Ziek bij 0 uren contract (gehandicaptenzorg)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Ziek bij 0 uren contract (gehandicaptenzorg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 12:34

Weet iemand hier toevallig hoe dit zit? Ik heb een 0 uren contract, werk elke maand wel ongeveer dezelfde uren. Heb je dan recht op een bepaald bedrag of helemaal niks?

Alvast bedankt!

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ziek bij 0 uren contract (gehandicaptenzorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:37

Ja, wanneer je gemiddeld tien uur per week werkt over de laatste drie? maanden heb je recht op deze uren wat betreft ziekte. Maar ben je ziek??

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Ziek bij 0 uren contract (gehandicaptenzorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:39

Hoeveel uren heb je gemiddeld gewerkt over de afgelopen 13 weken?

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:42

Volgens mij als je al ingeroosterd zou staan dan wel, maar zou je deze week niet werken of hebben ze je nog niet gevraagd, dan in ieder geval niet.
Immers, dat zou anders ook niet het geval zijn.

Het basisprincipe van UWV is het gemiddelde aantal uren dat je werkt over 13 weken. Echter daar je een oproepcontract hebt zit dat dus wat anders, zie bovenstaande.

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Ziek bij 0 uren contract (gehandicaptenzorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:45

Maar stel dat je de afgelopen weken 15 uur hebt gewerkt, dan heb je recht op een contract van 15 uur. Dus dat is wel handig om om te laten zetten.

Herinner me dat ik inderdaad de ongeplande diensten (op dag 1 na) uitbetaald kreeg. Maar na 1 dag ziek zijn heb ik dus het contract laten wijzigen. Ben daarna niet meer ziek geweest, maar dan heb je de garantie dat je gewoon betaald krijgt.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Re: Ziek bij 0 uren contract (gehandicaptenzorg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 12:48

Ik werk gemiddeld 20 uur per week, ik zou dit hele weekend moeten werken maar heb een flinke griep te pakken. Deze uren staan al wel vooraf ingepland. Hopelijk is het zo duidelijker!

Het maakt verder ook niet heel veel uit, was benieuwd naar of je dan dus nog recht hebt op iets. Aangezien ik om de 2 weken een vol weekend werk gaat het mij veel inkomen kosten, vandaar. Zou dit weekend 30 uur werken.

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ziek bij 0 uren contract (gehandicaptenzorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:51

Maar hoeveel uur werk je gemiddeld per week en hoelang doe je dit al?? Langer dan drie maanden dan heb je recht op ziekengeld.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 12:53

bigone schreef:
Maar hoeveel uur werk je gemiddeld per week en hoelang doe je dit al?? Langer dan drie maanden dan heb je recht op ziekengeld.

Zoals ik al zei, ik werk gemiddeld 20 uur per week de afgelopen 3 maand. Daarvoor zelfs rond de 40 uur (of meer) per week. Dit doe ik al vanaf april :)

Celiien

Berichten: 13255
Geregistreerd: 10-09-06
Woonplaats: rijswijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 12:58

Citaat:
Wat zijn je rechten met een nulurencontract?

Voor iedere oproep moet je tenminste 3 uren betaald krijgen, ook als de gewerkte tijd korter is (als in je contract een afgesproken werktijd van minder dan 15 uur per week staat).
Je hoort minimaal het minimumloon te verdienen. Of cao-loon als er een cao op jou van toepassing is.
Je hebt recht op vakantiegeld en een doorbetaalde vakantie van tenminste 4 werkweken.
Ben je ingeroosterd en word je ziek, dan krijg je minimaal 70% van je loon (met uitzondering van de wachtdagen). Was je niet ingeroosterd, dan heb je geen recht op doorbetaling.

Rechten als je langer dan 3 of 6 maanden in dienst bent

Word je in de eerste 6 maanden van je contract gedurende 3 maanden regelmatig opgeroepen door je werkgever? Dan kun je recht hebben op een vast aantal uren per week. Je vaste uren worden gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren per week in die 3 maanden. Houd voor de zekerheid zelf ook de uren bij die je gewerkt hebt! Je kunt daarvoor een beroep doen op het ‘rechtsvermoeden van arbeidsomvang’. Maar je werkgever kan dat vermoeden weerleggen, bijvoorbeeld door aannemelijk te maken dat er de afgelopen periode sprake was van een incidentele piek in het arbeidsaanbod.
Word je niet opgeroepen door je werkgever? Omdat er bijvoorbeeld geen werk is? Dan heb je recht op het loon van je vaste uren (doorbetalingsplicht). Ook als er wel werk is, maar je wordt niet opgeroepen.
Er is een uitzondering op de doorbetalingsplicht. Als je werk maar af en toe voorkomt en geen vaste omvang heeft dan mag je werkgever langer dan 6 maanden van afwijken van de doorbetalingsplicht. Dit moet dan wel in je cao staan.

Nulurencontract

Bij een nulurencontract ben je wél verplicht gehoor te geven aan een oproep van je werkgever. Word je ziek tijdens de periode waarvoor je bent ingeroosterd? Dan heb je recht op 70% van het loon voor de afgesproken ingeroosterde periode. Afhankelijk van afspraken in je cao kan dit oplopen tot 100%.

Ben je na de ingeroosterde periode steeds ziek? Dan heb je geen recht op salaris. Je werkgever is namelijk alleen verplicht het salaris door te betalen voor de periode waarvoor je ingeroosterd bent. Je hebt ook geen recht op een Ziektewetuitkering van het UWV zolang het arbeidscontract duurt. Alleen wanneer dit arbeidscontract is afgelopen, heb je mogelijk recht op een Ziektewetuitkering.

