Kan ik al een paard kopen?

Moderators: Sica, Neonlight, balance

 
 
Anoukdhgt8
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-12-18
Woonplaats: Oss

Kan ik al een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 23:28

Hoi
Ik rijd nu ongeveer 1,5 jaar paard en ik ben 13 jaar ik heb al mijn eigen Shetlander en ik ga wel eens bij mensen langs met een eigen paard maar ik zou het allerliefste mijn eigen paard willen dus ik vroeg me af of ik dat nu al zou kunnen doen of nog even moet wachten? De tijd heb ik zeker en het paard betalen mij ouders dan dus dat komt ook wel goed❤️



prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Kan ik al een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:32

Waar twijfel je over? Of je wel goed genoeg kan paardrijden?
Na 1,5 jaar heb je vast de basis goed onder de knie en dan kan je van een eigen paard heel veel leren. Mits je daar les mee neemt natuurlijk.

Er worden heel veel brave paarden aangeboden op Facebook waar je heel veel van kan leren!

I am because you were

KenJeMe
Berichten: 577
Geregistreerd: 21-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:33

Nee ik denk van niet. Veel te weinig ervaring. Kan jij zelf bepalen welk, wat en hoeveel je paard moet hebben? Ziektes en blessures herkennen? Hoe handelen bij ziektes en blessures enz..enz.

Mjelleke
Berichten: 683
Geregistreerd: 07-01-18

Re: Kan ik al een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:35

Wat doe je nu allemaal met je Shetlander? Heb je daar hulp bij? (Van je ouders misschien?)

StillAngel

Berichten: 6166
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:36

Kijk, het meest verstandige is om 10 jaar te wachten, een dikke spaarrekening te hebben en de hele paarden wikipedia uit je hoofd kennen zodat je zelfs je eigen dierenarts verbaast met je kennis..

Maar.. het leven gaat daar niet altijd om. Het kan ook goed gaan zonder de perfecte voorbereiding. Alleen omdat je 13 bent moet je wel zeker weten dat het financieel te dragen valt, alles heel goed uit te rekenen voor je ouders ook én vooral voldoende begeleiding om je heen hebben.

Connie, oftewel in leuke buien: sponsje :D I will never forget you! Mijn lieve konijntje voor altijd in mijn hart..
01-09-2001
30-05-2010

Kencamo

Berichten: 99
Geregistreerd: 29-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:36

Je kan er heel veel van leren, maar het is wel belangrijk dat je de juiste begeleiding krijgt omdat je nog niet heel veel ervaring hebt.

Daarnaast moet je je goed bedenken of je er wel echt tijd voor heb de komende jaren aangezien je ook al een shetlander hebt en school, leuke dingen doen met vrienden etc..

Succes met je keuze!

prugelpiet

Berichten: 12523
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:44

KenJeMe schreef:
Nee ik denk van niet. Veel te weinig ervaring. Kan jij zelf bepalen welk, wat en hoeveel je paard moet hebben? Ziektes en blessures herkennen? Hoe handelen bij ziektes en blessures enz..enz.


We mogen er toch vanuit gaan dat een 13 jarige dat niet allemaal alleen hoeft te doen maar gewoon hulp krijgt? Ervaring doe je op door het te ervaren...


Ts; misschien is een lease paard of pony wat voor je als je twijfelt.

I am because you were

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:47

KenJeMe schreef:
Nee ik denk van niet. Veel te weinig ervaring. Kan jij zelf bepalen welk, wat en hoeveel je paard moet hebben? Ziektes en blessures herkennen? Hoe handelen bij ziektes en blessures enz..enz.

Daar heb je stalhouders, ouders, instructeurs, etc voor....

Pollywollie

Berichten: 119
Geregistreerd: 16-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:54

Ik zou nog even wachten. Nu heb je nog tijd zat, maar wanneer je eenmaal examens en SE’s krijgt is het een heel ander verhaal. Mijn advies is om te wachten tot je klaar bent met de middelbare school. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen die het wel lukken om het te kunnen combineren. Vraag jezelf af of je die stress en drukte wel aan zou kunnen..

