Eerste keer oud & nieuw kat

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:23

Hoi allemaal,

Sinds een paar maanden ben ik trotse butler van een hele lieve kat. Maar, oud en nieuw komt er natuurlijk aan en ik weet niet goed hoe hierop voor te bereiden. Ik woon in een stad en de wijk waar ik in woon kennende, zal hier ongetwijfeld veel vuurwerk afgestoken worden (ik woon hier ook nog maar iets langer dan de kat :D )

Ze woont sowieso binnen, verder doe ik de ramen dicht en zorg ik dat er muziek op staat. Ik ben zelf gewoon thuis en het word hier ook gevierd, dus ze zit zeker niet alleen. Ik zit er aan te denken toch iets kalmerends te halen, mocht ze toch echt angstig worden dat ik kan ingrijpen. Heeft iemand advies hierin? Het is natuurlijk echt voor uiterste nood (mocht ze echt echt echt angstig zijn).

Danku!

BigOne
Berichten: 38223
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:26

Niets er in stoppen ,dan komt alles nog binnen maar kunnen ze moeilijker reageren. Gewoon hetzelfde doen als anders en zorgen dat ze de dagen ervoor niet kan ontsnappen. Kan natuurlijk dat ze een paar dagen onder je bed bivakkeert maar dat is dan maar zo.

Zoolgangster

Berichten: 9580
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:30

Onze kat had de gelegenheid om naar boven te "vluchten" en daar op een rustig plekje rond te hangen. Geen pilletjes of zo nodig gehad. Probeer anders Feliway.
Let wel op dat poes niet naar buiten kan glippen, als er mensen langskomen om nieuwjaar te wensen.

Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:32

Ik doe helemaal niks, ik zorg alleen dat ze zich goed kunnen verstoppen. Maar meestal blijven ze rustig liggen

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:36

Als er een plekje in huis is waar ze weg kan kruipen, is het wel genoeg. En de dagen rondom de 31e ook alleen de kat naar buiten doen op de rustige momenten
En verder niet teveel aandacht aan besteden als er wordt geknald.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:36

Mijn katten zijn altijd binnen. Oud&nieuw is net als alle andere dagen alleen knallen ze de hele dag door. Ik schenk er nooit aandscht aan. Resultaat: kat 1 slaapt onder de tafel en kat 2 kijkt op de vensterbank naar al die lichtjes en probeert af en toe eentje te "vangen".

Geen bange katten hier, ze hebben nooit geleerd dat het eng is.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:36

Kijk het gewoon aan en anders kan je altijd nog kijken naar óf tabletten van Sanal Relax (werken niet als sufmaker zoals hierboven genoemd wordt, maar op een aminozuur) of kijken naar de producten van Pet Remedy, werken op etherische oliën en net even anders dan de Feliway die op feromonen werkt.

Met de Sanal relax moet je overigens wel opbouwen. De Pet Remedy schijnt vrij direct te werken. Maar goed, als er al stress is ben je te laat natuurlijk.

Succes! Ben hier ook nog even aan t dubben met onze jongste hond. Die reageert niet op de knallen maar op de lichten.

Autumnn

Berichten: 8034
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 16:38

Helemaal niks doen, je gooit alleen maar troep in een lichaam. Onze kat schrikt de eerste paar knallen en slaapt daarna verder.
Ik zou eerder gaan oefenen met vuurwerkgeluiden via YouTube of iets.

P0lly
Berichten: 202
Geregistreerd: 19-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:15

Wij doen altijd feromonen(?) in het stopcontact, dat is een stofje waar ze wat rustiger van. Moet je wel op tijd mee beginnen, bij mijn katten werkt dit altijd super. Verder gewoon zelf thuis zijn en een verstopplekje maar meestal liggen ze gewoon op de bank.

Hier heb je een beetje een idee wat ik bedoel, maar ik haal die hier bij een lokaal winkeltje https://www.medpets.nl/feliway-friends-starterskit/?lpc=462-552-287

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 17:52

Vooral er niks bijzonders van maken.
Lampjes aan zou ik wel doen, zodat ze niet schrikt van de flitsen. Met licht erbij is het niet een heftig effect. Zorgen dat als ze eventueel weg wil vluchten in huis, dat dat kan, lekker alle deuren open houden. Als ze oner het bed wil gaan zitten oid, niet betuttelen. Lekker zijn/haar eigen gang laten gaan :j

En uiteraard, als het een buitenkat is, van 29/12 tm 02/01 binnen houden. Dagen ervoor/erna kan er ook aardig geknald worden (is hier zelfs nu al begonnen :n )

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:13

Niet anders doen dan anders. Niet reageren op knallen, gewoon doordoen met wat je ook doet.
Eventueel als ze siervuurwerk afsteken, kan je gaan kijken. Er is een kans dat de kat dan mee komt kijken uit nieuwsgierigheid :D

Met O&N gordijnen dicht, tv aan en ook weer niet reageren, hooguit nieuwsgierig kijken naar het siervuurwerk.

