Kitten aankopen x 2?

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AbleToDream

Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 09:24

Hallo allemaal,

ik wou eens horen wat jullie hiervan vinden, ik heb vroeger altijd een kat gehad thuis, wegens omstandigheden met een scheiding van mijn ouders is mijn kat bij mijn moeder gebleven maar nu mag ik van mijn vader wel een kitten gaan zoeken omdat ik het heel erg mis in het appartement en vaak alleen thuis zit als mijn vader is gaan werken...
Nu werk ik ook al momenteel maar eigenlijk is er bijna altijd iemand thuis, buiten een uur of twee in de dag door als mijn vader met de late/vroege ploeg staat en ik nog op mijn werk ben, daarna ben ik thuis.

Nu krijg ik steeds overal bijna te horen dat ze geen kitten verkopen als er geen andere kat of kitten aanwezig is in het gezin waar de kitten zou komen? Iets wat wel vrij ontmoedigend is om overal bijna te horen bij fokkers, ik weet ook dat in de ideale wereld twee kittens het beste is, maar mijn pa staat achter 1 kitten in huis nemen ipv 2. Het is niet dat het beestje uuuuren alleen gaat zitten elke dag want er is zo goed als altijd iemand thuis.

Wat is jullie ervaring hiermee?


Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:26

Kijk anders eens in het asiel. Raskatten, en daarbij behorende fokkers, willen inderdaad graag een maatje voor de kittens. Maar in het asiel stellen ze die eis niet. Ik ben zelf ook van mening dat katten erg solidair zijn, dus liever alleen zijn.

Nieuwe touwhalsters klik voor de advertentie

Faelynn

Berichten: 3149
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:27

Waarom een kitten? Neem gewoon een kat uit het asiel die alleen geplaatst moet worden bijvoorbeeld. Fijn voor jou, fijn voor de kat :j

meisje_

Berichten: 2527
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:45

Dani199764 schreef:
Waarom een kitten? Neem gewoon een kat uit het asiel die alleen geplaatst moet worden bijvoorbeeld. Fijn voor jou, fijn voor de kat :j


Mee eens! Wij dachten goed te doen en een kitten bij onze volwassen kat te kopen. Resulteerde in 2 doodongelukkige katten met lichamelijke klachten als gevolg.
1 van de twee weggedaan met veel verdriet voor ons! Maar nu zijn wel beide katten gelukkig en klachtenvrij.

Wat ik wil zeggen js dat echt niet alle katten samen willen. En de asiels zitten vol met leuke katten en iets oudere kittens!

Weet niet waar je woont maar wil gerust voor je mee opzoek :)


SolarHertog
Berichten: 283
Geregistreerd: 22-06-18

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:51

Ja, maar we willen maar 1 kitten.”
“Nee, we hebben geen andere kat, maar we vinden eentje wel genoeg.”

Tsja, dan bent u bij ons aan het verkeerde adres. Waarom? Niet om dwars te liggen, niet omdat we zoveel mogelijk kittens tegelijk willen plaatsen en ook niet omdat we snel ruimte willen maken in de opvang. We hebben maar één reden: het belang van het kitten. Dat staat bij ons altijd voorop.

Ik hoor het u al zeggen: “Ja maar hij krijgt volop aandacht van ons hoor!” Ongetwijfeld. Maar het is niet genoeg.
U bent een mens en kunt nooit een ander kitten vervangen. Kittens spelen met elkaar, rennen achter elkaar aan, stoeien, meppen en bijten elkaar, slapen in elkaars pootjes en wassen elkaar.
Ze leren elkaar sociaal te zijn, te delen en ze leren elkaars grenzen. Dat gebeurt allemaal spelenderwijs. Zij kunnen dat onderling veel beter dan dat wij dat zullen kunnen.

“Ja, maar één kitten opvoeden is makkelijker dan twee.” Eh… opvoeden? O, u wilt geen kat die aan de meubels krabt, in de gordijnen hangt of die ’s nachts voor de dichte slaapkamerdeur staat te blèren omdat hij bij u wil zijn? En hij mag ook niet uw enkels aanvallen als u langsloopt of ineens “zomaar” al zijn klauwen in uw arm slaan en bijten?

Vaak komen juist de mensen die voor één kitten kozen vroeg of laat voor dergelijke problemen te staan. Er worden dan allerlei trainingsmethodes bedacht om deze “gedragsproblemen” op te lossen: het begint met een simpel “nee” of “foei”, er wordt een “time out” gegeven, de plantenspuit wordt erbij gehaald, soms volgt een tik op neus of bil, er wordt getracht het kitten te negeren en ga zo maar door. Resultaat? Niet wat u voor ogen had. Je kan een kat namelijk niet verbieden om dát te doen wat natuurlijk voor hem is. De kat heeft geen gedragsprobleem maar hij heeft geen mogelijkheid gekregen om zijn natuurlijke gedrag te vertonen en dát is het probleem. Uw enkels of armen zomaar aanvallen doet hij niet omdat hij u pijn wil doen of agressief of gestoord is maar hij wil jagen. Uit een hinderlaag een prooi bespringen en overmeesteren. Hij is een roofdier en het is zijn instinct. U uit de slaap houden doet hij ook niet om te pesten of wraak te nemen. Hij is eenzaam of hij verveelt zich en wil actie. Katten zijn namelijk van nature ook ’s nachts actief en kittens slapen geen 8 uur achter elkaar.
Wilt u uzelf veel ergernissen, slapeloze nachten en een gedragstherapeut besparen, dan is er een simpele oplossing:

neem 2 kittens!

Kittens vinden niets leuker dan samen “jagertje en prooi” spelen en als ze dat samen kunnen spelen, zullen ze uw enkels en armen met rust laten. ’s Nachts hebben ze ook elkaars gezelschap en kunt u rustig doorslapen terwijl zij elkaar in de haren zitten en na de strijd knus in elkaars pootjes in slaap vallen.

O, ik vergeet het probleem van het krabben aan meubelen en in de gordijnen hangen? Oké, dat kan best nog wel eens voor komen, maar geloof me, het zal een stuk minder zijn. Een kitten alleen weet soms echt niet waar hij het zoeken moet en probeert de gekste dingen. Met een maatje erbij richten ze zich meer op elkaar dan op uw spulletjes.

Een kitten zijn natuurlijk gedrag verbieden is heel zielig. Hij doet niets fout, hij is gewoon een kat en als je hem dat gaat verbieden, kan het alle kanten opgaan maar nooit de goede. Het eens zo lieve kitten kan naarmate het groter wordt, steeds onhandelbaarder worden en uiteindelijk zelfs als “vals beest” gedumpt worden. Of het trekt zich terug en wordt een angstige kat. Of het verliest alle lol in het leven en wordt apathisch.

Bron : https://stichtingpoezensnuitjes.wordpre ... ijd-samen/

Ik snap je wel hoor, maar wellicht kun je dan beter opzoek gaan naar een volwassen kat welke gewend is alleen te zijn. Facebook eens sylvana's kattenopvang zij heeft leuke volwassen katten die vaak juist alleen geplaatst moeten worden.

Super leuk trouwend dat je een kitten/ kat mag het is echt súper leuk.

( wij zijn trouwens ook met één begonnen en deze was echt tot op het extreme af op ons gericht, echt sneu wij hebben er toen een tweede bijgenomen en toen hadden ze echt iets aan elkaar. Binnen een uur waren ze elkaar aan het wassen en sliepen ze samen.)

bamisalami
Berichten: 609
Geregistreerd: 25-08-14

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:59

Ik heb er ook twee, vanaf 11 weken zijn ze bij mij. Het zijn zusjes en ze liggen regelmatig samen in hun XL mandje te slapen. Zipje en Zopje. Zip is heel erg aanhankelijk en is het liefst bij je en Zop is wat meer op zichzelf. Allebei prima.

Ik werk vaak thuis en ze rennen vaak achter elkaar aan, de trap op en af en lekker stoeien. Daarna uitgeteld met zn tweeen in n mandje. Dus ondanks dat ik vaak thuis ben, zoeken ze elkaar echt wel op.

Ze zijn nu 1,5 jaar. Ik heb ze overigens ergens vandaan gehaald die na een week bedacht had dat kittens toch wel druk waren. Dat vond ik zo stom dat ik in de auto ben gestapt en twee uur heb gereden om ze op te halen.

ryukapple

Berichten: 1765
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:39

@solarhertog dit gaat dus lang niet altijd op wij hadden twee kittens genomen broertje en zusje en met een half jaar konden ze elkaar niet meer luchten of zien en bij kennissen van ons is het zelfde gebeurt ook genoeg katten in het asiel die echt niet met andere katten kunnen. Zelfs (jonge) katten die gewoon ziek werden als ze bij andere katten zaten en alleen weer helemaal opfleurde.

Dus ts kijk bij het asiel zitten heel veel leuke katten en ook regelmatig kittens. En dan is de kat ook gelijk geholpen en gechipt

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

enny
Berichten: 2244
Geregistreerd: 01-11-04

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:52

@solarhertog ook voor mijn katten gaat dit helaas niet op. Ze zijn tegelijkertijd uit een kittenopvang (huiselijke sfeer) gehaald en eigenlijk vanaf dag één waren het geen dikke vriendinnen en dat zijn ze nu helemaal niet meer. Hou het er maar dat ze elkaar verdragen zolang ze niet te dicht bij elkaar in de buurt komen. Dus voor mij nooit meer twee katten in huis, tenzij er een speciaal verzoek is van twee katten die echt dikke maatjes zijn.

Mijn grote trots Dionysos (v. Spielberg) 27/5/2008 - 25/7/2013

Dee_Es

Berichten: 3662
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:03

Maar ook al kunnen ze elkaar na een half jaar niet meer luchten of zien, dan hebben ze toch voor die eerste periode alsnog een maatje nodig om mee te spelen? Een iets oudere kat alleen houden lijkt me een ander verhaal.

Hier 2 gecastreerde katers, uit hetzelfde nestje, die na 6 jaar nog steeds heel close zijn samen. Wassen elkaar, slapen samen etc. Zij hebben dus juist heel veel aan elkaar.

