Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:48

cobiie schreef:
Dan zijn mijn wensen qua type/kunde ruiter waarschijnlijk anders.
Zelf vind ik het niet fijn om met een ruiter “in zee te gaan” die ver van B niveau (met mijn paard) af zit, dus zal niet snel tegen dat probleem aanlopen.

Daarom is het gewoon verstandig om vooraf ieders voorkeuren/wensen uit te spreken zo kan er sneller gezien worden of er een mogelijke match is dan wanneer dat soort wensen/eisen na een paar maanden pas op tafel komen.


Maar thuis B rijden of op vreemd terrein is wel wat anders in mijn ogen. Maar dat zal ook aan het paard liggen.


cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:03

_Dreamer schreef:
cobiie schreef:
Dan zijn mijn wensen qua type/kunde ruiter waarschijnlijk anders.
Zelf vind ik het niet fijn om met een ruiter “in zee te gaan” die ver van B niveau (met mijn paard) af zit, dus zal niet snel tegen dat probleem aanlopen.

Daarom is het gewoon verstandig om vooraf ieders voorkeuren/wensen uit te spreken zo kan er sneller gezien worden of er een mogelijke match is dan wanneer dat soort wensen/eisen na een paar maanden pas op tafel komen.


Maar thuis B rijden of op vreemd terrein is wel wat anders in mijn ogen. Maar dat zal ook aan het paard liggen.


Er zijn idd paarden die op vreemd terrein wat moeilijker zijn. Als de ruiter daar nog niet aan toe is kan er bij ons dus ook (in het begin) enkel thuis gestart worden.
Mijn huidige ruiter begon als 12 jarige op mijn paard, die heeft het eerste half jaar enkel thuis gestart voordat het “verantwoord” was om ook buiten de deur te starten.
Voordeel is dat deze ruiter geen wedstrijdstress/spanning heeft daar reageert mijn paard veel meer op dan dat de locatie haar uitmaakt.

[o]

goldenarrow

Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:17

Het is ook lastig, want vaak wordt er wel een bepaald wedstrijdniveau gevraagd (ruiter moet minimaal L1 rijden bijvoorbeeld), maar als je nooit de kans krijgt om wedstrijden te rijden kan je dat niveau nooit officieel halen natuurlijk. Maar ik snap wel dat het ook lastig is om je paard daarvoor uit te lenen.

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:19

goldenarrow schreef:
Het is ook lastig, want vaak wordt er wel een bepaald wedstrijdniveau gevraagd (ruiter moet minimaal L1 rijden bijvoorbeeld), maar als je nooit de kans krijgt om wedstrijden te rijden kan je dat niveau nooit officieel halen natuurlijk. Maar ik snap wel dat het ook lastig is om je paard daarvoor uit te lenen.


Maar dat snap ik ook niet, vind dat altijd wel een aparte eis.
En wedstrijd niveau zegt voor mij ook helemaal niks, ik ken zat manege ruiters die er zo op mogen stappen en ook zat Z-ruiters die ik voor geen goud op mijn paard wil hebben :o

goldenarrow

Berichten: 8650
Geregistreerd: 26-01-09
Woonplaats: Brabant

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:26

En toch zijn er heel veel mensen die dat wel vragen. Heb zelf heel lang bijgereden en ben ook heel veel van dat soort advertenties tegengekomen. Vond dat altijd wel heel lastig, want ik heb nooit de mogelijkheid gehad om officieel te starten en kreeg op die manier de kans ook niet. Terwijl ik wel een bepaald niveau heb gehaald, maar dat waren studentenwedstrijden en dus niet vergelijkbaar met een bijrijdpaard, al is het maar omdat je met die wedstrijden het paard niet kent :+

Volg je mee? Veulens in 2024 <3
[KS-MK] Arabierveulentjes verwacht

myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:22

L niveau hoeft niet perse te betekenen wedstrijd gestart. Voor mijn toen nog vrij groene ruin vroeg ik ook iemand die op L niveau rijd. Dit omdat het om een jong en groen dier ging. Dan wil je toch echt wel een ruiter erop hebben die wel wat meer weet dan iemand op B niveau.