Kaaaren
Berichten: 3984
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Kan ik al een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:00

Ik zou kijken naar een e-pony, minder sterk en groot als een paard. Kan misschien ook makkelijker bij je shet staan. Hebben je ouders verstand van paarden? anders zou ik zeggen, ga er voor! Nu heb je nog zoveel tijd. Als ik terug kijk heb ik juist tijdens mijn tijd op de middelbare school heel veel plezier beleeft aan mijn pony. Wat zeggen je ouders?

Petrichor

Berichten: 10500
Geregistreerd: 14-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:07

Ja tuurlijk kan je een paar kopen mits je begeleiding krijgt. Ik had echt mijn pony tijd als 13 jarig meisje niet willen missen, de mooiste tijd van je leven. En als je ouders de financiën op zich nemen waar hoef jij je dan nog druk om te maken? :D Middelbare school en paard zijn prima te combineren, het wordt lastiger als je echt gaat studeren of straks 40 uur aan de bak gaat. Maar zover moet je niet in de toekomst gaan kijken want dan kan je beter nergens aan beginnen en zelfs dan volgt er wel weer een gepaste oplossing.

The smell of earth after rain!

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:09

SE's :') meer vrije tijd dan dat krijg je niet. Er zijn altijd wel ditjes of datjes, als jij een paard wil met de verantwoordelijkheden die daarbij horen en je ouders steunen je daarin moet je er gewoon voor gaan. Ervaring krijg je door te doen, niet door te gaan zitten wachten tot je oud genoeg bent. Er zijn zat kinderen die hun pony al hadden voor ze konden lopen, dat valt of staat door de begeleiding die ze krijgen.

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:12

Zolang je voldoende tijd en geld hebt, je kritisch naar jezelf kan kijken en weet wanneer en wie om hulp te vragen, ben je helemaal klaar voor je eigen paard.

Amado
Berichten: 1323
Geregistreerd: 22-01-15

Re: Kan ik al een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:22

Ach mensen kunnen wel zeggen wat je allemaal moet weten. Maar uiteindelijk leer je het pas als je er 1 hebt! Met de juiste begeleiding en hulp kan iedereen een paard houden

Amado <3 samen sinds 02-10-2015

senna21

Berichten: 11745
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 01:55

Amado schreef:
Ach mensen kunnen wel zeggen wat je allemaal moet weten. Maar uiteindelijk leer je het pas als je er 1 hebt! Met de juiste begeleiding en hulp kan iedereen een paard houden

Dit dus. Overleg eens met je instructrice. Hoe kijkt zij er tegenaan?
Hebben je ouders ervaring met paarden? Dat is wel een groot voordeel.
En anders eerst een (half)jaar leasen, zodat je wat ervaring kunt opdoen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

capopjekop

Berichten: 30612
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 05:53

prugelpiet schreef:
KenJeMe schreef:
Nee ik denk van niet. Veel te weinig ervaring. Kan jij zelf bepalen welk, wat en hoeveel je paard moet hebben? Ziektes en blessures herkennen? Hoe handelen bij ziektes en blessures enz..enz.


We mogen er toch vanuit gaan dat een 13 jarige dat niet allemaal alleen hoeft te doen maar gewoon hulp krijgt? Ervaring doe je op door het te ervaren...


Ts; misschien is een lease paard of pony wat voor je als je twijfelt.


Daar zou ik niet blindelings vanuit gaan hoor. Ik heb zelf als 10 jarige een pony gekregen die thuis stond en mijn ouders hadden 0 ervaring. Dat is met vallen en opstaan prima goed gekomen. Het geluk was dat ik wel al jaren verzorgponys had en dat ik boeken verslond, maar toch weleens tegen dingen aangelopen die ik nu anders had aangepakt. Maar er zullen vast meer mensen zijn die het zelf doen

@ts: waar wil je je paard gaan stallen? Als je een plek zoekt waar andere paardenmensen staan dan kan het wel. Dan kun je bij twijfel altijd dingen vragen en een stalhouder kan je helpen met de verzorging in het begin.

Een eigen paard is toch aftasten. Wat heeft het dier nodig aan voeding, beweging etc? Dat is toch voor ieder dier net wat anders en daar kom je geleidelijk achter. En je kunt natuurlijk ook de oude eigenaar om tips vragen.

Dus als je zorgt dat je goede paardenmensen om je heen hebt en een goede stalling waar je paard lekker veel naar buiten kan met andere paarden dan moet dat prima kunnen.

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Re: Kan ik al een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 05:58

De vraag is of je ouders een paard willen en kunnen kopen. Want met 13 jaar ben jij nog niet financieel in staat om kosten te dragen voor een paard...
Je hebt al een Shet, schrijf je, dus ik neem aan dat je over de verzorging van een eigen paard/pony al eea weet. Als je het juiste (brave) paard koopt en les neemt, komt het rijtechnisch vast ook wel voor elkaar.

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Cowgirl

Berichten: 23721
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 08:35

Amado schreef:
Ach mensen kunnen wel zeggen wat je allemaal moet weten. Maar uiteindelijk leer je het pas als je er 1 hebt! Met de juiste begeleiding en hulp kan iedereen een paard houden


Precies dit.
Ik heb nu 25 jaar eigen paarden maar ook ik mis wel eens wat. Niet alleen bij mijn eigen maar ook wel eens bij een ander paard als mensen advies komen vragen.

Belangrijkste is dat er voldoende geld is. Paardje moet immers eten, naar de smid en als het nodig is naar de dierenarts.
Daarnaast een goede stal.

' On bended knee is no way to be free'
Peter R de Vries.

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 09:37

Pollywollie schreef:
Ik zou nog even wachten. Nu heb je nog tijd zat, maar wanneer je eenmaal examens en SE’s krijgt is het een heel ander verhaal. Mijn advies is om te wachten tot je klaar bent met de middelbare school. Natuurlijk heb je altijd uitzonderingen die het wel lukken om het te kunnen combineren. Vraag jezelf af of je die stress en drukte wel aan zou kunnen..


Na de middelbare school krijg je alleen maar minder tijd :') nu is juist de ideale tijd, het studerende en werkende leven slokt veel meer vrije tijd op.

En ervaring, dat krijg je juist vanzelf als je een pony hebt. Dus gewoon doen als je ouders het willen betalen :j

[o]

Anoukdhgt8
Berichten: 11
Geregistreerd: 08-12-18
Woonplaats: Oss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 09:45

Ik wil ook zeker beglijding nemen bij mijn paard en ik ben van plan om hem op een pension te zetten want daar zijn mensen die er veel verstand van hebben en kan ik ook altijd dingen vragen

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kan ik al een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:10

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.

Sizzle

Berichten: 35602
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:11

Het gaat en staat met de support van je ouders. Als zij voor jou een passend paard willen kopen en je een passende plek weet te vinden dan: go for it :)

mika11

Berichten: 11091
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Kan ik al een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 10:32

Natuurlijk kunnen je ouders een paard voor je kopen!
Als je paard op een pensionstal of manege staat, je alle begeleiding krijgt, is toch prima.
Op die manier zou een totaal onervaren iemand ook best een paard kunnen kopen, hoor.
Het kost wel wat, maar als dat voor je ouders geen probleem is, dan is het toch goed.

Eee2000
Berichten: 29
Geregistreerd: 06-08-18

Re: Kan ik al een paard kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:24

Ik kocht bij een jaar ervaring al een eigen paard, en ik heb ervaren dat dat prima kan. Nou was ik wel wat ouder dan jou, maar ik geloof dat iemand van 13 dit wel aankan!

troi
Berichten: 16984
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 09:26

Amado schreef:
Ach mensen kunnen wel zeggen wat je allemaal moet weten. Maar uiteindelijk leer je het pas als je er 1 hebt! Met de juiste begeleiding en hulp kan iedereen een paard houden


Precies, maar overleg goed met je ouders en maak hen ook duidelijk dat een paard knetterduur is. Het laatste wat je wilt is dat je ouders dat niet goed doorhebben en je vervolgens je paard kwijt moet omdat er een dikke rekening bijv van de dieren arts komt. Een spaarpot van 5000 klinkt overdreven maar is het niet!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers