Zachtjes gaan de paardenvoetjes...

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

Zachtjes gaan de paardenvoetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 16:52

*Bokt.nl / Is Geschiedenis
Entertainment
Door Marjoow

Afbeelding
Amerigo. Foto: Wikipedia

Vandaag is het eindelijk weer zover: Pakjesavond! De goede Sint is weer een jaartje ouder geworden en dat viert hij door cadeautjes te brengen door heel Nederland en België. Maar Sinterklaas kan dit natuurlijk niet alleen doen. Daar heeft hij naast zijn Pieten ook nog eens zijn trouwe schimmel voor die hem door weer en wind helpt. Vandaag een artikel over de geschiedenis van dit bijzondere paard.

Tot de 19e eeuw was de enige afbeelding van de goedheiligman te bezichtigen op de gevelsteen van het pand Sinter Claes op de hoek van de Dam en het Damrak in Amsterdam. Echter zonder paard. Halverwege de 19e eeuw kwam er verandering in de beleving van het sinterklaasfeest. In 1843 publiceerde de Amsterdamse arts en literator Jan Piet Heije een Sinterklaasvers, dat begon met de woorden: "Zie de maan schijnt door de bomen, makkers staakt uw wild geraas." Een vers dat wij tegenwoordig kennen als liedje. Dit waren de eerste stapjes richting de moderne sinterklaasviering. Pas vanaf 1850 kwam de definitieve omslag in de Sinterklaastraditie met de eerste druk van het prentenboek Sint Nikolaas en zijn knecht.

De bedenker van dit prentenboek was Jan Schenkman (1806 - 1863). Hij staat bekend als de bedenker van het moderne Sinterklaasfeest. In dit prentenboek voerde hij nieuwe elementen in zoals de stoomboot uit Spanje, Zwarte Piet met zak en roe, het rijden van Sint over de daken en het gooien van pakjes door de schoorstenen. Op de eerste prenten zijn zowel Sint Nicolaas als zijn knecht op een donker paard afgebeeld. Op latere illustraties raakte Piet zijn paard kwijt. Voor lange tijd bleef de kleur van het paard gehandhaafd, maar langzaamaan veranderde de kleur van het paard terug naar zijn voorbeeld, de schimmel Sleipnir. Bij Schenkman werd het paard overigens nooit bij naam genoemd.

Sinterklaas werd almaar populairder in Nederland en is inmiddels uitgegroeid tot een nationale feestdag. Dit komt mede door het boek van Schenkman. In het begin van de 20e eeuw werd pakjesavond voornamelijk gevierd in de steden. Op het platteland kwam het nauwelijks voor. De scholen zorgden uiteindelijk voor een uniformering van het feest in Nederland. Er werd steeds meer aandacht besteed aan de intocht. In deze tijd kreeg ook het paard meer status. De schimmel werd toen nog aangeduid met de Italiaans naam Bianca, wat wit betekent. Ook de naam Majestueuzo werd gebruikt. In Vlaanderen wordt het paard Mooi weer vandaag genoemd. Toch werd over het algemeen nog gesproken van "de schimmel" of "het paard van Sinterklaas".

In 1990 kwam hier verandering in. In Elburg maakte een politiepaard zijn debuut. Zijn naam was Amerigo, genoemd naar Amerigo Vespucci (1454-1512), de Florentijnse ontdekkingsreiziger. Amerigo maakte hier een onvergetelijke indruk en in de daaropvolgende jaren werd het dier half november van stal gehaald om Sinterklaas op zijn rug te nemen. Op 9 november 2011 is dit paard, na 22 jaar trouwe dienst, met pensioen gegaan. Hij was toen 30 jaar.

In die tijd is Amerigo uitgegroeid tot een ware beroemdheid in Nederland. Er zijn zelfs enkele films over hem gemaakt, waaronder "Het Paard van Sinterklaas" en het vervolg "Waar is het Paard van Sinterklaas?"


Coole Piet & Danspiet - Amerigo. Video: YouTube.

Keek jij vroeger ook altijd zo uit naar de intocht van Sinterklaas? En dan stiekem meer vanwege het paard, dan vanwege de goedheiligman zelf? Of heb je misschien zelf een Amerigo op stal? Laat het ons weten in de reacties!

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Binkie_Eline
Berichten: 1286
Geregistreerd: 17-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Zachtjes gaan de paardenvoetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:55

Wij hebben wel een soort Amerigo op stal, die is op de manege zelf altijd Amerigo. Maar als we ergens heen moeten gebruiken we die niet, want alles is eng :+ Ze deden vandaag een pietenparcours in de les en dat vond hij toch wel erg spannend :')

instagram: @horsestory.eline
IF YOU'RE SEXY AND YOU KNOW IT CLAP YOUR HANDS *CLAP CLAP*

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34476
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:52

Wij hebben een grote schimmel:

Afbeelding

Alleen nog niet Sint proof want hij moet eerst witter worden. En iets stoerder := hij vindt nu nog veel dingen best een beetje spannend.

Ginny135
Berichten: 313
Geregistreerd: 02-08-16

Re: Zachtjes gaan de paardenvoetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:54

Op mijn manege staat een schimmel die trots sinterklaas heeft gedragen door de stad heen :)

Tot ooit Oscar, de liefste hond die ik ooit heb gekend. Dankjewel voor de 15 jaar plezier, dankjewel voor alles

cp112

Berichten: 14708
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Re: Zachtjes gaan de paardenvoetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 18:02

Hier een hele mooie Amerigo met sokken <3
Fifty Shades Of Grey
Afbeelding
Afbeelding

Stal van 't Heideveld
' t Heideveld Horse Transport. Paardentaxi en internationaal transport.

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Zachtjes gaan de paardenvoetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:55

Toen ik vorige week met mijn verzorgpaard (een spierwitte arabier) buiten op pad was zag ik de bui al hangen toen ik in de verte een vader met zijn dochtertje zag lopen.

Toen ik eenmaal langs kwam werd ik beschuldigd van diefstal door de jongedame :') ik heb maar gezegd dat ik hem had gevonden en hem terug aan het brengen was.

Dat ging maar net goed..... :=

Life is hard and always be, but remember somebody loves you and that one is me.. Your Angel

Naskapower

Berichten: 3245
Geregistreerd: 22-11-07
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:07

Afbeelding
Links op de foto de Americo van de film het paard van Sinterklaas. Rechts een collega van hem. Beide van Stal Mansour in Arnhem.

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:19

Afbeelding

Afbeelding

Mijn slecht weer vandaag <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:31

Jupp, ik heb mijn eigen amerigo <3
Afbeelding
Afbeelding

suffie
Berichten: 5705
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Zachtjes gaan de paardenvoetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:43

Ook hier enkele jaren geleden Sinterklaas op bezoek gehad.

Afbeelding

The_Cat

Berichten: 7275
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:46

Hier ook een schimmeltje die vandaag weer extra hard zal moeten werken haha :D


The books we love, they love us back. And just as we mark our places in the pages, those pages leave their marks on us.
I can see it in you, sure as I see it in me. You're a daughter of the words. A girl with a story to tell.

Pluizebolpum

Berichten: 5006
Geregistreerd: 01-09-07
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:50

Bij gebrek aan plaatjes van knappe schimmels en invalSintpaarden een verhaaltje voor het slapen gaan. Oké, mijn vzpaard is weleens 'uitgescholden' voor Paard van Sinterklaas, maar was een valk met een vlechtjesmens op d'r rug en had niks met Sinten en/of Pieten van doen en past dus niet in dit topic (liefhebbers van valkkleurige paarden verwijs ik daarom graag naar mijn summiere profiel).

Opoe verteld;

Ik was net van mijn geloof gevallen, maar zat nog net op de lagere school. En als Grote moest je natuurlijk wel de schijn ophouden voor de Kleuters. Dus ook meedoen met zwaaien als de Sint zou komen. Meestal kwam ie met een regulier voertuig (zo kansloos vond ik dat altijd :roll: , Sint hoort op een Paard, dát en de cadeautjes en legitiem snoepen was de hele reden waarom ik dat feest zo leuk vond, maar vooral dat paard) maar dat laatste jaar zou hij eindelijk eens met een heus paard aankomen. Dus stonden wij, hysterische manegeponymeisjes *\%/* , vooraan, zodat we het beste uitzicht op Het Paard zouden hebben.

En daar kwam Sint. Op een Echt Paard. Een schimmel zelfs. Hij kwam de bocht om, reed langs de school, kinderen zingen, Sint stopt, zwaait en reed weer door.
En daar kwam Sint. Op een Echt Paard. Hij kwam de bocht om, reed langs de school, kinderen zingen, Sint stopt, zwaait en reed weer door.
En daar kwam Sint. Hij kwam de bocht om, reed langs de school, kinderen zingen, Sint stopt, zwaait en reed weer door.
En daar kwam Sint. Alweer. Hij kwam de bocht om, reed langs de school, kinderen zingen, Sint stopt, zwaait en reed weer door.
Niemand die snapte wat er aan de hand was. Kleuters over de rooie en zelfs de Groten verbijsterd. Helemaal geweldig, Sinterklaas, Pieten en een Paard, maar moest die kudde niet eens zo onderhand naar binnen? Of zo? Hoe moest dat met de cadeautjes en het snoep? En wat als ie 's avonds thuis dat ook zou flikken?
Ondertussen kwam Sint. Weer. Hij kwam de bocht om, reed langs de school, kinderen zingen, Sint stopt, zwaait en reed weer door. En bleef weg...

Totale hysterie natuurlijk. Wel een Sint gezien, maar dat ie wel tijd had voor een buitenrit maar geen tijd om binnen even af te leveren, dat viel zwaar.
En terwijl de eerste Kleuters al waterige oogjes kregen kwamen de Pieten, Sint en het paard, naast elkaar weer aangelopen.
Bleek de arme man moeite te hebben met afstijgen en om een afgang tussen de kinderen te besparen hebben ze hem achter een huizenblok voorzichtig met drie man van het paard getild. _O-

* Love Always 1991 - 2018 *

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Zachtjes gaan de paardenvoetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:57

@Pluizebolpum: eigenlijk wel volkomen logisch. Die man is inmiddels 600 jaar oud of zo ...

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

JesdaJinn

Berichten: 10400
Geregistreerd: 23-01-12
Woonplaats: Nijverdal

Re: Zachtjes gaan de paardenvoetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 21:29

Geef toe.. dat liedje is best leuk ^^

Jesda ♥ Jinn ♥ Jaxx

NikkiDeKerf

Berichten: 15276
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:28

Leuk achtergrondverhaal! Ik begreep dat in Belgie de naam zelfs streekgebonden is, maar weet niet of dat waar is? Het paard zou op sommige plekken Mooi weer vandaag en andere plekken Slecht weer vandaag heten. :')

Mijn merrie is ook een echte semi-Amerigo maar heeft de Sint helaas nooit geholpen. Ze is met pensioen maar had een goede hulpAmerigo geweest :j Zo heeft ze wel een bruidje gedragen op een bruiloft en bij een TVopname een actrice :D Nu houdt ze het gewoon bij zelf haar schoentje zetten:
[ITP] Het paard van Sinterklaas zet ook haar schoentje

Pluizebolpum schreef:
Bleek de arme man moeite te hebben met afstijgen en om een afgang tussen de kinderen te besparen hebben ze hem achter een huizenblok voorzichtig met drie man van het paard getild. _O-

Geweldig verhaal _O-

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:05

NikkiDeKerf schreef:
Leuk achtergrondverhaal! Ik begreep dat in Belgie de naam zelfs streekgebonden is, maar weet niet of dat waar is? Het paard zou op sommige plekken Mooi weer vandaag en andere plekken Slecht weer vandaag heten. :')


Nee, het is Slecht Weer Vandaag. Diegenen die iets anders zeggen, hebben het niet goed begrepen en weten alleen nog dat het iets te maken had met het weer. :D


CoonArt

Berichten: 23274
Geregistreerd: 20-05-07
Woonplaats: Harderwijk, Oh yes baby!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 16:13

Zo ken ik ook een ondeugende SCHIMPIE... Afbeelding

(I'm looking at you, Bianco!)

Have You Hugged Your Horse Today?

Independence
Berichten: 1375
Geregistreerd: 05-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:04

Onze lieve Amerigo's, 27 en 28 jaar. De oudste mocht dit jaar al lekker van haar pensioen genieten, want die is niet fit genoeg meer. De 27-jarige heeft ook dit jaar weer 5 klazen gedragen. Goud waard, die schimmel. Hopelijk is ze volgend jaar nog fit, en kunnen we nog een paar keer weg.
Laatst bijgewerkt door Dani op 20-11-19 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Foto's op verzoek weggehaald.

Pikkepor

Berichten: 3703
Geregistreerd: 03-11-11
Woonplaats: Toedeloe

Re: Zachtjes gaan de paardenvoetjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:30

Wat leuk al die Amerigo's!

Mijn verzorgpaard heeft jaren geleden wel voor de koets gestaan als het Sinterklaasintocht was hier in het dorp. Een pikzwarte Fries, welteverstaan. Maar dat was omdat Amerigo ook wel eens een dagje moest rusten.

Happy_peppy
Berichten: 7
Geregistreerd: 09-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 19:20

Nog steeds met de kids het vieren *\o/* jongste gelooft nog en oudste speelt heerlijk mee :):)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot, b000tje, Contemplate, DotBot, Googlebot, Melzazu, Nolicapri en 35 bezoekers