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:31

Dreamer, als iemand aangeeft in de advertentie dat de wedstrijd wens er is, of bij kennismaking nog vraagt of dat mogelijk is, dan is dat toch alleen maar duidelijk? Je wilt toch weten of er een match is? Net zo als dat sommigen liever vooral buitenritten maken?

Dat is met mijn paard dan weer geen match want die vind buiten alles eng en durf daar zelf al niet goed mee naar buiten, laat staan dat ik er iemand anders zelfstandig mee zou laten buitenrijden.

En er zijn ook eigenaren die het juist wel leuk of zelfs belangrijk vinden dat hun paard op wedstrijd wordt uitgebracht. Je kunt als bijrijder toch niet ruiken met welk type eigenaar je te maken hebt?

De 1 houd van relaxte bosritten, de ander van springen en crossen, een derde van dressuur, een vierde van omprutsen en wat hobbelen of kunstjes aanleren. Het ene paard is het andere niet. De eene stal de andere niet.

Ik respecteer eigenaren die zeggen dat ze hun paard niet meegeven op buitenrit, of naar les buiten locatie, of les bij andere instructeur dan hun eigen. Maar ik wil dat soort dingen wel graag van te voren weten.

Ik wil zelf ook alleen instructie bij eigen instructeur of 1 waar ik en mijn paard zich goed bij voelen qua aanpak.

Ik zou mijn paard ook niet zomaar meegeven met de trailer aan iemand anders. Dus dat wordt les aan huis of ik moet de tijd hebben of maken om zelf met trailer te rijden. Zo ook naar wedstrijden. Elke week op pad is qua tijd dus al geen optie hier.

Mijn ambitie is lekker dressuurrijden, lessen, en als het goed gaat starten en op hoger niveau proberen te komen.

Ik heb eigenaren gevonden die dat leuk vonden en waardevol voor hun dieren. Ofwel omdat ze fokkers waren en naamsbekendheid wilden voor hun fokproducten of kans op meer predicaten, ofwel omdat hun paarden er meer waard van werden als ze wedstrijdgeklasseerd werden, ofwel omdat ze er gewoon plezier in hadden of het iemand gunden.

De huidige eigenaresse ging vroeger met haar dochter op pad naar les en wedstrijden, mende zelf en ging ook met jonge meiden op pad die haar pony 's reden.

Jonge meiden opleiden wilde ze niet meer maar haar paard stond al een paar jaar weg te kwijnen (spieren kwijt, conditie kwijt etc.) Dat vond ze zonde. Wegdoen vond ze ook moeilijk. Nu is het paard weer mooi in sportconditie, is hoger geklasseerd en mijn ambitie is naar de Z rijden en als dat lukt heeft haar oude fokmerrie er mogelijk een prestatie predikaat bij.

Ze geniet van de sociale contacten, ze geniet van het kijken naar haar paard en gelukkig van ons als combinatie en ook het paard geniet van de afwisseling en aandacht en lekkere hapjes. Iedereen blij.



Qua niveau heb je L niveau zonder wedstrijdervaring en L niveau met wedstrijdervaring.
Wat ik zie is dat de meeste L-niveau ruiters zonder officiële- wedstrijdervaring misschien net op B-KNHS niveau zouden kunnen instromen. Uitzonderingen daargelaten...

Het gaat er meestal om dat je wilt dat iemand een paard een beetje ontspannen recht en nagevelijk kan rijden zonder te rukken en plukken, en alle gangen beheerst rond kan rijden. Zodat het paard er niet slechter van wordt en je er z of niet te veel last van hebt met rijden. Ik noem dus wel niveau, maar hoeft niet perse echt op wedstrijd te zijn geweest, maar vraag wel door.

Als iemand zegt op M2 niveau te rijden maar nooit 1 officiële wedstrijd heeft gestart, dan vraag ik me wel eens af van... Hoe weet je dat?

