Merrie met ondergewicht

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Torienta18
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-12-18

Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 15:22

Hoi, ik heb sinds 3 maanden een kwpn merrie. Ik heb haar nu een tijdje 18 + brok gegeven naast haar basibrokken maar merk na een tijd dat ze daar niet van aankomt. Nu hebben we Slobber als bijvoer, maar iemand adviseerde me ook bietenpulp.

Wat adviseren jullie? beide maar dan afwisselen? of mag je het samen geven dat je het eerst apart laat inweken? En welke Pulp, van Pavo?

ik hoor graag wat kan en wat jullie meningen zijn..
dankjwel !

Linnie050

Berichten: 11800
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:23

Of senioren slobber.
Hier had ik het van het merk masters.
Dat is ook een goede dikmaker.
Je hebt het vast ook van andere merken.

Torienta18
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 15:25

linnie050 schreef:
Of senioren slobber.
Hier had ik het van het merk masters.
Dat is ook een goede dikmaker.
Je hebt het vast ook van andere merken.


kan ik inderdaad ook uitproberen. Weet je toevallig ook of je slobber en pulp mag mengen, als je het eerst apart in laat weken?

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:27

Een goede plantaardige olie is een prima dikmaker. Daar mag je een paard, eenmaal gewend, wel een halve liter van per dag geven. Olie is vet en een heel goede caloriebron.

zoutenootjes

Berichten: 1799
Geregistreerd: 19-04-11
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:28

Voor mijn oudere merrie heb ik seniores priores. Dat werkt voor haar goed. Ze heeft de ziekte van Cushing en valt snel af in de winter. Maar tot nu toe gaat het heel goed met haar. Dierenarts komt regelmatig voor controle en is tevreden. Ik ben ook tevreden nu. Ze was eerst zo mager, de ribben waren te zien. Nu niet meer.

Ik vul het aan met wat (vitamine)brokjes (alles maak ik wel nat), en ze likt de emmer uit. Mengen is hier geen probleem, dat gaat makkelijk

Anoniem

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:34

Ik mis even wat ze krijgt aan ruwvoer?

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:42

Als de rest van het voer in orde is dan kun je seniores priores geven. Ik heb dezelfde ervaring als zoutenootjes. Ik heb vorig jaar een paard gekocht die ook mager was. Van mijn vorige paard had ik nog een paar zakken seniores priores en die heeft ie opgegeten, resultaat mooi laagje over zijn ribben.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110665
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:43

Is er al een ontwormingsonderzoek gedaan?

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:45

Ik voer mijn merrie nu seniores priores van Subli en ik merk daar wel veel verschil mee. Daar zit al bietenpulp in. Ik heb ook zo'n gezonde super slobber gehad van Vitalbix, maar daarvan vond ik het effect veel minder groot.

Je zou ook eiwitrijk voedsel kunnen overwegen voor spieropbouw, zoals Lucerne en je zou kunnen controleren of er iets aan de hand is waardoor ze voedingsstoffen niet goed opneemt. Misschien is er iets met haar gebit niet in orde of met de darmflora. Een verhuizing is natuurlijk ook wel pittig voor een paard. Je zou je hooi eens kunnen laten checken, wie weet zit daar vrij weinig energie in. Wellicht heeft ze wormen.

Ik vind daarnaast wel: Zo'n zak seniores priores kost geen drol en als je gewoon begint met een halve / hele kilo droog en weekt dat, dan heb je al een flinke bak extra eten. Je kan het allicht proberen. Als dat na 2 / 3 weken ook niks doet, zou ik wel eens een DA vragen te kijken en bloedonderzoek te doen.

Torienta18
Berichten: 3
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 15:51

AlphaDaemon schreef:
Ik voer mijn merrie nu seniores priores van Subli en ik merk daar wel veel verschil mee. Daar zit al bietenpulp in. Ik heb ook zo'n gezonde super slobber gehad van Vitalbix, maar daarvan vond ik het effect veel minder groot.

Je zou ook eiwitrijk voedsel kunnen overwegen voor spieropbouw, zoals Lucerne en je zou kunnen controleren of er iets aan de hand is waardoor ze voedingsstoffen niet goed opneemt. Misschien is er iets met haar gebit niet in orde of met de darmflora. Een verhuizing is natuurlijk ook wel pittig voor een paard. Je zou je hooi eens kunnen laten checken, wie weet zit daar vrij weinig energie in. Wellicht heeft ze wormen.

Ik vind daarnaast wel: Zo'n zak seniores priores kost geen drol en als je gewoon begint met een halve / hele kilo droog en weekt dat, dan heb je al een flinke bak extra eten. Je kan het allicht proberen. Als dat na 2 / 3 weken ook niks doet, zou ik wel eens een DA vragen te kijken en bloedonderzoek te doen.


met haar gebit is sowieso niks mis, ze is top tot teen gecontroleerd, dierenarts, osteopaat, tandarts alles. Hooi alles in nageken, luzerne mag ze niet ,kwam uit na een onderzoek.. ik ga seniores priores maar uitrpoberen dan. kan dat als bijvoer gegeven worden? want zou het zonde vinden dat ze haar basibrokken op stal niet meer krijgt aangezien ik daar wel voor betaal op stal.

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:35

Netjes dat je dat allemaal al hebt gecontroleerd!

Ja, de seniores priores kan je zien als een vervanger, maar ook als aanvulling. Het is ook bedoeld voor paarden die niet meer kunnen kauwen en dus geen / te weinig voedingsstoffen halen uit hooi, dus het kan als volledig rantsoen gebruikt worden. Maar ik geef het dus als bijvoer en dan 1/12 van wat ik zou geven als ik het als ruwvoer / krachtvoer vervanger zou geven (dus een halve schep droog spul). Mijn paard krijgt ook gewoon hooi (en dat kan ze prima weg krijgen) en lucerne en muesli.

Mag ik trouwens vragen hoe ze hadden onderzocht dat ze geen lucerne mag? En waarom mag ze dat niet? Gewoon uit eigen interesse.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:41

In ieder geval veel ruwvoer van goede kwaliteit! Natuurlijk aanvullen met van alles, maar altijd beginnen met goed ruwvoer!

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:46

Torienta18 schreef:
met haar gebit is sowieso niks mis, ze is top tot teen gecontroleerd, dierenarts, osteopaat, tandarts alles. Hooi alles in nageken, luzerne mag ze niet ,kwam uit na een onderzoek.. ik ga seniores priores maar uitrpoberen dan. kan dat als bijvoer gegeven worden? want zou het zonde vinden dat ze haar basibrokken op stal niet meer krijgt aangezien ik daar wel voor betaal op stal.


Hoeveel hooi krijgt ze in kilo's per dag?

Je zou nog kunnen overwegen voor 2 tientjes even het hooi te laten testen met de pavo ruwvoerscan, weet je even hoeveel brandstof daarin zit.

Hoe heb je haar ontwormd?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:48

Hoeveel krijgt ze van alles. Dus hoeveel ruwvoer, hoe vaak en wat voor ruwvoer, hoeveel krachtvoer ook? En joe is getest dat ze niet tegen lucerne kan?

Sabbientje
stokpaard connaisseur

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:53

Torienta18 schreef:
met haar gebit is sowieso niks mis, ze is top tot teen gecontroleerd, dierenarts, osteopaat, tandarts alles. Hooi alles in nageken, luzerne mag ze niet ,kwam uit na een onderzoek.. ik ga seniores priores maar uitrpoberen dan. kan dat als bijvoer gegeven worden? want zou het zonde vinden dat ze haar basibrokken op stal niet meer krijgt aangezien ik daar wel voor betaal op stal.



ja hoor dat kan.
Je kan het als totaal voer gebruiken, maar ook als bijvoer.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:57


Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:58

Misschien ook even op zand testen of preventief een zandkuur geven? Mijn merrie die ik vorig jaar kocht mocht ook wat aankomen maar ik kreeg dit ook niet voor elkaar. Uiteindelijk bleek zand hier de boosdoener te zijn.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:03

Seniores priores kan. Mijn merrie at het slecht. Ik kocht haar mager en zij is op advies van de dierenarts op een oliesupplementatieschema gezet waarin werd opgebouwd naar een halve liter olie per dag. Dat zette aan, maar het heeft alsnog wel een paar maanden geduurd voordat ze op gewicht was.

Afbeelding
Hier waren we al een aantal weken bezig.


Afbeelding
Zo was het in het voorjaar. Nog niet de juiste bespiering, maar ze was wel mooi bijgekomen.

Ik vond het lang duren. Het kan zijn dat je wel even bezig bent...

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:26

Zet ze op voordroog hooi. Willen ze ook wel eens van aan komen.

Koper

Berichten: 30260
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:02

Popstra schreef:
Zet ze op voordroog hooi. Willen ze ook wel eens van aan komen.

Of ze worden er nog dunner van omdat de darmen het niet goed kunnen verwerken.

TS wat krijgt je paard aan ruwvoer, en hoe veel? Hoe oud is ze?

Popstra
Berichten: 13733
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:18

bij goede kwaliteit voordroog valt dat wel mee

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:38

Goede kwaliteit of niet, er vind een fermentatie plaats na het wikkelen in folie. En daar kunnen niet alle paarden tegen.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Merrie met ondergewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:16

Hoeveel hooi krijgt ze? Want dat is je basis :j
Verder inderdaad ontwormen.

Qua voer is seniorenvoer interessant. Je zou ook kunnen denken aan een goede grasbrok. Die moet je ook eventjes weken, maar niet zolang als pulp. Ik heb zelf goede ervaringen met Fetura van Agrobs. Dat zet goed aan. En is eigenlijk ruwvoer, dus dat is nog beter dan meer krachtvoer geven.

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:25

Hier ook de vraag hoeveel hooi ze krijgt? Dat is toch wel echt de basis!

Ik ben hier sinds kort begonnen om echt te wegen hoeveel hooi mn paard krijgt nu krijgt. Bij de vorige stalling kreeg hij gewoon wat de staleigenaar gaf (en wat extra van mij) en ze stonden overdag op de wei. Mn ruin krijgt nu 12kg per dag afgewogen. Hij had ook altijd de neiging om te slank te zijn, en dat gingen we tegen met bietenpulp. Dat hielp altijd om te voorkomen dat je zn ribben zag.

Nu merk ik dat hij voor het eerst echt goed op gewicht komt, ook zonder olie of bietenpulp. Terwijl ik altijd wel heb gedacht dat hij genoeg kreeg of de (verschillende) staleigenaren er wel weet van zouden hebben. Het scheelt nu ook dat ik zelf hooi inkoop, dus zoveel kan geven als ik wil.

PinkPrincess

Berichten: 1668
Geregistreerd: 31-05-09
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 10:31

Nicky1963 schreef:
Een goede plantaardige olie is een prima dikmaker. Daar mag je een paard, eenmaal gewend, wel een halve liter van per dag geven. Olie is vet en een heel goede caloriebron.


een halve liter lijkt mij niet gezond???