Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

 
 
Foaly

Berichten: 4815
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 13:51

Hoi allemaal,

Ik ben alvast mijn vakanties voor volgend jaar aan het plannen, en ik zit erover te denken om een rondreis te maken van Sevilla - Cordoba - Granada. Heeft iemand daar ervaring mee/tips voor?

Ik zou dan met de trein gaan (vliegen op Sevilla, denk ik?) omdat ik geen rijbewijs heb, is dat überhaupt te doen? En wat zou de beste tijd zijn om te gaan, even gezien het feit dat ik bij >30 graden al voor pampus lig? Ik zat te denken aan eind april, maar misschien is een maand eerder een beter idee? Het alternatief is eind oktober/begin november, hoe warm zou het daar dan ongeveer zijn? En hoeveel tijd zouden jullie uittrekken per stad?

Verdere tips qua hotels/restaurants/bezienswaardigheden/etc. zijn van harte welkom :D

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage



Foaly

Berichten: 4815
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 10:03

Niemand? :+

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:28

Wij hebben dit ongeveer met de auto gedaan in november. Toen was het echt prima te doen, vestje mee en op pad. We sliepen in malaga, dus hoe het zal zijn met de trein en echt van stad tot stad weet ik niet. Wij zijn in iedere stad een dag gebleven, rond 09.00 weg en na het avondeten terug.
Als het in je route past:
- grotten Nerja
- balkon van europa
- arena Sevilla (mag je ook echt in, zijn nu geen stierengevechten meer)
- Gibraltar is ook heel gaaf, aapjes kijken
- Ergens is een hele grote waterval maar kan even niet vinden waar

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

lideli

Berichten: 2439
Geregistreerd: 21-03-10

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 14:51

Wat een leuke bestemmingen heb je uitgekozen! Andalusië is echt heel mooi <3

Ik zou als ik jou was denk ik vliegen op Malaga, dit is goedkoper. En dan met de bus naar Granada, Cordoba en Sevilla. Als paardenliefhebber is Jerez de la Frontera ook een echte aanrader, daar zit de Real Escuela Andaluz del Arte Equestre. https://www.realescuela.org/en/ de shows die zij geven zijn erg mooi :)

Foaly

Berichten: 4815
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 16:50

Vliegen op Malaga is ook een idee inderdaad, daar had ik nog niet aan gedacht. Jerez ga ik ook naar kijken, al ligt dat op het eerste gezicht wel redelijk uit de richting. Maar goed, niets staat nog vast :D

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 17:47

Prachtig stuk Spanje! Heb geen ervaring met trein, of bus, maar weet dat er wel goede verbindingen zijn. Veel backpackers gaan met de bus.

Waarom vlieg je niet heen op Sevilla en terug vanaf Malaga (of andersom)?

Eind april en mei is in principe een goede tijd al hebben wij het ook weleens "getroffen" met 45 graden eind mei..

Trek voor de steden zeker een of twee volle dagen uit. Maar het is natuurlijk net in hoeverre je alles wilt verkennen.
Het Alhambra in Granada is zo groot dat kost al een dag. Zit ook een prachtige tuin bij.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

pnltl148

Berichten: 65
Geregistreerd: 17-08-15
Woonplaats: Maartensdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:00

Hoe leuk! Ik ben net een maandje geleden 4 dagen in Sevilla geweest, met een dagtripje met de trein naar Cordoba. Wij waren er van 9 tot 14 november, hadden lekker weer met temperatuur tussen 17 en 23 graden. Heenvlucht met ryanair vanaf eindhoven en terugvlucht met transavia op amsterdam, ging allemaal prima! Met de trein van Sevilla naar Cordoba is prima te doen, duurt ongeveer 2 uur en is rond de €20,- voor een enkeltje. Sevilla is echt een leuke stad, veel tapasrestaurants, kleine straatjes en echte aanraders zoals het Real Alcazar, de cathedraal en de Metropol Parasol. Cordoba is ook mooi, wel kleiner als Sevilla. Granada en Malaga wilden we ook nog heen maar dat paste helaas niet in de planning... :o

J_emma

Berichten: 811
Geregistreerd: 16-06-18

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:25

Caminito del rey, als je een spectaculaire wandeling wilt maken. Google het maar. Wel op tijd boeken want het zit zo vol!

