Welke Bietenpulp met korte weektijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Welke Bietenpulp met korte weektijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 09:05

Ik ben op zoek naar een bietenpulp of vergelijkbaar voer dat niet per se de dag ervoor klaargemaakt moet worden.
Ik zou het enkele keren per week willen voeren na de arbeid en ter aanvulling op het normale (ruw)voer.

Het is voor een paard dat in de winter wat in valt, maar geen extra energie of suiker nodig heeft. Uiteraard krijgt ze ook meer hooi.

Andere tips of opties zijn natuurlijk ook welkom :) !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:09

Snel wekende bietenpulp is vaak voorzien van extra melasse om dit mogelijk te maken. Dus wel iets om op te letten als je geen extra suikers wilt geven.

Flowq

Berichten: 2798
Geregistreerd: 12-11-08

Re: Welke Bietenpulp met korte weektijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:11

Ik gaf pavo speedibeet :)

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:12

Idd speedibeet, met warm water binnen 5 minuten klaar, met koud water ongeveer 10 minuten. Hier krijgt ons oudje van 35 speedibeet met pavo 18+, zonder muslie erdoor vind die het niet lekker. Hij is bijna aan de dikke kant dus zijn heel tevreden, hij krijgt elke dag 1 schep speedibeet en 1 schep 18+.

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:26

Ik heb de gewone bietenpulp die normaal een dag moet weken. Ik doe al jaren hetzelfde, kokendheet water erover voordat ik ga rijden, na een uur is het helemaal geweekt en als je de juiste hoeveelheid water er hij doet is het ook vrijwel droog, geen brokje meer te herkennen.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 09:33

Gloa schreef:
Snel wekende bietenpulp is vaak voorzien van extra melasse om dit mogelijk te maken. Dus wel iets om op te letten als je geen extra suikers wilt geven.


Dat idee had ik inderdaad ook. Een beetje suiker is niet erg, maar ook niet nodig.

Speedibeet had ik gezien inderdaad.
Gewone bietenpulp korter laten weken vind ik toch spannend.
Het zal hier meestal 1 tot 2 uur kunnen weken.

wendy1987

Berichten: 6910
Geregistreerd: 29-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:34

Met de gewone bietenpulp deed ik kokend heet water voor ik ging rijden/ mesten. Dan was ik 2uur verder en ging t prima!
Nu pavo speedibeet en dat is ook met koud water in 15 min klaar. Ideaal!

Ibbel

Berichten: 49076
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:35

Met kokend water kun je gewone bietenpulp echt veilig laten weken in een uur. Uit elkaar gevallen is uit elkaar gevallen, dat is het enige wat er moet gebeuren. Het is niet dat er 24 uur lang bepaalde processen of gifstoffen uit moeten weken oid.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:50

Hier ook de gewone bietenpulp met heet water. Met een uurtje meestal wel klaar en ook een stuk vriendelijker voor je banksaldo.

Als het koud genoeg is buiten maak ik wel eens een halve emmer waar ik dan ong 3 dagen van voer.

NinaCharlie

Berichten: 3180
Geregistreerd: 15-07-11

Re: Welke Bietenpulp met korte weektijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:56


ChristaMoor

Berichten: 2640
Geregistreerd: 18-09-05
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:00

Ik voer 1/2 gewone bietenpulp brok met 1/2 gras/lucernebrok (beiden van de Heus) Meng het in een ton door elkaar.

Dan één deel (Ca 1kg) met drie delen heet water. Iets minder water dan met alleen bietenpulp, omdat de grasbrok wat minder nodig heeft. Na ca 1.5-2 uur valt het erg mooi uit elkaar, is het lauw-warm en gooi ik er een vitaminebrok en magnesium bij. Paard doet het er super op. Je hebt dan ongeveer een halve emmer, hij doet er echt lang mee dus ook een mooi tijdverdrijf :)

Ik durf het juist niet een dag van te voren al klaar te maken, in verband met kans op gisten.

Speedybeet geprobeerd, maar dat vindt hij echt niet lekker, laat-ie staan :D

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:08

Inderdaad Speedibeet, en als je dat met warm water doet is het binnen een kwartier klaar. In Speedibeet zitten ook minder suikers dan in bietenpulp dat op de traditionele manier in pellets geperst is.

Kwikbeet van Dodson & Horrell is hetzelfde maar wat lastiger verkrijgbaar.

Majabeestje
Berichten: 3807
Geregistreerd: 07-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:09

Speedibeet! Kan in kwartiertje klaar zijn maar ik zet het voor het rijden vast klaar.
Schep speedibeet, schepje magnesium, scheut lijnzaadolie, handje brok en dan een plens warm/heet water er op. Wordt een lekker papje, pony vindt het heerlijk :9

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 10:12

Er is een waterkoker op stal dus het klaarmaken met kokend heet water is in ieder geval mogelijk.
Maar dan is bietenpulp dus prima in een uurtje klaar te maken :) ? Goed om eens over na te denken.


NinaCharlie schreef:
Misschien zeg ik wel iets stoms omdat ik geen ervaring heb met dit product, wel bijna alle andere vitalbix producten. Zou de Vitalbix Nutrimash wat voor je kunnen zijn?

https://www.feralhorsecare.com/nl/vital ... 4-kg-.html



Deze heb ik voorheen wel eens gehad inderdaad. Komt zeker in de buurt van wat ik zoek, al vond mijn paard het niet heel erg lekker.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:14

Gewoon met heet water inderdaad :j
Ik voer dan geen gewone bietenpulp, maar subli seniores priores, dat moet eigenlijk minstens 6 uur weken, maar met heet water is het klaar en afgekoeld binnen een uur.
Warmte zorgt er gewoon voor dat water veel sneller wordt opgenomen.

LindyH

Berichten: 11259
Geregistreerd: 02-07-05
Woonplaats: The Buckle of the Bible Belt

Re: Welke Bietenpulp met korte weektijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:46

Het hoeft niet eens kokend heet water te zijn. Gewoon warm water versnelt het proces ook heel erg, en je kunt het vrijwel direct voeren omdat het nauwelijks hoeft af te koelen.

Djilna

Berichten: 31009
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: On the trails

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:47

Evt overweging voor jou (gezien je opmerking over suiker) kan nog zijn dat Pavo SpeediBeet 5% suiker bevat en gewone inlandse pulpbrok zo tussen de 7 en 11% kan variëren.

Ik gebruik zowel gewone bietenpulp als SpeediBeet, met heet water is gewone pulp inderdaad ook heel snel klaar om gevoerd te worden. maar zoals in de zomer heb ik daar niet altijd zin in en als ik dan vergeten ben gewone pulp te weken pak ik de Speedibeet omdat die met koud water sneller is.

Gewone pulp verschilt de weektijd ook per merk. Sommige zijn met koud water ook al met een uur klaar, andere minimaal 4 uur. Maar dat zet ik dan dus ook bijna altijd de avond van te voren al in de week.

Merexa

Berichten: 1164
Geregistreerd: 08-10-16
Woonplaats: Dorpie in Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:57

Speedibeet van Pavo ben ik ook erg over te spreken. Elke shetlander krijgt ongeveer om de 2 a 3 dagen een kwart van een voerschep. Het word dan al gouw redelijk veel omdat het wat uitzet. Maar vooral omdat 1 wat aan de diarree was geef ik het. Soms doe ik er wat slobber doorheen van Havens om het wat smakelijker te maken. Gewoon kokend water er bij, roeren en wat af laten koelen en anders wat koud water er bij.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Welke Bietenpulp met korte weektijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 17:28

Vroeger altijd geleerd dat bietenpulp echt heel lang moest weken, grappig dat toch veel mensen laten zien dat het ook anders kan.

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 19:05

Josien_ schreef:
Vroeger altijd geleerd dat bietenpulp echt heel lang moest weken, grappig dat toch veel mensen laten zien dat het ook anders kan.

Met koud water duurt het langer, maar heet water, even omroeren (dat alles nat is) en afdekken! anders is je warmte (wat het zacht worden versneld) zo foetsie.
Ik heb vrij lang de gewone inlandse bietenpulp van de welkoop op die manier gebruikt, zag er klaar uit als geruld gehakt en alles was zacht.
Ook al moet je paard een laag in de suikers dieet hebben, dan zit je qua krachtvoer op 10-15% en daar valt dit gewoon binnen. Speedibeet lusten niet alle paarden en je betaald bijna 2x zoveel per kg. Je moet wel echt een dier hebben dat op het allerlaagst moet (en dan loop je meteen tegen het probleem gras en hooi aan, want die zitten hoger) wil het nodig zijn om ipv gewone eigenmerk bietenpulp aan de speedibeet te gaan.

Linda1989

Berichten: 203
Geregistreerd: 03-05-10
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Welke Bietenpulp met korte weektijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:31

Ons Paard krijgt dagelijks in de ochtend en avond extra lucerne (vitalbix) met lijnzaadolie.

Daarnaast gemiddeld om de dag Pavo speedibeet en na een dressuurtraining of lange buitenrit speedibeet met Nutimash (vitalbix). Kan met koud water gemaakt worden en is in 10 a 15 min klaar.

Josien_

Berichten: 8999
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-18 10:56

Ben we benieuwd hoe dat dan zit voor seniores priores qua in week tijd. Dat is ook een soort bietenpulp toch?

Hilli

Berichten: 22948
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Welke Bietenpulp met korte weektijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 10:58

Klopt en daar zeggen ze op de zak 4-6 uur weken uit mijn hoofd.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 11:25

Gloa schreef:
Snel wekende bietenpulp is vaak voorzien van extra melasse om dit mogelijk te maken. Dus wel iets om op te letten als je geen extra suikers wilt geven.


Snelwekende bietenpulp zijn vlokken in plaats van brokken. Door het groter oppervlak van de vlok, tov een geperst brokje, wat met water in contact komt weekt het sneller. Heeft niets met melasse toevoeging te maken.

Speedibeet of kwikbeet met warm water is met een half uur klaar om te voeren.

blue_sky
Berichten: 944
Geregistreerd: 17-06-08
Woonplaats: Pelt

Re: Welke Bietenpulp met korte weektijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 12:06

In Belgie bij Aveve verkopen ze all-in soup. Zet lekker aan maar toch laag in suikers (kan als volledig voer voor sobere paarden) en is binnen 5 minuten helemaal geweekt. Heel handig en mijn pony is er dol op.