Een zeer bewogen paardenjaar...

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Een zeer bewogen paardenjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 21:44

In augustus opende ik dit topic al: [ITP] We might be a match made in hell...
Hieruit bleek dat Ami en ik momenteel niet echt een match waren :(
Afgelopen jaar is er zoveel gebeurd (leuk en minder leuk) dat het me leuk om een jaar overzicht te maken van mijn jaar tussen de paarden.

Januari
In januari heb ik Ami veel rust gegeven, maar zijn we wel begonnen met vrijheidsdressuur. Dit vond meneer erg leuk, maar (mentaal) wel zwaar. Het was duidelijk dat dit rustig opgebouwd moest worden met meneer, dit is natuurlijk geen probleem. Verder hebben we hier uiteindelijk niks meer mee gedaan, dat staat wellicht weer op de planning voor volgend jaar.
Afbeelding

Februari
In februari hebben we geloof ik niks gedaan, heb in deze maand eigenlijk ook bijna geen foto's gemaakt.
Afbeelding
Gelukkig is Ami wel helemaal happy op zijn plekje in onze achtertuin, dat is aan alles te zien <3

Maart
Afbeelding

April
In april heb ik Ami weer opgepakt met werken aan de hand, helaas ging dat niet altijd soepel. Hij kon zo onstuimig zijn en wat vond ik dat moeilijk...
Afbeelding
Hij ziet er zo lief uit, maar het kan zo'n draak zijn!

Mei
In mei hebben we het werken aan de hand verder doorgepakt, en dat ging de ene keer wat beter dan de andere keer. Maar als hij een 'goede' dag heeft, wat is het dan een fijn paard. En wat was ik dan ontzettend trots op deze topper.
Afbeelding
Het werd inmiddels ook warmer en de vliegen werden er steeds meer, het werd dus ook tijd om zijn vliegenmasker er weer bij te pakken en wat heb ik dan een leuke ezel.

Juni
In juni was ik heel druk met het einde van het schooljaar en heb ik weinig gedaan, heb van deze maand dan ook geen foto's.

Juli
In juli ging ik op vakantie naar Zweden, daar zijn we bij de Sun Dance Ranch geweest. Voor het eerst in een jaar (sinds 23 juli 2017) stapte ik weer op een paard! Ik vond het zo spannend, dat ik eerst een lesje heb gehad in de bak en bij de objecten (ik weet even niet meer hoe ik het moet noemen. De dag daarna een buitenrit gemaakt door de bergen. Wat was dat een stap voor mij, in galop de bergen op. En dat terwijl ik al minstens 6 jaar niet meer had gegaloppeerd!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Hier begonnen voor mij dan ook de twijfels. Zou ik ooit nog verder komen met Ami? Is het niet beter om hem te verkopen en een paard terug te kopen waar ik wel alles mee kan?
Nachten wakker gelegen, emmers volgehuild, maar uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik hem nooit zou kunnen verkopen. M'n vriendje, m'n maatje, m'n alles.. Hij verdient het zo!

Augustus
In augustus ben ik daarom begonnen met rijden op de manege, de eerste les was een priveles en daarna ben ik begonnen in de les. Vanaf de eerste les ben ik gaan galopperen en ik kreeg weer plezier in het paardrijden! Ik kreeg door dat het paardrijden echt wel leuk kon zijn en ook dat ik best wel kan paardrijden, al is er natuurlijk nog heel veel te verbeteren. Momenteel rijd ik nog steeds op de manege, al is het wel het plan om hier straks weer te gaan stoppen.

September
In september is er weinig gebeurd. Ik heb weer gelest met Ami en het plan was om er voor de winter toch nog een keer op te stappen.

Oktober
En toen was het zover! Na 15 maanden weer op mijn eigen paard! *\o/*
Wat was ik intens gelukkig en wat was ik trots! Ik had les zaterdag en het ging zo goed, ik zag het weer helemaal zitten.
Afbeelding

De dinsdag erop wilde ik zelf weer gaan rijden, maar helaas is dat er niet van gekomen :( Tijdens het opzadelen hebben we een ongelukje gehad en had Ami de teugelclip in zijn oog gekregen. Zoveel pech, zoveel paniek en zoveel verdriet. M'n arme schat, dat verdient hij niet. Hij was zo angstig, angstig voor de dierenarts en de weken erna angstig voor iedereen :(:)

Dat was voor mij het moment om wederom te twijfelen of ik dit ooit aan zou kunnen met Ami. Zouden we ooit verder komen en was ik wel goed genoeg om hem te kunnen begeleiden. Op marktplaats en bokt gekeken voor een ander paard en een oproepje geplaatst voor een bijrijpaard. Ami mocht van mij eeuwig grasmaaier blijven.
En daar was Alfie, een lieve 4-jarige haflinger <3
Afbeelding

Vlak nadat ik besloten had om Alfie bij te gaan rijden, ben ik op vakantie gegaan naar Griekenland. Bij Laganas Horseriding Center heb ik een buitenrit gemaakt, en wauw, wat was dat gaaf. En wat was dat wederom een overwinning voor mij! Galop over het strand, door de duinen, een stuk het water in, het leek wel een droom voor me. Als ik er aan terug denk zit ik nog steeds met een bigsmile op mijn gezicht :D
Afbeelding

Toen ik terug was heb ik hele stappen me Ami gezet, ik mocht weer in de buurt komen en hij kwam zelfs knuffelen!
Afbeelding

November
Ik begon lekker met rijden met Alfie, en wat vond ik het heerlijk.
Afbeelding
Inmiddels kreeg ik het plezier in de paarden echt weer terug en begon het toch weer te kriebelen om iets met Ami te gaan doen. En zo geschiedde.. Ik ben begonnen met oefenen een halster om te doen, vervolgens een hoofdstel en kaptoom. Helaas wil hij het bit niet meer accepteren, maar alles zonder bit gaat prima.
Afbeelding

December
Inmiddels is het december en heb ik van de week voor het eerst weer gewerkt aan de hand, op wat kleine foutjes na (licht steigeren) ging het zo goed en wat was ik blij. Ik heb een paardencoach ingeschakeld die ons hopelijk weer verder kan helpen en mijn eerste grondwerkles staat weer op de planning!

Laten we hopen dat 2019 een topjaar wordt voor ons en dat we elkaar weer helemaal kunnen vinden, want hij is en blijft mijn maatje en hij verdient het om lekker samen aan de gang te gaan <3

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion


Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16127
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Een zeer bewogen paardenjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:44

Wat een bewogen jaar.
Ik ga zo ontzettend hard duimen dat je wens uitkomt, en jullie in het voorjaar weer lekker samen rijden.
Alfie is ook een leukerd. Heb je straks 2 paarden om te rijden!

DaisyLynn93

Berichten: 14
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Schagen

Re: Een zeer bewogen paardenjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:03

Super blij dat ik je heb kunnen helpen met het plezier terug te vinden in de paardjes. Alfie (Mister Sunrise Alfonso) en ik zijn heel blij met je!

freetorun

Berichten: 2264
Geregistreerd: 22-04-09
Woonplaats: Breda

Re: Een zeer bewogen paardenjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 08:35

Wat ben je een ontzettende volhouder. Erg knap!

Ik hoop dat je een manier vindt die weekt voor Ami en jou, zodat jullie samen ook weer kunnen genieten. Veel geluk en succes in 2019 :)

Positief Paard Blog en webshop over clickertraining en positieve bekrachtiging!

Instagram: Positief_Paard

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Re: Een zeer bewogen paardenjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 11:22

Essie73 en Daisylynn, jullie zijn lieverds en ben jullie zo dankbaar voor de hulp en steun!

Freetorun, dank je. Soms is het ook echt heel moeilijk om door te zetten, maar ik kan het niet over mijn hart verkrijgen om hem op te geven, het is zo’n schat. We zoeken lekker door en er komt vast en zeker iets dat voor ons beide werkt :)

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion

margaret18

Berichten: 193
Geregistreerd: 14-06-15
Woonplaats: Spierdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 14:57

Het verbaasd mij echt dat je doorgaat met je paard. ik heb het verslag gelezen, en wanneer ik dan lees dat je maanden niets met hem doet, en er eigenlijk weinig mee kan dan denk ik waar haal je het plezier vandaan? Een paard kost veel tijd en geld en op deze manier gaat de lol er toch af? Ik bedoel dit echt niet rot of aanvallend, maar in mijn ogen heb je een paard om er vooral plezier mee te hebben.

Wuppie (Weltblick van de Meul'nwieke) Z1+22 endurance klasse 2+2 BB springen.

DaisyLynn93

Berichten: 14
Geregistreerd: 25-11-11
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:02

margaret18 schreef:
Het verbaasd mij echt dat je doorgaat met je paard. ik heb het verslag gelezen, en wanneer ik dan lees dat je maanden niets met hem doet, en er eigenlijk weinig mee kan dan denk ik waar haal je het plezier vandaan? Een paard kost veel tijd en geld en op deze manier gaat de lol er toch af? Ik bedoel dit echt niet rot of aanvallend, maar in mijn ogen heb je een paard om er vooral plezier mee te hebben.

Wat een kansloze opmerking zeg. Je koopt een paard voor het leven. In voor en tegenspoed. Opgeven is een teken van zwakte en gelukkig bestaan er mensen die dat niet doen!

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 19:00

margaret18 schreef:
Het verbaasd mij echt dat je doorgaat met je paard. ik heb het verslag gelezen, en wanneer ik dan lees dat je maanden niets met hem doet, en er eigenlijk weinig mee kan dan denk ik waar haal je het plezier vandaan? Een paard kost veel tijd en geld en op deze manier gaat de lol er toch af? Ik bedoel dit echt niet rot of aanvallend, maar in mijn ogen heb je een paard om er vooral plezier mee te hebben.


Zoals je kunt lezen heb ik heel erg getwijfeld over een verkoop of niet.. Maar ondertussen hou ik van dit paard, hij is al 6 jaar mijn maatje. Ja, nog steeds mijn maatje, ondanks alles!
We hebben de afgelopen jaren heel veel, maar dan ook echt veel, stappen gezet samen. Helaas botert het momenteel alleen niet -O-
Ami staat aan huis, dus hij staat absoluut niet in de weg en dat is dus ook een van de redenen waarom hij echt niet weggaat.

Ik was het plezier in de paarden idd een beetje verloren, maar ik heb dat helemaal teruggevonden, ook met hem. Ik ben zo trots op wat we de afgelopen weken, na zijn ongelukje, hebben gedaan. Voor die tijd liep het onwijs voorspoedig en was het plan om het rijden echt door te pakken, helaas kon dat even niet... En ja, dat is jammer. Maar wat DaisyLynn zegt, ik heb Ami voor het leven gekocht en ja, daar horen pieken en dalen bij. We hebben in een diep dal gezeten, maar samen kruipen we hier langzaam uit en ik heb het volste vertrouwen dat we volgend jaar een mooi piek mogen beleven samen :j

Vandaag is de paardencoach geweest en dan komen we tot de conclusie dat we in een korte tijd alweer zoveel stappen hebben gezet, en dat maakt me trots. Ieder stapje is er 1 en op ieder stapje ben ik net zo trots <3

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion

Ballard_L

Berichten: 2490
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 08:56

DaisyLynn93 schreef:
margaret18 schreef:
Het verbaasd mij echt dat je doorgaat met je paard. ik heb het verslag gelezen, en wanneer ik dan lees dat je maanden niets met hem doet, en er eigenlijk weinig mee kan dan denk ik waar haal je het plezier vandaan? Een paard kost veel tijd en geld en op deze manier gaat de lol er toch af? Ik bedoel dit echt niet rot of aanvallend, maar in mijn ogen heb je een paard om er vooral plezier mee te hebben.

Wat een kansloze opmerking zeg. Je koopt een paard voor het leven. In voor en tegenspoed. Opgeven is een teken van zwakte en gelukkig bestaan er mensen die dat niet doen!


Nounou, jij koopt een paard misschien voor het leven, maar niet iedereen ;)

TS: mooi overzicht heb je gemaakt en wat fijn dat je weer het plezier terug hebt gekregen! De hadlinger ziet er ook heel leuk uit :) succes volgend jaar!

Roadie - @welshcobroadie
B+11 (PR 223) L1+11 (PR 202,5) L2+11 (PR 203,5)M1+11 (PR 199) M2+11 (PR 194,5) Z1+4 (PR 215,5)


Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Re: Een zeer bewogen paardenjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:56

Ik begrijp goed dat je zoekt naar manieren waarop het wel werkt, zelf heb ik ook een paard dat een enorme puzzel is.... maar hij gaat nooit meer weg.
Een paard is meer dan iets waarop je zit right?

Ik wens je veel plezier toe samen.... rustig leren, je vindt je weg wel.

Mooi huis op de achtergrond trouwens, heel leuk! Staat hij daar trouwens alleen?

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 09:59

DaisyLynn93 schreef:
margaret18 schreef:
Het verbaasd mij echt dat je doorgaat met je paard. ik heb het verslag gelezen, en wanneer ik dan lees dat je maanden niets met hem doet, en er eigenlijk weinig mee kan dan denk ik waar haal je het plezier vandaan? Een paard kost veel tijd en geld en op deze manier gaat de lol er toch af? Ik bedoel dit echt niet rot of aanvallend, maar in mijn ogen heb je een paard om er vooral plezier mee te hebben.

Wat een kansloze opmerking zeg. Je koopt een paard voor het leven. In voor en tegenspoed. Opgeven is een teken van zwakte en gelukkig bestaan er mensen die dat niet doen!


Ik vind jouw opmerking hypocriet. Een paard koop je voor het leven? Opgeven een teken van zwakte? Echt? Hoe kom jij aan jouw pony dan?

Wees blij dat er mensen zijn die durven toegeven dat het paard en zij niet (meer) bij elkaar passen. Dat hoeft geen teken van zwakte te zijn. Kan juist een enorm sterke beslissing zijn. Hoe kun je anders aan die geweldige professor-leermeester-dieren komen? Waar je veel van kunt leren. Voorbeelden zat van paarden die niet tot hun recht kwamen bij een oude eigenaar en helemaal opbloeien bij wen nieuwe. Terwijl de oude eigenaar het plezier helemaal terug heeft door een ander paard dat wel goed past.

En áls je maandelijks 300-500 euro kwijt zou zijn voor een paard in pension terwijl je er niets mee kunt, dan Is het een hele dure cavia.

Wat een bewogen jaar TS. En fijn dat jouw Vriend Ami in alle rust bij je mag en kan blíjven terwijl je zelf ook weer plezier kunt maken.

Rockes <3

Hemo

Berichten: 25
Geregistreerd: 01-12-18

Re: Een zeer bewogen paardenjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:27

prachtig <3

Helaas kon ik niet meer in mijn oude account: Cactusknuf, dit is mijn nieuwe account
[o]

detje06
Berichten: 48
Geregistreerd: 26-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 10:35

Ik ben het helemaal met Rocamor eens, als niemand zijn paard of pony weg zou doen, kan niemand er meer 1 kopen.
Daarnaast is het zeker zo respectvol bij degenen die dat niet doen en blijven denken in oplossingen, zolang paard en mens zich er prettig bij voelen.

Iselda ik wens jou een hele goede paardencoach toe, als je er 1 hebt die je het echte grondwerk leert, wat helemaal niet zo moeilijk is (of juist wel) gaat er 1 wereld voor jou en je paard open en is niets onmogelijk en tijd zal je vriend zijn. Veel paardenplezier toegewenst met je paardjes, het is mooi dat je van paard kan genieten, zonder dat je er opzit en op andere manieren toch lekker kan rijden.
Respect dat je je verhaal deelt.

Gini
Berichten: 17895
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Een zeer bewogen paardenjaar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:02

Nu is het natuurlijk niet netjes om een topic als dit binnen te stormen met: he he, waarom doe je hem niet weg joh, je hebt er niks aan. Ongeacht dat iedereen een eigen mening mag hebben over het al dan niet verkopen van een paard, there's a time and a place en dit topic is definitely not the place.

Een fijn jaaroverzicht TS, zeer bewogen is geen leugen. :D Ik ben benieuwd naar jouw en Ami's 2019. Ik zou het leuk vinden als je er af en toe iets van deelt op bokt. :)

Iselda

Berichten: 1753
Geregistreerd: 31-01-09
Woonplaats: Noord-Holland Noord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 21:02

@Ballard_L
Dank je wel! Ik heb er vertrouwen in dat dat gaat lukken :D

@Ninx
Een paard vind ik idd ook meer dan iets waar ik op zit :) Nu is het vooral lekker knuffelen en wat grondwerk, lekker rustig aan!
Hij staat zeker niet alleen, ze staan hier met z'n tweeën. Zou hem nooit alleen zetten :o Op de eerste foto staat achter hem een donkerbruine draver, dat is z'n vriendje :)

@Rocamor
Ik kan me voorstellen dat het voor sommigen een hele sterke beslissing is, maar voor mij voelt het dan als opgeven. Ik zeg wel eens dat het een dure grasmaaier is, maar als ik zie hoe gelukkig hij hier is, dan is me dat alles waard. En langzamerhand komen we weer vooruit! Het doel is om het voorjaar te kunnen rijden.

@Hemo
Dank je! :D

@Detje06
De coach die ik nu heb is echt heel fijn, en we zijn helemaal begonnen bij de basis. Daarnaast heb ik een hele fijne instructrice die me al heel ver heeft gebracht met grondwerk. Ik weet zeker dat als we de tijd nemen, dat we onze band volledig kunnen herstellen. Ik geniet iedere dag van hem, als ik naar buiten kijk en ik zie hem staan/spelen/gek doen, dan word ik ook spontaan gelukkig!

@Gini
Ik zal over een aantal maandjes nog eens een topic openen als we weer een stapje verder zijn. Zelf vind ik het ook heel leuk om oude topics soms terug te kijken, dus is dan ook een mooi overzicht voor mijzelf! Het doel is om het voorjaar op te stappen, dus als dat lukt, dan komt er zeker weer een topic aan :D

Volg de avonturen van Ami, Lookie en mij op instagram: http://www.instagram.com/trotter_amidepapion


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 bezoekers