Soms heb je wel recht op loondoorbetaling na de afgesproken ingeroosterde periode. Dat is het geval wanneer je 3 maanden lang steeds heel regelmatig en frequent bent opgeroepen en hebt gewerkt. En wel zo dat van een min of meer vaste arbeidsomvang kan worden gesproken. Dan ontstaat een arbeidscontract met een vast aantal uren, gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 13:07

Celiien schreef:
Citaat:
Wat zijn je rechten met een nulurencontract?

Voor iedere oproep moet je tenminste 3 uren betaald krijgen, ook als de gewerkte tijd korter is (als in je contract een afgesproken werktijd van minder dan 15 uur per week staat).
Je hoort minimaal het minimumloon te verdienen. Of cao-loon als er een cao op jou van toepassing is.
Je hebt recht op vakantiegeld en een doorbetaalde vakantie van tenminste 4 werkweken.
Ben je ingeroosterd en word je ziek, dan krijg je minimaal 70% van je loon (met uitzondering van de wachtdagen). Was je niet ingeroosterd, dan heb je geen recht op doorbetaling.

Rechten als je langer dan 3 of 6 maanden in dienst bent

Word je in de eerste 6 maanden van je contract gedurende 3 maanden regelmatig opgeroepen door je werkgever? Dan kun je recht hebben op een vast aantal uren per week. Je vaste uren worden gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren per week in die 3 maanden. Houd voor de zekerheid zelf ook de uren bij die je gewerkt hebt! Je kunt daarvoor een beroep doen op het ‘rechtsvermoeden van arbeidsomvang’. Maar je werkgever kan dat vermoeden weerleggen, bijvoorbeeld door aannemelijk te maken dat er de afgelopen periode sprake was van een incidentele piek in het arbeidsaanbod.
Word je niet opgeroepen door je werkgever? Omdat er bijvoorbeeld geen werk is? Dan heb je recht op het loon van je vaste uren (doorbetalingsplicht). Ook als er wel werk is, maar je wordt niet opgeroepen.
Er is een uitzondering op de doorbetalingsplicht. Als je werk maar af en toe voorkomt en geen vaste omvang heeft dan mag je werkgever langer dan 6 maanden van afwijken van de doorbetalingsplicht. Dit moet dan wel in je cao staan.

Nulurencontract

Bij een nulurencontract ben je wél verplicht gehoor te geven aan een oproep van je werkgever. Word je ziek tijdens de periode waarvoor je bent ingeroosterd? Dan heb je recht op 70% van het loon voor de afgesproken ingeroosterde periode. Afhankelijk van afspraken in je cao kan dit oplopen tot 100%.

Ben je na de ingeroosterde periode steeds ziek? Dan heb je geen recht op salaris. Je werkgever is namelijk alleen verplicht het salaris door te betalen voor de periode waarvoor je ingeroosterd bent. Je hebt ook geen recht op een Ziektewetuitkering van het UWV zolang het arbeidscontract duurt. Alleen wanneer dit arbeidscontract is afgelopen, heb je mogelijk recht op een Ziektewetuitkering.

Soms heb je wel recht op loondoorbetaling na de afgesproken ingeroosterde periode. Dat is het geval wanneer je 3 maanden lang steeds heel regelmatig en frequent bent opgeroepen en hebt gewerkt. En wel zo dat van een min of meer vaste arbeidsomvang kan worden gesproken. Dan ontstaat een arbeidscontract met een vast aantal uren, gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren.

Bedankt! Geld voor mij dan die 70% van de uren dat ik dit weekend zou werken of mijn gemiddelde loon van de afgelopen 3 maand?

VanHuisUit

Berichten: 6678
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:32

Dat bedoel ik, als je staat ingeroosterd heb je recht op ziektewet uitkering tgv 70% van gemiddelde loon over 13 weken. Dus je krijgt beduidend minder dan die uren die je anders uitbetaald zou krijgen. Tja zo werkt dat 0-uren systeem nu eenmaal -O- maar het is al beter dan aantal jaar terug want dan kreeg je helemaal niets.

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Ziek bij 0 uren contract (gehandicaptenzorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 13:49

Hoeveel wachtdagen heb je?
Want anders heeft het helemaal geen zin om ergens op te rekenen.....

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 13:58

Liezel1 schreef:
Hoeveel wachtdagen heb je?
Want anders heeft het helemaal geen zin om ergens op te rekenen.....

Geen idee, kan er ook niks over vinden in mijn contract ofzo...

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 13:58

VanHuisUit schreef:
Dat bedoel ik, als je staat ingeroosterd heb je recht op ziektewet uitkering tgv 70% van gemiddelde loon over 13 weken. Dus je krijgt beduidend minder dan die uren die je anders uitbetaald zou krijgen. Tja zo werkt dat 0-uren systeem nu eenmaal -O- maar het is al beter dan aantal jaar terug want dan kreeg je helemaal niets.

Ach, het is altijd beter dan helemaal niks...

Bedankt allemaal!

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ziek bij 0 uren contract (gehandicaptenzorg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:00

Afhankelijk van wat je voor werk doet is je cao simpel te vinden.

HappyBuddha

Berichten: 4783
Geregistreerd: 07-06-09
Woonplaats: Goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-18 14:04

bigone schreef:
Afhankelijk van wat je voor werk doet is je cao simpel te vinden.

Ik kan het anders niet in t cao vinden, en ik dacht dat werkgevers zelf het aantal wachtdagen mogen bepalen (met een maximum van 2).

BigOne
Berichten: 38239
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 14:15

Dan moet dat beschreven staan, heb je zelf geen arbeidsvoorwaarden gekregen? Wat ook nog een optie kan zijn is verlofdagen inleveren ipv de ziektewet in gaan.