Poezelig dilemma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Poezelig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 20:48

Hooi bokkers,

ik ben op zoek naar succesverhalen met anti-sociale dramapoezels en de bijbehorende aanpak.

Ik heb nu ruim 10 jaar een geweldige poes, verschikkelijk lief, geen schootkat, maar zachtaardiger dan deze krijg je ze niet. Maar ik heb al die tijd alleen gewoond, hierdoor zijn we enorm op elkaar ingespeeld, wat als resultaat heeft dat, als ik op vakantie ga, de truttenbol stopt met eten en nu ze speciaal voer krijgt en medicijnen kan ik het niet riskeren dat ze stopt met eten. Daarnaast kas ik haar gedurende die periode ook niet naar buiten laten omdat ze dan 'wegloopt'.
Met weglopen bedoel ik het type weglopen wat kleine kindjes doen nadat mams ze heeft verteld dat ze hun kamer moeten opruimen :roll:. Ze is er wel, maar ze vertikt het zichzelf te laten zien of naar binnen te komen. Ik word ook meestal een dag of 2 nadat ik terug ben gekomen volledig genegeerd en ontlopen terwijl ze normaal zo'n 3x per dag haar knuffelritueeltje nodig heeft.

Anyways, ze is dus enorm afhankelijk van mij. Het scheelt dat ik de financiën niet echt heb om op vakantie te gaan, maar dit gaat binnenkort waarschijnlijk wel veranderen. Dus eigenlijk wil ik een maatje voor haar zodat ze niet helemaal alleen is als ik er een paar dagen niet ben.

Maar nu komt het... Zo lief als ze is voor mensen, zo'n k*tkat is het naar andere katten. Ze is verschrikkelijk agressief, gaat met haar 13 jaar zelfs het gevecht aan met zwerfkaters die 2x zo groot zijn dan haar en ik zie de dierenarts vaker dan dat ik de dierenwinkel zie :roll:. Om deze reden heb ik er al die jaren dan ook voor gekozen er geen 2e kat bij te nemen.

Maar ik merk nu toch, nu ze wat ouder wordt en haar voer echt moet eten om haar medicijnen binnen te krijgen (artrose) ik me al zorgen ga lopen maken als ik 2 nachtjes bij vrienden overnacht. Ik weet bij voorbaat gewoon dat er gedonder van komt. Ouders die lopen te zoeken naar een kat (of er simpelweg door genegeerd worden) omdat madame het niet zint dat ik er niet ben, en voerbakken die onaangeroerd blijven. Bovendien moet ik haar dus in huis opsluiten terwijl het wel een kat is die heel graag buiten komt. M.a.w. ik mishandel haar eigenlijk gewoon in haar ogen :').

Dus ik zit er serieus over na te denken een kat erbij te nemen. Zeker onderdanige katers die het vreten voor hun neus weg laten kapen lijkt ze wel mee te kunnen (ooit eens 1 een uurtje in huis gehad voordat ik die naar het asiel bracht). Maar ik wil gewoon een oplossing voor dit probleem en hoop dit te kunnen tackelen met een kat waar ze wèl mee kan.

Zijn er hier mensen die een dergelijke kat hebben die toch met succes een 2e kat hebben kunnen introduceren? En zo ja, hoe?

Ik begrijp dat kittens niet echt een optie zijn, dit hoeft van mij ook niet. Maar ik wil niet af en aan slepen met katten of met mijn kat om uit te vogelen wat nou wel of niet past. De 1e plaats is gewoon mijn huidige kat. Ze hoeft niet in 1 mandje te slapen met een andere kat, maar het moet wat prettige afleiding zijn voor haar zodat ze niet in hongerstaking gaat of zich ellendig voelt omdat ik een paar dagen weg ben.

Haar bij een ander in huis doen heb ik ook geprobeerd, maar dan wordt ze gewoon echt ziek. Dat is dus helaas geen optie. Ze hangt echt enorm aan mij (en haar thuis) voor een kat. Dus ik hoop dat mij wat verder kan helpen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023


cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Poezelig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:58

Kan ze niet mee naar je vrienden als je weekendje weg gaat?
Is er niemand die veel bij je over de vloer komt die dan op kan passen op de kat?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:59

Mijn vorige kattin was ook een echte trut naar andere katten toe. Ze joeg iedereen de tuin uit. Ik heb destijds ervoor gekozen om er een jong kitten bij te zetten. Een halfwas of volwassen kat had nóóit een succes geworden. Nu is ze nooit dikke maatjes geworden met de andere kattin maar ze duldden elkaar wel.

Don't take anything for granted

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:01

Wij hebben altijd al meer katten gehad. Onze huidige oudste kart is een felle dame van bijna 19 die we als zwervertje ziek en uitgehongerd hebben opgenomen toen ze ongeveer 6 maanden oud was. Zij is dol op mensen, maar heel moeilijk en onverdraagzaam naar andere katten.

We hadden nog twee oude asielkatten en kort voor de laatste daarvan overleed heb ik twee kittens genomen, waar zij niets van moest hebben. De ene kitten was erg makkelijk en die werd door haar ook nog wel enigszins geaccepteerd.
Helaas zijn beide kittens voortijdig overleden. De ene was nog geen jaar toen hij werd aangereden en ondanks alle pogingen niet te redden bleek. Omdat de andere kitten (zelfde leeftijd) toen erg eenzaam was (kittens waren dol op elkaar) heb ik via internet een heel lieve kater gevonden van ongeveer dezelfde leeftijd. Dat ging heel goed. Helaas had het overgebleven kitten een ernstige hartkwaal en toen hij bijna 2 was is hij ook gestorven. Toen was de ander weer alleen en duidelijk van slag omdat hij zijn maatje miste.

Weer op zoek naar een kat van 1-2 jaar. Ik heb verschillende katten bezocht, variërend van 4- 16 maanden. OMdat de overgebleven kater een heel zacht karakter heeft moest het ook een heel zachtaardige kat zijn.
Eindelijk een katertje van bijna een half jaar gevonden die helaas wel wat mensenschuw is, maar heel lief is tegen andere katten.
Na wat blazen in het begin is hij nu zelfs door onze oude brombeer geaccepteerd. ZE liggen soms zelfs samen in een mandje..
Ik heb de nieuwe kat gewoon in huis laten rondlopen; verstopplekken genoeg. Duurde enkele weken voor hij zich thuisvoelde en enkele maanden voor de oude dame hem ook accepteerde. Het kan dus wel.

IK ben alleen bang dat jouw kat een beetje oud is om echt veel aan een andere kat te gaan hebben en denk dat je echt weggaan moet opgeven voorlopig. Misschien is het mogelijk om een goede kattenoppas te vinden die haar ook medicijnen kan geven. Als ik het zo lees is ze makkelijker met mensen dan met katten.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 21:07

@Cissy, het is 2 uur rijden naar mijn vrienden en ze wordt niet echt vrolijk van autoritten (is eigenlijk een drama) anders was het wel een optie geweest, maar helaas.

Mijn ouders zorgen altijd voor haar als ik er niet ben, 1 a 2x per dag, maar ze is zo nijdig dan dat ze ze compleet negeert. Natvoer gaat er soms nog wel eens in, maar als ze al eet is het minimaal.

@Lukasje, wat heeft je ertoe gezet om toch voor een kitten te gaan? Ik heb mijn kat 1x met een kitten zien spelen, maar hoor eigenlijk altijd dat kittens afgeraden worden omdat ze te druk zijn.
Wat was je overweging om voor een kat erbij te gaan? Voor jouw andere kat of voor jezelf?

@Hevonen, thanks voor je uitgebreide bericht, wat een drama zeg met de jonge katten! Maar fijn dat alles zichzelf nu toch lijkt te hebben opgelost. De kittens, waren dit katertjes? Heb je bewust voor katers gekozen voor bij je poes?

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:37

Waarom geen kitten?
Ik heb zelf ook een soortgelijke kat die geen andere katten om zich heen wilt en gaat vechten enzo.
Maar toch een (onderdanige) kitten erbij genomen en langzaam aan geïntroduceerd, als ik er niet was apart en als ik erbij was samen en na een paar dagen ging dat prima.
Nu 7 jaar verder en ze slapen inderdaad niet samen in een mandje maar willen prima met elkaar.

Sky_As

Berichten: 4696
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Poezelig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:03

Hier ook 2 katten proberen te koppelen (en deze waren beide pas 6 maanden oud). Had een poes en heb er toen een kater bij gezet (allebei gesteriliseerd /gecastreerd )
Resultaat : ik sluit al 6 jaar lang de katten ver van elkaar op. Als ik dit van te voren had geweten had ik er nooit een tweede kat bij genomen. Echter is de tweede kat echt mij vriendje en doe ik hem echt niet weg. Ze kunnen elkaar niet luchten of zien wat al regelmatig tot blaasontstekingen heeft geleid Door de stress.... Met de kennis van nu, en nu ik weet hoe een hekel katten aan elkaar kunnen hebben zou ik er nooit zomaar meer 1 bij nemen
Al denk ik dat de kater welkaar sociaal is. ...maar de poes is echt een blijf van mijn lijf kat

https://www.mbcfotografie.nl
Memory by Cindy, paardenfotografie, dierenfotografie, portret- en zwangerschapsfotografie
Volg op Instagram Barrie_de_pony
https://www.instagram.com/barrie_de_pony/?hl=nl

Flux

Berichten: 2488
Geregistreerd: 10-06-05

Re: Poezelig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:13

Oei ik heb geen tips voor je, maar ga dit topic wel even volgen. Zelf heb ik ook een brombeer van 8 jaar. Een echte mensenkat. Vooral erg gehecht aan mijn vriend. Nu ik hele dagen werk en mijn vriend 4 dagen per week van huis is merk ik dat hij het alleen zijn erg zwaar vind. Ik zit er dus ook over te denken een tweede kat aan te schaffen. Echter, net als bij jou, heeft de mijne het niet zo op andere katten... en inderdaad, op katten apart houden en continu in de stress zitten zit ik ook niet te wachten.

Ben benieuwd wat voor tips je krijgt. Misschien bestaat er nog wel een asiel die aan koppelen doet, net zoals bij konijnen wel gebeurd?

Lukasje
Berichten: 11217
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 22:56

Xyris schreef:
@Lukasje, wat heeft je ertoe gezet om toch voor een kitten te gaan? Ik heb mijn kat 1x met een kitten zien spelen, maar hoor eigenlijk altijd dat kittens afgeraden worden omdat ze te druk zijn.
Wat was je overweging om voor een kat erbij te gaan? Voor jouw andere kat of voor jezelf?


Goh, omdat een volwassen dier makkelijker een “baby” accepteert dan een volwassen metgezel.

Mijn overweging was voor mezelf, om mijn gemoedsrust te sussen :roll: . We zijn wel eens op wedstrijdweekend met de paarden en nemen dan de honden mee. Poes bleef dan alleen en daar voelde ik me niet fijn bij.
(Er kwam uiteraard wel iemand langs om haar eten en drinken te geven!)

Don't take anything for granted

Athena1982

Berichten: 757
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Purmerend

Re: Poezelig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:09

Geen succesverhaal hier maar wel een vraag om over na te denken:
gaat je kat daar écht gelukkig van worden of is het voor je eigen gemoedsrust? Sommige katten wonen liever zonder andere kat. Ze heeft al wel een hele lange periode alleen met jou gewoond.

Y;(


Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 23:28

Hmm, ik geloof dat de meningen daar nogal over verdeeld zijn, maar ik heb geen van beiden geprobeerd dus weet het zelf ook niet :p.

Anyways, ik begrijp het heel goed, ik doe het ook voor mijn eigen gemoedsrust, hoewel ook voor haar, omdat ze er last van heeft, en ik daardoor ook. Naja, het blijft lastig.

En athena, das inderdaad ook precies wat mij bezig houdt, ga ik hopen dat het goed komt voor de rest van haar leven of ga ik me voor de rest van haar leven aanpassen omdat ze niet goed alleen kan zijn.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Hevonen

Berichten: 5605
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:32

Xyris schreef:
@Cissy, het is 2 uur rijden naar mijn vrienden en ze wordt niet echt vrolijk van autoritten (is eigenlijk een drama) anders was het wel een optie geweest, maar helaas.

Mijn ouders zorgen altijd voor haar als ik er niet ben, 1 a 2x per dag, maar ze is zo nijdig dan dat ze ze compleet negeert. Natvoer gaat er soms nog wel eens in, maar als ze al eet is het minimaal.

@Lukasje, wat heeft je ertoe gezet om toch voor een kitten te gaan? Ik heb mijn kat 1x met een kitten zien spelen, maar hoor eigenlijk altijd dat kittens afgeraden worden omdat ze te druk zijn.
Wat was je overweging om voor een kat erbij te gaan? Voor jouw andere kat of voor jezelf?

@Hevonen, thanks voor je uitgebreide bericht, wat een drama zeg met de jonge katten! Maar fijn dat alles zichzelf nu toch lijkt te hebben opgelost. De kittens, waren dit katertjes? Heb je bewust voor katers gekozen voor bij je poes?


Ja, dat heb ik bewust gedaan om twee redenen. Katers zijn vaak wat makkelijker in de omgang met andere katten en katers blijven speelser en dat vind ik dan weer leuk :)

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

Avalanche

Berichten: 15914
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Poezelig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:36

Ik zal haar binnen houden :j veel gezonder.

Een jong katertje is misschien wel leuk voor haar. Hou je die ook binnen, kunnen ze samen stout zijn en slecht luisteren }>

They tried to bury me.
They didn't realise I was a seed.

Sinéad O'Connor 1966-2023

Athena1982

Berichten: 757
Geregistreerd: 04-06-07
Woonplaats: Purmerend

Re: Poezelig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:59

Het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij nooit meer weg kan door haar.
Ik zou echt nadenken of je haar daar 24/7 blij mee maakt. Het zou zo maar kunnen zijn dat ze juist niet meer komt.
Ik zou gaan zoeken naar oplossingen in de hoek van hoe de oppas ervoor kan zorgen dat ze wél komt. Is het een optie dat de oppas haar binnen houdt? Is het heel erg als ze het speciale voer niet eet? Medicatie is natuurlijk wel belangrijk; kan de de oppas haar lokken met snoepjes/ nat voer/ iets waar ze een moord voor doet? Kan de oppas het voer in de kamer zetten waar de kat bivakkeert?
Ik weet niet precies waarom ze niet komt; is er stress in het spel omdat ze alleen is? Er zijn rustgevende voedingssupplementen die je een aantal dagen van te voren al kan gaan geven, dit zou je kunnen overleggen met je dierenarts.

Y;(

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: Poezelig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 00:18

Ik zou in ieder geval blijven kijken naar andere opties.

Wat betreft het introduceren van katten met elkaar heb ik ruimschoots ervaring en ik kan je vertellen dat er geen succesformule is die gegarandeerd werkt.

Soms mogen ze elkaar, soms niet. Wat dat betreft zijn het net mensen. Dus het is altijd een risico! Met twee katten die elkaar in de haren vliegen kun je ook niet van huis en bovendien wordt je kat dan nog veel gestresster.

Als je toch per sé een kat erbij wilt, zou ik in dit geval gaan voor een volwassen asielkat waarvan het karakter bekend is. Vraag ook de mensen van het asiel om tips en geef een duidelijke uitleg van wat je zoekt en hoe jouw kat is. Ik denk dat zij je goed kunnen adviseren.

<3 Tirzah & Serena <3

Xyris

Berichten: 9445
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 00:32

@Hevonen, zo'n vermoeden had ik al, fijn dat bevestigd te zien, thanks!

@Avalanche, deze dame is niet binnen te houden :P ze is als een zwervertje uit het asiel bij mij gekomen. Ze spendeert 75% van de dag en nachts binnenshuis, maar het buitenzijn is voor haar echt belangrijk en wil ik haar ook niet ontnemen. Enige moment waarop ik dat dus zou doen is tijdens vakanties, maar dan zou ik dus graag afleiding voor haar zien.

@Athena, als ze binnen is staat ze bij mij altijd bovenaan de trap te popelen om geaaid te worden waarna ze eten wilt en even haar gekke 5 minuutjes met mij wilt doen. Als iemand anders komt dan blijft ze boven op bed liggen en doet niks, weigert te spelen of te eten (wil ze nog wel doen als die persoon weg is, maar ook meestal maar gedurende 3 dagen en vaak enkel natvoer, langer en ik heb een hongerstakende kat.) als ze naar buiten kan dan zorgt ze dus dat ze buiten is als er iemand komt. Ze is niet bang ofzo, maar ze lijkt het uit principe te doen, ze is gewoon boos, het zint d'r niet, dus dikke vinger. Zo hebben mijn ouders, een collega en 2 huren een week lang geprobeert haar naar binnen te krijgen zonder succes, tot ik thuis kwam. Ze was gelijk binnen, maar heeft me wel dagen met de nek a aangekeken en blijft gedurende de nachten dan erg lang buiten (wil haar binnen hebben tijdens de nacht omdat ze dan het meeste vecht).

Ik denk dus niet echt dat er sprake is van stress, niet in een mate dat behandelbaar is, maar meer proberen een punt te maken ofzo, of sjachrijnig zijn en dus maar dwarsliggen.
Als ze binnen zit last ze zich namelijk gewoon aaien, ze wordt alleen niet interactief. Als ze echt bang is dan mept ze van zich af of kruipt ze weg. Het lijkt er gewoon op alsof ze zwaar beledigd is en daarom gewoon maar staakt met alles.

En dank je junia, wat jij zegt is precies de reden waarom ik nooit aan een 2e kat ben begonnen, en waarom, ALS ik het doe, van plan was aan een wat oudere kat te beginnen.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

moonfish13
Berichten: 18227
Geregistreerd: 20-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 01:23

Wat een verschrikking zoiets..
Vriendin van me heeft een pony waarbij ze standaard geld voor de dierenarts apart incalculeerden als ze op vakantie gingen.
Die pony was dan zo van slag dat standaard de dierenarts op de stoep stond in no time, niet meer eten etc. maar ook deze zit een gigantische kop op.
Echt ook een die haar rustig een week doodnegeert als ze een paar dagen niet geweest was, draak van een beest.
Ze hebben hem ook eens in training gezet bij iemand, en mensen hem laten rijden die hij kende enzo, maar elke keer weer raak.
Inmiddels blijft het bij ernstig beledigd zijn na afloop, maar dat heeft heeeeeeel lang geduurt.
Ik ben ook heel benieuwd of je het opgelost krijgt, maar zoals het klinkt vrees ik dat je een lief asiel nodig hebt die ernstig mee wil denken. :(:)

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:25

Ik zou hier geen kittens bijzetten. Gaat dit soort poezel niet vrolijk van worden.
En al helemaal niet ééntje alleen, die wil spelen en daar krijg je gedonder mee }>

Ik heb geen tips voor je want heb hier hetzelfde met mijn 3 dames :+
Ze zijn dan wel met 3, maar ééntje wil helemaal niks meer als ik langer weg ben. Ex-zwerfkatjes ook en ongelooflijk bang voor andere mensen.
Wij leven hier ook al die tijd dat zij er zijn met ons 4'tjes, dus ze vinden vreemde mensen echt helemaal niks :')
Conclusie : ik ga niet lang weg :Y)

wittepit
Berichten: 1278
Geregistreerd: 22-11-05

Re: Poezelig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:35

Ik ben een bruut, maar ik zou water voor haar klaarzetten en vooral geen eten. En áls je ouders dan komen een ieniemienie beetje natvoer met medicijnen. En als je ouders zelfs twee keer per dag willen komen? Is het natvoer niet op? Weg ermee, volgende dag nieuwe kans. Ik denk dat met een week vakantie van jou, ze je ouders wel gaat waarderen.
Maar een kat erbij? Deed ik die van mij zeker geen plezier mee, ik zou me er niet aan wagen.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Poezelig dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:47

Ik zou eerst eens oppas in huis laten komen (en verblijven, niet slechts 1 à 2 keer per dag langskomen).

koeien op de weg...

Air

Berichten: 19801
Geregistreerd: 15-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:05

Heb je er, als het al gaat werken, niet nog een probleem bij? Je ouders kunnen nu haar eten laten staan zodat ze het misschien op eet als ze weer weg zijn.. maar met een tweede kat erbij is dat vast zo op. Is er natuurlijk ook een kansje dat ze daardoor het juist wel gaat opeten, maar dat lijkt me geen klein risico.

Remember to always be yourself, unless you can be an unicorn, then just go with it...
    Mijn talent is typfouten maken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: OmgiliBot en 112 bezoekers