Buitenpoes moet binnen blijven.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Buitenpoes moet binnen blijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 10:48

Een paar dagen geleden is onze poes vermoedelijk aangereden door een auto. Ze heeft een flinke klap gehad in ieder geval. Toen ze thuis kwam liep ze eerst redelijk mank, voornamelijk met haar rechtervoorpootje. We hebben haar naar binnen gehouden, en naarmate de dag vorderde begon ze héel erg mank te lopen tot op het punt waar ze haar pootje helemaal niet meer optilde. Ze kermde bij iedere stap van de pijn.

Toen zijn we natuurlijk gelijk met haar naar de dierenarts gegaan. Die heeft haar helemaal nagekeken en gevoeld. Haar nagels van alle pootjes zijn zowat weg. Vandaar dat de DA een aanrijding vermoedt. Alles wat ze onderzocht deed pijn. Maar de DA kon zo verder niks vinden en zag geen reden voor foto’s maken. Waarschijnlijk flink gekneusd pootje en bont en blauw.
Metacam meegekregen een kuur, en de poes moet binnenblijven.

Nu zijn we inmiddels thuis en de poes word helemaal gek. Dat beest is echt zo keihard het maakt niet uit hoe veel pijn ze heeft ze móet en zal naar buiten.

We hebben het kattenluikje dicht gezet zodat ze er niet doorheen kan, maar ze heeft er zo hard tegenaan geduwd dat het plastic er nu helemaal uit ligt. Knap werk. Het is echt een buitenpoes, een jager en ze wil echt niet binnen zitten. Ze zit de hele dag voor de deur te janken.

Behoefte doen op de kattenbak wil ze niet. Ik heb haar omdat ik dacht Nouja. Ze zal zelf haar grenzen wel kennen één keer naar buiten gelaten om te plassen en poepen. Maar helaas ze was m gelijk gepeerd op 3 poten en een aantal uur later kwam ze mét dooie muis thuis. Weer helemaal strompelend en vol pijn en ze kon bijna niet meer lopen. Slecht plan dus :/

Wij moeten haar sowieso even binnen houden. Zolang ze binnen zit knapt ze iets op en gaat ze ook wat beter lopen maar het is echt een hel voor haar. Wat kan ik nou doen om het iets makkelijker cq leuker voor haar te maken? Klimmen en klauteren mag ze niet dus een leuke krabpaal op de kop tikken lijkt me ook niet handig.

Misschien weten jullie iets? Ze is verder hartstikke lief en sociaal hoor, niet dat ze een half wilde poes is maar niet naar buiten kunnen is gewoon zo vervelend voor haar.. Ze zit letterlijk de hele dag voor de deur te kermen. zijn er misschien spelletjes voor katten waarmee ik haar bezig kan houden? Moet ik haar in een grote bench zetten ofzo? Iemand een idee? Misschien terug naar de DA en pootje laten verbinden zodat ze wel naar buiten mag?


Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Buitenpoes moet binnen blijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:05

Hoe is ze zonder de pijnmedicatie? Mijn DA gaf in dit soort gevallen liever geen meds tegen de pijn zodat poezebeest (of welk ander beest dan ook) zelf zou voelen dat ze rustig aan moeten doen.

De PaardenPsycholoog http://www.paardenpsycholoog.nl
onderdeel van Aurora Kaarna, holistische praktijk voor mens & dier: readings, energetische therapie, coaching en begeleiding, meditatie en mindfulness: http://www.aurorakaarna.nl

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:09

Ik zou haar in een bench zetten met kranten op de bodem, een kattenbakje en eten en drinken. Als je de mogelijkheid hebt om die bench in een aparte kamer te zetten waar jullie niet of niet heel veel hoeven te zijn, dan heb je kans dat ze het accepteert en zich overgeeft aan de situatie. Laat haar zoveel mogelijk met rust en kom alleen om eten, drinken en medicatie te geven en de kranten en bak te verschonen. Klinkt naar want ze is zielig en je wilt haar natuurlijk vertroetelen maar onderaan de streep is het voor haar beter.

Mijn kitten heeft, toen hij 3 maanden was zijn pootje gebroken en moest dus met gipspootje 4 weken benchrust hebben en daarna nog 2 weken zonder gips. Zolang hij ons zag en hoorde was hij ontzettend onrustig en druk. Toen ik hem in een aparte kamer zette ging dat veel beter wat zijn herstel alleen maar ten goede kwam.

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:09

Wij hebben zo een zwerver binnengehaald Met een puppyren hebben we een ruimte gemaakt(en dus ook afgedekt) waar ze dus niet kon springen oid. Geen pijnmedicatie gegeven en binnen no-time was ze opgeknapt

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi


Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 11:12

Ik ben het ermee eens dat metacam geen goede raadgever is want ze breken er zo doorheen omdat ze door de pijnstillers denken dat alles wel goed gaat.
Daarom geef ik het in de avond voor het slapengaan en niet smorgens.

Echter.. Hoeveel pijn ze ook heeft, ze tilt gewoon haar ene voorpootje op en loopt op 3 poten verder. Dat is het hele probleem. Ze gaat niet rustiger aan doen, ze trekt gewoon haar pootje op. Zodra ze die neerzet loopt ze echt héel erg mank, maar ze lost het op door hem gewoon niet meer te gebruiken...

Edit, bedankt voor de tips! Ik heb nog een hele grote bench staan van de hond die niet meer gebruikt word. Ik zal daar toch een plekje voor de poes van maken!

kiwiwitje

Berichten: 20105
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Buitenpoes moet binnen blijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:17

Dat doorlopen is herkenbaar. Om onze zwerver toen in die ren te krijgen heeft ze heel wat afgerend. Maar in de ren kon ze gewoon niks meer en moest ze vanzelf rustig doen. eventueel kun je kijken naar supplementen die kalmeren. Maar hier was er na een paar dagen rust.

BarkKing Hondensnacks - https://www.barkkingdogsnacks.nl/ Gebruik de code BOKT voor 10% korting!
Special Muchi - Staffordshire Bull Terriers http://www.staffordshirebullterriers.nl - Instagram: @specialmuchi

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Buitenpoes moet binnen blijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 12:37

Ja het is niet normaal eigenlijk hoe hard ze voor zichzelf is.. als het in de komende dagen niet veel beter word ga ik ook terug voor foto’s want ik zie haar ervoor aan dat ze met een gebroken poot ook nog doorloopt.

Nu bench neergezet. Echt enorm zielig dit. Je kunt t haar ook niet uitleggen maargoed, het is even voor haar eigen bestwil.

Princesj

Berichten: 4547
Geregistreerd: 02-01-06
Woonplaats: Almere

Re: Buitenpoes moet binnen blijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:11

Heel blij dat je haar toch in de bench doet, veel mensen kunnen dat toch niet aan. Ik heb van Kong kussentjes met catnip, mijn katten vinden het heerlijk om daarmee te liggen knuffelen en spelen. Deze passen ook goed in je bench.

Gulonia (Biscayo x Wolfgang), Femke (Jouwe 485 x Doaitsen 420), Nipine KN (Nizar VS x Triton), Nika van Wieringen (Kadar x Nizar VS)

Achaiah
Berichten: 575
Geregistreerd: 18-06-17

Re: Buitenpoes moet binnen blijven.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 13:34

Oh daar heb ik wel eens vaker van gehoord ja. Volgens mij zijn veel katten daar dol op! Ik rij straks even naar de dierenwinkel om te kijken. Bedankt voor de tip!

Hevonen

Berichten: 5609
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Re: Buitenpoes moet binnen blijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:07

We hadden een kater met een gebroken poot (gedeeltelijk teenamputatie en drie breuken) en hebben hem in een grote hondenbench opgesloten omdat hij niet mocht lopen. Hij hing ondersteboven in de bench, werd er gek van. We hebben hem toen in de woonkamer opgesloten met kattenbak en voer etc uiteraard. HIj moest 3 maanden binnenblijven. Schikte zich er na een paar dagen wel in, maar heeft in al zijn woestheid ons complete interieur aan flarden gescheurd; de lappen leer hingen bij de bank neer. Het was overigens wel veel beter voor hem om zo binnen te blijven bij ons.
Poot is helemaal genezen, al zaten we wel elke paar dagen bij de DA omdat hij het verband en de spalken er steeds af sloopte.

Voor bijzondere (niet beslist paardgerelateerde) replica's en living history spullen.
ARRE remaining history
Zij werken ook op bestelling! (smeedwerk, hout-, hoorn- en beenbewerking, leer, huiden, en nog veel meer)

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Buitenpoes moet binnen blijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 21:26

Misschien ben ik een hele slechte buitenkat-eigenaar hoor, maar, waarom moet de kat binnen blijven?
Wij hebben ook meerdere kreupele gehad, ze krijgen medische zorg waar nodig, maar als poes zich op drie poten red, en gelukkig is buiten, dan lekker buiten..(uiteraard is na operatie of met spalken e.d. een ander verhaal)
Uiteraard wel met de mogelijkheid om binnen te liggen(of ergens beschut te kunnen liggen) en voldoende voer erbij...

Niet alle dwalers bennen verdwaald


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Aimuis, Amazonbot, warvel en 102 bezoekers