Oh, en je kan al eens van die vuurwerk-fimpjes afspelen op je pc, terwijl je de was vouwt ofzo. Dan kan ze al wennen aan het geluid.

MarloesHJ

Berichten: 2464
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:29

Wij doen eigenlijk ook niets bijzonders hier. Onze katten zijn binnenkatten. Gewoon op tijd de gordijnen dicht zodat de flitsen wat minder zijn maar zitten ook gerust naar buiten te kijken.

Radio aan doen we wel eens maar hoeft niet van hun volgens mij. Zijn ook nooit anders rondom oud en nieuw. Onweer reageren ze ook niet op bijvoorbeeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:53

Totaal niets.
Leuk vinden ze het hier niet, maar na de eerste knallen wordt het het normaal van dat moment, omdat ik ook niet hysterisch reageer en doen ze gewoon hun ding. Soms zitten ze gewoon voor het raam te kijken naar de drukte en alles buiten.
De mensen maken er vaak een groter ding van dan de dieren.

Hoppit

Berichten: 1865
Geregistreerd: 23-03-10
Woonplaats: Leersum <3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:56

Zelf niet lopen zenuwen en dat dier willen troosten tenzij dat ie er om komt (als ie uberhaupt gaat reageren). Voor alle paniekdieren zijn er ook zat die uitgebreid naar de mooie lichtjes buiten zitten te kijken.

Als er wel paniek is: gordijnen dicht, tv wat harder, niet rond dat dier zitten zemelen en laat 'm gewoon lekker in z'n safe place zitten. Komt ie steun vragen, geef dat dan ook gewoon.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:08

IK had een katertje die heel overgevoelig was voor geluid. We hebben zelfs een stil plakbandapparaat gekocht omdat hij steeds zo vreselijk ervan schrok. Hij had een ernstige hartkwaal en begon bij harde geluiden helemaal te trillen en te schudden.
Met oud en nieuw hebben we gezorgd voor muziek, gordijnen dicht en wij in de buurt. Hij vertrouwde ons helemaal en had geen problemen met het wel heel lawaaiige en flitsende vuurwerk. Zorg voor goede verstopplekken en wat extra lekkers. Ik zou ook geen kal
merende middelen geven.

Christiene
Berichten: 7717
Geregistreerd: 18-11-04

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 22:24

Die van mij vroeger zaten voor het raam te kijken. Dag zelf mochten ze niet meer buiten.

Ik woon nu afgelegen dus geen last ervan.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:27

Wij hebben ook sinds dit jaar een kat en ik vind het ook wel een beetje spannend. Ik weet dat ik hem niet mag betuttelen of bevestigen in z’n angst.
Ze steken hier al regelmatig wat af, mag niet, maar ik vind het wel handig. Hij went er zo al een beetje aan en reageert al steeds minder.

Hij mag van mij wel naar boven, maar in de hal is dan ook de voordeur. En hij moet natuurlijk echt niet ontsnappen!

Snap wel dat mensen vuurwerk leuk vinden, maar voor de dieren is het echt een hel natuurlijk.

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:34

san4nie schreef:
Wij hebben ook sinds dit jaar een kat en ik vind het ook wel een beetje spannend. Ik weet dat ik hem niet mag betuttelen of bevestigen in z’n angst.
Ze steken hier al regelmatig wat af, mag niet, maar ik vind het wel handig. Hij went er zo al een beetje aan en reageert al steeds minder.

Hij mag van mij wel naar boven, maar in de hal is dan ook de voordeur. En hij moet natuurlijk echt niet ontsnappen!

Snap wel dat mensen vuurwerk leuk vinden, maar voor de dieren is het echt een hel natuurlijk.


