Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 20:44

We zijn aan het kijken voor een hit-actief matras maar zijn nogal in shock van de prijzen (terwijl ze in de VS niet duur zijn qua M2.. maar een zware mat verschepen is dan weer wel duur :s )

Nu is m’n zusje nogal een DIY-persoon en die zei waarom kunnen we er niet 1 zelf maken?? (voor onze oudere merrie die de stal als wc gebruikt en niet altijd in het zand kan liggen, bijv als het geregend heeft)

Ze denkt dat aan een oud matras (wat we nog hebben liggen :D ) en daaromheen bijv grondzeil of vijverfolie en dan een dun rubber zeil (als dat bestaat?!?) of een sportveld-kleed of oud tapijt er omheen. wat vinden jullie?

Ik zei dat het namelijk niets zou gaan worden maar ze zegt van wel... vandaar dit topic :D

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


faunty

Berichten: 1790
Geregistreerd: 06-06-13

Re: Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:05

Misschien. Kan je er een rubbere sportvloer overheen maken ? Deze is lekker zacht en heeft grip !

https://equiphysique.com
iedereen, elk paard fit- to-have-fun!
Instructie en revalidatie op maat in de regio west brabant

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:53

Zorg wel dat je matras dan waterdicht verpakt zit want anders zuigt het zich vol met urine en dat is niet grappig. Ik had een hit matras maar die was kapot gegaan. Werd loodzwaar vd urine en stonk enorm. Heb m helemaal kapot gesneden en naar de stort gebracht.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

snorkel1986

Berichten: 3005
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:56

En als je in de hoek van de koe matrassen gaat zoeken dan? Al heb ik geen idee of die goedkoper zijn

Twan 26-11-2013
Luuk 17-8-2015

De sint kwam met de stoomtrein ozosnel na Nederland waar malle pietje kado tjes strooit langs elke kant

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20039
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:18

snorkel1986 schreef:
En als je in de hoek van de koe matrassen gaat zoeken dan? Al heb ik geen idee of die goedkoper zijn


Daar wil ik binnenkort ook naar gaan kijken ja, volgens mij zijn die goedkoper. Alles waar paard op staat is altijd duur.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 02:50

faunty schreef:
Misschien. Kan je er een rubbere sportvloer overheen maken ? Deze is lekker zacht en heeft grip !

Ja dat is wel een goed idee! Alleen even kijken waar je dat kan kopen & hoe je het het beste helemaal dicht krijgt

snorkel1986 schreef:
En als je in de hoek van de koe matrassen gaat zoeken dan? Al heb ik geen idee of die goedkoper zijn

Die gaan vanaf €100 ex bezorgkosten, dus als dit lukt ben je altijd voordeliger uit

cissy schreef:
Zorg wel dat je matras dan waterdicht verpakt zit want anders zuigt het zich vol met urine en dat is niet grappig. Ik had een hit matras maar die was kapot gegaan. Werd loodzwaar vd urine en stonk enorm. Heb m helemaal kapot gesneden en naar de stort gebracht.

Ja dat hadden we ook al bedacht, maar geen idee hoe dat kan. Het voordeel is wel dat het veel goedkoper is & makkelijker te reinigen is omdat het veel lichter is.. onze merrie zou er zo gebaat mee zijn!

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Liebeskind

Berichten: 2213
Geregistreerd: 06-10-16
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 03:05


De cursus ‘Omgaan met teleurstellingen’ gaat wederom niet door.

khirshanta

Berichten: 7565
Geregistreerd: 28-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 03:12

Een oudmatras is meestal te zacht, en zakken ze te diep in. Dit maakt het voor sommige oude paarden lastig om op te staan (snel bijschuiven achterhand). Daarnaast heb je dan zeer hoge puntbelasting op het matras, waardoor zeil, door scherpe hoefrandjes/steentje/hoefnagel zeer snel kapot gaat.

Je zou daarvoor een (veel) stevigere vulling nodig hebben dan dat van een standaard mensen-matras.

Als je een matras zelf wil maken, kun je het het beste inpakken in zeil, en daarover 1/4 rubber matten op maken. Hou er rekening mee dat het matras verplaatsbaar/opklapbaar moet kunnen zijn mocht je het af willen spuiten. Wat eronder loopt, kan op den duur 'niet zo prettig' zijn.

Soms kun je voor een prikkie van die judo matten kopen. Als je die goed inpakt (naden zijn niet waterdicht), en daar rubber overheen doet ben je denk ik voor relatief weinig best een eind!

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 03:25


Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 03:29

khirshanta schreef:
Een oudmatras is meestal te zacht, en zakken ze te diep in. Dit maakt het voor sommige oude paarden lastig om op te staan (snel bijschuiven achterhand). Daarnaast heb je dan zeer hoge puntbelasting op het matras, waardoor zeil, door scherpe hoefrandjes/steentje/hoefnagel zeer snel kapot gaat.

Je zou daarvoor een (veel) stevigere vulling nodig hebben dan dat van een standaard mensen-matras.

Als je een matras zelf wil maken, kun je het het beste inpakken in zeil, en daarover 1/4 rubber matten op maken. Hou er rekening mee dat het matras verplaatsbaar/opklapbaar moet kunnen zijn mocht je het af willen spuiten. Wat eronder loopt, kan op den duur 'niet zo prettig' zijn.

Soms kun je voor een prikkie van die judo matten kopen. Als je die goed inpakt (naden zijn niet waterdicht), en daar rubber overheen doet ben je denk ik voor relatief weinig best een eind!

Dat is ook het idee: inpakken in bijv grondzeil of vijverfolie en daarna rubber of sportvloer er omheen.

Paardje is nog niet zó oud, maar begrijp wat je bedoeld qua belasting. We kunnen ook een dunner foam matras gebruiken.

Even kijken wat de beste dicht-methodes zijn voor ieder materiaal. Ons mam wil best met naald & draad aan de slag maar dat is niet waterdicht, misschien met verhitten? Of met kit? Tweedehands judomatten zou perfect zijn inderdaad, daar gaan we naar uitkijken. Daarna dan nog op zoek naar de buitenlaag. Zoiets als dit https://m.vloermat24.nl/sbr-rubber-plat ... rktes.html

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

Milan_lover

Berichten: 6195
Geregistreerd: 26-10-08
Woonplaats: Witteveen

Re: Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 07:19

Je hebt tegenwoordig ook rubberseal, van Bison uit mijn hoofd. Kun je gewoon smeren. Wellicht dat je daarmee de naden Ed waterdicht kunt krijgen?

Na 3 jaar proberen verwachten nu eindelijk een veulen van Myrthe (v. Le Matsjo) en Cassanova du Bois (v. FS Champion de Luxe) , volg je ook mee?
[KS-MK] [VOLG] 3 maal is scheepsrecht? Mini-Myrthe on the way!!

o0eefje0o

Berichten: 4698
Geregistreerd: 01-09-05
Woonplaats: Sprundel

Re: Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 07:36

Je moet eens een prijskaartje maken! Je idee is goed maar of het werkt weet je niet zeker! Judomatten zijn niet gratis vijver folie ook niet! Een mensen matras is te zacht voor een paard! Is gewoon even sparen niet voordeliger/handiger

sunny43
Berichten: 1059
Geregistreerd: 14-06-11

Re: Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:50

of wat koeienboeren in de buurt afgaan of ze toevallig nog oude matten hebben liggen, zo heb ik een aantal stukken gekregen. Nadeel is wel dat die matten erg zwaar zijn. Ik heb ook een paar Mayo Paardenmatrassen, die pak ik zo op, maar die koeienmatten dus niet. En dat is niet handig als je een paard hebt die de stal als WC gebruikt. Andere optie is rubbere vloertegels via marktplaats.

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 00:59

Milan_lover schreef:
Je hebt tegenwoordig ook rubberseal, van Bison uit mijn hoofd. Kun je gewoon smeren. Wellicht dat je daarmee de naden Ed waterdicht kunt krijgen?

Dank voor de tip!! Klinkt interessant :j

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

pol013

Berichten: 8990
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:20

De combinatie vijverfolie, matras en gewicht van een paard geef ik nog geen 24 uur. Dan zit er een scheur in je folie.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:25

Gypsy schreef:
snorkel1986 schreef:
En als je in de hoek van de koe matrassen gaat zoeken dan? Al heb ik geen idee of die goedkoper zijn


Daar wil ik binnenkort ook naar gaan kijken ja, volgens mij zijn die goedkoper. Alles waar paard op staat is altijd duur.



dat werkt prima, alleen de lengte bij ons zijn het 2 shetten maar weet niet of je paard net zo lang is als een koe?

Tijd heeft vleugels maar geen teugels, carpe diem!

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 20:07

pol013 schreef:
De combinatie vijverfolie, matras en gewicht van een paard geef ik nog geen 24 uur. Dan zit er een scheur in je folie.

dat is ook niet de bedoeling. de basis-laag is dan vijverfolie en de buitenste laag rubber, vijverfolie is te dun/breekbaar.

Een paard is qua grootte en gewicht enigzins vergelijkbaar met een paard, koe weegt meestal meer maar paard is meestal langer. }:0

Als ik weet wat de rubberseal, rubberen doek per m2 kost dan heb ik wel een prijskaartje... een paardenmatras uit de winkel gaat vanaf 100.. uiteraard geen gewoon mensenmatras, maar een dunnere of steviger, er is veel verschil in mensen matrassen. Wij hebben een oude, dunne maar heel stevige auping liggen die niet onder doet voor een paardenmatras, alleen de buitenlaag dan niet :D :D

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

cissy

Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:43

Zidore schreef:
Milan_lover schreef:
Je hebt tegenwoordig ook rubberseal, van Bison uit mijn hoofd. Kun je gewoon smeren. Wellicht dat je daarmee de naden Ed waterdicht kunt krijgen?

Dank voor de tip!! Klinkt interessant :j

Moet wel ammoniakbestendig zijn anders is het zo gedaan met je naden.

Ik had na het hitmatras een tweetal rubbermatten van 1.40 bij 2.70. Niet te tillen en ongeveer 1,5cm dik. Sloot niet overal aan in de stal en ging dus 'wandelen' door het bewegen van paard. Urine liep er onder en je hoorde het soppen. Om de paar dgn de mat weer terugleggen was een zware klus dus de matten er ook weer uitgehaald en verkocht. Hadden 20,- per stuk gekost en waren antislip. Ook wel handig bij paarden.

Bos rubber heeft ook wel verschillende matten voor stallen.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:51

je zou bij een boer langs kunnen gaan die die matten heeft om te vragen of die een stuk over hebben die je voor een prikkie kan kopen...

vallen en opstaan, kopstoten en weer doorgaan!

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Re: Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 21:00

dat de 'gewone' paardenmatrassen niet te tillen zijn' is juist voor ons reden om dit te onderzoeken, 1 van de vaste verzorgers mag niet te zwaar tillen van de dokter maar wil wel graag helpen met stalklusjes, om het voor hem makkelijk te maken zoeken we naar een optie als deze.

er bestaat ook een soort kit om rubberen trailerbodems te kitten, die zijn amoniakbestendig dus misschien dat we die gaan kopen.

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Divers

Berichten: 1060
Geregistreerd: 27-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:07


Dan maak ik maar zin.

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:20

Zidore schreef:
We zijn aan het kijken voor een hit-actief matras maar zijn nogal in shock van de prijzen (terwijl ze in de VS niet duur zijn qua M2.. maar een zware mat verschepen is dan weer wel duur :s )

Nu is m’n zusje nogal een DIY-persoon en die zei waarom kunnen we er niet 1 zelf maken?? (voor onze oudere merrie die de stal als wc gebruikt en niet altijd in het zand kan liggen, bijv als het geregend heeft)

Ze denkt dat aan een oud matras (wat we nog hebben liggen :D ) en daaromheen bijv grondzeil of vijverfolie en dan een dun rubber zeil (als dat bestaat?!?) of een sportveld-kleed of oud tapijt er omheen. wat vinden jullie?

Ik zei dat het namelijk niets zou gaan worden maar ze zegt van wel... vandaar dit topic :D

Mensenmatrassen zijn gemaakt op een gewicht van 50-120kg, paarden en koeienmatrassen op 300-700+kg. HITmatras is mooi spul, maar inderdaad duur en moeilijk aan te komen. Ik zou kijken naar de koeienmatrassen en er onder iets op afschot tegelen en die achterste strook opvullen met vlas. Schoonmaken moet je ze vroeg of laat toch, al is niet doorlatend daarin een stuk simpeler en er komt minder rotzooi onder ook al zitten er naden in.

En wie is de eigenaar van de stal, want niet elke stalhouder zal blij zijn met een constructie die gaten in de boxwand maakt (afdekstrips bij gehele vloer bv), vastkitten van matten aan zijn vloer of iets waar hij voor moet zorgen als je het bij vertrek achterlaat (zeker niet als de rest van de klanten dan ook zo iets willen). Verwijderbaar heeft zo zijn handige kanten, zowel uit hygiene oogpunt als om te verwijderen bij vertrek, niet meer nodig en eventuele verkoop.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 21:59

we hebben ook even gekeken naar koeienmatrassen maar is toch duurder dan 100 euro.. die zijn vanaf 100 per meter... |( https://www.vanwinkoopwebshop.nl/Boxbed ... gIMWPD_BwE

Divers schreef:

die zijn niet dik/stevig genoeg helaas

tamary schreef:
Zidore schreef:
We zijn aan het kijken voor een hit-actief matras maar zijn nogal in shock van de prijzen (terwijl ze in de VS niet duur zijn qua M2.. maar een zware mat verschepen is dan weer wel duur :s )

Nu is m’n zusje nogal een DIY-persoon en die zei waarom kunnen we er niet 1 zelf maken?? (voor onze oudere merrie die de stal als wc gebruikt en niet altijd in het zand kan liggen, bijv als het geregend heeft)

Ze denkt dat aan een oud matras (wat we nog hebben liggen :D ) en daaromheen bijv grondzeil of vijverfolie en dan een dun rubber zeil (als dat bestaat?!?) of een sportveld-kleed of oud tapijt er omheen. wat vinden jullie?

Ik zei dat het namelijk niets zou gaan worden maar ze zegt van wel... vandaar dit topic :D

Mensenmatrassen zijn gemaakt op een gewicht van 50-120kg, paarden en koeienmatrassen op 300-700+kg. HITmatras is mooi spul, maar inderdaad duur en moeilijk aan te komen. Ik zou kijken naar de koeienmatrassen en er onder iets op afschot tegelen en die achterste strook opvullen met vlas. Schoonmaken moet je ze vroeg of laat toch, al is niet doorlatend daarin een stuk simpeler en er komt minder rotzooi onder ook al zitten er naden in.

En wie is de eigenaar van de stal, want niet elke stalhouder zal blij zijn met een constructie die gaten in de boxwand maakt (afdekstrips bij gehele vloer bv), vastkitten van matten aan zijn vloer of iets waar hij voor moet zorgen als je het bij vertrek achterlaat (zeker niet als de rest van de klanten dan ook zo iets willen). Verwijderbaar heeft zo zijn handige kanten, zowel uit hygiene oogpunt als om te verwijderen bij vertrek, niet meer nodig en eventuele verkoop.

we zijn zelf eigenaar, we willen een waterdicht matras, er hoeven geen gaten in de muur, en leggen er strokorrels omheen voor de absorbtie, we willen ze juist verwijder/verplaatsbaar ivm schoonmaken, er liggen al rubberen tegels als ondervloer, dit matras is dus voor 'de extra'


wat rubberen doek bevat vonden we deze site wel interessant: https://www.vloermat24.nl/sbr-rubber-pl ... rktes.html is op allerlei diktes verkrijgbaar

Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no

tamary

Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Zelfgemaakt paardenmatras?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 03:03


[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Zidore

Berichten: 5801
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Onder de regenboog

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 21:17


Freedom comes when you learn to let go, Creation comes when you learn to say no


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Josien_ en 83 bezoekers