Juridische opinie/oogpunt?

Moderators: Dani, ynskek, Ladybird, Hanmar, xingridx, Mjetterd, Polly, Giolli

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
floripori17

Berichten: 732
Geregistreerd: 23-11-11

Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 18:24

Zoals sommigen misschien al weten ben ik een week geleden erachter gekomen dat mijn merrie drachtig is. Ze is dan ook uitgerekend in Januari. Nu heb ik de pech dat we dan met school een twee weken durende excursie in Malta zouden hebben. Die heb ik dus afgezegd. Maar blijkbaar hadden ze al geboekt en moet ik nu dus 100% annuleringskosten betalen. Welke 800 bedragen.... Dit vind ik zelf belachelijk gezien ik bewust nooit had ingestemd om mee te gaan omdat ik al twijfelde. Nu hebben we een betaaloverzicht waar we normaal gezien de betalingen vooraf aan de excursie doen en een hokje kunnen aankruisen om aan te geven om mee te gaan. Dit heb ik ook bewust niet gedaan. Nu had een docente een mail gestuurd dat ze gegevens van mij miste. En 22 November een mail dat ze ervan uit ging dat iedereen mee ging en dat degene die niet mee gingen een mailtje moesten sturen. Deze mail heb ik niet gelezen tot vandaag gezien ik niet vaak op mijn schoolmail zit. Dit is dus allemaal ontzettend ongelukkig en vervelend, want ik heb niet even 800 euro om uit te geven, maar ik wil ook niet mijn merrie aan haar lot overlaten. Kortom: *****zooi. Kan iemand mij advies geven waar ik iets mee kan? Want ik zit echt met mijn handen in het haar.... de excursie is niet verplicht en de 800 zijn annuleringskosten van vliegtuig en hotel. En in de mail stond geen uiterlijke afzegdatum.

Belle du petit Moulin
insta: @reina_gaucha


Jolynne

Berichten: 2293
Geregistreerd: 30-11-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:28

Ik weet niet hoe het juridisch in elkaar zit, maar als student is het toch wel belangrijk om dagelijks naar je schoolmail te kijken..22 november is toch al beste niet om niet naar je mail te kijken. Er lijken ook stukken te missen in je bericht i.v.m. toestemming en (aan)betaling etc. Is er een mogelijk om een gesprek aan te gaan met de directie?

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:40

floripori17 schreef:
Nu had een docente een mail gestuurd dat ze gegevens van mij miste.


Wat heb jij op deze mail geantwoord?

Alleen al uit jouw tekst maak ik drie contactmomenten op: het betaaloverzicht waar jij nog twijfelde, een mail met de vraag om jouw gegevens en een laatste mail met iedereen is nu ingeschreven, wil je alsnog niet mee moet je per kerende mail antwoorden.

Het eerste en derde contactmoment heb je genegeerd = zeer nalatig te noemen.
Wat heb je bij het tweede contactmoment gedaan?


myk_en_shant

Berichten: 3268
Geregistreerd: 15-12-10
Woonplaats: Steenwijkerwold

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:58

Zolang je het geld niet kan missen, is het raadzaam om toch te gaan en iemand te vinden die je vertrouwd om bij je paard te waken.
Het is jammer dat je het veulenen net kan missen. Maar lang leve webcams en internet.

800 euro is geen kleinigheid en zoals je al aangeeft heb je het niet zo ervoor liggen.

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:18

Ik verplaats het topic even naar STW, over School, Studie en Werk.

goeroe
Berichten: 5346
Geregistreerd: 11-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:18

Dat zou een goed idee zijn als ze dan niet zou hoeven te betalen, maar het lijkt me toch dat ze ook dan moet betalen en waarschijnlijk zelfs nog wel iets meer kwijt is. Daarom vind ik het ook zo raar dat 'geen geld' als argument wordt gebruikt. Dan had ze beter gelijk kunnen zeggen dat ze niet mee kon gaan. Het komt gewoon erg laks over allemaal. Aan de andere kant kan ik me haast niet voorstellen dat de school geen annuleringsverzekering heeft geregeld. Misschien maar eens beginnen met je excuses aanbieden en proberen of erover te praten valt in plaats van alle schuld bij de school te leggen en naar juridische oplossingen te vragen? Ik vind dit maar een bijzondere instelling eerlijk gezegd.

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:26

Je had beter bij een docent kunnen aankloppen en zeggen dat je nog niet wist of je mee zou kunnen.
Maar als school zijnde.. Dit is niet verplicht en als een student niet aangeeft via de lijst dat ze mee wil, ze antwoord niet op het mailtje dat er informatie mist.. Dan lijkt het me duidelijk genoeg dat ze niet meewil. Desnoods komt er een persoonlijk gesprek met de vraag: wil je mee want het moet nu duidelijk zijn. Of nog een mail: reageer je niet binnen 5 werkdagen dan gaan wij er vanuit dat je niet meegaat.
Ik vind het een behoorlijke aanname dat iemand meegaat op iets vrijwilligs, waar ze niet nadrukkelijk op heeft ingestemd: ze heeft alles laten afweten.

Voor nu kan je het beste met een decaan gaan praten.

Rizette
Berichten: 4277
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:37

Je schrijft dat je afgezegd hebt. Hoe kun je iets afzeggen waarvan je zelf zegt dat je je niet voor opgegeven hebt?

BigOne
Berichten: 38035
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:43

Ik denk dat school niets te verwijten is. In tegenstelling tot jou, als scholier word er , terecht, van jou verwacht dat je je mail leest. Ik denk dat het je hoe dan ook geld kost en het goedkoopste is ke merrie stallen bij een bedrijf dat ervaring in het begeleiden van drachtige merries heeft.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

MarJon
Berichten: 5529
Geregistreerd: 16-07-09

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:47

Je hebt dus al een aanmeldingsformulier ingevuld en je handtekening onder gezet? Heeft daar niets over annuleren ingestaan?

Ik moet zeggen dat ik het een beetje een warrig verhaal vind. Je hebt een papier met excursies gekregen waar je kunt aankruisen waar je mee heen wilt? Of zijn dat voor de excursies die je daar in Malta zou gaan doen? Of gaat dat om de excursie naar Malta zelf?

Raineri
Berichten: 6155
Geregistreerd: 21-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 20:52

Jij even geluk, moet zo mijn tentamen consumentenrecht leren.

Denk dat dit aan jezelf te wijten is en je school in zijn recht staat. Je bent zelf nalatig geweest in het lezen van je mail. Dit verwachten zij van je en wordt meestal ook gezegd (geloof 1 keer per week controleren de norm?) Heb je een contract met school zelf waar misschien een paragraaf in staat hierover? Wat is er precies gezegd tijdens de eerste keer dat dit aan bod kwam?

Cellulitis is top. Altijd een poffertjespan bij de hand.

hwn
Berichten: 4650
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:04

Ik denk ook dat je best meegaat op excursie. Veel merries gaan trouwens over datum, zeker in de koudere seizoenen, dus met wat geluk mis je de bevalling toch niet. Ik vrees dat n drachtige merrie toch geen geldige reden is voor afwezigheid, je zou vast ook geen toestemming krijgen om de les te verlaten hiervoor?

Anna_98

Berichten: 449
Geregistreerd: 01-04-13

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:21

Misschien zit ik er naast hoor, ik moet nog echt beginnen met leren voor m'n tentamen contractenrecht.

Maar hoe ik het zie is dat school jou vertegenwoordigt heeft. De school heeft namens jou een overeenkomst gesloten voor de reis. Zij waren daar alleen niet toe bevoegd, jij hebt nooit gezegd dat je ook echt wilde dat zij die overeenkomst voor jou sloten. Maar zij hebben dat wel gedaan. Doordat jij daarvan wist en daar niets tegen hebt gedaan (niet reageren op de mail) mocht het reisbureau er op vertrouwen dat de school wel bevoegd was om die overeenkomst namens jou te sluiten en ben jij dus gebonden aan die overeenkomst.
Maar het blijft natuurlijk wel zo dat de school die overeenkomst helemaal niet voor jou mocht sluiten, jij hebt dat nooit gewild en ook nooit gezegd dat zij dit mochten doen neem ik aan. Wat jij daar verder mee kan weer ik zo uit m'n hoofd alleen ook niet

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:15

floripori17 schreef:
Zoals sommigen misschien al weten ben ik een week geleden erachter gekomen dat mijn merrie drachtig is. Ze is dan ook uitgerekend in Januari. Nu heb ik de pech dat we dan met school een twee weken durende excursie in Malta zouden hebben. Die heb ik dus afgezegd. Maar blijkbaar hadden ze al geboekt en moet ik nu dus 100% annuleringskosten betalen. Welke 800 bedragen.... Dit vind ik zelf belachelijk gezien ik bewust nooit had ingestemd om mee te gaan omdat ik al twijfelde. Nu hebben we een betaaloverzicht waar we normaal gezien de betalingen vooraf aan de excursie doen en een hokje kunnen aankruisen om aan te geven om mee te gaan. Dit heb ik ook bewust niet gedaan. Nu had een docente een mail gestuurd dat ze gegevens van mij miste. En 22 November een mail dat ze ervan uit ging dat iedereen mee ging en dat degene die niet mee gingen een mailtje moesten sturen. Deze mail heb ik niet gelezen tot vandaag gezien ik niet vaak op mijn schoolmail zit. Dit is dus allemaal ontzettend ongelukkig en vervelend, want ik heb niet even 800 euro om uit te geven, maar ik wil ook niet mijn merrie aan haar lot overlaten. Kortom: *****zooi. Kan iemand mij advies geven waar ik iets mee kan? Want ik zit echt met mijn handen in het haar.... de excursie is niet verplicht en de 800 zijn annuleringskosten van vliegtuig en hotel. En in de mail stond geen uiterlijke afzegdatum.

Niemand die jou dwingt om je merrie 'aan haar lot over te laten', dat staat echt los van of je die 800 euro moet betalen of niet dus daar hoef je je alvast een zorgen over te maken.

koeien op de weg...

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 09:27

Huh, waarom lees je je schoolmail niet :? Dat lijkt me toch wel essentieel als je daar studeert....

Ik vind je wel erg laks. := je hebt twee mails gemist over de excursie en dan nu boos dat je alsnog moet betalen.
Ik vind het overdreven om dan gelijk ‘juridisch’ je gelijk te moeten halen, als je niet zo nalatig was, zat je nu niet in deze situatie.

[o]

xxCYNNxx

Berichten: 5660
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:11

tja je weet nu een week dat je merrie drachtig is?
Ik neem echter aan dat jullie maanden geleden al hebben moeten aangeven of je mee gaat naar Malta of niet.
Je zegt dat je hebt afgezegd, met andere woorden; je had je in eerste instantie wel opgegeven dus als zijnde meegaande naar Malta. En daarna heb je op geen enkel mailcontact over de Maltatrip gereageerd...althans zo begrijp ik het; missen wel erg veel details in je verhaal.
Die mail van de 22ste waarin je docent nog eens nadrukkelijk meld dat ze aanneemt dat iedereen meegaat en zo niet dat leerlingen binnen 5 dagen moeten reageren, was ook ruim voor je erachter kwam dat je merrie drachtig is. Want dat is tenslotte al ruim 2 weken geleden.
Je achter de drachtigheid van je merrie verschuilen gaat dus niet echt op, aangezien alle correspondentie over de Maltatrip voor je ontdekking was. Correspondentie waar jij totaal niet op gereageerd hebt.
Hen je nu in eerste instantie nu wel of niet voor deze trip op gegeven? Want dat was al ver voor dat je wist dat je merrie drachtig was en aangezien je zegt dat je nu niet mee wil vanwege de uitrekendatum van je merrie, neem ik aan dat het antwoord op die vraag een ja is...anders hoefde je tenslotte ook niets af te zeggen, zoals je zegt gedaan te hebben. En heb je die afzegging schriftelijk gedaan (al dan niet via email dan wel per brief)?
Als die afzegging pas een week geleden was, was je wel na het termijn die je docent in de mail van de 22ste aangaf en dan lijkt mij dat de school in haar recht staat.

Maar een juridisch loket kan, mits je daar wel het volledige verhaal verteld, je waarschijnlijk een preciezer antwoord geven, maar zoals ik je zeer summiere uitleg begrijp, staat de school in haar recht.

Je bent tenslotte zelf nalatig geweest in het lezen van je mails...en met erop reageren ook...iets wat je toch, zeker met een schoolaccount, niet moet doen. Dat is toch een belangrijk emailadres die je eigenlijk dagelijks hoort te openen. Aangezien die vaak ook gebruikt wordt om wijzigingen of ziekteverval door te geven.
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 08-12-18 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

A life without passion is like dancing to no music
Paulina - Ixion x Bravour jun 1997 - 7 nov 2016
TROY 26-4-1998- 10-8-2011 mn trouwe meissie RIP
Goliath - Gracio ( Gzhat x Ixion) x Casanova Boy endurance klasse 1 + 2.....41 goedgekeurde km's

verootjoo
Berichten: 35605
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:15

Niece schreef:
Je had beter bij een docent kunnen aankloppen en zeggen dat je nog niet wist of je mee zou kunnen.
Maar als school zijnde.. Dit is niet verplicht en als een student niet aangeeft via de lijst dat ze mee wil, ze antwoord niet op het mailtje dat er informatie mist.. Dan lijkt het me duidelijk genoeg dat ze niet meewil. Desnoods komt er een persoonlijk gesprek met de vraag: wil je mee want het moet nu duidelijk zijn. Of nog een mail: reageer je niet binnen 5 werkdagen dan gaan wij er vanuit dat je niet meegaat.
Ik vind het een behoorlijke aanname dat iemand meegaat op iets vrijwilligs, waar ze niet nadrukkelijk op heeft ingestemd: ze heeft alles laten afweten.

