[VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

 
 
terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 12:12

Heb een lijstje voor de DA gemaakt met in 't kort de medische geschiedenis van Jaopie het afgelopen halfjaar er op en een aantal vragen er op, zoals testen op PPID etc. Onder zijn doorkomende wintervacht is hij enom ribbig, maar heeft wel een hangbuik...Heb vreselijk met hem te doen. Het is geen schim meer van mijn stoere, trotse bink. Ik hoop dat hij te helpen is en dat hij hier weer bovenop kan komen....

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:14

Pfff :(:) lijkt zo op wat oude tinker steeds overkwam. Gras mooi op gewicht. Gras weg een mager gratenpakhuis. Heel veel hooi, (meer dan 25 kilo per dag was echt nodig) extra eiwit in vorm van lucerne, olie enz en zoveel mogelijk ook in de winter grazen aan de hand. Was enige dat hem op gewicht hield. Maar wat heb ik daar zorgen over gehad en mijn hoofd gebroken over hem. Nooit echt een oorzaak voor gevonden. Maar hij werd ook niet vet van onbeperkt gras vreemd genoeg. Maar gewoon mooi op gewicht :j

Vreemde insteek. Is hij getest op pssm? Spierafbraak is een van de verschijnselen. Idem cushing. -O-

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 12:17

Jaopie is 14 jaar, niet echt oud dus, heeft voorheen nooit iets gemankeerd. PSSM testen zal ik aan het lijstje toevoegen, dat is toch iets anders dan PPID? PSSM werd toch voorheen Cushing genoemd? Herstel; PPID werd toch voorheen Cushing genoemd?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-12-18 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:24

Nee pssm is een erfelijke grof gezegd eiwit opname probleem. Mijn kennis over het exacte is weggezakt inmiddels maar het komt er op neer dat eitwit niet goed wordt opgenomen/verwerkt waardoor oa de grote spieren kunnen afbreken omdat ze die soort van opeten om eiwit gehalte op peil te houden. Komt oa bij tinkers voor.

Mijn oude tinker was positief getest, meegenomen in inventarisatie van ras, en per toeval dus ontdekt. Was destijds ook een van de weinigen met fysieke klachten. -O- toen ik het eenmaal wist voerbeleid nog verder omgegooid en toen is het goed gebleven met zijn gewicht in de winter. Maar daarvoor bodyscore twee tegen eind van de winter, lopend geraamte dus bij vijfentwintig kilo plus aan hooi per dag. -O- dierenbescherming wel op stal gehad ervoor. Stalhouder heeft toen de enorme bult hooi laten zien, en dat wat er s nachts nog bijgegeven werd. Was zo frustrerend

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 12:31

Zo ziet het er bij J. ook uit; alsof zijn spieren van binnenuit worden "opgevreten".... ik ben echt bang dat hij iets heeft waaraan hij doodgaat. Als ze het nou ieg maar VINDEN, dan kunnen we gericht actie ondernemen.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 12:36

Khavanna mankeert overigens niks, die doet het juist superdepuper, ze liep voorop doodleuk te swingen naar een voor haar wildvreemde stal (ze staan aan de overkant, niet op de locatie waar hun wei is, daar waren even geen stallen vrij). Jaopie kent die stal wel (Bij Roel vd Bos), staat daar in een luxe dubbele doorgebroken box. Is nu wel beter voor hem, warm, droog, superhooi elke paar uur....Weet niet of ze daar kunnen blijven staan het weekeinde, dat zie ik nog wel, wat de DA adviseert, zit hier nu eerst op telefoontje van DA wachten, dan vertrek ik er heen (2 min. op de fiets).

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:46

Pssm test is haren trekken met wortels en opsturen. Duurt dag of 10 voor uitslag er is. Niet iets dat een dierenarts kan doen

Komen ze trouwens nog wel buiten. Pootjes strekken voor je daar weer ellende mee krijgt -O-

Nieuwste topic met wat links over testen

TinkerTak @ [TI] PSSM testen?

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:49

Draagt hij een deken?

jeetje77

Berichten: 3450
Geregistreerd: 28-11-14
Woonplaats: In de buurt van water, zout en zoet

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:01

Oh sterkte. Zo niet leuk om je beesten ziek te zien.

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 14:13

Eerste conclusie: japie heeft een dubbelslag in rust op stal en er wordt dus dampigheid (ouderwets woord voor COPD) vermoed. Hij hoest niet en heeft geen slijm uit de neusgaten, maar hij ademt wel met verwijde neusgaten.... kortom het ziet er NIET goed uit. Temperatuur was goed, wél viel op dat hij nog steeds natte vacht had, terwijl hij al vanaf gistermiddag 16.00 uur binnen op stal staat! Ook een complicatie dus, want zo kan hij zichzelf (buiten) nooit meer warm houden. Er zijn twee buizen bloed genomen plus de mestmonsters meegenomen. Om 15.00 uur moet ik weer bellen voor de uitslagen. Hij is wel meteen ingeent (omdat hij geen verhoging had, anders had het niet gemogen).
Een slechte prognose, sowieso, DA kijkt nog of hij anderszins iets van bronchitis heeft, maar de dampigheid lijkt wel zeker en is natuurlijk al een behoorlijk vonnis, want daar rijd je nooit meer op... en het is een aflopende zaak met zo'n chronische aandoening. Of er nog méér aan de hand is hoor ik vanmiddag dus.... Ik ben er dood en doodziek van, dit moet wel even bezinken en dan moet ik het verdere beleid bepalen. Hij staat nu nog even op stal (waarsch. tot morgenochtend) tot we meer weten, en een plan kunnen maken. Arme, jongen, zo jong nog....14 jaar....Ik ben er kapot van.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 07-12-18 14:45, in het totaal 1 keer bewerkt

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Anoniem

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:19

Hoe komt hij daar nou aan? :(:)
Ik ben heel erg benieuwd naar de andere uitslagen vanmiddag.
Dit kan haast niet het enige zijn.

Berdien

Berichten: 64501
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:30

Hoe was zijn hartslag? Was die wel goed? Bij mijn ruin werd eerst longontsteking geconstateerd, dat bleek later op de kliniek hartfalen te zijn... is diezelfde dag nog ('s avonds) overleden. Die viel ook in zonder aanleiding en ademde versneld/met verwijde neusgaten. Hij was 10 (zou de dag erna 11 zijn geworden). Leeftijd zegt helaas niets...

Nou wil ik helemaal niet zeggen dat Jaopie dit ook heeft, maar laat ze wel goed naar alle opties kijken.

Hoe dan ook, goed dat je de DA erbij hebt gehad, hopelijk heb je snel duidelijkheid. Sterkte voor jou en beterschap voor hem!

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."


karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:41

Terpentijn :(:)

Maar zo herkenbaar. Mijn tinker dampig wat overigens veroorzaakt werd door een allergie voor granen met zelfde effect als mensen met pinda allergie. :j dubbelslag, grote neusgaten. Extreem zweten enz. Helemaal graanvrij gaan houden, pssm toen onder controle en nog jaren mee gereden. :j en hij heeft ma diagnose nog 10 jaar ruim rondgehuppeld.

Maar nu eerst duimen dat alles meevalt -O-

Zweten kan komen door nu binnenstaan is niet koud en warmte kwijt kunnen is lastig zo natuurlijk als je buiten gewend bent

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

Pandora2
Berichten: 19853
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:43

Adem in adem uit... :(:)
Dat hij nat op stal staat, vind ik niet zo gek met deze temperaturen eerlijk gezegd. Is een paard wat normaal 24/7 buiten staat, toch ?
Hier gebeurt het ook wel dat ze wat klammig aanvoelen op stal met die wintervacht en warme temperaturen.
Dat hij meteen geent is, is ook een goed teken. DA zal enkel een gezond paard enten namelijk.

Ik ben uiteraard geen dierenarts, maar als hij copd vermoedt, zou dat in de zomer toch ook al duidelijk moeten geweest zijn denk ik zo.

Even wachten met panikeren en ziek zijn hoor ! Geen voorschot nemen op ellende, slecht voor het hart :Y)

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37223
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:50

Had hij die dubbeslag buiten al? En hoe is zijn stal? Zou ellendig zijn als de stal iets extras heeft getriggerd nu

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 15:10

Ik heb nooit de dubbelslag gezien buiten, ook niet toen ik hem vanuit het weiland náár de stal bracht, ook geen verwijde neusgaten. Dus tsja... We kunnen zien wat er gebeurt als hij weer buiten komt te staan, als dat a mag (momenteel kan dat dus niet met al die regen zónder dekens).Hij staat natuurlijk in zijn leven helemaal nooit op stal, alleen als de hoefsmid komt, verder echt nooit.

Overigens die natte vacht is helemaal geen zweet, hij is gisteren natgeregend uit het weiland gekomen en simpelweg nooit meer opgedroogd (Khava ook, maar die is allang weer kurkdroog). Dat is natuurlijk ook abnormaal. Ik moet nu afwachten wat er uit het bloed en de mest blijkt en of er een medicament nog moet worden opgehaald vandaag. Om een uur of 15.00 weet ik weer meer!

Ik vernam zojuist dat ze vannacht nog bij vd Bos op stal mogen blijven staan, gelukkig, dus dat is even een zorg minder. Jaopie staat in een loopbox, dat zijn twee ruime boxen met het tussenschot er tussenuit, dus hij kan wel wát bewegen, hij is trouwens aardig wankelig, ook weer zoiets....

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:59

He wat naar, ik kan me voorstellen dat je je grote zorgen maakt ... Wel fijn dat ie in zo'n mooie grote stal staat met dit weer!
Ik ben geen dierenarts, maar wat bij mij eerlijk gezegd op komt is dat het toch iets met zijn hart is. Een infectie of een afwijking, temeer vanwege de dubbele ademhaling en de wijde neusgaten, terwijl hij geen koorts en/of neusvloeiing heeft. Dampig zou m.i. vreemd zijn, dan had je juist met de warmte en droogte (stof!) van afgelopen zomer toch iets moeten zien aan de ademhaling, of iets van neusvloeiing. En dampig is toch ook meestal een gevolg van een (verwaarloosde) luchtweginfectie, dat ontstaat toch niet zomaar zonder voorgeschiedenis? Ik hoop dat ik ongelijk heb wat betreft zijn hart. Hopelijk komt er iets zinnigs uit het bloed- en mestonderzoek, iets wat gewoon behandeld kan worden. Misschien heeft hij een of ander tekort waardoor zijn stofwisseling verstoord is.
Sterkte!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 18:25

Oh jee, dat valt niet mee zeg :(:)
Heb de de DA inmiddels gesproken met de uitslagen?

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 18:57

Net contact gehad met DA: behoorlijke strongyliden-wormbesmetting (bleek uit mesttest), verder uit de bloedproeven bleken geen afwijkingen, ook geen primaire of secundaire infectie. Bloedwaarden overigens goed. De dampigheidsdiagnose staat nu op status "een mogelijkheid", maar we zijn het er over eens dat dat ook geen keiharde zwart-witte diagnose is in dit stadium. Het kán een momentopname geweest zijn doordat hij nu opeens in een stal met stro staat. We moeten zien hoe dat gaat als hij weer buitenop het land komt te staan; dat is NU niet wenselijk met zijn kale conditie en dit regen-met-wind weer; en ALS, dan ieg met een watervaste regendeken met hals en een opnemende onderdeken (heb ik gelukkig beiden liggen).
Medicijnen (voor de zekerheid ook antibiotica) worden op dit moment door onvolprezen paardenbuurman Roel van den Bos opgehaald op de DA praktijk (ik heb geen auto). Die worden morgenochtend door mij gegeven.
Morgenochtend ga ik ook een andere stalmogelijkheid regelen, want hij kan daar niet langer dan tot morgenochtend blijven staan. Er moeten merries met jonge veulens in die boxen komen te staan. Die moeten dan natuurlijk ook eerst wel grondig schoongemaakt, ondanks dat hij niets besmettelijks heeft, je wil niet de restanten van een strongyliden-besmet paard in je stal!
Er kán ook nog iets bronchiaals aan de hand zijn, wat niet of nog niet in de bloedproeven te zien is (antilichamen) vandaar de antibiotica, en maandag dan weer de DA. Mogelijk verder onderzoek op maagzweren e.d.
Sowieso moet ik acuut het houd- en-voerbeleid anders gaan doen, dat vergt wat planning en gesprekken met stalhouders.
Ook vraag ik mij nu wel af of Khava (die immers jarenlang op hetzelfde weiland vertoefde) niet ook een strongyliden besmetting heeft. Maar dat gaan we dus ook meteen uitzoeken.
Welke medicamenten ik precies krijg weet ik nu nog niet, als ik ze heb zal ik melden wat het is.
Ik ben niet erg optimistisch gezien Jaopie zijn toestand, maar er is hoop, dat het toch nog iets is dat te verhelpen of te verminderen is.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO

Rocamor

Berichten: 10819
Geregistreerd: 21-11-02

Re: [VOLG] Khavanna: een nieuw begin van 0 tot......?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:09

Oh, heeft Jaopie nog geen dekens op met dit weer? Ik dacht dat hij die al op had. Snel lekker warme dekens op, zodat hij zich niet meer zelf hoeft warm te houden. Heb je enig idee wat zijn temperatuur is, met deze nare dagen?

Wat bedoel je met dat
Citaat:
Net contact gehad met DA: behoorlijke strongyliden-wormbesmetting (bleek uit mesttest), dus daar bleek vooralsnog géén rode bloedworm uit;
?
Ik dacht dat rode bloedworm = de Nl naam voor 1 van de strongyliden. Het beeld dat je schetst past inderdaad wel bij een flinke bloedwormbesmetting. Weet je zo hoeveel EPG ze hebben gevonden in het mestmonster? En hoe wil de veearts die gaan aanpakken? Of heb je het daar nog niet over gehad? Neem aan dat Khava daar ook op onderzocht wordt?

Sterkte Terpentijn, dit zijn van die dingen die je in dit bewogen jaar en nu met dit deprimerende weer en niet lekker bij kunt hebben.

Rockes <3

tamary

Berichten: 29160
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:15

Wormenbesmetting kan aardig wat voer vreten incl. dikke buik. Maar niet elk dier is er even gevoelig voor, dat Khava geen last heeft kan simpelweg met haar betere weerstand te maken hebben, al is het verstandig om haar te laten controleren of afhankelijk van wanneer er voor het laatst ontwormt is en het mest/weidebeleid preventief te ontwormen.

Genoeg vitaminen & mineralen zijn nu heel belangrijk en een paard met (een vermoeden van) copd liefst buiten/buitenstal/maximum aan frisse lucht en inpakken.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

oji

Berichten: 4237
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:10

Nou dat klinkt toch al een stuk positiever als eerder vandaag. De chronische ontstekingen die met dampigheid gepaard gaan lijken niet aanwezig en er is een duidelijke en behandelbare aanleiding voor zijn zeer slechte conditie.

Hoop dat het allemaal weer goed komt met Japie!

Als zijn eigen vacht niet goed zijn werk doet, zou scheren geen optie zijn in combinatie met hele goede dekens? Kan me voorstellen dat een slecht werkende vacht eerder tegen als mee werkt voor het warm houden.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:39

Oh gelukkig, toch in eerste instantie geen hele nare dingen.
Fijn ook dat de bloedwaarden goed zijn.

Het verschilt echt per paard hoe veel wormen ze kunnen hebben (ondanks een - neem ik aan- goed ontwormbeleid), dat zal toch wel iets met een verschil in weerstand te maken hebben. Strongyliden zijn overigens wel degelijk bloedwormen. Krengen zijn dat, ze kunnen zich als larven een hele poos in het lichaam verstoppen en dan ineens massaal uitkomen. Ik zou met de DA overleggen over de aanpak, bloedwormen kunnen erg hardnekkig zijn. Iig in deze tijd van het jaar ontwormen met moxidectine om de cyclus te doorbreken (doen wij hier al enige jaren en - even afkloppen- nooit problemen).
Dat hij zo gevoelig is voor die wormen kan wel wijzen op een onderliggend probleem, ook gezien de dampigheids-symptomen.

Ik zou Japie qua voer nu een tijdje wat extra's geven voor zijn darmen vanwege evt. schade aan de darmwand. Slobber van gekookt lijnzaad, speedibeet (dat gaf je geloof ik al), evt een goed probioticasupplement.
Verder uiteraard lekker in het voer houden en warm houden (goede, ademende regendeken).

Hopelijk lukt het een plek te vinden waar hij bij slecht weer op stal kan.
Duimen dat ie nu wat op gaat knappen!

http://www.stalskyjafar.nl
Centered Riding, IJslandse paarden & meer

Gero_Justine

Berichten: 201
Geregistreerd: 25-02-10
Woonplaats: Wemeldinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 23:01

Kon ik je maar even een knuffel geven! Wat een spanning weer zo...sterkte!!!

Dreamer-S (Dreamcatcher x Rhodium) B +22, L1 +14, L2 +21, M1 +2

terpentijn

Berichten: 7358
Geregistreerd: 09-12-07
Woonplaats: Zuidlaarderveen Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 08:15

Jaopie mag van de DA niet naar buiten met dit weer, althans niet zónder dekens (regendeken met daaronder opnemende onderdeken), maar dat schreef ik al. Op stal mág hij geen deken op.

Ik ben in de consternatie aan de DA vergeten te vragen of de besmetting met grote of kleine strongilyden is; ik vermoed zelf de kleine, dat zijn dus idd bloedwormen. Hiertegen heeft hij al eerder Pramox gehad, zo'n 4-5 maanden geleden, en darna knapte hij ook geleidelijk op, die heb ik nu weer gehad maar mocht ik pas geven ná uitslag bloedonderzoek, dus als ik zometeen de medicamenten zie als ik weer bij hem op stal ben, weet ik waar we mee te maken hebben. Er is natuulijk kans dan het laatste deel van de darmen beschadigd is door bloedwormen, dan kun je gewoon niks meer doen, dat is afwachten.
Hij krijgt iets van vier-vijf keer per dag hooi, 's morgens bix er bij, een halve emmer Speedibeet met Vitalbix vit./min. (dat laatste kreeg hij al de hele zomer door), Speedibeet was ik even mee gestopt maar 3 weken terug weer mee begonnen.
Ik vind het helemaal geen "meevallend beeld", ik zit vanaf half vijf vanochtend al aan m'n foon geplakt, gewoon bang dat stalhouder belt met Japie ligt dood in z'n stal.... Wat natuurlijk wél weer gunstig is, is dat de bloedwaarden goed bleken in de bloedmonsters.
Die dampigheid blijf ik ook een heel vreemd verhaal vinden, IS dit wel dampigheid/COPD of heeft hij een soort secundaire bronchiale ontsteking (en zou dat dan niet in het bloed te zien zijn)?
De DA geeft natuurlijk niet voor niks een antibioticum, denk ik zo.

Als dat wel het geval is kan hij beter niet op stal, maar met dit vreselijke weer en in zijn zwakke conditie gooi ik hem liever dit weekeinde helemaal niet dat land op, ook niet met dekens. Ik houd hem liever vandaag en morgen nog op stal tot maandag weer ruggespraak met de DA is geweest. Dat wordt even uitonderhandelen met stalhouder A en stalhouder B.

Ben benieuwd naar de medicijnen, die ik straks mag gaan geven. Straks om 8.00 uur ben ik weer bij hem. Kijken hoe die dan is. Ik overweeg zijn dieet nu tijdelijk aan te vullen met Seniores Priores, maar moet nog uitzoeken of daar genoeg in zit, en of het zijn toestand zou kunnen ondersteunen.

Overigens is er geen verdenking van een maagzweer, is nergens uit gebleken, ook niet van zand in de maag/darmen. Ik zal straks melden wat de medicijnen precies zijn, maar moet eerst de stallen natuurlijk uitmesten en schoonmaken, stalling bespreken en evtl nieuwe stallen klaarmaken.

GIVE ME THE COURAGE TO ACCEPT WHAT I CAN AND CANNOT CHANGE... AND THE WISDOM TO DISTINCT BETWEEN THOSE TWO


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Anna_98, bamisalami, Kopmeeuw, mala26, Rivendell, RobinSputnik, Yom en 101 bezoekers