Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:57

Maar... waarom zou ik een breackstick gaan gebruiken als de eigenaar er voor kiest om met twee ongemuilkorfde bulls aan een flexlijn te gaan lopen?

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:59

Jij hoeft niks. De ts vraagt wat wijsheid is in zo'n situatie.

Rocamor

Berichten: 10864
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 12:03

rien10, hond 1 heeft vermoedelijk een muilkorf omgehad (of had moeten hebben, aangezien ik niet gezien heb wat de reden is geweest dat de vrouw ze heeft proberen uit elkaar te krijgen. Ja ze hingen elkaar in de lippen te grauwen, maar of er 1 de ander heeft uitgedaagd of wat, geen idee). Nadat de honden uit elkaar waren en de vrouw hond 2 heeft kunnen "zekeren", kwam ze gelijk naar mij en hond 1 toe om (mij te vragen :+ ) die een muilkorf om te doen. Ik heb niet gezien waar die muilkorf vandaan kwam (grond, jaszak bv).

Andere (domme?) vraag: ik dacht dat couperen van staart en oren verboden was? Hond 1 had echter wel degelijk sterk gecoupeerde oren. Hond 2 weet ik niet, daar heb ik niet bij gestaan.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:06

Soms laten mensen dat doen onder het mom van medische noodzaak helaas. En via via kun je nog steeds adresjes vinden die het doen.

Veel mensen vinden dit bij dit soort honden horen. Ik vind ze veel leuker met oortjes.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:08

Couperen is verboden in Nederland. Als hij uit het buitenland komt, kan hij zeker gecoupeerd zijn.

En tja, ik weet echt niet wat ik zou doen. Ik zeg niet dat ik niet zou helpen. Maar ik zeg ook niet dat ik wel zou helpen. Ik weet het gewoon echt niet.

Ik blijf er wel bij dat het de keuze is van de eigenaar dit zo te doen. Een keuze die ik, op z'n zachts gezegd, niet heel slim vind.

rien10
Berichten: 14670
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:09

capopjekop schreef:
Jij hoeft niks. De ts vraagt wat wijsheid is in zo'n situatie.


Mijn "wijsheid" is dat ik het echt niet weet. Ik weet niet wat ik zou doen als ik in die situatie kom.

Rocamor

Berichten: 10864
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 12:11

Ik vond hem door die kleine oortjes er extra agressief door lijken. Net even op staffords gegoogled en met oren lijken / kijken ze een stuk vriendelijker. :o

Rien, ik zag die riem(en) pas toen ik al aan het helpen was. Geen idee of en hoe ik het in het vervolg ook zou doen. Ik werd extra getriggerd doordat die vrouw echt tussen die honden stond, met een houten hek tegen haar rug en ze probeeerde uit elkaar te halen. Ze probeerede ze beiden ook nog aan de halsband ofzo vast te houden. Als het enkel die honden betrof en geen mensen er tussen, dan weet ik ook niet wat ik gedaan zou hebben.

luuntje

Berichten: 13972
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:23

Knap dat je ben gaan helpen.
Ik weet niet of ik dat zou hebben gedaan.
Mijn lijf is zo slecht dat een grote hond ergens van aftrekken niet lukt.

Mijn hondenschool gaan voor hond wurgen als ze vast gebeten zitten.
Achterpoten optillen moet je best sterk voor zijn.
Zeeraf trekken kan flinke vleeswonden geven.

Oerdom om 2 van zulke pittige honden aan flexlijnen uit te laten, tegelijkertijd.

Zoe_97

Berichten: 9449
Geregistreerd: 18-11-10
Woonplaats: België

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:35

ik heb ene tijd in een asiel als vrijwilliger gewerkt. Daar was bij 2 vechtende honden eerst proberne met water erover te gooien. Werkt dat niet dan wurgen. ik heb ooit een mechelaar die in ene collega vrijwilliger vastgebeten hadmoeten wurgen. Als ik wurg gebruik ik een leiband hiervoor (ik heb kleine handen). het voordeel van wurgen is als ze lossen, heb je als het goed is het hoofd goed beet en heb je meer controle in plaats dat ze onmiddelijk richting jou kunnen bijten.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:40

Rocamor schreef:
rien10, hond 1 heeft vermoedelijk een muilkorf omgehad (of had moeten hebben, aangezien ik niet gezien heb wat de reden is geweest dat de vrouw ze heeft proberen uit elkaar te krijgen. Ja ze hingen elkaar in de lippen te grauwen, maar of er 1 de ander heeft uitgedaagd of wat, geen idee). Nadat de honden uit elkaar waren en de vrouw hond 2 heeft kunnen "zekeren", kwam ze gelijk naar mij en hond 1 toe om (mij te vragen :+ ) die een muilkorf om te doen. Ik heb niet gezien waar die muilkorf vandaan kwam (grond, jaszak bv).

Andere (domme?) vraag: ik dacht dat couperen van staart en oren verboden was? Hond 1 had echter wel degelijk sterk gecoupeerde oren. Hond 2 weet ik niet, daar heb ik niet bij gestaan.


Couperen is in NL verboden, maar niet in alle anderen landen. Daarnaast kun je de staart ook zelf couperen, en sommige zeggen dan 'ongelukje'.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:13

In B ook verboden, al 20 jaar of zo.
TS, knap dat je bent gaan helpen.
Je zou bij de politie je verhaal kunnen gaan doen. Ik vermoed dat ze er niet veel mee zullen doen, tenzij er tevoren al problemen geweest zijn let deze honden.

XxDiandraxX

Berichten: 3996
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:22

Pff ik vind het dapper van je, ik had het denk ik niet gedaan (zeker niet bij dit type hond).

Couperen aan oren is in nederland (en een groot deel van europa) verboden. Staart couperen is in nederland en belgie ook verboden maar in frankrijk dan weer niet..

Ik weet dat mensen dit type honden vaak uit amerika of oostblok landen haalt omdat ze daar wel gecoupeerd (mogen) worden en ze dat mooier/stoerder vinden.

Of het helpt om een melding te maken weet ik eigenlijk niet. Als het beide haar honden zijn is ze zelf verantwoordelijk. En hond agressie slaat niet zomaar om naar mens/kind agressie. Maar je kan natuurlijk informeren.

Tosadog

Berichten: 2866
Geregistreerd: 22-11-05
Woonplaats: NH.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:28

Ik vind het echt super dat je hebt geholpen; zelf helaas maar al te veel ervaring mee en er is niet 1 "goede manier" om vechtende honden te scheiden, dat hangt er echt vanaf hoe ze elkaar op dat moment vasthebben of nog los/vast aan het happen zijn.
Als ze echt "vast" zitten is een breakstick de meest effectieve manier maar helaas heb je die meestal niet voor handen als zoiets gebeurt..als je bij een huis bent zou je een bezem kunnen halen en de bezemsteel in de bek proberen te wurmen, het is ongelofelijk moeilijk om ze uit elkaar te krijgen maar je moet iets.
Daarna zou een laatste mogelijkheid kunnen zijn de hond die vast heeft (of degene die vastheeft met het meeste gevaar voor de andere hond) idd met een riem/halsband te gaan verwurgen zodat ze geen lucht meer krijgen en moeten loslaten. Ik weet het, het klinkt cru maar op dat moment moet je handelen.

Het is makkelijk zeggen dat je ervoor moet zorgen dat je zelf veilig bent maar als je gaat helpen ben je dat al niet meer want je moet bij de honden komen om iets te kunnen doen.

Achterpoten optillen, water over ze heen gooien, het helpt allemaal niet als ze in hun drive zitten; zelf altijd proberen zo kalm mogelijk te blijven en niet gaan schreeuwen of gillen maar ook dat is o zo makkelijk gezegd want de paniek slaat toch wel toe als je zoiets ziet.

Bij de politie melden? Als het honden van dezelfde eigenaar zijn mag ik aannemen dat die vanaf nu hun maatregelen gaan nemen. Het is al erg genoeg wat er gebeurd is en een melding bij de politie maakt het voor de eigenaren absoluut niet beter. Tenzij deze honden al eerder voor problemen hebben gezorgd denk ik niet dat de politie hier veel mee doet aangezien de honden in 1 eigendom zijn en de gedupeerde tevens de eigenaar is.

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:31

speurneusc schreef:
Vastpakken bij achterpoten is iets wat helaas niet werkt, enige wat je dan eigenlijk kan gebeuren is dat de hond zich van achter aangevallen voelt en zich op de aanvaller gaat richten, en zie hem dan maar eens van je vandaan weg te krijgen. Ik heb wel eens gevechten van 2 duitse herders meegemaakt terwijl ik alleen was en dat was behoorlijk heftig, met een bezem ze uit elkaar gejaagt en ze echt uit elkaar gehouden, maar punt is als je de een wegjaagt durft de ander weer te komen. Ze zijn op zo'n moment blind en doof en gericht op 1 ding.. dat doorbreken is een punt.

Maar wel knap van je dat je erin durfde stappen, en het rot voor die mevrouw af kunnen lopen als je dat niet had gedaan.


Dit ja. Bij mij waren t ook 2 herders en eer ik de 1 van de ander af had, viel de ander weer aan. Helemaal door t dolle heen waren ze en dan moet je echt oppassen als je alleen bent!

Nikass

Berichten: 16700
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:37

Als het Stafford achtige honden zijn van één eigenaar denk ik niet dat ik fysiek in zou grijpen.
Als iemand of iemands hond door een ander wordt aangevallen vind ik het iets heel anders.

Ik zou wèl melding maken bij (de hondengeleider van) de politie, aangezien het er op lijkt dat deze vrouw niet op een verantwoorde manier honden houdt. Wat de reden ook is, dit soort honden zonder muilkorf en aan de flexlijn... -O-
De volgende keer pakt zo'n hond een vreemd hondje en is de ellende niet te overzien.

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:04

TS ik vind dat je goed gehandeld hebt, in zoverre dat je in ieder geval je hulp hebt aangeboden en in dat geval ook daadwerkelijk hebt geholpen.
Ik zou er persoonlijk geen melding van maken puur om het feit dat je niets van de situatie af weet.
Als je het gevoel hebt er toch nog iets mee te moeten doen dan zou ik contact met de vrouw zelf opnemen/langsgaan en desnoods onder het mom van ik was benieuwd hoe het met u gaat.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:21

Nikass schreef:
Als het Stafford achtige honden zijn van één eigenaar denk ik niet dat ik fysiek in zou grijpen.
Als iemand of iemands hond door een ander wordt aangevallen vind ik het iets heel anders.

Ik zou wèl melding maken bij (de hondengeleider van) de politie, aangezien het er op lijkt dat deze vrouw niet op een verantwoorde manier honden houdt. Wat de reden ook is, dit soort honden zonder muilkorf en aan de flexlijn... -O-
De volgende keer pakt zo'n hond een vreemd hondje en is de ellende niet te overzien.


Dit soort hond dan doel je op een agressieve hond neem ik aan? Of alle staffordachtigen?

Melden of niet is lastig. Ik zou denk ik afgaan op het gevoel dat ik bij de eigenaresse zou hebben. Kwam ze wel verantwoordelijk over? Dan zou ik het denk ik niet melden. Anders wel

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:35

love_western schreef:
Ik heb vorig jaar een rottweiler van een kleine franse bulldog gehaald.

Eigenaar van bulldogje was al gewaarschuwd om de kleine bulldog bij zich te houden. Want die liep de rottweiler telkens te etteren (en ze waren op het terrein van de rottweiler)

Dus 1 had de kop vast van de rottweiler en ik heb hem bij de liezen omhoog getild. En dan laten ze meestal toch wel los.

Bij ons op de club met mechelaars werkt die methode ook goed. Heel af en toe gaat dat weleens mis.



Ik heb een rottweiler vol in het nekvel gegrepen en omhoog getrokken om een Yorkshire (die niets uitgelokt had) te redden. Werkte onmiddelijk, zelfde deed ik ook bij een foute Groenendaeler. Die liet ook meteen los op het moment dat ik hem greep. Maar ja, je moet durven en het niet bij rondhappende honden doen. Ik vermoed dat een Stafford een te dikke ronde nek heeft om in 1x goed houvast te krijgen, ik heb dat nog niet geprobeerd, ik zou dan eerder touw om de nek gooien, vooral omdat het mijn eigen hond niet is, dan ben ik wat minder fanatiek en denk ik meer aan mijn eigen veiligheid. :')

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:38

NoGo schreef:
TS ik vind dat je goed gehandeld hebt, in zoverre dat je in ieder geval je hulp hebt aangeboden en in dat geval ook daadwerkelijk hebt geholpen.
Ik zou er persoonlijk geen melding van maken puur om het feit dat je niets van de situatie af weet.
Als je het gevoel hebt er toch nog iets mee te moeten doen dan zou ik contact met de vrouw zelf opnemen/langsgaan en desnoods onder het mom van ik was benieuwd hoe het met u gaat.


Het zou handig zijn iets van de toedracht te weten, praatje maken met de eigenaar is dan handig, ja. En als iemand duidelijk zijn/haar eigen honden niet aankan, zodat ze een gevaar voor de omgeving vormen, zou ik toch even de wijkagent tippen.

Nikass

Berichten: 16700
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:40

Capopjekop: Alle Stafford achtige honden. Ik heb zelf een kruising Amstaff gehad en ik weet dat er schatten tussen zitten, maar dat kan ik van de buitenkant niet zien.
Wat ik wel zou zien is iemand die met deze honden ieder aan een flexlijn loopt (ik vind één hond aan een flexlijn al een gruwel, laat staan twéé), dat deze honden tot bloedens toe vechten en dat de eigenaresse dit niet op kan lossen.
Voor mij 1 + 1 = 2: eigenaresse neemt risico's die ik niet aanvaardbaar vind.
Daarbij niet gezegd dat elke Amstaff van mij een muilkorf om moet, maar je moet wel weten waar je mee loopt.

Zoolgangster dat moet je fysiek wel kunnen dan. Ik til geen volwassen rottweiler aan zijn nekvel de lucht in.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:51

Nikass schreef:
Capopjekop: Alle Stafford achtige honden. Ik heb zelf een kruising Amstaff gehad en ik weet dat er schatten tussen zitten, maar dat kan ik van de buitenkant niet zien.
Wat ik wel zou zien is iemand die met deze honden ieder aan een flexlijn loopt (ik vind één hond aan een flexlijn al een gruwel, laat staan twéé), dat deze honden tot bloedens toe vechten en dat de eigenaresse dit niet op kan lossen.
Voor mij 1 + 1 = 2: eigenaresse neemt risico's die ik niet aanvaardbaar vind.
Daarbij niet gezegd dat elke Amstaff van mij een muilkorf om moet, maar je moet wel weten waar je mee loopt.

Zoolgangster dat moet je fysiek wel kunnen dan. Ik til geen volwassen rottweiler aan zijn nekvel de lucht in.


Het flink vastgrijpen was al genoeg bij de rottweiler, gelukkig... want het zijn lompzware beesten. De groenendaler tilde ik wel een beetje op, zodat mijn hond bij de kaken wegwas, maar die hond liet van schrik ook meteen los. Maar ja, ik zou dat ook niet in iedere situatie aanraden. Iets tussen de kaken steken (paraplu, stok, gereedschap, wat dan ook) zou ik bij een stafford eerder aanraden. Jammer van de plu, maar die is vervangbaar, je vingers zijn dat niet.

NoGo

Berichten: 1896
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:54

Zoolgangster schreef:
NoGo schreef:
TS ik vind dat je goed gehandeld hebt, in zoverre dat je in ieder geval je hulp hebt aangeboden en in dat geval ook daadwerkelijk hebt geholpen.
Ik zou er persoonlijk geen melding van maken puur om het feit dat je niets van de situatie af weet.
Als je het gevoel hebt er toch nog iets mee te moeten doen dan zou ik contact met de vrouw zelf opnemen/langsgaan en desnoods onder het mom van ik was benieuwd hoe het met u gaat.


Het zou handig zijn iets van de toedracht te weten, praatje maken met de eigenaar is dan handig, ja. En als iemand duidelijk zijn/haar eigen honden niet aankan, zodat ze een gevaar voor de omgeving vormen, zou ik toch even de wijkagent tippen.


Waarom? Honden vallen elkaar aan, dat wil niet zeggen dat ze een gevaar zijn voor de rest van de omgeving.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:52

Rocamor schreef:
Zojuist reed ik met lege trailer en mijn auto naar huis en zag in mijn ooghoek iets dat leek op een dame die twee stoeiende of vechtende honden uit elkaar probeerde te krijgen. Snel auto in achteruit en gevraagd of ze hulp nodig had.

En dat had ze en snel ook.

Ik heb mijn combinatie snel weggezet en een zeer stevig halstertouw uit de trailer gegrepen en richting vrouw met nog steeds "vechtende" stafford achtige honden gegaan. Laten we zeggen, ik weet het verschil tussen een BC, een Australien sheppard, een DH, een JR, maar de pitbull-/stafford-achtigen kan ik niet duiden. Beiden honden hadden een flexlijn (zo'n lijn die je lang kunt maken of kort), maar die lagen op de grond, dat leekt me niet handig om mijn gezicht in de buurt van die grauwende honden te houden.

Ik heb uiteindelijk mijn touw aan een halsband van hond 1 kunnen bevestigen. En samen met de dame, die hond 2 vasthad, hebben we ze uit elkaar getrokken en ben ik met hond 1 op veilige afstand gaan staan. Hond 1 had bloedend kwijl uit zijn bek en hond 2 leek te bloeden om en nabij zijn snuit / lippen / oren. De dame had bloed en zelf ook wonden aan haar vingers.

Ik heb gevraagd of ik iemand voor haar kon bellen, maar haar vriend zou bijna thuiskomen en dan zouden ze naar de dierenkliniek gaan. En ik hoop ook naar een huisarts om haar eigen wonden aan handen te controleren.

Uiteindelijk kon hond 2 door de dame gezekerd worden en kwam ze met een muilkorf voor hond 1 naar mij toe. Of "Mevrouw" (ik dus) die even om wilde doen. Ik heb bedankt voor de eer. Ik sta met een voor mij onbekende hond, die ik net van een andere voor mij onbekende hond heb mogen trekken, die het bloed in zijn bek heeft. Daar kom ik echt van mijn leven niet in de buurt van die kaken. Dus heeft ze het zelf gedaan, met trillende en bebloede vingers, dat wel. Moet zeggen, hond liet dat toch heel rustig gebeuren, ondanks alle adrenaline en stress die daar rondvloog.

Ze is hond 2 naar huis gaan brengen (20 meter daar vandaan). Op dat moment stond ik dus alleen met hond 1, die mij aankeek, staart hoog, kop hoog en begon te blaffen. En dat was vast geen "Hey baas, gezellig dat je er bent"-blaf. Dus hond maar zo kort mogelijk aan de lantaarnpaal gebonden, zodat ik me veiliger voelde.

De dame kwam gelukkig snel terug, heeft hond 1 losgemaakt van mijn halstertouw en me flink bedankt en is met hond 1 ook naar huis gegaan en ik heb mijn spullen gepakt en ben ook naar huis gegaan.

En nu zit ik me te bedenken: wat is er eigenlijk gebeurd?

Mocht dit nog een keer gebeuren? waar doe je als buitenstaander (die zelf geen honden(ervaring) heeft) verstandig aan?

Ik vermoed dat de hond (1) niet compleet "een waas voor de ogen had". Anders was hond 2 wel veel verder uit elkaar gescheurd en de vrouw wellicht ook wel. En had ik hem vermoedelijk ook niet zo weg kunnen sleuren. Overigens ben ik 185 cm met overgewicht, dus kan zelf ook nog wel iets gewicht in de strijd gooien :o .

Maar waar doe je goed aan in zo'n geval?

Moet ik nog melding maken bij de politie? Ik weet waar de honden wonen. Hond 1 heeft kennelijk toch zijn muilkorf af gekregen. Moet ik melding maken "voor het geval dat het volgende keer de hond of het kind van een ander kan zijn"? Of is dat juist weer niet nodig?



ik vind heel knap van je dat je hebt geholpen. Ik had de politie gebeld . Als zij 2 van dit soort honden hebben die elkaar aanvallen vind ik een beetje eng. En ik vertrouw niet 1 pitbull achtige zeker niet met andere honden. Want het zijn loslopende kill machine's

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:55

XxDiandraxX schreef:
Pff ik vind het dapper van je, ik had het denk ik niet gedaan (zeker niet bij dit type hond).

Couperen aan oren is in nederland (en een groot deel van europa) verboden. Staart couperen is in nederland en belgie ook verboden maar in frankrijk dan weer niet..

Ik weet dat mensen dit type honden vaak uit amerika of oostblok landen haalt omdat ze daar wel gecoupeerd (mogen) worden en ze dat mooier/stoerder vinden.

Of het helpt om een melding te maken weet ik eigenlijk niet. Als het beide haar honden zijn is ze zelf verantwoordelijk. En hond agressie slaat niet zomaar om naar mens/kind agressie. Maar je kan natuurlijk informeren.



de oren worden gecoupeerd voor de illegale honden gevechten.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 23:57

Nikass schreef:
Capopjekop: Alle Stafford achtige honden. Ik heb zelf een kruising Amstaff gehad en ik weet dat er schatten tussen zitten, maar dat kan ik van de buitenkant niet zien.
Wat ik wel zou zien is iemand die met deze honden ieder aan een flexlijn loopt (ik vind één hond aan een flexlijn al een gruwel, laat staan twéé), dat deze honden tot bloedens toe vechten en dat de eigenaresse dit niet op kan lossen.
Voor mij 1 + 1 = 2: eigenaresse neemt risico's die ik niet aanvaardbaar vind.
Daarbij niet gezegd dat elke Amstaff van mij een muilkorf om moet, maar je moet wel weten waar je mee loopt.

Zoolgangster dat moet je fysiek wel kunnen dan. Ik til geen volwassen rottweiler aan zijn nekvel de lucht in.


Mijn zwager en schoonzus heeft Amerikaanse stafford gehad met stamboom. Zij moesten dit altijd een kopie bij zich hebben was toendertijd verplicht.
Voor mensen was het een lieverd, maar met andere reuen waren ze toch wel een beetje bang