[FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

[FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 12:25

Nepal, het land waar ik jaren geleden mijn hart al aan verloren heb. Een land met de hoogste bergen van de wereld en met 1 berg in het bijzonder die mijn interesse had getrokken. Een berg met een mooie uitdaging: kijken of het mij lukt om naar een hoogte van 6476 meter te lopen klimmen. Een berg met het mooiste uitzicht dat er bestaat. Een panorama gevuld met de hoogste bergen van de wereld.

Een berg waarvoor we 160 kilometer hebben moeten wandelen in 3 weken tijd. Een berg waarvoor we 11km omhoog hebben moeten klimmen in totaliteit. Een berg met een temperatuur op de top van -30 :brr: . En natuurlijk moesten alle cameraspullen weer mee *-:) . Loop met mij mee naar de top van de Mera Peak in 15 foto's!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door maaikemuis op 06-12-18 12:42, in het totaal 1 keer bewerkt

AlwaysH

Berichten: 11265
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:29

Gaaf! <3

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:31

Prachtige foto's! Wat goed :-)

Welke berg heb je beklommen? Zo te zien een wat minder toeristische berg dan de Everest (waar de klimmers tegenwoordig in file staan zo ongeveer :roll: )

Nyaleti

Berichten: 6111
Geregistreerd: 05-04-10

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:34

Ohmy dit is vet! <3 en wat een prachtige foto's !
Vraag me af hoe je Nepal verder hebt ervaren? Zit er aan te denken om er naar toe te gaan maar een vriendin van me heeft er slechte ervaringen gehad. Die zat in Kathmandu, vond alles vies en werd hele dag lastig gevallen..

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 12:41

Apple schreef:
Prachtige foto's! Wat goed :-)

Welke berg heb je beklommen? Zo te zien een wat minder toeristische berg dan de Everest (waar de klimmers tegenwoordig in file staan zo ongeveer :roll: )


Mera Peak (zal het er zo nog even bij zetten). Ook een enorm populaire berg, maar door de gekozen route was het onderweg niet te druk. En het is relatief. De grootste berg toeristen loopt de Everest Basecamp route, en die is pas echt druk!

casperzazoe schreef:
Ohmy dit is vet! <3 en wat een prachtige foto's !
Vraag me af hoe je Nepal verder hebt ervaren? Zit er aan te denken om er naar toe te gaan maar een vriendin van me heeft er slechte ervaringen gehad. Die zat in Kathmandu, vond alles vies en werd hele dag lastig gevallen..


Zoals ik al zei, Ik vind Nepal fantastisch. Kathmandu is een heerlijke chaos (vies is het zeker. Weinig asfalt en 17 miljoen auto’s en brommers) waarbij ik de opdringerigheid van mensen juist enorm vind meevallen. Natuurlijk probeert men te verkopen aan je (zowel goederen als diensten) maar wanneer je aangeeft geen interesse te hebben is het al snel goed. En afdingen op alles is de kunst! Ik heb de meeste Nepali juist ervaren als erg betrokken bij mijn welbevinden. Ze willen juist alles voor je regelen en vinden het enorm belangrijk dat jij blij en tevreden bent.

eva1969

Berichten: 4035
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:52

Bijna onaards zo mooi, gaaf!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:00

Oh, wat gaaf! Dat lijkt me zo geweldig. Ik heb ontzettende hoogtevrees, kan niet eens op een huishoudtrap staan :')

Heb je nog meer foto's? Was het afzien of juist mooi??
En jouw Mera peak staat niet op die eerste foto genoemd of mis ik hem?

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 13:09

Marie_Anne schreef:
Oh, wat gaaf! Dat lijkt me zo geweldig. Ik heb ontzettende hoogtevrees, kan niet eens op een huishoudtrap staan :')

Heb je nog meer foto's? Was het afzien of juist mooi??
En jouw Mera peak staat niet op die eerste foto genoemd of mis ik hem?


De eerste foto is genomen vanaf de top van de Mera Peak. Dit is het uitzicht. Maar niet echt geschikt voor mensen met hoogtevrees, want hoog is het! Vooral de bruggen over de ravijnen.

Ik vond het relatief meevallen qua zwaarte. Ik heb het afgelopen jaar heel veel getraind en dat heeft zeker een positief effect gehad. Alleen die kou... het was echt enorm koud, zeker op de topdag. We wisten dit wel van te voren want we waren al veel mensen tegengekomen die de top niet gehaald hadden doordat ze te koud waren geworden op het basiskamp. Daarom hebben wij die overgeslagen en zijn we gelijk naar het highcamp gelopen. Een wijs besluit want we waren echt ijspegeltjes op de top!

Winged

Berichten: 33007
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:11

Gaaf zeg! Prachtige foto's ook! Hoe zit het eigenlijk met de lucht? Is het ijl daar?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:18

Wat onwijs gaaf! Ik heb net een biografie gelezen over het klimmen van de Mount Everest.
Heel interessant! Ga je dat ook ooit nog de 7 summits proberen te bereiken?
En van wat ik daar in las is het een kostbare aangelegenheid! :=

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:22

Wat ontzettend mooi <3

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:27

Wauw, wat een prachtig landschap. Kan me goed voorstellen dat je enorm genoten hebt.

maaikemuis
Berichten: 5273
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-18 13:30

Winged schreef:
Gaaf zeg! Prachtige foto's ook! Hoe zit het eigenlijk met de lucht? Is het ijl daar?