Blade B+13 [PR214,5] L1+12 [PR 216] L2 + 13 [PR 206] M1 + 19 [PR 220] M2 + 7 [PR 191]

meisje_

Berichten: 2527
Geregistreerd: 23-11-10
Woonplaats: Op de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:27

Dee_Es schreef:
Maar ook al kunnen ze elkaar na een half jaar niet meer luchten of zien, dan hebben ze toch voor die eerste periode alsnog een maatje nodig om mee te spelen? Een iets oudere kat alleen houden lijkt me een ander verhaal.

Hier 2 gecastreerde katers, uit hetzelfde nestje, die na 6 jaar nog steeds heel close zijn samen. Wassen elkaar, slapen samen etc. Zij hebben dus juist heel veel aan elkaar.


Maar als ze elkaar niet meer mogen en er dus eentje weg moet geeft zo veel stress voor de katten en ook verdriet voor het baasje. Ik zou t nooit meer doen.
Hooguit 2 katten wat al heel dikke maatjes waren.
Ik zou overigens sowieso nooit meer een kitten willen. Liever een asielkat een goed leven geven :)

ryukapple

Berichten: 1765
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Raalte

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:39

Eens met meisje_ dat was echt verschrikkelijk en eerlijk de eerste week hadden ze steun aan elkaar maar daarna vonden ze het leuker om met ons bezig te zijn dan met elkaar en hoor ook van veel mensen die jaarlijks veel kittens opvangen dat ze met grote regelmaat kittens hebben die ook geen intresse tonen in soortgenoten (natuurlijk ook regelmatig kittens die wel echt optrekken aan andere katten en dat type kittens wordt dan ook niet alleen geplaatst) ik vind dan ook dat het per kitten bekeken moet worden. Helaas worden kittens vaak veels te vroeg verkocht waardoor het nog niet goed zichtbaar is...

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8180
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:19

Ik verplaats je topic van [BB-HK]Beestenboel-Huiskamer naar [BB]Beestenboel. Daar past het beter.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:23

Je moet natuurlijk wel twee kittens nemen die een beetje goed met elkaar door een deur kunnen. Het is niet dat elke kat elke andere kat leuk vindt. Andersom is het ook niet zo dat als ze één andere kat niet leuk vinden ze liever een solitair leven leiden.

Voor TS zou ik adviseren om bij het asiel een volwassen kat te halen waarvan ze inderdaad zeggen dat ie beter alleen geplaatst kan worden. (En neem je vader mee - wellicht wordt ie toch verliefd op een koppeltje. :D )

We've got to hold on, ready or not - You live for the fight when that's all that you've got - Livin' on a prayer - Bon Jovi
[o]
Een beter Bokt begint bij jezelf! *\o/*

NatasjavE

Berichten: 30862
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:30

Ik ben nu ook op zoek naar 2 kittens. Waarom? Mijn ervaring is dat ook katten gezelschap van elkaar nodig hebben.

Ik heb nu 1 15 jarige kat lopen en een jong kitten heeft daar natuurlijk helemaal niets aan qua spelen en gezelschap.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

AbleToDream

Berichten: 777
Geregistreerd: 16-09-12
Woonplaats: BE

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-12-18 00:02

Bedankt allemaal voor jullie zicht op dit geval, een kat uit het asiel is zeker niet uitgesloten hoor, mijn vorige kat was een adoptantje en die kon geen andere dieren uitstaan thuis. Maar twee kittens in huis nemen zal mijn vader zeker niet zien zitten vrees ik.

daantjuhhh

Berichten: 26790
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:18

Ik heb een oude kat uit het asiel.
Hij kwam bij mijn broertje. Maar krabte het behang er af omdat hij toch blijkbaar te veel alleen was.

Mijn ouders en ik hebben hem destijds dan maar in huis gehaald. Toen ik op mijzelf ging heb ik een kitten genomen.
Het duurde nog 2 mnd voor dat ik kon verhuizen. Maar dacht neem alvast een kat zodat we haar met zijn allen een beetje kunnen opvoeden. .

Wat blijkt. Die oude kat uit hét asiel die alleen alleen geplaatst kon worden was echt dikke maatjes met mijn kitten. Dus toen besloten ze dan maar beide mee te nemen. Nu 2 jaar verder zijn ze onafscheidelijk.

[o] [o] [o]
Andoy's legacy: M1 + 10 http://www.wanicare.com

BarbaLala

Berichten: 9605
Geregistreerd: 13-11-04
Woonplaats: Omgeving Arnhem

Re: Kitten aankopen x 2?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 00:51

Koop alsjeblieft niet bij een vermeerderaar als je zo van dieren houdt, maar adopteer een dier uit het asiel. Er is een gigantisch katten overschot in Nederland (en andere landen) en ook herplaatsers heb je in alle mogelijke variaties en zijn niets minder dan een dier van een vermeerderaar.

Angst voorkomt niet dat je sterft, het voorkomt dat je leeft.
Klets mee in het zelfstandige-stalling topic!
STOP AGENDA 2030!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers