Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 18:28

Zojuist reed ik met lege trailer en mijn auto naar huis en zag in mijn ooghoek iets dat leek op een dame die twee stoeiende of vechtende honden uit elkaar probeerde te krijgen. Snel auto in achteruit en gevraagd of ze hulp nodig had.

En dat had ze en snel ook.

Ik heb mijn combinatie snel weggezet en een zeer stevig halstertouw uit de trailer gegrepen en richting vrouw met nog steeds "vechtende" stafford achtige honden gegaan. Laten we zeggen, ik weet het verschil tussen een BC, een Australien sheppard, een DH, een JR, maar de pitbull-/stafford-achtigen kan ik niet duiden. Beiden honden hadden een flexlijn (zo'n lijn die je lang kunt maken of kort), maar die lagen op de grond, dat leekt me niet handig om mijn gezicht in de buurt van die grauwende honden te houden.

Ik heb uiteindelijk mijn touw aan een halsband van hond 1 kunnen bevestigen. En samen met de dame, die hond 2 vasthad, hebben we ze uit elkaar getrokken en ben ik met hond 1 op veilige afstand gaan staan. Hond 1 had bloedend kwijl uit zijn bek en hond 2 leek te bloeden om en nabij zijn snuit / lippen / oren. De dame had bloed en zelf ook wonden aan haar vingers.

Ik heb gevraagd of ik iemand voor haar kon bellen, maar haar vriend zou bijna thuiskomen en dan zouden ze naar de dierenkliniek gaan. En ik hoop ook naar een huisarts om haar eigen wonden aan handen te controleren.

Uiteindelijk kon hond 2 door de dame gezekerd worden en kwam ze met een muilkorf voor hond 1 naar mij toe. Of "Mevrouw" (ik dus) die even om wilde doen. Ik heb bedankt voor de eer. Ik sta met een voor mij onbekende hond, die ik net van een andere voor mij onbekende hond heb mogen trekken, die het bloed in zijn bek heeft. Daar kom ik echt van mijn leven niet in de buurt van die kaken. Dus heeft ze het zelf gedaan, met trillende en bebloede vingers, dat wel. Moet zeggen, hond liet dat toch heel rustig gebeuren, ondanks alle adrenaline en stress die daar rondvloog.

Ze is hond 2 naar huis gaan brengen (20 meter daar vandaan). Op dat moment stond ik dus alleen met hond 1, die mij aankeek, staart hoog, kop hoog en begon te blaffen. En dat was vast geen "Hey baas, gezellig dat je er bent"-blaf. Dus hond maar zo kort mogelijk aan de lantaarnpaal gebonden, zodat ik me veiliger voelde.

De dame kwam gelukkig snel terug, heeft hond 1 losgemaakt van mijn halstertouw en me flink bedankt en is met hond 1 ook naar huis gegaan en ik heb mijn spullen gepakt en ben ook naar huis gegaan.

En nu zit ik me te bedenken: wat is er eigenlijk gebeurd?

Mocht dit nog een keer gebeuren? waar doe je als buitenstaander (die zelf geen honden(ervaring) heeft) verstandig aan?

Ik vermoed dat de hond (1) niet compleet "een waas voor de ogen had". Anders was hond 2 wel veel verder uit elkaar gescheurd en de vrouw wellicht ook wel. En had ik hem vermoedelijk ook niet zo weg kunnen sleuren. Overigens ben ik 185 cm met overgewicht, dus kan zelf ook nog wel iets gewicht in de strijd gooien :o .

Maar waar doe je goed aan in zo'n geval?

Moet ik nog melding maken bij de politie? Ik weet waar de honden wonen. Hond 1 heeft kennelijk toch zijn muilkorf af gekregen. Moet ik melding maken "voor het geval dat het volgende keer de hond of het kind van een ander kan zijn"? Of is dat juist weer niet nodig?

Rockes <3


Mlies
Berichten: 14150
Geregistreerd: 23-07-03

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:35

Stoer dat je geholpen hebt!

http://www.skyesearchdogs.nl
Reddingshonden, mantrailen, vlaktezoeken, detectie

BigOne
Berichten: 38191
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:37

Ik denk dat je goed hebt gehandeld en zou er zeker melding van maken, wanneer er meerdere klachten komen leggen ze wel een dossier aan.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:54

Melding maken kan en mag altijd. Mochten ze een muilkorf plicht opgelegd hebben dan weten ze dus ook dat ze deze mensen extra in de gaten moeten houden.

Over het uit elkaar halen, daar zijn verschillende manieren voor en afhankelijk van de honden en van de gene die het toepast is het effectief of niet.

Stafford(achtige) hebben als eigenschap dat ze vroeg of laat intolerantie kunnen krijgen naar andere honden. De kans is klein dat ze van de hond overgaan op de mens. Dus ook als je ze uit elkaar haalt. Zeg nooit nooit, t blijven dieren. Maar hun agressie is gericht op honden en als je gewoon met gezond boeren verstand handelt en je handen niet tussen de twee honden instopt is de kans dat ze jou verwonden vrij klein. Ik zal niet zeggen dat het nooit gebeurd.

Het uit elkaar trekken is al een ding opzich, dit type hond laar namelijk niet zomaar los. Als ze echt bijten is uit elkaar trekken heel lastig. Of je moet precies optijd zijn als ze opnieuw pakken om ze weg te trekken want als ze eenmaal vast bijten krijg je ze vaak niet uit elkaar tenzij je iets als een ''breakstick'' (of een ander voorwerp met dezelfde werking) kan gebruiken om de bek iets open te ''breken''. En op precies dat moment de andere hond weg laten trekken. Dit is ook niet altijd zonder schade aan de hond waarvan je de bek open breekt. Maar ook afhankelijk van wat je gebruikt.

Er zijn er ook een hoop die zweren bij ''wurgen'' dus met een riem echt de keel dicht draaien. Ook dit soort honden moet uiteindelijk ademhalen en dan beginnen ze naar lucht te happen en laten ze ook los. Maar ook daarmee moet je rekening houden dat als ze echt vechten ze ook echt niet zomaar opgeven.



Maar je hebt gedaan wat je kon en durfde en het had succes. Dus je hebt het goed gedaan!

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 19:03

Kiwiwitje, daarom dacht ik ook al dat hond 1 niet volledig de waas voor de ogen had, want ik kon hem lostrekken. En ik vermoed dat me dat niet gelukt was, als ie echt vast had willen houden. Hij hing nog in de lippen van hond 2 toen ik mijn touw aan zijn halsband klikte, maar ik kreeg hem uiteindelijk wel mee. Met wat beter sleurwerk ;)

Rockes <3

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:39

Rocamor schreef:
Kiwiwitje, daarom dacht ik ook al dat hond 1 niet volledig de waas voor de ogen had, want ik kon hem lostrekken. En ik vermoed dat me dat niet gelukt was, als ie echt vast had willen houden. Hij hing nog in de lippen van hond 2 toen ik mijn touw aan zijn halsband klikte, maar ik kreeg hem uiteindelijk wel mee. Met wat beter sleurwerk ;)

Die kans zit er prima in. Terug happen/bijten betekend niet gelijk dat hij besloten heeft te vechten maar wel dat ie besloot zich te verdedigen. En dan zal die inderdaad niet zo fel zijn. Maar dat die ander losgelaten heeft of in ieder geval dus gebeten werd door de ander laat eigenlijk zien dat ze beide niet voor ''de kill'' gingen waar ze wel om bekend staan. Dus grote kans dat het een opstootje geweest is. word je ook niet blij van en zeker niet als je alleen staat of de honden niet kent.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Pikkepor

Berichten: 3704
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:46

Wat goed dat je geholpen hebt! Ik heb ook ooit zo gestaan met onze eigen hond en de hond van de buren die losgebroken was en doelgericht op de onze afstevende... Ik heb geprobeerd allebei aan een riem met mijn armen wijd uit elkaar te houden, maar dat wordt heel zwaar op een gegeven moment. Ondertussen riep ik als een viswijf :')

Is er een goede manier voor? Geen idee.
Ik zou er trouwens geen melding van maken. Als ik je verhaal zo lees lijkt het alsof allebei de honden van die mevrouw zelf waren? Dan lijkt het me haar probleem.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:51

Als de honden van mevrouw zelf zijn zou ik geen melding maken,helemaal al niet als er geen hond van mezelf bij betrokken is.

Amber_anne

Berichten: 6900
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:58

Ik denk wel dat het verstandig is om dit aan te geven bij de wijkagent. Je weet niet of er verder problemen zijn maar zo kan er wel een extra oogje in het zeil worden gehouden

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:00

beatje schreef:
Als de honden van mevrouw zelf zijn zou ik geen melding maken,helemaal al niet als er geen hond van mezelf bij betrokken is.



Dat vind ik nou ook.

En als het gaat om zulke rassen of kruisingen ervan hielp ik niet hoor, mijn eigen veiligheid gaat voor.

Het is haar eigen keuze om 2 van zulke honden te willen en te houden, dan ga ik niet voor haar mogelijk zelf gevaar lopen.

Ik denk dat de wijsheid is dat je in de eerste plaats aan je eigen veiligheid denkt bij zulke honden, waarvan de eigenaar ze niet geheel de baas kunnen zijn of niet goed onder de duim hebt.
Laatst bijgewerkt door Ragdollcat op 06-12-18 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:09

Als ze zo buiten op straat terecht kunnen komen, kunnen ze ook andere honden pakken. Dus daarom zou ik juist wel een melding maken. Maar wel bij de gemeente aangezien de politie hier vaak niets mee doet.
Maar mocht t dan ooit fout gaan met een andere hond, dan staat er in iedergeval iets bekend over die honden.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

ryukapple

Berichten: 1775
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:10

Altijd opletten met uit elkaar halen kan altijd redirectie ontstaan en dan hangt er straks een hond in jouw. Verder is het een mythe dat staf/pit achtige hun kaak op slot kunnen zetten maar alle honden kunnen goed vasthouden (helaas zelf gehad met een sharpei en ik ken iemand die het had bij een golden retriever) als er water in de buurt is gooi er een emmer water overheen dat is de makkelijkste en veiligste methode. Ik weet niet 100% zeker of dit werkt en je hebt twee personen nodig maar je kan ook de achterpoten van de honden optillen (als kruiwagen) en zo uit elkaar halen want (laten ze blijkbaar ook los) mocht je ooit zien dat iemand gebeten wordt en de hond laat niet los kan je ook hier weer water eroverheen gooien of raar maar waar je vinger in zijn poepert steken (dit werkt echt toen een hond mijn arm niet meer los liet is dit hoe ik gered ben) in dat geval nooit de hond slaan of schoppen dan willen honden nog wel eens harder gaan bijten en is de schade vaak groter. Was in mijn geval ook echt blij dat ik de hond op de grond kon werken (tegen het schudden) en dat iemand met ervaring hiermee mij heeft kunnen bevrijden anders was de schade echt enorm geweest (was nu al niet mis maar niks blijvends)

Vind het trouwens super stoer en lief dat je dit gedaan hebt ts maar voor je eigen veiligheid doe het nooit meer op deze manier (met halstertouw/lijn bij andere hond wegtrekken) bij welk hondenras dan ook op deze manier heb je best wel wat kans op redirectie en je zal helaas niet de eerste zijn die daardoor een flinke bijtwond oploopt.
Laatst bijgewerkt door ryukapple op 06-12-18 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

Ragdollcat
Berichten: 14664
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:12

Maar iemand helpen om die persoon te redden is weer een ander verhaal, dan deed ik dat zonder twijfel.

Maar niet om honden vast te houden en uit elkaar te halen of uit elkaar te houden, in geen geval zeker niet met zulke honden.


MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:14

Zo te lezen is deze dame flink geschrokken en was ze je zeer dankbaar voor je hulp.
Ik neem aan dat ze bij een (dieren) arts langs gaat dus ik zou het erbij laten.
Echt super dat je geholpen hebt

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Rocamor

Berichten: 10825
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 20:22

Ragdollcat schreef:
En als het gaat om zulke rassen of kruisingen ervan hielp ik niet hoor, mijn eigen veiligheid gaat voor.


Even uit pure interesse, zonder veroordelen hoor.

Maar je ziet een hoopje kluwen bestaande uit 2 honden en een vrouw. De vrouw probeert uit alle macht tussen twee honden uit elkaar te houden door zich tussen hen in te kruipen, bloedend, gebruik makend van een tuinhek. Dan probeer je niet op 1 of andere manier te helpen? Ik reed er langs, kon doorrijden. Maar mijn onderbuikgevoel gaf am dat ik terug moest gaan om te vragen of ze hulp nodig zou hebben.

Toen ik hond 1 weg kon trekken, had de dame ook nog de riem vast, zodat die hond in eerste instantie 2 kanten opgetrokken werd en zich niet direct op haar plus hond 2 noch op mij kon richten.

Edit: daarna direct vast gelegd rond een lantaarnpaal op zodanige wijze dat hij niet bij mij kon komen en ik wel het touw vast kon houden.

Rockes <3

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:46

ryukapple schreef:
Altijd opletten met uit elkaar halen kan altijd redirectie ontstaan en dan hangt er straks een hond in jouw. Verder is het een mythe dat staf/pit achtige hun kaak op slot kunnen zetten maar alle honden kunnen goed vasthouden (helaas zelf gehad met een sharpei en ik ken iemand die het had bij een golden retriever) als er water in de buurt is gooi er een emmer water overheen dat is de makkelijkste en veiligste methode. Ik weet niet 100% zeker of dit werkt en je hebt twee personen nodig maar je kan ook de achterpoten van de honden optillen (als kruiwagen) en zo uit elkaar halen want (laten ze blijkbaar ook los) mocht je ooit zien dat iemand gebeten wordt en de hond laat niet los kan je ook hier weer water eroverheen gooien of raar maar waar je vinger in zijn poepert steken (dit werkt echt toen een hond mijn arm niet meer los liet is dit hoe ik gered ben) in dat geval nooit de hond slaan of schoppen dan willen honden nog wel eens harder gaan bijten en is de schade vaak groter. Was in mijn geval ook echt blij dat ik de hond op de grond kon werken (tegen het schudden) en dat iemand met ervaring hiermee mij heeft kunnen bevrijden anders was de schade echt enorm geweest (was nu al niet mis maar niks blijvends)

Vind het trouwens super stoer en lief dat je dit gedaan hebt ts maar voor je eigen veiligheid doe het nooit meer op deze manier (met halstertouw/lijn bij andere hond wegtrekken) bij welk hondenras dan ook op deze manier heb je best wel wat kans op redirectie en je zal helaas niet de eerste zijn die daardoor een flinke bijtwond oploopt.

Dit gaat in iedergeval niet helpen bij staffords die echt voor ''de kil'' gaan.

Ze kunnen inderdaad hun kaken niet op slot zetten. Wel is dit ras zo dat bijten hun drive is en dat als dit soort honden moeite heeft met loslaten op het moment dat ze vol in de drive zitten. Buiten dat, als ze echt bijten voor de kill is dat dus ook maar met 1 reden, kosten wat het kost de andere afmaken. Ook als ze daar zelf niet zonder kleerscheuren vanaf komen. Ze vastpakken zoals een kruiwagen zoals hierboven genoemd is ook verre van verstandig dan.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

CalipsoLover

Berichten: 5554
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:52

Leuk dat je geholpen hebt, maar ik denk dat je er verder niet veel aan kunt doen.
Ben zelf ook eens aangevallen door een Duitse scheper die los zat terwijl ik aan het wandelen was met mijn hond. Ik heb alles gedaan om die Duitste scheper van mijn hond af te krijgen, heb heel de straat bij een geroepen en vervolgens kwamen er enkele mannen mij en mijn hond redden. Ik had gelukkig niets, mijn hond had enkele bijtwonden en een trauma. Ik had geluk dat de Duitse Scheper mij niet te pakken had, hoewel ik wel echt gevaarlijk dicht bij hem kwam om mijn eigen hond in veiligheid te brengen en vervolgens ook uit mijn armen werd gegrepen. Is écht niet leuk en ik denk dat je als baasje dan enkel kan beslissen om 1 van de honden weg te doen.

♥ 17y/o Diallo VW (Up Chique x Burggraaf)
3,5y/o Marie De Montserrat (Glock's Toto Jr x Bretton Woods) ♥

Summerdreams

Berichten: 1271
Geregistreerd: 17-05-18

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:59

Ik heb een tijd geleden 2 honden van een kennis uit elkaar gehaald, tuinslang hielp niet helaas :+

Vind t knap hoor dat je hebt geholpen, niet zonder gevaar!

http://www.flowerishtattoo.nl
Fineline tattoos & meer <3

speurneusc

Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:08

Vastpakken bij achterpoten is iets wat helaas niet werkt, enige wat je dan eigenlijk kan gebeuren is dat de hond zich van achter aangevallen voelt en zich op de aanvaller gaat richten, en zie hem dan maar eens van je vandaan weg te krijgen. Ik heb wel eens gevechten van 2 duitse herders meegemaakt terwijl ik alleen was en dat was behoorlijk heftig, met een bezem ze uit elkaar gejaagt en ze echt uit elkaar gehouden, maar punt is als je de een wegjaagt durft de ander weer te komen. Ze zijn op zo'n moment blind en doof en gericht op 1 ding.. dat doorbreken is een punt.

Maar wel knap van je dat je erin durfde stappen, en het rot voor die mevrouw af kunnen lopen als je dat niet had gedaan.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Lynn_Nikita

Berichten: 25450
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:12

Wat fijn dat je hielp en niet doorgereden bent

alice0cullen

Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:15

Ik heb een tijdje stags gelopen bij een uitlaatservice en die had twee methodes mocht er iets gebeuren.

Een was dat je met twee personen beide een hond vastgrijpt bij de halsband en dan trok je de halsband naar boven of als dit een soort van veilige optie leek een hand over de neus. Hond moest dan vroeg of laat naar adem happen en dan trok je ze uit elkaar en dook je er op als het moest. Maar ze deed dit alleen bij honden die zich echt vastbijten anders is het gewoon te gevaarlijk.

Of ze pakte ze bij de achterpoten. Wat eigenlijk een veiligere interventie is, allebei de honden pakken bij de achterpoten en dan een rondje laten draaien, het idee is dan dat de voorpoten de achterpoten willen volgen om niet om te vallen. En dan zodra ze loslaten achteruit trekken.

Beide zijn best link zeker omdat je jezelf toch opzet om gebeten te worden maar soms moet je wat. Je moet er in ieder geval nooit tussenspringen of iets. Niet gaan schoppen of schreeuwen werkt toch niet.

En als je water of iets tot je beschikking hebt dan een emmer er over heen gooien of een hard geluid wil soms ook nog wel eens werken.

Vind het onwijs dapper dat je geholpen hebt, doen niet veel mensen.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

KimD

Berichten: 20410
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:43

Sowieso niet mee bemoeien als ze nog aanhappen. Pas als ze vastbijten kun je ze relatief veilig uit elkaar halen. Als honden echt tekeer gaan, niet wat geïrriteerd happen van links naar rechts.

Als je snel bent kun je een hond bij de lies pakken, 9 van de 10 keer laten ze los, je moet er alleen op bedacht zijn dat ze KUNNEN draaien en richting jou happen.

Een andere methode is een vinger in de anus, maar ook dan is bovenstaande van toepassing.

De bovenste methode gebruik ikzelf het liefst, daar wordt je handig in.


Wat een hondenleven! Volg jij ons al?
Website; Vihaan Aditi - Border Collie / Smooth Collie
Facebook; Vihaan Aditi

Anoniem

Re: Hulp bij vechtende honden, wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:47

Ik heb vorig jaar een rottweiler van een kleine franse bulldog gehaald.

Eigenaar van bulldogje was al gewaarschuwd om de kleine bulldog bij zich te houden. Want die liep de rottweiler telkens te etteren (en ze waren op het terrein van de rottweiler)

Dus 1 had de kop vast van de rottweiler en ik heb hem bij de liezen omhoog getild. En dan laten ze meestal toch wel los.

Bij ons op de club met mechelaars werkt die methode ook goed. Heel af en toe gaat dat weleens mis.

rien10
Berichten: 14620
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:54

Rocamor schreef:
Ragdollcat schreef:
En als het gaat om zulke rassen of kruisingen ervan hielp ik niet hoor, mijn eigen veiligheid gaat voor.


Even uit pure interesse, zonder veroordelen hoor.

Maar je ziet een hoopje kluwen bestaande uit 2 honden en een vrouw. De vrouw probeert uit alle macht tussen twee honden uit elkaar te houden door zich tussen hen in te kruipen, bloedend, gebruik makend van een tuinhek. Dan probeer je niet op 1 of andere manier te helpen? Ik reed er langs, kon doorrijden. Maar mijn onderbuikgevoel gaf am dat ik terug moest gaan om te vragen of ze hulp nodig zou hebben.

Toen ik hond 1 weg kon trekken, had de dame ook nog de riem vast, zodat die hond in eerste instantie 2 kanten opgetrokken werd en zich niet direct op haar plus hond 2 noch op mij kon richten.

Edit: daarna direct vast gelegd rond een lantaarnpaal op zodanige wijze dat hij niet bij mij kon komen en ik wel het touw vast kon houden.


Twee bull-achtingen aan een flex lijn? Van één eigenaar? Tja.... daar ga ik ook even over nadenken of ik wil helpen. Zij kiest ervoor om dit te doen, en dan mag ik mijn vingers in de waagschaal stellen? Ik weet ook niet of ik zou helpen. Ik zeg geen ja, maar ik zeg ook geen nee.

Waarom in godsnaam twee bull-achtingen aan een flexlijn. Tjongejonge.

capopjekop

Berichten: 30645
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:55

Dit ras heeft een giga drive en als ze vast hebben laten ze niet snel los. Trekken, slaan etc kan dan averechts werken.

Zoals gezegd het beste kun je een breakstickachtig iets gebruiken maar dat zou ik zelf liever aan de eigenaar over laten. Je weet niet hoe de hond kan reageren. Ik zou dat zelf niet snel bij een andere hond aandurven die ik niet ken.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 145 bezoekers