Beestjes in huis wat zijn het?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

 
 
xPareltje

Berichten: 940
Geregistreerd: 14-02-18

Beestjes in huis wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 01:27

hallo,

Sinds vanavond heb ik een vreselijke plaag van kleine beestjes. Ze komen met een heleboel naar boven gekropen.. Nooit last gehad van zoveel beestjes in een keer, meestal waren het er maar 1 of 2. Weet iemand wat dit voor beestjes zijn en hoe ik deze kan bestrijden?

Alvast bedankt! |(

Afbeelding


BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Beestjes in huis wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 01:34

Dat is de paralympische spierbuig mug.
Niet zelf aankomen, die bijten je rond middernacht waarna je transformeert in eenzelfde soort.
Waarschijnlijk zijn ze daarom ook met zovelen.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 01:37

Kever apocalypse!

Ik heb even voor je gegoogled (is wel een handige website. http://www.google.nl aanrader ;) )

Het zijn snuitkevers. Nogal een ruim begrip, want daar bestaan er ruim 60.000 soorten van. Gewoon lekker opstofzuigen en dan hopen dat er niet nog meer komen..

edit: ik lees dat de best beestjes vaak meekomen in (droog) etenswaar. Ik zou je voorraadkast dus eventjes nalopen als ik jou was...
Laatst bijgewerkt door Anne. op 07-12-18 01:40, in het totaal 1 keer bewerkt

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 01:38

Brrrr Ik zou met de stofzuiger proberen ze te vangen.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

xPareltje

Berichten: 940
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Beestjes in huis wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 01:43

Ik heb nog even een vraagje. Zijn ze schadelijk voor cavia's? Want ze zitten zelfs bij haar in de kooi. En buiten stofzuigen kan ik ze ook met een middeltje bestrijden, want ze blijven maar komen. Alvast bedankt voor jullie tips

rosslover

Berichten: 1132
Geregistreerd: 11-05-11
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 01:44

Oeh die heb ik ook gehad een keer! Heel vervelend.. ik had nog een bak oud hamstervoer staan waar ze met honderden in zaten toen we er achter kwamen.. alles weg gegooid waar ze op zaten en alles wat we zagen weggestofzuigs, toen waren we er binnen een paar dagen van af. Ze komen echt op granen en mais af.

Volg mij op instagram! -> https://www.instagram.com/winnetoettie

senna21

Berichten: 11825
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 01:45

Ze eten planten-resten.
Misschien ligt er wat aantrekkelijks voor ze in de kooi, maar de cavia laten ze met rust.

Books, minds and umbrella's only work when they are open.

xPareltje

Berichten: 940
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 01:50

rosslover schreef:
Oeh die heb ik ook gehad een keer! Heel vervelend.. ik had nog een bak oud hamstervoer staan waar ze met honderden in zaten toen we er achter kwamen.. alles weg gegooid waar ze op zaten en alles wat we zagen weggestofzuigs, toen waren we er binnen een paar dagen van af. Ze komen echt op granen en mais af.


Oh gelukkig niet de enige dan. Mag ik vragen wat je buiten stofzuigen nog hebt gedaan? Ik heb namelijk een open caviahok waar ze tussen op en tussen de railingen de bak in gaan. Wat zou ik hier het beste kunnen doen?


Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Beestjes in huis wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 02:08

Ik denk dat het graankevertjes zijn. Hier hebben we het ook gehad. Niets aan gedaan, behalve steeds weghalen en toen zijn ze vanzelf verdwenen.

xPareltje

Berichten: 940
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 02:27

Delphi schreef:
Ik denk dat het graankevertjes zijn. Hier hebben we het ook gehad. Niets aan gedaan, behalve steeds weghalen en toen zijn ze vanzelf verdwenen.


Ik vermoed ook zoiets. Ze komen uit de kooi van de cavia gekropen en gaan er ook weer in.. heel naar want de cavia word er heel onrustig van, gewoon heel gestresst.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 02:30

xPareltje schreef:
Delphi schreef:
Ik denk dat het graankevertjes zijn. Hier hebben we het ook gehad. Niets aan gedaan, behalve steeds weghalen en toen zijn ze vanzelf verdwenen.


Ik vermoed ook zoiets. Ze komen uit de kooi van de cavia gekropen en gaan er ook weer in.. heel naar want de cavia word er heel onrustig van, gewoon heel gestresst.