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 12:36

Ik meld me hier ook :) Twijfel om toch opzoek te gaan naar een bijrijder/verzorger voor mijn 5 jarige D pony. Ik werk zelf fulltime en heb twee paarden op twee locaties staan, daardoor is het soms echt rennen en vliegen :P

In mijn geval gaat het om een bomproof pony, echt super nuchter maar er zit wel nog veel werk aan qua rijden (dressuurmatig gezien). In principe een leuke uitdaging dus. Vraag me alleen af of ik iemand kan vinden die dit leuk zou vinden in deze omgeving. In overleg is er echt veel mogelijk (wedstrijden dus ook), maar dat is nu nog niet aan de orde. Ik vind het vooral moeilijk om iemand te zoeken die ik qua rijden kan vertrouwen, hij is pas 5 en we zijn bezig om hem nu dressuurmatig correct te laten lopen. Voor mij dus wel belangrijk dat iemand hem op dezelfde manier wil/kan rijden dan :j

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:30

GA, Zou lessen bij jouw lesgever niet al voor wat “gemoedsrust” wat dat betreft zorgen?

[o]

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:33

Ja lessen bij mijn instructrice is dan wel een soort eis :o Hoeft echt niet vaak, ik les zelf ook maar 2x per maand ongeveer. Dat zou inderdaad al wel veel schelen :j

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:11

Ik zit een beetje in hetzelfde schuitje wat rijden betreft als jij, GA. Voor mij was het inderdaad ook een eis om te lessen, en tot nu toe gaat dat erg goed. Mijn bijrijdster lest 1 keer per week of om de week, net wat haar uit komt. En tot nu toe gaan we met zijn 3tjes alleen maar in een stijgende lijn. Ik denk dat zolang je iemand hebt die les neemt, dat je je hier niet zoveel zorgen over hoeft te maken. Succes! :)

Farandulera

Berichten: 31
Geregistreerd: 04-12-18
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 00:07

Hmm, maar dat betalen als ruiter om een ander paard te mogen rijden snap ik als het een soort ‘lease/huur overeenkomst is die je samen afspreekt. Maar de term ‘bijrijder/verzorger’ klinkt in mijn oren meer als juist een gunst vanuit de bijrijder/verzorger toe naar de eigenaar van het paard. Is betalen voor jullie erg belangrijk?

'If you don't have any shadow, you're not standing in the light.' - Lady Gaga

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 07:21

Farandulera schreef:
Hmm, maar dat betalen als ruiter om een ander paard te mogen rijden snap ik als het een soort ‘lease/huur overeenkomst is die je samen afspreekt. Maar de term ‘bijrijder/verzorger’ klinkt in mijn oren meer als juist een gunst vanuit de bijrijder/verzorger toe naar de eigenaar van het paard. Is betalen voor jullie erg belangrijk?

Een ieder heeft andere associaties en verwachtingen bij verschillende termen.

Dit onderwerp is in dit topic echt al tig keer besproken, ik stel voor dat je even terug leest.

Voor mij is een verzorger iemand die niet rijdt en daar zou ik persoonlijk niet voor betalen.

Bijrijder kan ook op veel klusjes doen naast het kunnen/mogen rijden en dan is betalen in mijn ogen ook minder logisch.

[o]


darkadia

Berichten: 5233
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 15:00

Ik kom ook weer mee lezen. De nieuwe fijne dame blijkt toch minder tijd te hebben dan verwacht en de communicatie loopt voor geen meter.
Ga dus ook weer opnieuw opzoek...

Ook hier veel die van allerlei wensen hebben maar niet willen investeren. Ik vraag geen bijdrage ivm klusjes maar wel ong 1x per maand les (afhankelijk van ervaring vaker of minder vaak bespreekbaar).

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:43

Jammer!

Ik ben nog steeds voorzien.
Helaas heeft dat bak wat moeite met de overgang van droog naar nat weer, maar hopelijk trekt dat bij. En anders moet hij losgetrokken.
Zou jammer zijn als ze afhaakt omdat de bak te vaak te nat is.

Ikzelf ben ook nog steeds serieus aan het werk met trainingspaardje.
Vorige week weer 2 winstpunten en 2e en 3e in het M1 en nu de punten binnen om M2 te mogen starten. Zo komt ons doel om Z dressuur te mogen starten echt dichtbij...

We gaan in elk geval nog een jaar door! De eigenaresse heeft aangegeven hem niet te verkopen voor we "uitgereden" zijn. En ook aangeboden dat ik hem mee mag op instructeurs cursus als ik zou willen. Jammer dat die kosten zo gestegen zijn...

Ghostattack

Berichten: 11225
Geregistreerd: 06-09-10
Woonplaats: West Maas en Waal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 13:29

Jammer darkadia!

Hier besloten om mijn pony te verhuizen naar een andere stal, zal ergens januari/februari worden gok ik. Daar hebben we dan onder andere een binnenbak. Vraag me af of het in die omgeving makkelijker is om een bijrijder te vinden := De meesten wonen toch te ver weg of zijn voor mijn gevoel te jong. Ik wil best een jonge meid de kans geven, maar ik moet ze wel kunnen vertrouwen als ze alleen gaan. En dan vind ik 12-13 jaar nog best wel jong eerlijk gezegd.

Omgeving Rhenen trouwens :)

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 17:09

Ja, als het niet aan huis is en er weinig begeleiding is vind ik een serieuze 15/16 jarige wel een beetje het minimum. Aan huis als je zelf thuis bent of met begeleiding kan een serieuze en ervaren 12/13/14 jarige ook wel met een braaf paard of brave pony.

darkadia

Berichten: 5233
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:32

Hier inderdaad ook minimaal 16+, mede ivm mijn verzekering die dat ook eist. Maar ook omdat je regelmatig alleen op stal bent en de stal wat achteraf ligt. Al hebben we wel paar oplettende buren ook gelukkig.

En ja inderdaad balen. Voor gemotiveerd iemand kans om veel te leren, maar vraag wel enige investering terug daarvoor ;) Maar heb aantal reacties gehad dus wie weet.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:44

darkadia schreef:
Hier inderdaad ook minimaal 16+, mede ivm mijn verzekering die dat ook eist. Maar ook omdat je regelmatig alleen op stal bent en de stal wat achteraf ligt. Al hebben we wel paar oplettende buren ook gelukkig.

En ja inderdaad balen. Voor gemotiveerd iemand kans om veel te leren, maar vraag wel enige investering terug daarvoor ;) Maar heb aantal reacties gehad dus wie weet.



En hoe wilde de verzekering hard bewijs krijgen dan dat jou bijrijder geen zestien is? :')

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:48

Absolem schreef:
darkadia schreef:
Hier inderdaad ook minimaal 16+, mede ivm mijn verzekering die dat ook eist. Maar ook omdat je regelmatig alleen op stal bent en de stal wat achteraf ligt. Al hebben we wel paar oplettende buren ook gelukkig.

En ja inderdaad balen. Voor gemotiveerd iemand kans om veel te leren, maar vraag wel enige investering terug daarvoor ;) Maar heb aantal reacties gehad dus wie weet.



En hoe wilde de verzekering hard bewijs krijgen dan dat jou bijrijder geen zestien is? :')


Legitimatie?

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:06

_Dreamer schreef:
Legitimatie?



Moeten ze wel weten wie jou bijrijder is.en hoe willen ze hardmaken dat het je bijrijder was en niet jijzelf?

Tenzij jij alles bevestigd kan die verzekering helemaal niets hardmaken of er moet camera bewijs zijn. De moeder van mijn ex zat in de verzekerings wereld. En als het om schadeclaims ging waren ze vaak gewoon afhankelijk van de eerlijkheid van mensen. Tenzij er echt camera bewijs was. Iedereen had immers op dat paard kunnen zitten en kunnen zeggen dat een ander het had gedaan als er schade gemaakt was.en ja ik noem het maar schade. Want voor de wet zijn dieren gewoon dingen /voorwerpen.

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:21

Absolem schreef:
_Dreamer schreef:
Legitimatie?



Moeten ze wel weten wie jou bijrijder is.en hoe willen ze hardmaken dat het je bijrijder was en niet jijzelf?

Tenzij jij alles bevestigd kan die verzekering helemaal niets hardmaken of er moet camera bewijs zijn. De moeder van mijn ex zat in de verzekerings wereld. En als het om schadeclaims ging waren ze vaak gewoon afhankelijk van de eerlijkheid van mensen. Tenzij er echt camera bewijs was. Iedereen had immers op dat paard kunnen zitten en kunnen zeggen dat een ander het had gedaan als er schade gemaakt was.en ja ik noem het maar schade. Want voor de wet zijn dieren gewoon dingen /voorwerpen.


Dat is met alles, niet alleen met een bijrijder. Je bent met al die verzekeringen altijd afhankelijk van de eerlijkheid van mensen als je de pech hebt dat er geen getuige bij waren.

Absolem

Berichten: 2756
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:40

_Dreamer schreef:
Absolem schreef:



Moeten ze wel weten wie jou bijrijder is.en hoe willen ze hardmaken dat het je bijrijder was en niet jijzelf?

Tenzij jij alles bevestigd kan die verzekering helemaal niets hardmaken of er moet camera bewijs zijn. De moeder van mijn ex zat in de verzekerings wereld. En als het om schadeclaims ging waren ze vaak gewoon afhankelijk van de eerlijkheid van mensen. Tenzij er echt camera bewijs was. Iedereen had immers op dat paard kunnen zitten en kunnen zeggen dat een ander het had gedaan als er schade gemaakt was.en ja ik noem het maar schade. Want voor de wet zijn dieren gewoon dingen /voorwerpen.


Dat is met alles, niet alleen met een bijrijder. Je bent met al die verzekeringen altijd afhankelijk van de eerlijkheid van mensen als je de pech hebt dat er geen getuige bij waren.



Daarom. Dus ik wil eigenlijk zeggen hiermee. Dat je die minimale leeftijd die de verzekering je oplegt, best met een paar flinke korreltjes zout kunt nemen als de bijrijder in kwestie uitstekend kan rijden en naar leeftijd gewoon goed met het paard omgaat. :+

Dat vinden wij alleen maar heel bijzonder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 11:42

Voor mij was het meer een eis omdat mijn verzekering niks vergoedde als mijn paard door haar/met haar geblesseerd zou raken of gewond oid. Maar dat wat trouwens 14 jaar, niet 16 :)
Een paard kan bij iedereen stom struikelen en geblesseerd raken, en als er iemand van onder de 14 op zou zitten zou ik alles uit eigen zak moeten betalen want dan keert m'n verzekering niet uit...

Barbabientje

Berichten: 8203
Geregistreerd: 12-09-08

Re: Ook zo moeilijk om een bijrijder te vinden, deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:05

Ik meld me ook even.. Zit nog erg in dubio wat ik moet doen.
Inmiddels 3 verschillende bijrijders gehad.
1e heeft er 1x opgezeten en durfde toen niet meer :')
2e heeft er mogelijkerwijs 2x op gezeten en toen heb ik dr weggejaagd (dr kind stond achter pony waar ik al 10x iets van zei, werd getrapt en ik zei had ze maar moeten luisteren _O- werd niet gewaardeerd O:) )
3e betaalde steeds niet, maar ging wel om elk ding zeuren, dus toen was ik het zat ;j

Nu zit ik dus met het volgende dubio;
1. wel of niet betalen (financieel voor mij fijner, maar weet nog niet of ik er aan toe ben om weer iemand te laten rijden)
2. wel of niet rijden (merk dat ik het moeilijk vind om mn paard uit handen te geven)
3. ze verdient gewoon veel meer aandacht dan ik dr kan geven.

Wat zouden jullie doen? :')

Paard staat overigens in vol pension, enige wat moet gebeuren is af en toe eventjes de staleigenaar beetje helpen met mesten/binnen zetten ed (maar officieel dus niet, doen wij gewoon altijd om te helpen)

Nymphadora Ria <3 *22-06-2018*
Cadilac <3 *24-05-2007* B+8


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers