Mest op wei particulieren

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 15:36

Mag je als hobbymatige paardenhouder heel het jaar door je kruiwagens mest legen op je weiland? Je valt tenslotte niet onder de mestwet als particulier met 2 paardjes.


8nnemiek

Berichten: 43328
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:40

Ik hoor hier en daar wel eens dat het eigenlijk niet is toegestaan, maar geen idee hoe het nu écht zit..
Maar als je er regelmatig een hoop bladeren of gemaaid gras of gft afval op gooit dan heb je geen mesthoop maar een composthoop, en dan mag het sowieso ;) :Y)

Edit, niet helemaal goed gelezen.. je bedoelt mest verdelen over het land toch, en niet een mesthoop aanleggen in de wei?
Het nadeel van mest verdelen is idd wormbesmetting, maar ook dat de paarden het gras vaak niet meer willen eten. Die kieskeurige mormels van ons iig.. Eerst een jaar laten liggen om te composteren werkt beter. Maar wij lieten vroeger altijd een keer per jaar een boer onze mest uitrijden over zijn eigen land.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-12-18 15:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Op zoek naar een trouwvideo/fotograaf? ABCreatief Videoproducties                 ❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎❤︎                 Ons project; ⛵️ Van opknapper naar wonen op een zeilschip

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:41

De vraag is of je dat überhaupt moet willen?

Ik heb het altijd op marktplaats aangeboden voor groente tuinen. Kwam er altijd helemaal vanaf.
Kwamen zelfs mensen met een Appie Heijn tasje.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 15:44

Ik wil evt. Een stuk hiervoor apart houden. Wei is groot genoeg.

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:46

Voor grasland geldt dat het uitrijden van vaste mest is toegestaan vanaf 1 februari tot en met 15 september 2018 op zand- en lössgrond.
Op klei- en veengrond mag je vanaf 1 februari tot en met 30 september 2018 vaste mest uitrijden.
Bij bevroren grond of sneeuw mag je geen mest uitrijden, ongeacht de datum.

3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:48

Als je het doet moet je zorgen dat de mest eerst compost wordt. Dit omdat je wormbesmetting wilt voorkomen. Een paar goede heette dagen over de mestbult zorgt ervoor dat de temperatuur in de mesthoop gaat broeien. Dat heb je nodig. Dus ik zou het nu niet doen

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 15:49

Albert schreef:
Voor grasland geldt dat het uitrijden van vaste mest is toegestaan vanaf 1 februari tot en met 15 september 2018 op zand- en lössgrond.
Op klei- en veengrond mag je vanaf 1 februari tot en met 30 september 2018 vaste mest uitrijden.
Bij bevroren grond of sneeuw mag je geen mest uitrijden, ongeacht de datum.

Dit geldt toch alleen als je mest van bedrijven uit laat rijden?

tamary

Berichten: 29055
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:42

Niello schreef:
Albert schreef:
Voor grasland geldt dat het uitrijden van vaste mest is toegestaan vanaf 1 februari tot en met 15 september 2018 op zand- en lössgrond.
Op klei- en veengrond mag je vanaf 1 februari tot en met 30 september 2018 vaste mest uitrijden.
Bij bevroren grond of sneeuw mag je geen mest uitrijden, ongeacht de datum.

Dit geldt toch alleen als je mest van bedrijven uit laat rijden?

Heeft te maken met grasgroei en dus opname van de meststoffen ipv uitspoelen naar grond- en slootwater.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

xmarliez

Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:19

Ik heb het 7 jaar lang gedaan en er nog nooit iets over gehoord. Volgens mij mag het officieel niet maar als je weiland groot genoeg is is er niemand die het ziet. Ik deed wel alles direct uitspreiden en de paarden staan op houtkrullen dus er liggen geen 'hopen mest' in de wei. Als je op stro staat wordt het een stuk lastiger dat zie je vanaf de weg zo liggen.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

Ipsilonka

Berichten: 5853
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:25

volgens mij mag het niet in de bovengenoemde data. Mijn buurman brengt het in deze tijd weg en in de zomer gooit hij het wel op het land. Ik heb een mesthoop en laat het ergens anders uitrijden en krijg zelf koeienmest erop.

SuperDet 12-04-2006 / 26/03/2019, ik mis je zo
Een shet, een fjord, een Gelderse en een halve hackney en mijn stallen zijn vol!

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:31

Niello schreef:
Albert schreef:
Voor grasland geldt dat het uitrijden van vaste mest is toegestaan vanaf 1 februari tot en met 15 september 2018 op zand- en lössgrond.
Op klei- en veengrond mag je vanaf 1 februari tot en met 30 september 2018 vaste mest uitrijden.
Bij bevroren grond of sneeuw mag je geen mest uitrijden, ongeacht de datum.

Dit geldt toch alleen als je mest van bedrijven uit laat rijden?


Nopes voor iedereen geld dit. Het is alleen zo voor een bedrijf moet je je bij de rvo aanmelden en kunnen aantonen waar je ermee blijft en de hoeveelheid etc

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:34

Zoals ik het lees moet je je gewoon aan de regels houden maar heb je geen administratieve plicht

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 11:14

Heb net gebeld met een adviesbureau. Als particulier mag je heel het jaar mest op je land gooien als het uit je eigen stallen komt. Je mag niet bedrijfsmatig zijn en je grond moet niet aangemeld zijn als landbouwgrond of vrijgesteld zijn. Je wei valt dan namelijk onder dezelfde regels als je tuin,welke je ook het hele jaar mag bemesten.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:38

Niello schreef:
Heb net gebeld met een adviesbureau. Als particulier mag je heel het jaar mest op je land gooien als het uit je eigen stallen komt. Je mag niet bedrijfsmatig zijn en je grond moet niet aangemeld zijn als landbouwgrond of vrijgesteld zijn. Je wei valt dan namelijk onder dezelfde regels als je tuin,welke je ook het hele jaar mag bemesten.

Dan zijn ze niet goed op de hoogte, dit is niet toegestaan. https://www.dehoefslag.nl/tag/mest-uitrijden . Zou het er ook zeker niet op gokken, boetes zijn niet laag..

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:40

Ik zou met RVO bellen.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

Achterom
Berichten: 22993
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:45

Lekker advies :')
Als je geen risico wilt lopen op een boete, dan zou ik dat advies niet opvolgen.

StalNollie

Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:46

Welke instantie heb je gebeld?
Je moet de rvo hebben

MirandaMalik

Berichten: 9868
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Groningen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:48

Maar als je ze 24/7 op de wei laat lopen ligt het er ook. :=

*****Malik, Gimli en Zosja drie super poownies*****


BianCatjee

Berichten: 3177
Geregistreerd: 17-01-06

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:53

Ik heb 6 jaar lang een grote wei gehuurd en wij lieten de mest altijd liggen en af en toe met een sleep eroverheen. Toen we een groot stuk verhard hadden heb ik in een hoek (langs de weg kant, dus was te zien) daar een hoop gemaakt wat van de verharding af kwam en nooit geen problemen mee gehad.. Beter dat dan dat ze erin staan continu.. en ja ik had regelmatig controle etc.

<3 Megan ♡

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:54

Ik werk zelf bij de Rvo. Wel op een andere regeling. Maar ik heb zelf regelmatig te maken met adviesbureaus die de regels bij lange na niet weten of niet goed interpreteren.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:55

BianCatjee schreef:
Ik heb 6 jaar lang een grote wei gehuurd en wij lieten de mest altijd liggen en af en toe met een sleep eroverheen. Toen we een groot stuk verhard hadden heb ik in een hoek (langs de weg kant, dus was te zien) daar een hoop gemaakt wat van de verharding af kwam en nooit geen problemen mee gehad.. Beter dat dan dat ze erin staan continu.. en ja ik had regelmatig controle etc.

Er is een verschil met mest wat er ligt omdat het paard poept op de wei. En mest wat je zelf uitstrooid vanuit een mest bult.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

cobiie

Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Mest op wei particulieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:09

Meeste (gehuurde) weilanden voor paarden zullen ook echt wel aangemerkt zijn als landbouwgrond, tenzij het echt hele kleine stukjes zijn.

[o]

BianCatjee

Berichten: 3177
Geregistreerd: 17-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:10

daantjuhhh schreef:
BianCatjee schreef:
Ik heb 6 jaar lang een grote wei gehuurd en wij lieten de mest altijd liggen en af en toe met een sleep eroverheen. Toen we een groot stuk verhard hadden heb ik in een hoek (langs de weg kant, dus was te zien) daar een hoop gemaakt wat van de verharding af kwam en nooit geen problemen mee gehad.. Beter dat dan dat ze erin staan continu.. en ja ik had regelmatig controle etc.

Er is een verschil met mest wat er ligt omdat het paard poept op de wei. En mest wat je zelf uitstrooid vanuit een mest bult.


Oh ik dacht dat ts ook bedoelde van de paarden die op het land lopen :)

<3 Megan ♡

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 14:49

luffwinny schreef:
Niello schreef:
Heb net gebeld met een adviesbureau. Als particulier mag je heel het jaar mest op je land gooien als het uit je eigen stallen komt. Je mag niet bedrijfsmatig zijn en je grond moet niet aangemeld zijn als landbouwgrond of vrijgesteld zijn. Je wei valt dan namelijk onder dezelfde regels als je tuin,welke je ook het hele jaar mag bemesten.

Dan zijn ze niet goed op de hoogte, dit is niet toegestaan. https://www.dehoefslag.nl/tag/mest-uitrijden . Zou het er ook zeker niet op gokken, boetes zijn niet laag..

In dit artikel gaat het als je mest laat aanvoeren van een bedrijf. Ik voer geen mest aan, maar strooi alleen mijn eigen mest uit. En ik kom bij lange na niet boven de 80 kg fosfaat of 170 kg stikstof.

Niello
Berichten: 824
Geregistreerd: 22-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 14:51

daantjuhhh schreef:
Ik werk zelf bij de Rvo. Wel op een andere regeling. Maar ik heb zelf regelmatig te maken met adviesbureaus die de regels bij lange na niet weten of niet goed interpreteren.

Wil het voor de zekerheid ook nog wel even checken bij de RVO. Heb je het telefoonnummer voor me?


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel en 30 bezoekers