waar blijven de jonge paarden van de veiling?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

waar blijven de jonge paarden van de veiling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 04:09

Wat ik me wel eens afvraag: wat gebeurt er eigenlijk met al die veelbelovende jonge sportpaarden die van de veilingen komen, of bv goed in de pavo cup hebben gelopen etc. En ik bedoel voornamelijk dressuurpaarden. Als ik naar die veilingen kijk van Verden bijvoorbeeld dan zie je dat daar paarden voor bedragen verkocht worden waar je een compleet huis van kunt kopen. Op die plaatjes zien die paarden er echt heel indrukwekkend uit en lijken het toekomstige Grand Prix talenten te zijn. Maar hoeveel paarden kom je later daadwerkelijk in de Grand Prix tegen?

Correct me if i'm wrong maar ik dacht ergens gelezen te hebben dat die Goliath van Arjen Teeuwissen helemaal niet zo opvallend presteerde in die jonge paarden competities. Uiteindelijk is dat toch een heel goed paard geworden. Maar aan de andere kant, er zijn paarden die super presteerden in de jonge paarden competities, maar waar je nu niets meer van hoort. Of paarden die voor astronomische bedragen verkocht worden en vervolgens compleet uit de spotlights verdwijnen. Ik kan even niet op de naam komen van die mooi merrie die op het WK voor jonge drs paarden liep, maar daar hoor je dus nooit meer wat van.

Ik heb regelmatig dat ik in oude paardenbladen blader en dan paarden zie waarvan ik denk verrek, daar hoor je nu niets meer van.

Als ik een paard van over een ton op een veiling koop dan wil ik toch op z'n minst dat het dier wereldkwaliteiten heeft. Waarom spendeer je er anders zoveel geld aan?


[Edit] titel iets aangepast [/edit]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 08:51

Een goed paard kopen kan iedereen maar een geod paard heel houden is de kunst. Veel paarden vallen uit de sport door blessures, vooral op dat hoge niveau.
Verder zet ik wel een vraagtekens bij de uitslagen van de PAVO cup. Ik krijg toch een beetje het idee dat de dekhengsten naar voren worden geschoven. Dus de winnaar hoeft zeke rneit het beste paard te zijn. En bij als die competities voor jongen paarden moeten die paarden al behoorlijk wat laten zien. Ik, denk dat het voor veel paarden gewoon nog te vroeg is.

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:41

Waar al die paarden blijven, heb ik mij ook al dikwijls afgevraagd.
Vele worden verkocht aan rijke mensen, met zonen en dochters die niet het talent en doorzettingsvermogen hebben om het ergens te brengen.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 10:56

Ik ken een duur springpaard dat dus goed presteerde op jonge leeftijd. die is toen voor veel dollars opgekocht door een rijke amerikaanse mevrouw, en als zij visite heeft krijgt het dier een leuk leren halster om en laat ze hem zien.
Pure kapitaalvernietiging eigenlijk...
Van zo'n paard hoor je dus nooit meer iets, ondanks al zijn talent.
Grappig eigenlijk, zo gek als mensen kunnen omspringen met een overvloed aan geld. ik moet ze mijn bankrekeningnummer eens doorgeven...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 11:02

Dure paarden gaan naar mensen met geld, niet altijd mensen met talent. Helaas gaat talent en geld niet altijd samen.

Myke
Berichten: 839
Geregistreerd: 19-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:31

Desiree schreef:
Dure paarden gaan naar mensen met geld, niet altijd mensen met talent. Helaas gaat talent en geld niet altijd samen.


Klinkt bekend idd Knipoog

Paard verkocht naar Spanje aan een rijke Spanjaard voor zijn dochter. Paard liep op GP nivo. Nooit meer iets wat van vernomen. En zo zijn er nog veel meer voorbeelden. Vooral in de US kunnen ze het erg bont maken. Investeren in kapitaal heeft dat dan. Paarden worden prima verzorgd, maar echte aandacht is er niet bij. Sommige zijn miljoenen dollars waard, maar vervolgens wordt er niks mee gedaan Verward

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:33

en wat denk je van die dure KWPN knollen die verkocht worden naar Amerika? NOoit meer iets van gehoord of gezien. IK ben in ieder geval blij dat geld gebrek aan talent niet goed kan maken. Anders was ik nu danig gefrustreerd geweest, grinnik.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:48

Als je talent kon kopen, was het voor mij ook wel eens tijd om een extra baantje te nemen...

HEt is wel erg jammer dat de goede paarden vertrekken naar Verweggistan...zeker de betere dekhengsten...Ik denk dan aan Roemer...*snif*... Laten we hopen dat Rousseau nog even blijft....

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 12:52

Dees schreef:
HEt is wel erg jammer dat de goede paarden vertrekken naar Verweggistan...zeker de betere dekhengsten...Ik denk dan aan Roemer...*snif*... Laten we hopen dat Rousseau nog even blijft....

En vergeet Juventus niet. Staat bij de Iron spring stables in de States. VOlgens mij Roemer ook. Sja, nederlanders willen eerst geld verdienen, daarna bovenaan in de sport. In GB zie je een beduidend andere mentaliteit. Als die iets goeds hebben zijn ze veel meer geneigd om het te houden. Zijn wij dan zo'n geldwolven? Sja, nederlanders zijn van oudsher een handelsvolk. Misschien is het daarom.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-02 16:27

.
Laatst bijgewerkt door holly op 09-03-23 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 20:44

Desiree schreef:
Dure paarden gaan naar mensen met geld, niet altijd mensen met talent. Helaas gaat talent en geld niet altijd samen.


Ja dat gebeurt idd ook veel. En die handelaren boeit het echt geen moer waar een getalenteerd paard heen gaat, zolang ze maar hun geld krijgen (hoewel het natuurlijk wel leuk is voor hun naam als een paard later in de schijnwerpers komt). Zo weet ik een fantastisch jong paard dat absoluut een topper in de dop is. Ze is verkocht voor $125000 aan.......een RECREATIE ruiter! Okee, niet echt een recreatie ruiter maar die vrouw rijdt geen wedstrijden, ze wou gewoon graag wat aparts op stal. Helaas kan ze het talent van dit paard niet aan en rijdt de trainer er nu op Frusty Hmm dan had ik toch echt gekozen voor een wat minder getalenteerd makkelijker paard, en veeeeeel goedkoper. Maar ieder zijn goed recht. Het paard wordt super verzorgt dus die lijdt er echt niet onder. En zeg nou zelf, als ik zelf om kwam in het geld had ik mischien wel hetzelfde gedaan. Liever een Rolls Royce van een paard op stal dan een mooie auto in de garage Haha!

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-02 20:45

Een paard die nu net in m'n hoofd schiet; wat is er ooit van IQ, die mooie schimmel (van Anky) terecht gekomen? Loopt die nog in de sport?

astridh

Berichten: 2635
Geregistreerd: 22-04-01
Woonplaats: nh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-02 07:26

Ik denk dat een belangrijk aspect van een paard over het hoofd gezien wordt, namelijk het karakter/persoonlijkheid: de werkwilligheid, de intelligentie om oefeningen snel te begrijpen etc. En daarnaast is de chemie tussen ruiter en paard belangrijk om op het hoogste nivo mee te kunnen draaien. Zonder deze 2 dingen wordt een combinatie geen topper naar mijn mening. En ja, dit kan je nou eenmaal niet afzien aan een paard dat met de staart in de rondte door de veilingbaan heenzweeft Haha!