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:39

Ts, hoeveel dagen wil je ongeveer heen?

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:51

LienC schreef:
- arena Sevilla (mag je ook echt in, zijn nu geen stierengevechten meer)

Fout! Deze oudste plaza de toros van spanje is wel degelijk nog in gebruik. Het stierenseizoen loopt doorgaans van ongeveer april tot oktober.
Uiteraard zit er een museum bij, worden er met liefde rondleidingen gegeven, allemaal georganiseerd door de voorstanders van dit walgelijke vermaak.
Ze laten graag zien dat het allemaal wel mee valt, dat het echt geen pijn doet en eigenlijk gewoon kunst is.

Dit bezoeken, of het nou een gevecht of een rondleiding is doet er niet toe, is bijdragen aan het in stand houden van de stierengevechten. Doe dat dus niet. :)

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:07

Dan ben ik in de war met een andere, dan zou het wel Malaga oid zijn die niet meer in gebruik is.

Je laatste punt begrijp ik, maar anderzijds is het gebouw zelf wel erg indrukwekkend. Echt stieren hoef ik niet te zien, die waren er ook niet. Maar het gebouw is wel mooi, om te zien hoe het gebouwd is, de oude details etc. Anyway, dat is mijn mening.

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

Palmera

Berichten: 9451
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:12

Iedere bezoeker word meegenomen in de statistieken van de voorstanders.
Persoonlijk ga ik nog liever aan de pokken tenonder dan dat ik in díe statistieken word meegenomen.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:15

Heerlijke plannen! Als je alle drie de steden wilt doen, dan is het idd een idee om op Malaga te vliegen en vanaf Sevilla terug (of andersom). Tussen de steden kun je prima reizen met trein of bus. Dat is allebei comfortabel en niet zo duur. Ik ben er nu twee keer geweest en kwam voor Malaga-Cordoba v.v. en voor Sevilla-Portugal beide keren uit op de bus (bijv. ALSA) als beste verbinding, maar ik heb ook eens de trein gepakt voor een stuk langs de kust vanuit Malaga. Informatie op internet is gemakkelijk te vinden en tickets (iig voor de bus) zijn ook makkelijk te boeken.

Idd een goede tip om iig per stad zo'n twee dagen uit te trekken. Er is zo veel te zien. Ik was er overigens beide keren eind juni met temperaturen rond de 30 graden (uitschieters naar 37 in Cordoba), maar ik kan daar prima tegen. In Cordoba kan het in april al wel 30 graden worden, in maart blijft het daar over het algemeen nog wel onder.

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

RianneH

Berichten: 28225
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:20

Mooie reis! Wij zijn een tijd terug in begin Juni geweest en toen waren Sevilla en Cordoba al erg warm, Cordoba tikten we makkelijk 40graden aan. Maar mocht je nog willen zwemmen in de zee, die was wel fris :brr:

Jerez de la Frontera zou ik ook zeker bezoeken, ook de atlas obscura is mooi! De rijschool is ook mooi om te bezoeken en de stad zelf vond ik een fijne sfeer hebben.

Cordoba heeft de kerk in een moskee wat een kerk was en daarvoor een moskee geloof ik. *Gaat zoeken*: de Mezquita ja! Heel gaaf gebouw.
Sevilla staat ook vol met gave gebouwen en we hebben daar toen eigenlijk te kort tijd aan besteed, zou ik zeker een paar dagen voor uittrekken.

En tapas eten natuurlijk <3 Ik vond de Loney Planet van Andalusië erg prettig tijdens onze reis. Als het even lukt is het ook mooi om al die witte dorpjes te bekijken meet in het binnenland, maar wij hadden een auto.
Malaga vond ik niets aan, maar heeft wel een prima vliegveld. Gibraltar moet je echt leuk vinden om te doen, het is een stukje Engeland aan Spanje, je loopt het vliegveld over om de grens over te gaan en dan sta je opeens tussen allemaal winkeltjes, Britten en terrasjes. De berg was wel gaaf om te bezoeken maar het is wel heel erg touristisch. De apen zijn zoals apen zijn, trekken al eetwaren direct uit de handen van Aziatische toeristen. Leuk om af te strepen, maar hoef het niet zo nodig weer eens te bezoeken.

Wij hebben ook geen arena’s bezocht overigens weiger ook hier iets aan bij te dragen.

"Een draver, is gaver" :D

Kinke

Berichten: 20513
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:23

J_emma schreef:
Caminito del rey, als je een spectaculaire wandeling wilt maken. Google het maar. Wel op tijd boeken want het zit zo vol!


:= := := :=

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 19:46

Gave reis! Zelf in de zomer van 2016 daar geweest en 11 dagen rond getrokken. Wij vlogen op Malaga, en vanuit daar met een huurauto 11 dagen rondgereisd en weer geindigd in malaga.
Ik ben normaal ook niet van de extreme hitte maar het viel me daar echt enorm mee ondanks dat het dagen over de 40 graden was.

Wij zijn in een aantal plaatsen 1 nacht geweest en een aantal plaatsen 2 nachten.
Oa, Jerez de la frontera, Sevilla, Cordoba, Granada, Amunecar. En we zijn vanuit een van die plaatsen (durf zo niet te zeggen welke ) een dag naar Gribaltar geweest.
Ik vond vooral de combinatie van natuur en cultuur erg mooi.
Alhambra vondt ik zeker een aanrader, en ook de stiervechtarena in Sevilla een aanrader. Eigenlijk vond ik alles mooi, enorm genoten!

Wij hebben de reis geboekt via Tui, de hotels stonden vast (waren met een groep van 10 personen) en hadden daar 3 huurauto's.

Kendall Platinum (Ferguson x Kennedy)B+34 / L1+31 / L2+33 / M1+11
Iquinara (Numero Uno x Quidam's Rubin) L2+11 september 2020 verkocht
Donnatelli (Don schufro x Alabaster)Eindstand Z2+7 januari 2018 verkocht naar zweden


Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren.

Foaly

Berichten: 4815
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 20:08

OK, dus heenvliegen op Sevilla/Malaga en terug vanaf Malaga/Sevilla staat op de lijst :D Klein puntje: ik vlieg uit principe niet met Ryanair, maar er gaan vast ook andere maatschappijen heen. Het plan is zo'n tien tot veertien dagen te gaan, en inderdaad meerdere dagen per stad. Het Alhambra staat sowieso al op de lijst, net als de Mezquita. Gibraltar en de stieren sla ik denk ik over, Gibraltar lijkt me een typische toeristenvinkjesbestemming (als in, veel toeristen die het alleen maar even willen afvinken van hun lijstje en weer door), en stieren hoef ik hier denk ik niet uit te leggen :+

Melissa, ik heb geen rijbewijs dus een auto wordt het sowieso niet. Maar goed om te horen dat het OV daar wel okee is, had een beeld van oude krakemikkige treintjes en bussen die eens in de drie weken rijden in mn hoofd, maar dat valt dus wel mee :')

Ooooh en de Caminito del Rey ziet er ook gaaf uit :oo. Hoe 'makkelijk' is dat lopen? Is het voornamelijk plat of zitten er ook stukjes bergbeklimmen tussen? Lopen kan ik wel, maar klimmen is met mijn motoriek geen goed plan. Ik zie mezelf namelijk wel naar beneden storten daar :')

People like that…corporations like that, they have all the money, they have all the power, and they use it to make people like you go away. Right now, you're suffering under an enormous weight. We provide…Leverage

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:10

Voor tickets kijken bij Transavia en Vueling :)

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:14

Transavia idd. Vliegen op zowel Malaga als Sevilla.

En het OV is daar idd erg goed, vind ik. Grote touringcars met airco en wifi. Vergelijkbaar met Flixbus, zeg maar. Het is gewoon een goed ontwikkeld westers land op dat gebied. :))

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:16

Sevilla kun je je wel een paar dagen vermaken, Cordoba is veel kleiner dus is een volle reisden (en twee nachten) wel oké.

Malaga heeft van alles cultuur en strand maar, m.i. geen superhighlights. . Fietstocht door de stad is wel, leuk :) :)
Lijkt mij een mooie afsluiter na zoveel andere imposante dingen.

Don't marry into an absolute idea. Then if it doesn't work out you can change it. If you are locked into something it limits your learning ability and we can stop thinking. Mark Rashid

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:24

Aanrader in Cordoba: https://www.facebook.com/CordobaAPie/

De gidsen zijn locals. Ik heb de avondwandeling gedaan (deels in het donker) en had een erg leuke gids, een studente die in de vakanties altijd terugkwam naar haar hometown Cordoba om deze wandelingen te leiden. Kosten: vrije gift (in principe gratis, maar voor zo'n toffe tour geef ik toch altijd een x-bedrag).

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

melissa_93

Berichten: 2647
Geregistreerd: 21-10-08
Woonplaats: Neede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:27

Openbaar vervoer hebben wij alleen in Sevilla gebruik van gemaakt, dat was makkelijker als met de auto de binnenstad in. Dat was prima te doen, konden voor het hotel instappen en voor een prikkie naar de binnenstad zelf.

Ik zelf vond Gribaltar wel een aanrader, bovenop heb je een heel mooi uitzicht. (als het weer het toelaat)
In Ronda zijn wij met een aantal trappen naar beneden gelopen (en het laatste stukje via een creatief pad :P ), daar kwam je bij hele gave waterval uit met daaronder een stuk water waar je in kon. Heel mooi helder water.

Kendall Platinum (Ferguson x Kennedy)B+34 / L1+31 / L2+33 / M1+11
Iquinara (Numero Uno x Quidam's Rubin) L2+11 september 2020 verkocht
Donnatelli (Don schufro x Alabaster)Eindstand Z2+7 januari 2018 verkocht naar zweden


Wie vecht kan verliezen, maar wie niet vecht heeft al verloren.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:29

Met OV bedoel ik specifiek de treinen en de langeafstandsbussen, maar ik heb ook gebruikgemaakt van de stadsbussen in Sevilla en die zijn ook prima. Vergelijkbaar met de bussen in elke willekeurige stad in Nederland. :j

.
If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together. <African proverb>

LienC

Berichten: 984
Geregistreerd: 25-01-11

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:53

Ronda, dat is inderdaad die mooie waterval! Echt heel mooi om te zien. Ik was wel moe toen we weer boven waren :')

En wat Melissa zegt, het uitzicht op Gibraltar is wel echt te gek. En alle eettentjes zijn daar ook leuk.

Vond het plein waar het beeld van picasso zit (in malaga) heel gezellig in de avond.

"To live a creative life, we must lose our fear of failing" - Joseph Chilton Pearce

Charlottemv
Berichten: 904
Geregistreerd: 05-05-15
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Driehoek Sevilla - Cordoba - Granada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 22:58

Ik ben daar met de auto geweest maar wij gingen dan ook vooral voor rust en niet toeristische tripjes. Ik ben ook een dagje gaan paardrijden met een Nederlandse vrouw en dat was erg leuk. Op Facebook kun je haar vinden onder “paardrijden in Andalusië” en ze zit vlak bij Malaga

OLG Gladiolo mijn Spaanse allemansvriend


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _xManadisx_, Anne_vD, gewoonmarie, L_iek, SennaS en 60 bezoekers