Vooral bij ons bij de stal. Die staat op drie meter afstand van een bocht in een weggetje. Iedereen steekt vuurwerk af, liefst in die bocht, want daar is meer ruimte. Het regent vuurpijlen op het deels transparante staldak en de herrie is oorverdovend. Ben altijd bang dat een pijl de stal in vliegt en dat er brand van komt. Dus alle deuren zijn dan dicht, maar toch. OUdejaarsdag/avond en nieuwjaarsdag ben ik vrijwel de hele tijd in de stal. Rond middernacht, wanneer het vuurwerk het ergst is, sta ik met wortels in de stal. Maar ook de dagen ervoor en erna is het echt een ramp.

Saskia9
Berichten: 12295
Geregistreerd: 18-09-03
Woonplaats: Sprang Capelle

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:39

Niks speciaals doen. Mijn oudste kat woont die nacht onder de bank, de jongste is net 8 maanden en gaan we dit jaar zien wat ze doet. Ik zorg dat ze niet naar buiten kunnen en verder doen we alsof het allemaal maar gewoon is. Heb ook een hele bange hond thuis dus ik ben altijd gewoon in de buurt.

xxxmh

Berichten: 3483
Geregistreerd: 21-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 23:40

Vorig jaar was het voor onze kat ook de eerste keer (ik was er niet bij) maar wij hadden een felix way in het stopcontact voor de zekerheid, geen idee of dat echt hielp en wij lieten hem gewoon zijn gang gaan. Hij zoekt zelf zijn veilige plekjes op. Dezelfde als de stofzuiger aan gaat wat dat is ook doodeng.

raket

Berichten: 4091
Geregistreerd: 07-03-06

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:04

Ik heb een slaapkamer waar ik het licht van buiten kan verduisteren. Daar doe ik het licht aan. En ik laat de kastdeur open. Want dat is de ultieme verstopplek volgens mijn kat.
Medicatie ooit 1x gedaan. Nooit meer. Werkt heel lang door en het enorme geknal duurt maar een half uurtje.
Inmiddels is mijn kat 21 en zo doof als wat. Dus hij is niet bang meer.

Effects

Berichten: 561
Geregistreerd: 26-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:06

Autumnn schreef:
Helemaal niks doen, je gooit alleen maar troep in een lichaam. Onze kat schrikt de eerste paar knallen en slaapt daarna verder.
Ik zou eerder gaan oefenen met vuurwerkgeluiden via YouTube of iets.

Ik raad ook het afspelen van vuurwerkgeluiden aan. De kunst is met zo weinig volume (en evt. rustiger filmpje) te beginnen dat het je kat niet eens opvalt. Dan elke dag een heel klein beetje meer volume, in zulke kleine stapjes dat hij het normaal blijft vinden. Eventueel tegelijkertijd zijn eten geven of een snackje, dan is het nog minder erg.

chantal_bel

Berichten: 930
Geregistreerd: 19-10-06
Woonplaats: Op de aardbodem

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:09

Wij geven al jaren matatabi stokjes aan de kat. Is een beetje het zelfde als van dat catnip. Alleen hier kunnen ze ook lekker op knabbelen. De katten zitten sowieso in een afgesloten ruimte zodat ze niet kunnen ontsnappen.

Montgri
Berichten: 655
Geregistreerd: 18-07-15

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 00:20

Met mijn katten zorg ik er altijd voor dat 1 kamer is verlicht (maar de gordijnen dicht, zo zien ze de flitsen niet zo). Dit is bij ons ook het middelste kamertje van het huis, dus ook wat minder geluid gelukkig. Met daar wat gewone dingetjes, zoals een mandje en speeltjes dat ze kennen etc. En dit al een paar dagen van te voren in die kamer zetten, zodat ze wennen dat daar wat staat.
En dan gewoon laten gaan.
Baloe is vanaf jongs af aan al erg schrikkerig en zelfs tot trillen aan toe, maar die stellen we zo nu en dan een beetje gerust door tegen hem te praten en naast hem op de grond te zitten. Maar verder niet, hij komt vanzelf naar me toe als hij daar behoefte aan heeft. Hij ontdooit altijd na zo'n 10 minuten en komt dan voorzichtig kijken bij het raam en doet daarna weer normaal. En Mocka die vind de lichtjes leuk en kijkt vol plezier door het raam haha.

san4nie
Berichten: 3560
Geregistreerd: 13-12-09
Woonplaats: Groningen

Re: Eerste keer oud & nieuw kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 12:04

Het hondje van mijn moeder is ook heel erg bang, die heeft ze wel eens van die Bach bloesem druppels gegeven. Dat lijkt wel iets te helpen dat ze wat rustiger is. Maar dat blijft een drama.

Hevonen, dat klinkt wel vreselijk voor de paarden ja. Snap ook wel dat je bang bent voor brand!