Voor nu kan je het beste met een decaan gaan praten.


Ik neem aan dat het gewoon zo’n excursie is die bij je opleiding hoort, en er vanuit gegaan wordt dat iedereen mee gaat, tenzij je (op tijd) anders aangeeft dat het niet kan. (Dus niet dat je geen zin hebt oid)
Zulke dingen hadden wij ook, echt verplicht kan het niet gesteld worden, maar het hoort er wel gewoon bij. Dus dat je tijdig moet afmelden als je niet mee wilt ipv actief opgeven als je wel meewilt.

[o]

Shadow0

Berichten: 43452
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:06

Ik denk niet dat dit kan. Volgens mij moet je voor dit soort dingen uitdrukkelijk toestemming geven, en 'als je niet reageert moet je 800 euro dokken' is niet de aanvaardbare manier. Dat is het niet in het consumentenrecht maar ook niet op scholen.

Je zou dit misschien voor kunnen leggen aan https://www.jobmbo.nl/ of aan het juridisch loket.
Daarbij zou ik het verhaal iets eenvoudiger maken: je wilt niet mee, je hebt nooit ingestemd om mee te gaan. Waarom je niet mee wilt is niet relevant, en ook waarom je de mail niet eerder hebt gelezen of daar niet op hebt gereageerd is niet zo belangrijk. De vraag is: mag een school je op deze manier tot kosten verplichten, en het antwoord is naar alle waarschijnlijkheid 'nee.'

En je kunt het ook nog onder de aandacht brengen van https://rood.sp.nl/landelijk/nieuws/201 ... kosten-mbo

Sheran

Berichten: 17224
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:10

Ik zou het ook eerder andersom verwachten: bij geen bericht ga je niet mee. Het is bij ons inderdaad ook zo dat dergelijke excursies semi-verplicht zijn, maar als je niks hebt laten horen gaan ze er toch vanuit dat je NIET mee gaat (met alle consequenties daarvan). Maar wat Shadow ook zegt: leg het even voor en laat alle irrelevante informatie eruit: een paard dat uitgerekend is is echt geen zeer bijzondere omstandigheid waardoor ze zullen zeggen 'ah, gossie'. :P

Maar daarnaast: Malta! Dat is toch super! Ik zou dat echt willen meemaken. Dat veulentje blijft misschien nog even zitten, en ander kun je toch iemand anders je paard in de gaten laten houden?

Hate is always foolish, and love is always wise. ~Doctor Who
Volg mijn aquarellen op Instagram!

Niece
Berichten: 1512
Geregistreerd: 28-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:16

verootjoo schreef:
Niece schreef:
Je had beter bij een docent kunnen aankloppen en zeggen dat je nog niet wist of je mee zou kunnen.
Maar als school zijnde.. Dit is niet verplicht en als een student niet aangeeft via de lijst dat ze mee wil, ze antwoord niet op het mailtje dat er informatie mist.. Dan lijkt het me duidelijk genoeg dat ze niet meewil. Desnoods komt er een persoonlijk gesprek met de vraag: wil je mee want het moet nu duidelijk zijn. Of nog een mail: reageer je niet binnen 5 werkdagen dan gaan wij er vanuit dat je niet meegaat.
Ik vind het een behoorlijke aanname dat iemand meegaat op iets vrijwilligs, waar ze niet nadrukkelijk op heeft ingestemd: ze heeft alles laten afweten.

Voor nu kan je het beste met een decaan gaan praten.


Ik neem aan dat het gewoon zo’n excursie is die bij je opleiding hoort, en er vanuit gegaan wordt dat iedereen mee gaat, tenzij je (op tijd) anders aangeeft dat het niet kan. (Dus niet dat je geen zin hebt oid)
Zulke dingen hadden wij ook, echt verplicht kan het niet gesteld worden, maar het hoort er wel gewoon bij. Dus dat je tijdig moet afmelden als je niet mee wilt ipv actief opgeven als je wel meewilt.

Ik ging er even vanuit dat het iets is wat de school aanbiedt als mooie verdieping, maar dat het echt is voor de mensen die zich opgeven. Maar als het inderdaad een zo goed als verplichte excursie is, dan had TS (meer) actie moeten ondernemen inderdaad :)

DiantaM
Berichten: 11270
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Juridische opinie/oogpunt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:23

Het antwoord is afhankelijk van de details en die missen we in het verhaal.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook en 16 bezoekers