Ja, hoe hoger je komt des te minder zuurstof zit er in de lucht. En des te langzamer ga je :') . Ik heb een pulseoximeter mee (ik ben een enorme nerd) en hier in Nederland heeft iedereen, zonder luchtwegaandoeningen, een zuurstofgehalte van 98-100% in zin bloed. Op een hoogte van 4800 meter kwam ik nog maar aan de 84% en op de top, dus op bijna 6500 meter was dit nog maar 70%.

Je merkt dat je lijf op allerlei manieren probeert zijn energie te besparen, je gaat steeds langzamer lopen, je hebt steeds minder honger, je slaapt slechter en je denken wordt steeds trager. Een ander ding is hoogteziekte, dit kan iedereen krijgen en het is heel belangrijk dat je goed acclimatiseert. Daarom duurt het ook zo’n tijd voordat je er bent: steeds klim je omhoog om weer een stuk naar beneden te gaan en zo steeds weer zodat het lichaam went aan de nieuwe situatie.


Cayenne schreef:
Wat onwijs gaaf! Ik heb net een biografie gelezen over het klimmen van de Mount Everest.
Heel interessant! Ga je dat ook ooit nog de 7 summits proberen te bereiken?
En van wat ik daar in las is het een kostbare aangelegenheid! :=


Nee, die ambitie heb ik niet. De Mount Everest vind ik persoonlijk een nare berg. Als je namelijk rijk genoeg bent dan kun je de top halen, hij is niet heel technisch. Maar dat voor jouw toppoging een groep sherpa’s al 10 keer omhoog hebben gemoeten om alle spullen daar te krijgen, de touwen op te hangen, de zuurstof neer te leggen en de gletsjerspleten te overbruggen dat vind ik niet reëel. Er gaan zoveel sherpa’s dood op die berg voor de topfoto van een westerling. Sherpa’s klimmen hem ook liever niet.

Een aantal andere bergen van die lijst zijn wel heel technisch en ik ben daar gewoon niet goed genoeg voor en zal dat ook niet worden. Mera Peak is een walk in the park op zondagmiddag vergeleken bij die bergen. Er zijn er twee die ik zou kunnen, dat zijn Kilimanjaro en Aconcagua. Misschien ooit die wel!

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:38

Wat prachtig! En wat een prestatie, hou ook echt van bergen maar zulke klimmen doen is voor mij helaas niet weggelegd.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:40

GAAF!!!!

EBC staat nog op mijn wishlist om te doen. Maar dat gaat nog wel een aantal jaar duren. Helaas lichamelijk niet zo sterk.

nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:45

Oh wauw.. In 1 woord prachtig.. <3

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:53

Super gaaf! Wat een foto's. <3 En wat een ervaring. Stoer, hoor!

ielsjj_

Berichten: 2587
Geregistreerd: 04-03-07
Woonplaats: Hongarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:54

Wauw!
Wat een prachtige omgeving, maar ook wat een prachtige foto's!

MacavityL

Berichten: 3995
Geregistreerd: 10-03-03
Woonplaats: Amsterdam

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:04

Gaaf, prachtige foto’s! Met wat voor camera zijn die gemaakt?

Hele mooie ervaring lijkt me :j

Oeska

Berichten: 1798
Geregistreerd: 22-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:16

Prachtig, ik ben blij dat je de camera mee de berg op hebt gedragen :D
Ik heb afgelopen zomer de C1 (alpinisme basis) gedaan en vrees dat mijn hart ook al een beetje verloren gegaan is aan de bergen. En als ik dit dan zo zie... tijd om te gaan trainen :):)

Sandyislief

Berichten: 2493
Geregistreerd: 04-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:21

Wauw wat gaaf zeg! Wat een prestatie en supermooie foto's!

Het zou niks voor mij zijn maar zou zo graag genieten van het uitzicht!!

Maik79

Berichten: 1257
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Baarn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:24

Wat gaaf! Wij zijn elke zomer op de gletsjers in de Alpen te vinden maar dit is wel weer een heel ander verhaal. Klim je vaker, of moest je dat ook nog leren?

luuntje

Berichten: 13961
Geregistreerd: 18-08-04
Woonplaats: Nieuw-Vennep

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:40

Wat een prachtige foto’s.
Een hele gave ervaring denk ik.

Ik geniet er van, onder mijn dekentje op de bank.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:42

Heel gaaf! Had je nu ook sherpa’s mee?

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: [FOTO] Up, up, up we go! Bergbeklimmen in Nepal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:59

Wauw dit lijkt me zo gaaf om ooit een keer te doen!
Ik kan alleen zo slecht tegen de ijle lucht, ging al bijna van mn stokkie in de Rocky Mountains :')