Castreren kater

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 17:39

Heerlijk, twee katten.

Mia de poes is al geholpen. Dit met n maand of negen.
Zij is nu anderhalf jaar.

Rio is zeven maanden.
Nog een open kater.

Komt niet buiten.
Heeft geen vervelend gedrag, wel bijzondere eigenaardigheden, apporteren, mee douchen. Eigenlijk gewoon n hond in kat kleding.

Hij is ontzettend leuk zoals hij is, maar ja, wanneer haal je zijn mannelijkheid weg?

Ik zie om mij heen velen nu al doen...

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


Batlow
Berichten: 9239
Geregistreerd: 11-07-11

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:45

De meesten worden toch al wel gedaan rond een leeftijd van een half jaar. Later kan altijd


Mossel
Berichten: 11718
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:47

Ik heb het met 6 maanden gedaan aangezien ik er niet op zat te wachten dat hij eventueel ging sproeien

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:00

maralyn schreef:
Heerlijk, twee katten.

Mia de poes is al geholpen. Dit met n maand of negen.
Zij is nu anderhalf jaar.

Rio is zeven maanden.
Nog een open kater.

Komt niet buiten.
Heeft geen vervelend gedrag, wel bijzondere eigenaardigheden, apporteren, mee douchen. Eigenlijk gewoon n hond in kat kleding.

Hij is ontzettend leuk zoals hij is, maar ja, wanneer haal je zijn mannelijkheid weg?

Ik zie om mij heen velen nu al doen...

Als hij nooit buiten komt hoeft dat toch niet. Hij vertoont toch geen gedragsproblemen.

Koper

Berichten: 30092
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:01

Mijn kater is ook zo'n vermomde hond, inderdaad apporteren en hij kan ook dingen als zitten op commando.

Hij is met 6 maanden gecastreerd. Komt ook niet buiten, sproeit niet enz. Maar nadat hij op een dag is weggeglipt en ik mij ernstige zorgen maakte dat hij achter de dames aan was gegaan, niet uitkijkt bij oversteken en dat soort rampscenario's heb ik 'm laten castreren. Dat is allemaal prima gegaan en de dierenarts vond 't ook een geschikte leeftijd.

Overigens heeft hij op de dag dat hij vermist was vermoedelijk de hele dag zitten balen onder een struikje (het regende) en kon hij gewoon de weg naar huis niet meer vinden maar de bezorgdheid toen om wat er had kúnnen gebeuren met een open kater heeft mij toen doen beslissen om 'm gauw te laten castreren.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Jessix

Berichten: 16382
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:57

Mijn katers zijn met 7 maanden gecastreerd, maar bij mij komen ze wel elke dag los buiten. (na hun castratie dus) Ik merk geen enkel verschil in gedrag. Zijn nog net zo leuk, speels en inderdaad net twee hondjes. De ene kater voelde zich de dag van de castratie niet zo lekker, de andere had nergens last van. Dus het viel erg mee. Ik vond het toen wel spannend uiteraard, maar gelukkig is het allemaal achter de rug en goed verlopen.

Flevolander

Berichten: 3833
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 20:56

castreren die hap.. hij is leuk zoals hij nu is zeg je.. top.. als je hem nu laat helpen blijft hij waarschijnlijk zo.. doe je het niet gaan waarschijnlijk zijn hormonen tzt zorgen dat hij niet meer zo leuk is..

Doe je oordeel weg, en weg is je gevoel. Neem dat gevoel weg en weg is het nadeel zelf.
Marcus Aurelius

Maaaarije

Berichten: 1752
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:13

Mijn kater is gecastreerd toen hij een dik jaar was.
Voor die tijd nooit problemen met hem gehad wat betreft gedrag of sproeien. Ondanks 2 poezen (geholpen) in huis.
Bewust gekozen voor later castreren om hem mooi uit te laten groeien (mits het gedrag het toeliet natuurlijk)

Heb er nu een hele fijne kater aan, grote maat, ruim 5 kilo en slank.
Komen nu niet meer buiten maar toendertijd ook na later castreren geen problemen gehad met andere katers.

meisje_

Berichten: 2527
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:19

Ik zou nu castreren. ‘T is een relatief kleine ingreep voor een kater.
Ook kan je een hoop narigheid voorkomen. Dat als hij ontsnapt hij niet op een vrouwtje mee springt en een soa oploopt... (zeg je dat ook zo bij katten?)

floorsil

Berichten: 2641
Geregistreerd: 22-10-04

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 21:43

Hier ook met 7 maanden gedaan. Maar vooral omdat hij bijna niet meer binnen te houden was. Hier het karakter ook niet veranderd. Nu hij wat ouder word wel wat meer op eten gefocust.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 22:28

Maaaarije schreef:
Mijn kater is gecastreerd toen hij een dik jaar was.
Voor die tijd nooit problemen met hem gehad wat betreft gedrag of sproeien. Ondanks 2 poezen (geholpen) in huis.
Bewust gekozen voor later castreren om hem mooi uit te laten groeien (mits het gedrag het toeliet natuurlijk)

Heb er nu een hele fijne kater aan, grote maat, ruim 5 kilo en slank.
Komen nu niet meer buiten maar toendertijd ook na later castreren geen problemen gehad met andere katers.


Hier zit ik inderdaad ook tegen aan.

Buiten interesseert m weinig.

Ik blijf er ff over na denken.

Iets in mij zegt... "Hou m nog open, hij wordt monster!"

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

luxx

Berichten: 3503
Geregistreerd: 29-12-03
Woonplaats: frankrijk

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 22:44

Ik heb twee katers, beide met 6 maanden gecastreerd, gisteren toevallig de tweede. Je zult wel moeten, want de kans is groot dat ze gaan sproeien en wanneer ze dat eenmaal doen is er ook een kans dat ze het blijven doen wanneer je ze dan toch castreerd. Altijd katers 6 maanden gecastreerd en nooit gedragsverandering gezien en alle prachtig uitgegroeid. En zolang ze een actief leven hebben krijgen ze geen last van overgewicht. Wanneer dat niet zo is zul je voer moeten beperken. Ik heb altijd onbeperkt hardvoer staan, en geef niks anders. Imo kan je het vanaf de leeftijd van 6 maanden niet te vroeg doen, maar wanneer je te lang wacht wel te laat...

Chère Mère Terre donne moi la sérénité d'accepter les choses que je ne peux changer, le courage de changer les choses que je peux et la sagesse d'en connaître la différence.

kiwiwitje

Berichten: 20086
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:01

Ik heb er hier 2, de eerste hebben wij op 5/6 maanden laten helpen en de ander kregen wij op 5/6 maanden. Die was toen al geholpen vanuit het asiel en heeft toen 1/2maanden bij een ander baasje gezeten. Hij zal dus op een week of 12 gecastreerd zijn.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Hevonen

Berichten: 5593
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 23:03

ONgecastreerde katers zijn meestal avontuurlijker en lopen eerder weg is onze ervaring. Als ze eenmaal aan het dekken slaan kunnen ze erg veranderen. Ik zou hem toch uiterlijk rond een jaar laten castreren.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-18 21:00

Hevonen schreef:
ONgecastreerde katers zijn meestal avontuurlijker en lopen eerder weg is onze ervaring. Als ze eenmaal aan het dekken slaan kunnen ze erg veranderen. Ik zou hem toch uiterlijk rond een jaar laten castreren.



Dat is mijn voordeel.
Weglopen is praktisch onmogelijk.
Ik heb n dubbele voordeur en op de achterdeur een ren.

Ik denk ook dat ik tussen tien maanden en n jaar ga zitten.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Princesj

Berichten: 4545
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:13

Ik doe het pas als de katers hinderlijk gedrag gaan vertonen. Vorige week mijn katertje met een half jaar al moeten castreren, terwijl de rest pas bij 9 maanden en 1,5 jaar is geholpen. Uiteraard zijn dit allemaal binnen katten.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:24

Castreren is voor een kater 'fijner'. Zijn hormonen gaan hem vertellen voor te planten maar dit kan niet en vaak gaan ze dan gedrag vertonen die je niet wilt zien en als je ze dan laat helpen is het vaak al te laat. Het is dus fijner voor het beestje en fijner voor jou.

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 18:40

nouklime schreef:
Castreren is voor een kater 'fijner'. Zijn hormonen gaan hem vertellen voor te planten maar dit kan niet en vaak gaan ze dan gedrag vertonen die je niet wilt zien en als je ze dan laat helpen is het vaak al te laat. Het is dus fijner voor het beestje en fijner voor jou.


Dat begrijp ik als geen ander.
Maar ik ben niet altijd eens met de "wanneer"

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

nouklime

Berichten: 1008
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: Haarlemmermeer

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:37

Ik persoonlijk zou het doen voordat ze op volle toeren gaan draaien haha!

Wodka Lime: He´s my own little fairy tale - Z1+9 geblesseerd & fulltime levensgenieter
Jaqguard-D: #Babyjack M1+3

Wodka Lime, Mijn fulltime levensgenieter + 1 jaar samen met #Babyjack

_MG

Berichten: 2875
Geregistreerd: 31-10-03

Re: Castreren kater

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 21:46

Ik heb twee katers, eentje van 7 jaar en eentje van bijna 8 maanden. Beide met 6 maanden laten castreren, voordat de hormonen opkomen. De oudste was een keer weggelopen vlak voor zijn castratie, gelukkig enkele tuinen verder onder de haag terug gevonden. Ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat hij met een krolse poes gaat stoeien en er een nestje kittens uit voort zou komend. Beiden hebben nooit gesproeid. Wat ik zelf erg prettig vond is dat het drukke gedrag (met name van de jongste) minder werd, ook naar de oudere toe.

A horse doesn't care how much you know, until he knows how much you care.

maralyn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-18 21:51

_MG schreef:
Ik heb twee katers, eentje van 7 jaar en eentje van bijna 8 maanden. Beide met 6 maanden laten castreren, voordat de hormonen opkomen. De oudste was een keer weggelopen vlak voor zijn castratie, gelukkig enkele tuinen verder onder de haag terug gevonden. Ik zou niet op mijn geweten willen hebben dat hij met een krolse poes gaat stoeien en er een nestje kittens uit voort zou komend. Beiden hebben nooit gesproeid. Wat ik zelf erg prettig vond is dat het drukke gedrag (met name van de jongste) minder werd, ook naar de oudere toe.


Bij het drukke gedrag kun je bij mij beter vragen wie dan de kater is.

Klinkt stom, maar mijn siamese kruising dame van een jaar is een grotere boef dan de kater van zeven maanden.
Niet dat hij mals is. Maar als ik zie, wie wie nou loopt uit de dagen, dan zou mijn lapjesdame een kater mogen zijn.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: amy_leftover, AnnetteFlame, AnnickT, claud1, ComscoreBot, FleurSandro, IASCrawler, Jintexx, Labiesch, Marcella, mayadeby, XxMariellexX en 48 bezoekers