Ohh vervelend. Wij hebben een boerderij en manlief was zo handig geweest om resten graan en zaden in dichtgebonden papieren zakken op zolder te zetten. Daar zijn ze uit komen kruipen :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 02:33

Lijken idd graankevertjes. Heb je iets van meel of bloem of graan of iets in die trant open staan?
Soms willen ze ook nog wel in zaadjes gaan zitten.
Ze doen niets, even de stofzuiger erop en weg.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

xPareltje

Berichten: 940
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 03:06

Cayenne schreef:
Lijken idd graankevertjes. Heb je iets van meel of bloem of graan of iets in die trant open staan?
Soms willen ze ook nog wel in zaadjes gaan zitten.
Ze doen niets, even de stofzuiger erop en weg.


Ik heb wel rijst en pasta in de kast staan, maar daar heb ik ze nooit in zien wandelen.. het vreemde is ze komen echt uit de caviakooi gelopen en gaan er ook weer terug in. Ze lopen achter de muur omhoog bij de cavia. Ik weet niet of het beter is de hele zak voer weg te gooien en een nieuwe zak te kopen of dat gaat helpen

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Beestjes in huis wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 03:09


"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

xPareltje

Berichten: 940
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 03:53

Cayenne schreef:
Caviavoer lusten ze ook hoor!
Als je van ze af wilt zou ik idd de hele zak weg gooien.
Het zijn wss dus Klanders: https://nl.wikipedia.org/wiki/Graanklander


Dankjewel, dit zijn ze precies die ik hier heb rondlopen. En wat betreft andere granen buiten caviavoer, dat heb ik gesloten in kasten staan is dat ook beter om weg te gooien of komen ze daar niet snel in? Ik ben geen idee, heb ze nog nooit gehad zoveel haha.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 04:26

Als het in gesloten kasten in afgesloten potten of zakken staat kun je dat gerust laten staan :j

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

Thats_Me

Berichten: 10938
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Re: Beestjes in huis wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:17

Gewoon rustig op zoek naar de bron en deze opruimen en schoonmaken. Als ik het zo lees zou ik beginnen met het grondig reinigen van de kooi.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Blue_Monday
Berichten: 581
Geregistreerd: 28-05-17

Re: Beestjes in huis wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:35

Alles wat besmet is weggooien.
Papieren verpakkingen houden ze ook van, ook weggooien

Heb er ook last van gehad in de keukenkastjes en was er nog op tijd bij gelukkig. Heel vervelend!
Wel lastig met je cavia!!

Eef_Bam

Berichten: 4091
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:39

Ik zou beginnen met.je caviakooi volledig verschonen. Misschien zitten daar graanresten in?

mystery1980
Berichten: 4221
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 09:49

Cavia tijdelijk in een ander hok plaatsen en goed kijken dat je geen beestjes meeneemt in de vacht van de cavia. Oude hok schoonmaken en ontsmetten en even leeg laten staan, ondertussen even checken of de beestjes weg blijven.

wil je ook lekkere parfum met korting: https://parfumado.com/
gebruik code: ZDXnaNJlb

xPareltje

Berichten: 940
Geregistreerd: 14-02-18

Re: Beestjes in huis wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 10:55

De cavia heeft gisterenavond en vannacht een rustige nacht gehad zonder beestjes in en rondom haar in de kooi. Ik heb haar gisterenavond in een andere kamer gezet met een groot deken op de grond. Vanmorgen haar hele bak verschoond ik zag nergens meer beestjes en heb uiteindelijk de hele kooi + eromheen gestofzuigd.

Ik had in de berging een zak voer staan wat volledig was afgesloten en uiteindelijk zag ik ze daarin zitten.. Daar is het lekker warm dus waarschijnlijk hebben ze daar in het voer kunnen broeden. Uiteindelijk heb ik de hele zak voer, hooi en geopende rijst / pasta verpakkingen weggegooid. Hier heb ik uiteindelijk ook een zak hennep en kattenbakkorrel staan, wel allebei in een gesloten zak kan dit dan ook kwaad of puur en alleen graanproducten?

Zelf heb ik geen beestjes in haar vacht gevonden. Ze is een kortharige cavia en een witte kleur dus dan had ik ze vast wel gezien moeten hebben. En als ze wat zou voelen kriebelen zou ze allang op tilt hebben geslaan (doet ze zelfs bij de meest normale dingen als je langs loopt al :+ )

Ik wil zomenteen even ander voer gaan kopen & hooi bij de Welkoop. Nu heeft mij gisteren iemand aangeraden om eens een klein zakje voer te proberen zodat er minder broedkansen vormen. Ik wil dus dit voer gaan kopen zoals hieronder op de afbeelding alleen had ik daar nog een vraagje over. Deze brokjes zijn niet graanvrij en de ingrediënten die erin zitten zijn als volgt: Luzerne, erwtenvlokken, maïsvlokken, tarwe, tarwevlokken, haver, sojavlokken, geëxtrudeerde johannesbroodbonen, anijs- en fenegriekolie, sojaolie, sinaasappels, bananen, mineralen, zout.

Afbeelding

Is dit een juiste keuze volgens jullie? Zo ja, hoe kan ik ervoor zorgen dat er geen graanklavers meer in kunnen broeden. Moet ik het voer op een koudere plaats neerleggen, in wat voor een zak / pot is het beste om dit in te doen? En is het beter om elke dag voer bij te geven en het overige voer van de vorige dag dan weg te gooien en elke keer nieuw geven?

Sorry voor mijn lang verhaal, maar ik ben echt een beetje radeloos. :=

Alvast bedankt voor het lezen, en hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Beestjes in huis wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:01

Klanders zijn niet geinteresseerd in hennep of kattenbakkorrels, dus die kun je laten staan :j
Ik heb voor mijn vogels altijd zakken met 25 kilo zaad en die bewaar ik in luchtdichte tonnen. Daar heb ik nog nooit graanklanders in gehad. Maar toen ik eens een zakje van 500 gram had, kreeg ik ze wel :?
Dus voortaan bewaar ik het voer in donkere dichte tonnen.

"Alles van waarde is weerloos" ~Lucebert

xPareltje

Berichten: 940
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 11:13

Cayenne schreef:
Klanders zijn niet geinteresseerd in hennep of kattenbakkorrels, dus die kun je laten staan :j
Ik heb voor mijn vogels altijd zakken met 25 kilo zaad en die bewaar ik in luchtdichte tonnen. Daar heb ik nog nooit graanklanders in gehad. Maar toen ik eens een zakje van 500 gram had, kreeg ik ze wel :?
Dus voortaan bewaar ik het voer in donkere dichte tonnen.


Heel erg vreemd. We hebben thuis namelijk een zak caviavoer van 25 kilo gekocht een hele tijd terug. En ik neem dus elke keer uit die grote zak een hampel mee in een zakje voor hier te geven omdat ik die grote zak hier niet kan plaatsen. En bij mijn ouders hebben ze nergens last van en ik dus wel.. |(
Ik heb zo een ton alleen daar heb ik het voer niet ingedaan maar altijd in een afsluitbare zak hmm.. :?

Afbeelding

Ik wil dus eigenlijk ook geen grote zak van 25 kilo meer kopen, omdat ze allebei toch al wat op leeftijd zijn en ik niet weet hoelang ik ze nog ga hebben.. Maar je zegt zolang je z'n zakje in een ton bewaard zonder verpakking kan het opzich geen kwaad?

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Beestjes in huis wat zijn het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:18

Gewoon niet te grote zakken in 1 keer kopen en paar bakjes bij de action halen.

Verder een vriendje/vriendinnetje voor je caaf regelen en dan is je voer ook wat sneller op :+

Life is a balance of holding on, and letting things go…

xPareltje

Berichten: 940
Geregistreerd: 14-02-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 11:21

MarjanB schreef:
Gewoon niet te grote zakken in 1 keer kopen en paar bakjes bij de action halen.

Verder een vriendje/vriendinnetje voor je caaf regelen en dan is je voer ook wat sneller op :+


Ik heb een vriendinnetje voor de caaf haha :o Alleen zo een zak van 25 kilo dat duurt heel erg lang en vooral omdat ze ook nog eens kieskeurig zijn in welke brokken ze wel willen hebben en welke niet.

Dus ik denk inderdaad dat ik beter elke keer kleinere zakjes kan kopen en die in een ton kan doen (wel een pak duurder, maar zolang de beestjes verdwijnen en mijn cavia rustig in der kooi kan zitten heb ik er alles voor over.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, Amazonbot, Amyyy, Bullebeest, Camino_S, douschka, evelien11, GoogleAdsense, hel1, journee, lillylover, Maaaarije, maessie, MarleenM, mvdende, Nieknollie, Patriesje, Rox87, SentiBot, Sourire, Tatjanaa, ttranch, Valerie93, Waratje, xEva, xPabloBokt, YandexBot en 176 bezoekers