Ruin dekt merries

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Ruin dekt merries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 21:00

Mijn merrie staat in een gemengde kudde en zoals je in de titel al kan lezen, staat er een ruin bij die dekt. Hij dekt eigenlijk alle merrie uit de groep. Hij klimt er niet alleen op, maar gaat echt all the way.. Waardoor mijn merrie regelmatig met een ‘vieze achterkant’ loopt.. In het begin dacht ik dat dit vooral rangorde bepaling was, maar het gaat nu al een paar maanden zo. Het is niet alleen vies, maar ook slecht voor haar.

Nu komt het gevoelige punt, want wat moet er nu gedaan worden. Ik zie hem zelf graag uit de groep gaan, ook omdat meerdere eigenaren het als vervelend ervaren dat hij zoveel dekt.

Ik vind zelf dat een ruin niet meer (op deze manier) mag dekken, want hij is niet voor niks gecastreerd. Als hij alleen mijn paard zou dekken zou ik overwegen om haar eruit te halen, maar aangezien hij alle merries dekt vind ik dat niet relevant.


Iemand ervaring met een soort gelijke situatie?


muldertje777
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-01-18

Re: Ruin dekt merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:03

hoe oud was die ruin toen hij gecastreert werd , als hij laat gecastreert is zit het hengstengedrag er waarschijnlijk nog in en denkt hij dat hij een hengst is .

Lieke

Berichten: 11350
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:05

Bespreken met de staleigenaar en eigenaar van het paard. Bij ons werden dekkende ruinen idd uit de groep gehaald. Het is gewoon best wel een risico voor de merries.

ellepel

Berichten: 47325
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:16

Ohw wij haalden juist de hengstige merries uit de groep :')
Maar even praten met de eigenaar,is eventueel wel een middel met monnikskap er in te gebruiken om de hormonen wat tot rust te brengen?

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:24

Nee dit is absoluut geen rangordebepaling. Zin in sex is niet geheel afhankelijk van de aanwezigheid van testkels. En vlak de merries niet uit in deze, hoe graag zo'n ruin ook zou willen, als het van de merries niet mag, was het niet gebeurt.
Infecties en problemen door te groot verschil in gewicht zijn inderdaad redenen om zo'n ruin in een ruinengroep te zetten ipv tusssen de merries. Zijn die 2 zaken op te lossen (wassen) of niet van toepassing, dan is het niet meteen problematisch al zou ik er geen merrie bij willen waar (ooit) nog fokplannen mee zijn.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ikke

Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:26

Daar heb jij niks van te vinden. Sommige ruinen dekken nu eenmaal. Daar doe je op zich weinig aan.
Bespreken met de stalhouder en kijken dat je een werkbare oplossing vindt en anders zal er weinig anders op zitten dan verhuizen.

In onze huidige groep stond ook zo'n ruin maar die dekte niet alleen, hij joeg ook op de andere ruinen.
Hij heeft een tijd apart gestaan en hij dekt nu niet meer maar hij jaagt nog steeds en dus is ie verbannen uit de groep.

Mijn oude merrie had een vriendje en die dekte haar ook. Maar omdat ze het voorzichtig deden hebben we er nooit een punt van gemaakt. Een beetje extra aandacht voor de hygiëne bij beiden was voldoende.

Het maakt dus nogal uit hoe het er aan toe gaat. In de basis is het de natuur dus zolang ze maar beleeft met elkaar om gaan, is het niet per se een probleem.

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

tengeltje11
Berichten: 7131
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Ruin dekt merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:29

maar een vieze achterkant krijg je volgens mij door je merrie die hengstig is?
dit heeft toch niets te maken met een ruin die dekt?

los daarvan zie ik daar ook niet direct veel problemen in.
een hengst(of ruin) die regelmatig dekt,houdt zo zijn hele boeltje schoon,waardoor er in normale omstandigheden ook geen problemen ontstaan.

er zijn echt veeeel ruinen die nog wel dekken.

Iris_123
Berichten: 77
Geregistreerd: 02-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 22:47

tengeltje11 schreef:
maar een vieze achterkant krijg je volgens mij door je merrie die hengstig is?
dit heeft toch niets te maken met een ruin die dekt?

los daarvan zie ik daar ook niet direct veel problemen in.
een hengst(of ruin) die regelmatig dekt,houdt zo zijn hele boeltje schoon,waardoor er in normale omstandigheden ook geen problemen ontstaan.

er zijn echt veeeel ruinen die nog wel dekken.


Als hij haar heeft gedekt komt er wit slijmerig spul hij haar ‘jeweetwel’ en dit zit ook op haar achterbenen. Ik dacht dat dit van hem komt, maar nu begin in te twijfelen of dat wel kan.

Ik heb altijd ruinen gehad en nu sinds een paar maanden een merrie, dus dit is allemaal nieuw voor mij..

Ik hoor juist dat het niet goed is voor de merrie, voor haar rug en eventuele infecties. Daarbij heeft zij en de andere merries regelmatig wonden.

Sizzle

Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Ruin dekt merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:51

Ik zou mijn merrie eruit halen.
Iedere hengstigheid het jaar rond meervoudig gedekt worden is gewoon zeer belastend. Daarnaast risico op infecties en geslachtsziekten en grotere kans op blessures.

nicole_floor

Berichten: 3232
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: Lettele

Re: Ruin dekt merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:56

De ruin van mijn zusje doet dit ook als mijn merrie hengstig is. Ook al the way want ja. :') We zetten ze dan even apart tot de hengstigheid over is. Maar ben bang dat jij hier niet zo veel aan hebt, omdat die ruin het altijd doet.

Floor V. Silverlea Spiderman: Eindstand M spr, L1 dress & B SGW
Colet V. Hemmingway: B+0 dress, B+13 L startgerechtigd spr. B+0 SGW

'schoentje'

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:58

Het is de natuur om 1 of een aantal keer per jaar gedekt te worden en daarna niet meer. Constant gedekt worden is voor de rug van de merrie inderdaad niet heel prettig.

Je boos maken op/om de ruin heeft weinig nut, die doet ook alleen maar wat hij denkt dat moet. Op zoek gaan naar een oplossing met de eigenaar lijkt me een betere oplossing :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:58

Ja dat is de rede waarom ik mijn merrie niet in een gemende kudde wil hebben.

Als ze hengstig is laat ze zich heel graag dekken. Sterker nog ze dringt zich echt aan de ruinen op.

En zodra ze niet meer hengstig is dan hakt ze ze in de pan.

Omdat ik bang ben voor besmettingen en beschadigingen wil ik haar beslist niet bij ruinen hebben. Ook niet omdat ze ze dus echt aanvalt als ze in de buurt komen als ze niet hengstig is.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Ruin dekt merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:05

Mijn ruin dekte ook.
Hij kreeg ook echt altijd de schuld

Maar.... We hebben ook wel eens gezien dat de merrie het ook echt aanbood/opdrong.
Mijn ruin stond dan lekker grazen en die merrie bleef maar met haar kont voor hem staan, staart opzij, nog een pasje naar achter. Hahaha

De merrie eigenaren vonden het ook nooit leuk.
En ik snap dat wel. Gaat toch ff een paard van 170 op. Ijzers onder ( ondanks dat hij het netjes deed)

Dus wij hebben mijn ruin apart op een wei gezet samen met 1 merrie die zich niet liet dekken.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Djoena
Berichten: 11513
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:13

Wij hadden een ruin op de wei staan die geen enkele merrie dekte, alleen een hele opdringerige merrie :')

Hij was ook de enige ruin die de merrie dekte, maar hij deed niet gemeen tegen de andere ruinen en hij had ook geen interesse in de andere merries.

Ik zou zelf als je het vervelend vindt, een gesprek aangaan met de eigenaar en de stalhouder. Misschien kan de ruin met een andere ruin staan of met een merrie die er niet van gediend is.

lianne125

Berichten: 1427
Geregistreerd: 05-09-05
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:18

Ik heb ook een dekkende ruin. Hij komt dus ook niet bij merries. Voor de ruin is het nl ook best belastend en brengt risico's met zich mee. Ik ben zelf daarom ook geen voorstander van gemengde kuddes. Ik zou het in dit geval logisch vinden om de ruin uit de groep te halen.

Tristan XI B+0 -----> L1+6-----> L2 +6-----> M1+11 ----> M2+12 ----> Z1 +10 -----> Z2+10 -----> ZZ-licht+6!

Birdie60

Berichten: 8397
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:38

Ik heb ook een dekkende ruin van 24, maar die staat bij een merrie van 32.
Als ik mijn mini's erbij zet die dekt die ook,vandaar dat ik ze apart heb staan.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:46

tengeltje11 schreef:
los daarvan zie ik daar ook niet direct veel problemen in.
een hengst(of ruin) die regelmatig dekt,houdt zo zijn hele boeltje schoon,waardoor er in normale omstandigheden ook geen problemen ontstaan.


Ik zie wel een probleem, nl dat die ruin fijn zijn zaakje schoonmaakt in de schede van die merries.

Ik wil om die reden ook geen dekkende ruinen bij mijn merries hebben. Het risico op infecties (baarmoederontsteking) bij de merrie zijn zeker wel iets om rekening mee te houden. Zou dus met de stalhouder overleggen, mede ook omdat er meer stalgenoten zijn die er niet blij mee zijn.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:03

Iris_123 schreef:
tengeltje11 schreef:
maar een vieze achterkant krijg je volgens mij door je merrie die hengstig is?
dit heeft toch niets te maken met een ruin die dekt?

los daarvan zie ik daar ook niet direct veel problemen in.
een hengst(of ruin) die regelmatig dekt,houdt zo zijn hele boeltje schoon,waardoor er in normale omstandigheden ook geen problemen ontstaan.

er zijn echt veeeel ruinen die nog wel dekken.


Als hij haar heeft gedekt komt er wit slijmerig spul hij haar ‘jeweetwel’ en dit zit ook op haar achterbenen. Ik dacht dat dit van hem komt, maar nu begin in te twijfelen of dat wel kan.

Ik heb altijd ruinen gehad en nu sinds een paar maanden een merrie, dus dit is allemaal nieuw voor mij..

Ik hoor juist dat het niet goed is voor de merrie, voor haar rug en eventuele infecties. Daarbij heeft zij en de andere merries regelmatig wonden.



is de ruin geen klaphengst , dat wit slijmerig spul lijkt meer sperma

_Dracarys

Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Ruin dekt merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:07

Wit slijmerig spul is sperma.. een gecastreerde hengst kan dit niet produceren..

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:24

_Dracarys schreef:
Wit slijmerig spul is sperma.. een gecastreerde hengst kan dit niet produceren..



wel als ie een klaphengst is.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:27

Een klophengst bedoel je?

Een ruin kan ook gewoon sperma spuiten.
Alleen zitten er geen levende cellen in die kunnen zorgen voor nageslacht.

Aanvulling: er zijn ontzettend veel ruinen die nog dekken hoor. Een erectie is gewoon mogelijk.
Betekent echt niet dat de castratie niet goed is gegaan. Ik heb ze van mijn hengst er ook beide af zien gaan. Die heeft voor de castratie nooit gedekt. Na de castratie wel.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:35

daantjuhhh schreef:
Een klophengst bedoel je?

Een ruin kan ook gewoon sperma spuiten.
Alleen zitten er geen levende cellen in die kunnen zorgen voor nageslacht.



ja een klophengst. volgens mij wel . Of ie vruchtbaar is. Waarschijnlijk niet

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:40

pompadour schreef:
daantjuhhh schreef:
Een klophengst bedoel je?

Een ruin kan ook gewoon sperma spuiten.
Alleen zitten er geen levende cellen in die kunnen zorgen voor nageslacht.



ja een klophengst. volgens mij wel . Of ie vruchtbaar is. Waarschijnlijk niet

Een klophengst kan vruchtbaar zijn.
Maar een ruin die dekt is niet perse een klophengst.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 00:44

De mijne deed het ook op een pensionstal in gemengde kudde.
Ik wist dat de eigenaren van de betreffende merries (deed het niet bij iedereen) het vreselijk vervelend vonden want er ging een goed stevig paard van 170op een krakkemikkige merrie van hooguit 145.
Stalhouder deed er niets mee maar heb zelf mijn verantwoording genomen want ik zou er zelf ook niet blij van worden in hun geval :)
Zou gewoon een gesprek met de eigenaar aangaan

Lukie* <3 15-06-2011 / 01-02-2013 Ik mis je kleine man..
Heino* mijn allerliefste kleine leermeester. 01-01-1995 / 13-07-2016. Mijn kleine koning ruim 3 jaar lang :)

Misty12

Berichten: 7047
Geregistreerd: 31-10-05
Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 16:20

Sinds een half jaar staat mijn merrie in een gemengde kudde. Uiteindelijk 4 merries en 2 ruinen. De ene ruin is van mijn dochter , die dekt maar 1 merrie en hij doet dat best voorzichtig en gaat niet 'all the way'. De andere ruin dekt alles. Als de merries hengstig zijn, duikt hij erop. Maar de merries zijn soms ook heel erg. Die bieden zichzelf aan. En ze vinden het niet erg, anders trappen ze wel van zich af ( behalve die van mij, die is te lief). Het is best heel vervelend. Deze ruin gaat dus wel 'all the way' zeg maar. Er is nu besloten dat straks in het voorjaar de groepen worden gescheiden in een ruinengroep en een groep merries. En ach, als we het zien gebeuren en je brult een keer van achter uit je strot, dan stoppen ze wel weer. dan is het wel weer rustig voor een tijdje. En van de ruin van mijn dochter weet ik dat hij voor zijn derde verjaardag geruind is. Niets te laat.

Heb geen spijt van de dingen die je doet, maar van de dingen die je niet gedaan hebt.
It's easier to leave than to be left behind- R.E.M. -leaving New York
Irma, my star in heaven 23-05-1990 - 27-05-2019


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers