Importeren vanuit Belgie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Importeren vanuit Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:45

Hallo,

Ik heb een vraagje,
20 oktober is het zo ver! dan ga ik mijn grijze fjorden veulen ophalen!!

Nu vroeg ik mezelf alleen af hoe dat zit qua aanmeldingen oid.
Ik heb zoveel gelezen dat ik niet meer weet wat ik ermee moet..

Moet je een paard nu in Nederland inschrijven?
Misschien aanmelden bij nederlands fjordenstamboek?

Lees veel over dat mensen alleen maar gewoon paard gekocht hebben met paspoort en verder niks aan gedaan hebben.

Ben erg benieuwd naar jullie ervaringen ?!

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:52

Ik heb mijn belgje twee jaar geleden opgehaald en toen heeft de fokker gezorgdt voor reispapieren en gezondheidsverklaring. (Bij welke fokker ga je je veulen halen?)

Ik weet nog dat daarvoor ook kenteken van auto/vrachtwagen nodig was en de dag voor transport is de dierenarts geweest voor de gezondheidsverklaring.

Deze verklaring heb ik samen met paspoort en koopcontract opgestuurd naar het fjordenstamboek zodat ze daar ingeschreven kon worden en gelijk ook goed genoteerd is dat dit paard nu in nederland verblijft.

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 13:55

XxDiandraxX schreef:
Ik heb mijn belgje twee jaar geleden opgehaald en toen heeft de fokker gezorgdt voor reispapieren en gezondheidsverklaring. (Bij welke fokker ga je je veulen halen?)

Ik weet nog dat daarvoor ook kenteken van auto/vrachtwagen nodig was en de dag voor transport is de dierenarts geweest voor de gezondheidsverklaring.

Deze verklaring heb ik samen met paspoort en koopcontract opgestuurd naar het fjordenstamboek zodat ze daar ingeschreven kon worden en gelijk ook goed genoteerd is dat dit paard nu in nederland verblijft.



oke bij stal van de landweg


wat was je daar dan aan kwijt?

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 13:59

Michellemj schreef:
XxDiandraxX schreef:
Ik heb mijn belgje twee jaar geleden opgehaald en toen heeft de fokker gezorgdt voor reispapieren en gezondheidsverklaring. (Bij welke fokker ga je je veulen halen?)

Ik weet nog dat daarvoor ook kenteken van auto/vrachtwagen nodig was en de dag voor transport is de dierenarts geweest voor de gezondheidsverklaring.

Deze verklaring heb ik samen met paspoort en koopcontract opgestuurd naar het fjordenstamboek zodat ze daar ingeschreven kon worden en gelijk ook goed genoteerd is dat dit paard nu in nederland verblijft.



oke bij stal van de landweg


wat was je daar dan aan kwijt?


Papieren die de fokker heeft geregeld niks. Maar inschrijven stamboek voor import is geloof ik rond de 80euro (als je lid bent, ben je geen lid zijn de kosten dubbel. Je bent dan goedkoper uit door tegelijkertijd lid te worden).

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Re: Importeren vanuit Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 14:03

Oké bedankt iig!


en wat is dan de reden dat je het op die manier deed ?? Om hem zeg maar in te schrijven daar?

Sommige mensen doen gewoon ophalen en done. Bijvoorbeeld.

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:08

https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -en-import

Heb het veulen opgehaald uit Belgie met uiteraard het Belgische paspoort (equipas) mee. Had geen gezondheidsverklaring mee.
Via het nrps is hij aangemeld in Nederland. Dit staat ook in het paspoort welke ik naar nrps heb gestuurd. Staat op de website van nrps ook informatie over.

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:11

Zover ik weet is het verplicht een import paard te laten registreren als zodanig bij een nederlandse instantie (in dit geval kan dat ook gewoon bij het fjordenstamboek)

Verder zou ik nooit maar echt nooit het risico lopen om zonder de juiste papier te reizen!

Daarnaast heb ik een merrie waar ik mee wou/wil dekken en dan moeten ze ingeschreven worden in het nederlandse stamboek.

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 14:12

Kayleigh__ schreef:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -en-import

Heb het veulen opgehaald uit Belgie met uiteraard het Belgische paspoort (equipas) mee. Had geen gezondheidsverklaring mee.
Via het nrps is hij aangemeld in Nederland. Dit staat ook in het paspoort welke ik naar nrps heb gestuurd. Staat op de website van nrps ook informatie over.



Okee die site had ik inderdaad ook in mijn zoektocht gevonden.
Dankjewel!
En wat was uw rede om dan aan te melden?

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 14:13

XxDiandraxX schreef:
Zover ik weet is het verplicht een import paard te laten registreren als zodanig bij een nederlandse instantie (in dit geval kan dat ook gewoon bij het fjordenstamboek)

Verder zou ik nooit maar echt nooit het risico lopen om zonder de juiste papier te reizen!

Daarnaast heb ik een merrie waar ik mee wou/wil dekken en dan moeten ze ingeschreven worden in het nederlandse stamboek.



Ahhhh oke bedankt !!!

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:14

Michellemj schreef:
XxDiandraxX schreef:
Zover ik weet is het verplicht een import paard te laten registreren als zodanig bij een nederlandse instantie (in dit geval kan dat ook gewoon bij het fjordenstamboek)

Verder zou ik nooit maar echt nooit het risico lopen om zonder de juiste papier te reizen!

Daarnaast heb ik een merrie waar ik mee wou/wil dekken en dan moeten ze ingeschreven worden in het nederlandse stamboek.



Ahhhh oke bedankt !!!


Gaat het trouwens om een hengstveulen van drafur?

Kayleigh__

Berichten: 1072
Geregistreerd: 19-02-09
Woonplaats: Midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:18

Michellemj schreef:
Kayleigh__ schreef:
https://www.rvo.nl/onderwerpen/agrarisc ... -en-import

Heb het veulen opgehaald uit Belgie met uiteraard het Belgische paspoort (equipas) mee. Had geen gezondheidsverklaring mee.
Via het nrps is hij aangemeld in Nederland. Dit staat ook in het paspoort welke ik naar nrps heb gestuurd. Staat op de website van nrps ook informatie over.



Okee die site had ik inderdaad ook in mijn zoektocht gevonden.
Dankjewel!
En wat was uw rede om dan aan te melden?


Om hem officieel te importeren. Staat ook op de website die ik noemde. Paard moet binnen 30 dagen officieel aangemeld zijn in Nederland. Nrps heeft dat voor mij gedaan en dit staat ook netjes in zijn equipas vermeld. Stamboek waar hij ingeschreven staat geeft geen paspoort uit, vandaar via Nrps.
Hier nog wat info: https://www.nrps.nl/OverNRPS/Diensten/R ... poort.aspx

Jennyxx

Berichten: 3042
Geregistreerd: 11-10-06
Woonplaats: Bij de duinen

Re: Importeren vanuit Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:25

Je bent inderdaad verplicht om zijn chip in Nederland te laten registreren. Dat kan bij elk stamboek en ik geloof zelfs bij de KNHS. Als je Fjord papieren heeft, dan zou ik het bij het Fjordenstamboek doen. Dat kost wat meer, maar dan behoudt hij zijn papieren. Ik heb een IJslander uit België en ik moest de chip laten checken door een veearts en een schets laten maken door een veearts. Dit, samen met zijn Belgische papieren, was genoeg om hem bij het Nederlandse stamboek aan te melden en zijn chip te laten registreren.

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 14:29

Jennyxx schreef:
Je bent inderdaad verplicht om zijn chip in Nederland te laten registreren. Dat kan bij elk stamboek en ik geloof zelfs bij de KNHS. Als je Fjord papieren heeft, dan zou ik het bij het Fjordenstamboek doen. Dat kost wat meer, maar dan behoudt hij zijn papieren. Ik heb een IJslander uit België en ik moest de chip laten checken door een veearts en een schets laten maken door een veearts. Dit, samen met zijn Belgische papieren, was genoeg om hem bij het Nederlandse stamboek aan te melden en zijn chip te laten registreren.



Daarom vroeg ik naar de afstamming want als het veulen van drafur is krijgt hij in nederland geen vol stamboek maar word het een hulpboeker omdat papa hier op de keuring niet is goedgekeurd (zover ik weet maar ik ben niet helemaal zeker). En dan zou je kunnen overwegen toch voor de goedkopere optie te gaan zoals bijv nrps.

Stuur anders eens een mail naar het stamboek dan heb je wat meer duidelijkheid.

Allegra

Berichten: 2451
Geregistreerd: 23-12-04
Woonplaats: Biesbosch

Re: Importeren vanuit Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-18 15:31

Ik heb ook een Ijslander uit Belgie, en ik heb enkel het Belgisch paspoort/papier naar het Nederlandse stamboek opgestuurd, nieuwe stempel erin, klaar. Ik was al wel lid van het stamboek enzo. Maar niks met gezondheidsverklaring, verkoopcontract, checken van de chip, etc. Bij mijn Ijslander uit Ijsland is dat ook zo gegaan. Die was al jaren hier maar hadden ze nooit laten registreren, gewoon paspoort opsturen en verder geen gedoe. Maar in Nederland laten registreren is idd wel verplicht.

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 23:58

XxDiandraxX schreef:
Jennyxx schreef:
Je bent inderdaad verplicht om zijn chip in Nederland te laten registreren. Dat kan bij elk stamboek en ik geloof zelfs bij de KNHS. Als je Fjord papieren heeft, dan zou ik het bij het Fjordenstamboek doen. Dat kost wat meer, maar dan behoudt hij zijn papieren. Ik heb een IJslander uit België en ik moest de chip laten checken door een veearts en een schets laten maken door een veearts. Dit, samen met zijn Belgische papieren, was genoeg om hem bij het Nederlandse stamboek aan te melden en zijn chip te laten registreren.



Daarom vroeg ik naar de afstamming want als het veulen van drafur is krijgt hij in nederland geen vol stamboek maar word het een hulpboeker omdat papa hier op de keuring niet is goedgekeurd (zover ik weet maar ik ben niet helemaal zeker). En dan zou je kunnen overwegen toch voor de goedkopere optie te gaan zoals bijv nrps.

Stuur anders eens een mail naar het stamboek dan heb je wat meer duidelijkheid.



Oké! Ja zijn vader is brjiol.

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-18 23:58

Allegra schreef:
Ik heb ook een Ijslander uit Belgie, en ik heb enkel het Belgisch paspoort/papier naar het Nederlandse stamboek opgestuurd, nieuwe stempel erin, klaar. Ik was al wel lid van het stamboek enzo. Maar niks met gezondheidsverklaring, verkoopcontract, checken van de chip, etc. Bij mijn Ijslander uit Ijsland is dat ook zo gegaan. Die was al jaren hier maar hadden ze nooit laten registreren, gewoon paspoort opsturen en verder geen gedoe. Maar in Nederland laten registreren is idd wel verplicht.


Oké! Bedankt voor de uitleg!

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Re: Importeren vanuit Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 08:55

In welk opzicht maakt het uit waar he je paard gaat inschrijven ?
En wat is het slimste ?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 09:09

Voor de waardebepaling van je paard kan het uitmaken waar je hem inschrijft (bij een eventuele verkoop), ik zou hem gewoon bij het Nederlandse fjordenpaardenstamboek laten registreren.

XxDiandraxX

Berichten: 3995
Geregistreerd: 07-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 10:26

Elisa2 schreef:
Voor de waardebepaling van je paard kan het uitmaken waar je hem inschrijft (bij een eventuele verkoop), ik zou hem gewoon bij het Nederlandse fjordenpaardenstamboek laten registreren.



Dat zou ik ook doen, zeker aangezien vader brijol is (in nederland goedgekeurd en dus vol stamboompapier). Zeker ooit voor de verkoop (je weet maar nooit) is dat een goede stap.

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Re: Importeren vanuit Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-18 16:38

Oke bedankt voor de tips!!!

Maris_

Berichten: 1447
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-18 09:57

Michellemj schreef:
Oke bedankt voor de tips!!!


Is het allemaal nog gelukt en heb je je veulen in kunnen schrijven in NL?

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 13:37

Maris_ schreef:
Michellemj schreef:
Oke bedankt voor de tips!!!


Is het allemaal nog gelukt en heb je je veulen in kunnen schrijven in NL?



Ja het is gelukt!
Ik heb hem uiteindelijk gewoon via het knhs/nrps in geschreven.
Dit om dat ik niet van plan ben hem te verkopen, zijn stamboek netjes in zijn paspoort staat en ik toch geen wedstrijden wil rijden.

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Re: Importeren vanuit Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 13:38

Iedereen nog bedankt voor de tips!
21 oktober heb ik deze knappe bink op gehaald!

Afbeelding

Afbeelding

Mochten jullie het leuk vinden om meer te zien,, ik heb ook een instagram: EquiTisme

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Importeren vanuit Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:02

Leuk een grijze, veel plezier en succes ermee!

Michellemj

Berichten: 188
Geregistreerd: 26-09-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-18 16:12

Elisa2 schreef:
Leuk een grijze, veel plezier en succes ermee!



Jaa dat was/is mijn droom paardje! Dankjewel