[INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ApplePapple

Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 20:33

meart schreef:
Ik heb vorig jaar een bucas smartex medium voor mijn paard gekocht. Afgelopen winter geen klachten erover gehad. Nu heeft hij de deken sinds een paar dagen weer op en gaat de snap-lock magnetische voorsluiting om de haverklap open. Ik denk dat het gebeurd als hij gaat liggen of opstaat, maar zeker weet ik het niet. Heeft iemand een idee hoe dit verholpen kan worden?


De magnetische voorsluiting van mijn bucas turnout werkt gewoon niet, heeft ie nooit echt fatsoenlijk gedaan.
Van mijn repuctex werkt ie wel gewoon maar die hebben ze ook maar half u voor/na het rijden op.

Rust zacht mijn Appeflap Y;(


shetlandfan
Berichten: 2354
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Ergens in NL.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:23

Roos_M schreef:
S nachts op stal 100 gram
Overdag buiten 200 gram met hals ivm regen.

Ik heb vandaag de bestelling van première equine binnen gekregen:

[ [url=m/WnB5FH.jpg]Afbeelding[/url] ]

*\o/*


Die ziet er mooi uit! Welke maat is deze, en welke maat heeft de pony normaal?

Ik denk er over zelf ook de Premier Equine ponydekens uit te proberen, maar hoor berichten dat ze nog wel eens ruim vallen en twijfel over de maat. Even ruilen naar Engeland is ook niet goedkoop.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 22:33

Pfff ik vind die temperatuurverschillen wel lastig. Mijn pony is ongeschoren en loopt 24/7 buiten. Vanavond voelde ze koud aan onder haar met fleece gevoerde regendeken dus haar 150 grams opgegooid. Dat voelde bij haar een stuk beter en kon de andere deken mooi drogen.

Alleen zie ik dat het morgen en vrijdag weer 11/12 graden wordt. Wat doen jullie dan qua deken? Wisselen naar een dunnere versie of andere liner eronder of laten jullie het zo? Het verschilt ook wel erg per paard natuurlijk...

...Klein maar fijn...


Roos_M

Berichten: 5165
Geregistreerd: 16-03-05
Woonplaats: Elspeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 06:59

Rambo hoody heb ik 80/122 dit is 4,3 “
Ik heb in dit geval niet het idee dat ie ruim valt.

<3 Fuut - v. Ivo (v. Samber) Mijn bonte clowntje! :+:
<3 Féline - v. Hero van de Langewiek Mijn zilveren boefje! :+:

meart
Berichten: 1144
Geregistreerd: 18-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 13:36

ApplePapple schreef:
meart schreef:
Ik heb vorig jaar een bucas smartex medium voor mijn paard gekocht. Afgelopen winter geen klachten erover gehad. Nu heeft hij de deken sinds een paar dagen weer op en gaat de snap-lock magnetische voorsluiting om de haverklap open. Ik denk dat het gebeurd als hij gaat liggen of opstaat, maar zeker weet ik het niet. Heeft iemand een idee hoe dit verholpen kan worden?


De magnetische voorsluiting van mijn bucas turnout werkt gewoon niet, heeft ie nooit echt fatsoenlijk gedaan.
Van mijn repuctex werkt ie wel gewoon maar die hebben ze ook maar half u voor/na het rijden op.


Raar he? Hij heeft ook een Smartex Rain en een Recuptex en die werken prima, geen problemen... :?

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:14

Ik vind sowieso de temperatuur heel lastig. Heb mijn ruin nu onder de Nika staan, dat gaat nu wel goed. Morgenochtend wil ik 'm eigenlijk onder de Smartex zetten, vanwege de harde wind en vele regen die ze voorspellen. Maar ben te bang dat dat te warm gaat zijn. Lastig.

Mijn merrie sinds een paar dagen dag en nacht onder de Rhino 0 grams. I hartje die deken.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

PallyJarig

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 18:41

Koper schreef:
Ik vind sowieso de temperatuur heel lastig. Heb mijn ruin nu onder de Nika staan, dat gaat nu wel goed. Morgenochtend wil ik 'm eigenlijk onder de Smartex zetten, vanwege de harde wind en vele regen die ze voorspellen. Maar ben te bang dat dat te warm gaat zijn. Lastig.

Mijn merrie sinds een paar dagen dag en nacht onder de Rhino 0 grams. I hartje die deken.


Ja hier ook. Gewoon kou is niet erg, dan verschilt het niet veel tussen binnen en buiten. Maar harde wind en/of regen maakt het buiten kouder dan binnen.

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

Esss

Berichten: 381
Geregistreerd: 26-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 20:57

Pally schreef:
Koper schreef:
Ik vind sowieso de temperatuur heel lastig. Heb mijn ruin nu onder de Nika staan, dat gaat nu wel goed. Morgenochtend wil ik 'm eigenlijk onder de Smartex zetten, vanwege de harde wind en vele regen die ze voorspellen. Maar ben te bang dat dat te warm gaat zijn. Lastig.

Mijn merrie sinds een paar dagen dag en nacht onder de Rhino 0 grams. I hartje die deken.


Ja hier ook. Gewoon kou is niet erg, dan verschilt het niet veel tussen binnen en buiten. Maar harde wind en/of regen maakt het buiten kouder dan binnen.


Ik ben uiteindelijk vandaag aan het einde van de ochtend even langs stal gegaaan om onder de deken te voelen en kijken, maar tot mijn eigen verbazing voelde ze gewoon lekker warm. Terwijl ik had verwacht dat ze zou staan te zweten met de 150 grams deken op. Heb het maar even zo gelaten en morgenochtend check ik het nog een keer. Anders kan de 0 grams regendeken weer op.

...Klein maar fijn...

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 11:59

Iemand ervaring met borstverbreder van bucas?

PallyJarig

Berichten: 2923
Geregistreerd: 08-07-04
Woonplaats: Tussen de stal en mijn werk

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:53

Die van mij staat met 300 grams + hals en was er niet heel warm onder, twijfel geval. Ze kunnen binnen staan, maar toen ik vanmiddag kwam stonden ze zielig te doen in de regen. Heb binnen maar een hooinet opgehangen, staan ze iig weer even droog

Spanning is wie je denkt te moeten zijn, ontspanning is wie je echt bent.

IndyK95
Berichten: 33
Geregistreerd: 17-07-18

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 13:58

Ik heb mijn pony eind oktober geschoren en ze zit nu weer redelijk dik in haar vacht. Ik wil het opnieuw scheren graag uitstellen tot januari. Nu heb ik haar een 200 grams deken op, dit heeft ze ook nodig want anders voelt ze koud aan. Echter is ze nu na 10 minuten rijden al flink bezweet. