Inslapen , een moeilijke keus

Moderators: balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
muldertje777
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-01-18

Inslapen , een moeilijke keus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 20:08

Hallo,
Je pony/paard moeten laten inslapen,
Een heel erg lastige keus . Je wil natuurlijk niet dat je trouwe viervoeter pijn heeft,
Maar wil hem ook niet kwijt.
Wat doe je ?


Mijn vriendin heeft laatst haar pony moeten laten in slapen.
Ze heeft er heel erg veel verdriet van en wil niet meer voor haar andere pony zorgen omdat ze bang is dat daar hetzelfde mee gebeurt.
Ik als vriendin van haar wil haar natuurlijk helpen maar heb geen idee van hoe ik dat zou kunnen doen? (Tips?)
Mij is dit gelukkig nooit overkomen, mijn pony moeten laten inslapen.
Maar als dit wel zou gebeuren hoe ga je ermee om? Hoe verwerk je je verdriet?



Ga je niet meer met paarden om of zoek je juist troost bij hun ?
Kom je nog op de plek waar je pony heeft gestaan of juist niet ?
Deze en nog veel meer andere vragen stormen op mij af !!

Hebben jullie ooit je ponymaatje moeten laten inslapen? En hoe ging je daar mee om?


cissy

Berichten: 19820
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:05

Wat een rare redenering dat ze niet meer voor die andere wil zorgen omdat daar hetzelfde mee kan gebeuren?!
Ja ze gaan een keer dood, allemaal, dat staat vast. Maar als je er niet meer voor zorgt gaan ze zeker een stuk eerder.

Als ze van dat beestje houdt zorg je er juist extra goed voor zodat hij langer leeft.
Ja uiteraard heb je verdriet omdat je maatje er niet meer is. Maar je hebt er nog een! Neem je verantwoording en zorg voor je paard.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70495
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:06

Ik verplaats dit topic naar young rider talk.


Kairos
Berichten: 2703
Geregistreerd: 07-08-17

Re: Inslapen , een moeilijke keus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 06:33

Probeer haar te steunen en haar toch weer naar die andere pony te krijgen, want het is enorm sneu als dat diertje nu maar gewoon op stal staat, gewoon, omdat ze bang is dat daar hetzelfde mee gebeurd. Stel voor om leuke dingen te gaan doen met die pony en neem haar gewoon als het ware op sleeptouw :)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

vikki

Berichten: 14286
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 07:20

Het is een van de moeilijkste beslissingen om te nemen, maar het hoort er helaas soms toch bij. En het alternatief van een leven zonder dieren zou ik nog vele malen moeilijker vinden!

Hoe oud is jouw vriendin als ik vragen mag? Iedereen reageert natuurlijk anders op een emotionele situatie, maar niet meer voor je andere dier willen zorgen omdat je bang bent dat daarmee hetzelfde gebeurt, daar schrik ik eigenlijk wel een beetje van. Want het andere dier heeft die zorg gewoon nodig, als ze daar zoveel moeite mee heeft dat ze die zorg niet kan geven, dan hoop ik dat ze toch wel iets goeds geregeld heeft voor haar andere pony.

Ik heben mijn merrie in maart 2017 in moeten laten slapen, vreselijk, maar ik ben er wel van overtuigd dat het de enige juiste beslissing was. En die beslissing is natuurlijk niet over 1 nacht ijs gegaan, in eerste instantie heeft een vriendin me met raad en daad bijgestaan, daarna heb ik de situatie voorgelegd aan stalgenootjes en aan mijn dierenarts en daar kwam unaniem dezelfde reactie uit; dit kon niet langer meer. Het moment zelf was natuurlijk heel naar (ik ben een emotioneel typje, dus ik pilletjes gekregen van de huisarts om rustig te blijven) en ik heb mezelf daarna 2 dagen gegeven om even te zwelgen in mijn verdriet. Die 2 dagen heb ik mijn andere paard (de zoon van mijn merrie) laten verzorgen door iemand anders, maar op dag 3 ben ik dat weer zelf gaan doen en hij bood (en biedt) juist veel troost en afleiding.

Met mijn kat (lang geleden) heb ik het (door zijn leeftijd en het onverwachte van de situatie) misschien wel iets zwaarder gehad, maar wat mij toen hielp was contact met mensen die op dat moment in hetzelfde schuitje zaten.

Iig, ook mijn advies is om te proberen je vriendin te overtuigen om samen naar de andere pony toe te gaan (al is het maar 10 minuutjes), voor de broodnodige afleiding, maar ook omdat dieren een heel therapeutisch effect kunnen hebben...en bovenal omdat haar pony haar aandacht natuurlijk gewoon verdient.

Wens je vriendin maar sterkte en vertel haar dar ze dit kan als dierenliefhebber!

Kabayo

Berichten: 13879
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Inslapen , een moeilijke keus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 08:12

Heeft ze de ponys in volpension of aan huis? Word het beestje wel gevoerd en buiten gezet door anderen? Eens een week of 2/3 niet poetsen en trainen is heus geen ramp mits die door anderen verzorgt word.

Als hij wel aan huis staat of op een stal waar je alles zelf moet doen zou ik aanbieden om mee te gaan. Help haar mee met uitmesten en opstrooien. Ik kan heel goed begrijpen dat je daar even geen zin meer in hebt.

Toevallig heb ik gister mijn drachtige merrie laten inslapen wegens koliek. Maar ik ga vandaag ook gewoon maar stal om 12 paarden te verzorgen , uit te mesten, buiten zetten en voeren. Het leven gaat door...

If pretty is all you have, ugly is all you are...
[KS-MK] Zilver werkt aan een nieuw wonder!

muldertje777
Berichten: 60
Geregistreerd: 15-01-18

Re: Inslapen , een moeilijke keus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 09:35

Mijn vriendin is 12

marengolike
Berichten: 592
Geregistreerd: 20-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:18

muldertje777 schreef:
Maar als dit wel zou gebeuren hoe ga je ermee om? Hoe verwerk je je verdriet?

ik heb vorige maand mijn oudste in laten slapen. Dit was een moeilijke keuze want Hij was mijn maatje.
Verwerking was heel moeilijk maar moest wel doorbijten voor hem om hem te laten gaan


Ga je niet meer met paarden om of zoek je juist troost bij hun ?
ik heb nog een shetje en ik zocht juist troost bij hem. En onze band is nog sterker dan ooit tevoren

Kom je nog op de plek waar je pony heeft gestaan of juist niet ?
ja ik sta op dezelfde stal dus kom er nog elke dag. Eerste dag was zijn lege stal zien heel moeilijk maar die word binnenkort weer opgevuld hoop ik door een nieuwe paard voor mezelf


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 bezoekers