft gehad. We moesten altijd veel ruwvoer geven. Toen we haar net hadden had ze ook vaak koliek. Op een gegeven moment leer je waar ze het goed op doet en waar niet. Jong gras moesten we echt vermijden En ze moest veel ruwvoer hebben. En dan niet kuil. maar voordroog hooi


Ik weet niet of ze dit als veulen heeft gehad maar klinkt wel bekend. Ze kan heel slecht tegen gras dus meestal staat zo op een zandpaddock. Ik zorg wel dat er altijd toegang is tot hooi, wat in een bak ligt zodat er geen zand aankomt.

Faith001
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 20:22

DeMolenhoek schreef:
Inderdaad, ook mijn eerste vraag: Hooi of voordroog? Eerste, tweede, derde snede?


Het probleem is dat onze staleigenaar een beetje zijn motivatie is verloren. Ze krijgen in principe gevoerd wat op dat moment het goedkoopste is. Ik denk persoonlijk dat ze reageert op de voordroog. Ik zorg zelf dat ik 3 keer per dag een flinke berg hooi geef. Ze heeft dus wel de hele dag toegang tot ruwvoer. Als het goed is krijgen ze vaker hooi als voordroog. Wel krijgen ze elke dag wortels gevoerd. Zou dit een oorzaak kunnen zijn?

Anoniem

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:25

Wortels kunnen zeker invloed hebben op al gevoelige darmen. Ik zou vragen of ze eerst volledig op hooi over kan. :) Baat het niet dan schaad het niet.

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:34

Maagzweren, zand, gebitsproblemen en wormen uitsluiten, niet tegen voordroog/kuil kunnen is vaak het gevolg van een (nog) niet genezen darmbeschadiging. Snelste wat redelijk helpt qua vieze benen is de staart invlechten, dan zit er minder mest in en dat is nl een groot deel van wat voor de vieze benen zorgt.
Droog, echt hooi heeft altijd de voorkeur als dat mogelijk is, maar ook daar zijn verschillen in wat voor welk paard het beste werkt. Uitproberen blijft het.

Maar die zandkuurtjes, wat voor dosering is daarvoor gebruikt? Die op de verpakking is decoratie, geen werkende hoeveelheid om een dier dat symptomen die bij zand in de darmen passen vertoont te behandelen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:50

Die van mij heeft het ook van (voeder)wortels en bieten...

Ireika!
Royal Grande!


Lindsey_99
Berichten: 2475
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:58

Sommige paarden hebben moeite met constant wisselen van ruwvoer. De darmflora moet zicht steeds weer aanpassen, en dat geeft problemen. Mestvocht is vaak wel een gevolg van slechte vertering, en gras niet kunnen verteren ook. Wellicht helpt het om haar ook stro aan te bieden voor extra vezel. En het liefst dagelijks gewoon hooi geven, evt. mengen. Desnoods zelf ergens proberen te regelen.

Over de IJssel

nurses
Berichten: 155
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:35

Weet niet wat voor ruwvoer je paard krijgt. Maar die van mij raakt onwijs aan de diarreeen enorme jeuk van kuil danwel voordroog. Hij staat nu op onbeperkt hooi en nu gaat het goed.
Hij heeft laatst nog wel weer wat voordroog gesnoept van de veulens en het was direct weer mis.

De natuur heeft geen haast en toch komt alles af

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:15

Mijn paard zat standaard in de winter aan de diarree. Van hooi en van voordroog. Heb later mijn paard verhuisd waar het over ging. Daar kregen ze 24/7 hooi ipv vier voerbeurten per dag.
Nu weer verhuisd en kregenvoerbeurten. Meteen weer aan de diarree..:

josien_m_
Berichten: 2401
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:22

Mijn 18 jarige paard heeft het zijn hele leven al. Gras, hooi, voordroog, 's zomers of 's winters, het maakt niet uit. Altijd net te dunne mest en een vieze staart. Ik heb het maar geaccepteerd als horend bij hem. Hij wordt ook niet bereden trouwens en krijgt ook geen krachtvoer.

ellenimar
Berichten: 379
Geregistreerd: 18-09-09

Re: Constante diarree

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:19

ik zou echt proberen zacht hooi en idd zoveel mogelijk of onbeperkt en idd zuinig met de wortels!!

wilma84
Berichten: 400
Geregistreerd: 18-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 20:31

Wat Phen schrijft is ook mijn ervaring. De laatste jaren steeds in de winter bij twee van de pony's waterdunne diarree die maanden aanhield. Hooi geven geen optie ivm stofallergie, dus allerlei dingen geprobeerd. Seniores priores, gewone bietenpulp, prime humic, zeoliet (veredelde norit) alles hielp een beetje. Nu sinds een aantal weken op onbeperkt voordroog (hooi in plastic eigenlijk) en beide pony's hebben geen enkel probleem meer. Ja...ruwvoerbuiken, maar dat accepteer ik voor nu met liefde!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: ElinaSK, jazzejam, Lielle, lindaguusje, m0niekkkie, Miss_Mii21, Yontheke en 87 bezoekers