Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Moderators: Sica, C_arola, Neonlight, balance

 
 
EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 09:40

Hoi allemaal!

De dochter van mijn partner (10jr) is gek op paardrijden. Ze heeft eerder een stuk of 20 lesjes gehad op de manege, dit was voor dat ik en mijn partner een relatie kregen. Ik heb zelf een friese merrie op een pensionstal staan, en natuurlijk wil ze graag op haar rijden.

Hetske is een friese merrie van 16 jaar met een behoorlijke 'rugzak' Na verloop van tijd, en het nodige grondwerk is ze een relaxt paard geworden. Althans, in mijn handen. Hetske laat zich in de poetsplaats zetten, poetsen, hoeven krabben en opzadelen. Ook loopt ze rustig met me mee door de manege en buiten. Dit is nog anders wanneer een vreemd iemand haar mee wil nemen. Dan heeft ze nog de neiging om door te drammen. Met rijden is ze in de winter wat frisser dan in de zomer, aangezien ze dan op paddocks staan i.p.v. de weide. Dit is voor mij geen probleem, maar de dochter wel.

Hetske word rennerig, en bij een onzeker typ word ze schrikkerig. En dit maakt de dochter van mijn partner bang. Heel bang. Het rijden gaat 's zomers goed, en in de winter wil ze stoppen. Ze heeft het gevoel dat ze geen controle heeft over het paard, en dat het paard overal van schrikt. Wanneer ik uitleg dat ze de leiding moet nemen, en concequent moet zijn, gelooft ze niet dat het daar aan ligt. Ze geeft Hetske 'de schuld' - in de zin van ''ze is gewoon zo'' - bang aangelegd, schrikkerig en rennerig.

Heeft iemand tips om haar te motiveren? Grondwerk vind ze niet zo leuk, en geeft ze snel op met de woorden ''dat lukt me toch niet, Hetske loopt door me heen'' Ik heb namelijk flink geprobeerd om haar te motiveren om vanalles te doen behalve het rijden.. Maar dit blijft lastig... -O-

Overige info:
- Hetske is 1.62m, De dochter is een lang spinnetje van +/- 1.55m
- Ze rijd er nu een jaar op, (m.u.v. winter, dus 2 zomers)
- Van longeren of loswerken word Hetske alleen maar pittiger
- Hetske krijgt dagelijks aandacht, verzorgen, grondwerk, rijden, loswerken, dubbele lijnen, e.d.

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:43

Waarom moet ze rijden? Als ze alleen in de zomer wil rijden is dat toch prima? Gaat ze in de winter alleen af en toe een keertje poetsen, paard krijgt haar beweging en aandacht sowieso wel zo te lezen.

Sizzle

Berichten: 35603
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:45

Gewoon weer lekker op een manege pony verder laten gaan. Jouw paard is duidelijk te hoog gegrepen.

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:47

Sizzle schreef:
Gewoon weer lekker op een manege pony verder laten gaan. Jouw paard is duidelijk te hoog gegrepen.

Sabbientje

Berichten: 4679
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:49

Ik denk zelf dat het begin toch ligt bij het grondwerk.

Misschien een cursus grondwerk laten doen? Eerst met een makkelijker paard en daarna misschien met Hetske.
Neem anders eens contact op met E-quine.com. Die kunnen hier misschien wel wat in betekenen. Hun leerlingen zijn regelmatig op zoek naar mensen die ze kunnen helpen voor portfolio opbouw.

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 09:50

Paralian schreef:
Waarom moet ze rijden? Als ze alleen in de zomer wil rijden is dat toch prima? Gaat ze in de winter alleen af en toe een keertje poetsen, paard krijgt haar beweging en aandacht sowieso wel zo te lezen.


Dat is het tegenstrijdigen aan alles, ze wil heel graag rijden. Ze is alleen ontzettend bang, en zelfsaboterend naar zichzelf door te zeggen dat ''het toch niet lukt''. Vind dat erg moeilijk, ook om niet uit me slof te schieten na de zoveelste keer dat ze percee wil rijden, en vervolgens als ze er op zit in huilen uit barst omdat ze bang is. ;(



Sizzle schreef:
Gewoon weer lekker op een manege pony verder laten gaan. Jouw paard is duidelijk te hoog gegrepen.


Ja dat was ook mijn eerste gedachte. Ze kan dan wel percee op mijn paard willen rijden, maar als het zo moet dan zie ik ook weinig andere optie.... -O-

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:50

Ik vraag me af op welk moment jullie besloten hebben om een bang, onzeker jong meisje op een paard te zetten waarvan je zelf zegt dat die schrikkerig wordt in de handen van een onzeker persoon. :D
Ik denk dat het meisje dus heel verstandig is om niet te rijden in de winter en dat ze heel goed aanvoelt dat dit een combinatie is waarbij het wachten is op ongelukken wanneer je haar pusht.

Waarom laat je haar de kneepjes van het vak niet leren door middel van een oude, rustige rot in het vak?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37154
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:51

Als het meisje bang is om te rijden, waarom dan doorduwen omdat ze "moet" rijden. Kaat haar lekker weer op een pony op de manege gaan rijden. 10 jaar en een stevige fries moeten handelen lijkt me fysiek alleen al veel te hoog gegrepen.

En tegen een jong meisje zeggen dat ze een bepaalde uitstraling moet hebben is ook gewoon een stap te ver in wat ze aankunnen.

Dus zelf een stapje terug doen, haa in de winter lekker op de manege laten rijden en op haar eigen manier laten aantutten met je merrie.

Geen auto, 100000 euro of een mooie reis maar wél dit prachtige onderschrift
Karuna is een sociaal wat onthande computergebruiker met myopie
En dan ben je opeens weg. Mutsje het is goed zo Dag oude man

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 09:52

Sabbientje schreef:
Ik denk zelf dat het begin toch ligt bij het grondwerk.

Misschien een cursus grondwerk laten doen? Eerst met een makkelijker paard en daarna misschien met Hetske.
Neem anders eens contact op met E-quine.com. Die kunnen hier misschien wel wat in betekenen. Hun leerlingen zijn regelmatig op zoek naar mensen die ze kunnen helpen voor portfolio opbouw.



Ik volg zelf de opleiding instructeur paard & gedrag van E-quine. Het vervelende is, is dat ik zelf ''te dicht bij sta'' Kinderen hebben dan zon geweldige neiging om dan niks van je aan te nemen :') Maar misschien kan ik een klasgenootje erbij roepen, dat is zeker geen verkeerd idee!

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

Thats_Me

Berichten: 10926
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:52

Lekker op een manege lessen laten rijden. Eerst een paar keer prive en dan in de groep. Als extraatje kan ze altijd nog eens die van jou uitstappen en tzt rijden. Eerst aan de basis en het vertrouwen werken en daarna pas buiten de comfortzone gaan werken.

All good things are wild and free
Beautifull things don't ask for attention
The earth has music for those who listen

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:52

EpiqueCheval schreef:
Paralian schreef:
Waarom moet ze rijden? Als ze alleen in de zomer wil rijden is dat toch prima? Gaat ze in de winter alleen af en toe een keertje poetsen, paard krijgt haar beweging en aandacht sowieso wel zo te lezen.


Dat is het tegenstrijdigen aan alles, ze wil heel graag rijden. Ze is alleen ontzettend bang, en zelfsaboterend naar zichzelf door te zeggen dat ''het toch niet lukt''. Vind dat erg moeilijk, ook om niet uit me slof te schieten na de zoveelste keer dat ze percee wil rijden, en vervolgens als ze er op zit in huilen uit barst omdat ze bang is. ;(



En daarom moet ze juist op een paard die die gedachte ontkracht. Een paard waar ze achterstevoren op gaat zitten en nog geen pas verkeerd zet. Als je haar op een schrikkerig en rennerig paard zet waarbij ze het gevoel heeft geen controle te hebben, gaat die gedachte 'het lukt toch niet' inderdaad alleen maar groeien.

Urbanus

Berichten: 44932
Geregistreerd: 05-02-08
Woonplaats: Tollembeek

Re: Dochter is bang, maar wil graag paardrijden - tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:55

Is er geen mogelijkheid om een eigen pony voor haar aan te schaffen? Op een manege vind ik niks.

quera. Voor altijd en langer


Me. An empath.

MarliesV

Berichten: 15148
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:55

Ik mis de begeleiding van een instructrice in deze.

Jij staat jouw paard af, het is jouw stiefdochter. Dat gaat niet samen vaak, beter iemand van buitenaf die de boel begeleid dan in van de eigen (bonus)ouders.

Daarnaast vind ik het wel flink, dat ze na 20 manege lessen, op een privé paard gaat rijden en als het blijkt dat het te hoog gegrepen is wordt er naar een oplossing gezocht die in mijn ogen te ver gaat voor een grietje van die leeftijd.

Ik denk niet dat jij de juiste begeleiding voor haar bent. Als je vind dat ze zichzelf saboteert (hebben ze wel dat zelfinzicht op die leeftijd??) en dat je moeite moet doen om niet uit je slof te schieten, dat vind ik discutabel.

Juiste begeleiding met dit paard, of lekker naar de manege.

Life is short....SMILE while you still have teeth!

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 09:59

Gini schreef:
Ik vraag me af op welk moment jullie besloten hebben om een bang, onzeker jong meisje op een paard te zetten waarvan je zelf zegt dat die schrikkerig wordt in de handen van een onzeker persoon. :D
Ik denk dat het meisje dus heel verstandig is om niet te rijden in de winter en dat ze heel goed aanvoelt dat dit een combinatie is waarbij het wachten is op ongelukken wanneer je haar pusht.

Waarom laat je haar de kneepjes van het vak niet leren door middel van een oude, rustige rot in het vak?


Ik was eerst ook aarzelig, ze heeft ruim 3 maanden lang elke dag gevraagt wanneer ze nou een keertje mocht rijden, ze leek me zo vastberaden dat ik haar eerst een tijdje rustig begeleid had. Dit ging ook super goed. Tot de winter periode. Dit is juist mijn dubio. Ze wil percee op Hetske rijden, maar aan de andere kant durft ze niet..

karuna schreef:
Als het meisje bang is om te rijden, waarom dan doorduwen omdat ze "moet" rijden. Kaat haar lekker weer op een pony op de manege gaan rijden. 10 jaar en een stevige fries moeten handelen lijkt me fysiek alleen al veel te hoog gegrepen.

En tegen een jong meisje zeggen dat ze een bepaalde uitstraling moet hebben is ook gewoon een stap te ver in wat ze aankunnen.

Dus zelf een stapje terug doen, haa in de winter lekker op de manege laten rijden en op haar eigen manier laten aantutten met je merrie.


Nogmaals... Ik push haar niet om te rijden, dit is iets waar ze zelf maanden om gevraagd heeft. Het is ook ontzettend goed gegaan, echter slaat het in de winter om. Met motiveren bedoel ik gewoon dat ze niet bij de pakken neer moet zitten omdat ze denkt dat ze iets niet kan. Ik zie uitstraling ook niet hetzelfde als de leiding moet nemen en concequent zijn... maargoed..



Even algemeen. Ik push haar niet! Ze wil zelf rijden, en mat motiveren bedoel ik het dubio van zelfsabotage ''ik kan dit niet'' zeggen, en toch heel graag willen rijden.

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

siskeh
Berichten: 8663
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:00

Wat ik zelf met mijn eigen paarden erg vlot kan is nog steeds het paard rustig(en dus op mij gefocused) houden ondanks dat er een ruiter op zit, ik Loop dat op een bepaalde afstand met ze me.
Tenzij de ruiter érg goed kan rijden is het nog steeds een op afstand bestuurbaar paard voor mij. Wanneer je dit nog niet los kan, kan je aan de longeerlijn beginnen(balans-zitlessen voor de gene die er op zitten), en zo langszaam steeds meer zelf laten rijden.
Eigenlijk is mijn ervaring dat dit met elk paard zo is, vooral als ze goed bekend zijn met grondwerk en op je gericht zijn.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

Pino96

Berichten: 562
Geregistreerd: 11-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:01

Ik ben zelf als jong meisje (ik gok, 11 jaar, zoiets?) ook een periode heel erg bang geweest. Al liep er iemand het hele rondje met mij mee terwijl ik op de braafste pony van stal zat, vertrouwde ik het nogsteeds niet. Wat mij hielp was op de brave pony's blijven rijden, vertrouwen op bouwen en daar vanuit weer op mijn oude vertrouwde, iets pittigere lespony, die ik direct weer 100% vertrouwde nadat ik eenmaal door de extreem bange periode was. Het laatste wat ik had moeten doen was op een Fries stappen die schrikkerig reageert wanneer er een onzeker persoon op zit. Dan was ik er waarschijnlijk direct klaar mee geweest. Vertrouwen opbouwen gebeurd niet wanneer iemand je vanaf de grond aanmoedigt, dit gebeurd naar mijn mening vanzelf, en tussen ruiter en paard.. Heeft ze al eens op een manege gereden? En heeft ze daar toevallig een favoriet? Dan zou ik dat aanraden. Misschien dat ze, als het van de zomer wel weer goed gaat, zichzelf wél door kan ontwikkelen op jouw paard en dan zo de winter in zonder al te lange pauzes.
Laatst bijgewerkt door Pino96 op 06-12-18 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Berichten: 3517
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:02

Misschien het paard even longeren van te voren en dan eventueel te beginnen met rijden aan de longeerlijn? Mocht het dan goed voelen dan daarna los. Als het in de zomer wel goed gaat snap ik dat ze het heel jammer vindt als het in de winter niet gaat en jullie liever daarvoor een oplossing zoeken dan het uit de weg te gaan.

Ik ben zelf vroeger ook heel bang geweest, maar wilde wel heel graag. Als het dan niet ging omdat ik te bang was, was ik altijd blij dat mijn moeder me gewoon optilde en op de pony plantte. Uiteindelijk was ik verdrietiger als we naar huis gingen, omdat ik niet durfde.

Kilimanjaro
@puppy_freek

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 10:29

MarliesV schreef:
Ik mis de begeleiding van een instructrice in deze.

Jij staat jouw paard af, het is jouw stiefdochter. Dat gaat niet samen vaak, beter iemand van buitenaf die de boel begeleid dan in van de eigen (bonus)ouders.

Daarnaast vind ik het wel flink, dat ze na 20 manege lessen, op een privé paard gaat rijden en als het blijkt dat het te hoog gegrepen is wordt er naar een oplossing gezocht die in mijn ogen te ver gaat voor een grietje van die leeftijd.

Ik denk niet dat jij de juiste begeleiding voor haar bent. Als je vind dat ze zichzelf saboteert (hebben ze wel dat zelfinzicht op die leeftijd??) en dat je moeite moet doen om niet uit je slof te schieten, dat vind ik discutabel.

Juiste begeleiding met dit paard, of lekker naar de manege.



Zoals ik in mijn eerste bericht schreef, ik probeer haar te motiveren om eerst iets anders te doen dan rijden. Zoals grondwerk of leuke oefeningetjes in de bak (denk aan aan de hand over een balkje stappen, achterwaards zetten e.d.) Dit vind ze niet leuk, ze wil percee rijden, ookal is ze bang. Als je na de zoveelste keer opzadelen en aanmoedigen dat ze het kan weer in de bak staat met een kind wat er direct weer af wil, heb ik inderdaad de neiging om uit mijn slof te schieten (overigens nooit gedaan, maar het geeft mijn irritatie aan). Ik denk dan bij mezelf: Zeg dan meteen dat je eigenlijk helemaal niet wil). Achteraf begrijp ik ook wel dat het een kind van 10 is, en dat ik zoiets niet kan maken, dit doe ik dan ook niet.

In mijn ogen saboteerd ze zichzelf door veelal te zeggen dat ze iets niet kan, en dat ze ergens niet goed genoeg voor is. Dit is overigens ook met school, vriendinnen en vanalles.

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

elizabeth85
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-10-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:30

weet je.. ze is nog maar 10.... Ik zou mijn dochter van 11 never nooit niet los op mijn haflinger laten rijden. Ook mijn haf heeft een duidelijk consequente leider nodig en dat is in mijn ogen veel te hoog gegrepen voor een jong onervaren angstig persoon...

20 manege lesjes is simpelweg veel te weinig om te weten waar je als ruiter mee bezig bent, en al helemaal als je nog maar 10 bent.. Ik zou haar tegen haarzelf beschermen, dat ze aan het touw mag rijden maar nog niet los. Mijn dochter mag rijden op mijn paard als ik haar aan het touw heb of aan de longeerlijn of we gaan lekker stappen buiten. Maar ze heeft simpel weg niet de ervaring en het overwicht om op een 'echt' paard te rijden... Als het echt mis zou gaan en mijn merrie zet het op een bokken dan gaat mijn dochter nooit weer op een paard zitten....

Kan ze niet lessen bij een manege en dan op jou paard af en toe eens uitstappen ofzo?? Ik kan me heel goed voorstellen dat als ze paarden leuk vindt dat ze graag wil rijden...

eva1969

Berichten: 4025
Geregistreerd: 01-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:35

Er vooral geen punt van maken. Ga er van uit dat ze zodra ze er op zit, ze er weer van af wil en dat je dan zelf gaat rijden. Als er dan geen druk op ligt en het meisje weet dat zodra ze er van af wil daar niet moeilijk over gedaan wordt, en ze ziet dan ook dat het bij jou goed gaat, heb je best kans dat ze de volgende keer er wat langer op durft. En zo niet, ook geen probleem toch. Ik herken de angst én het heel graag willen en dan toch niet lukken omdat de angst groter is dan jij zelf. Geen druk en de openheid om op elk moment te mogen en kunnen zeggen oké dit is genoeg hielp bij mij een beetje (uiteindelijk niet genoeg helaas) en is misschien voor jouw stiefdochter de oplossing.
Edit: de hierboven genoemde optie van alleen aan de longe is ook een goede.

Insta: ArtbyEvaRoeters

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:36

EpiqueCheval schreef:
Zoals ik in mijn eerste bericht schreef, ik probeer haar te motiveren om eerst iets anders te doen dan rijden. Zoals grondwerk of leuke oefeningetjes in de bak (denk aan aan de hand over een balkje stappen, achterwaards zetten e.d.) Dit vind ze niet leuk, ze wil percee rijden, ookal is ze bang. Als je na de zoveelste keer opzadelen en aanmoedigen dat ze het kan weer in de bak staat met een kind wat er direct weer af wil, heb ik inderdaad de neiging om uit mijn slof te schieten (overigens nooit gedaan, maar het geeft mijn irritatie aan). Ik denk dan bij mezelf: Zeg dan meteen dat je eigenlijk helemaal niet wil). Achteraf begrijp ik ook wel dat het een kind van 10 is, en dat ik zoiets niet kan maken, dit doe ik dan ook niet.

In mijn ogen saboteerd ze zichzelf door veelal te zeggen dat ze iets niet kan, en dat ze ergens niet goed genoeg voor is. Dit is overigens ook met school, vriendinnen en vanalles.


Jij bent de volwassene en zij is het kind. Jij wilt dat ze grondwerk doet, zij begint te jammeren dat ze wilt rijden, jij geeft toe. Ik durf te wedden dat jij zelfs jouw Fries opgezadeld voor haar klaar zet. :D Een betere groom vind je niet. :+ Ze is 10 jaar, behandel haar ook zo. Hup, naar de manege om daar wat te gaan spelen met de doodmakke pony's. Die grote Fries die thuis staat? Dat is een cadeautje voor binnen een aantal jaar wanneer ze groot en wijs genoeg is.

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 10:37

elizabeth85 schreef:
weet je.. ze is nog maar 10.... Ik zou mijn dochter van 11 never nooit niet los op mijn haflinger laten rijden. Ook mijn haf heeft een duidelijk consequente leider nodig en dat is in mijn ogen veel te hoog gegrepen voor een jong onervaren angstig persoon...

20 manege lesjes is simpelweg veel te weinig om te weten waar je als ruiter mee bezig bent, en al helemaal als je nog maar 10 bent.. Ik zou haar tegen haarzelf beschermen, dat ze aan het touw mag rijden maar nog niet los. Mijn dochter mag rijden op mijn paard als ik haar aan het touw heb of aan de longeerlijn of we gaan lekker stappen buiten. Maar ze heeft simpel weg niet de ervaring en het overwicht om op een 'echt' paard te rijden... Als het echt mis zou gaan en mijn merrie zet het op een bokken dan gaat mijn dochter nooit weer op een paard zitten....

Kan ze niet lessen bij een manege en dan op jou paard af en toe eens uitstappen ofzo?? Ik kan me heel goed voorstellen dat als ze paarden leuk vindt dat ze graag wil rijden...


Fijn dat je het verhaal volledig gelezen hebt _/-\o_ Wellicht moet ik inderdaad strenger zijn, en haar gewoon niet op mijn fries laten omdat ze juist nog zo onervaren is. Nee zeggen blijft moeilijk. Ook als je graag zie dat haar zelfvertrouwen groeit.... Misschien een stapje terug en inderdaad laten lessen op een braaf paard...

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 10:38

Gini schreef:
EpiqueCheval schreef:
Zoals ik in mijn eerste bericht schreef, ik probeer haar te motiveren om eerst iets anders te doen dan rijden. Zoals grondwerk of leuke oefeningetjes in de bak (denk aan aan de hand over een balkje stappen, achterwaards zetten e.d.) Dit vind ze niet leuk, ze wil percee rijden, ookal is ze bang. Als je na de zoveelste keer opzadelen en aanmoedigen dat ze het kan weer in de bak staat met een kind wat er direct weer af wil, heb ik inderdaad de neiging om uit mijn slof te schieten (overigens nooit gedaan, maar het geeft mijn irritatie aan). Ik denk dan bij mezelf: Zeg dan meteen dat je eigenlijk helemaal niet wil). Achteraf begrijp ik ook wel dat het een kind van 10 is, en dat ik zoiets niet kan maken, dit doe ik dan ook niet.

In mijn ogen saboteerd ze zichzelf door veelal te zeggen dat ze iets niet kan, en dat ze ergens niet goed genoeg voor is. Dit is overigens ook met school, vriendinnen en vanalles.


Jij bent de volwassene en zij is het kind. Jij wilt dat ze grondwerk doet, zij begint te jammeren dat ze wilt rijden, jij geeft toe. Ik durf te wedden dat jij zelfs jouw Fries opgezadeld voor haar klaar zet. :D Een betere groom vind je niet. :+ Ze is 10 jaar, behandel haar ook zo. Hup, naar de manege om daar wat te gaan spelen met de doodmakke pony's. Die grote Fries die thuis staat? Dat is een cadeautje voor binnen een aantal jaar wanneer ze groot en wijs genoeg is.



_/-\o_ je hebt echt gelijk....... verschrikkelijk :+

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D


Shaggy09

Berichten: 8105
Geregistreerd: 24-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:43

Ik vind een fries van 1.62 ook wel erg flink voor een tenger en bang meisje van 10 jr.
Toen ik 10 was kreeg ik mijn eerste pony wat mij heel erg veel ervaring heeft gegeven, maar dat was een ponytje van 1.42 m. Dat is toch al wat makkelijker te overzien en minder ´eng´ dan zo´n grote fries.

Ik zou haar nog even laten lessen, en inderdaad misschien kun je haar laten uitstappen op jou paard, eventueel met jou ernaast? Dat ze wel erop kan zitten en alles kan voelen maar dat ze niet compleet aan dr lot word overgelaten.

Of een verzorgpony gaan zoeken samen met haar.

JM :#

Yessy

Berichten: 23013
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:47

Als je het jezelf makkelijk wil maken dan zou ik haar gewoon alleen meenemen als je zelf toch al wilde rijden. Dan voorkom je dat je je paard volledig opzadelt en vervolgens na 3 min rijden weer kan afzadelen. Maar wat hierboven wordt genoemd, het leven is niet alleen maar feest, als ze wil rijden dan horen daar ook andere dingen bij en dat kan poetsen, opzadelen, grondwerk of helpen met mesten zijn. Ze is 10, geen 4 dus dat begrijpt ze vast prima!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Facebook en 35 bezoekers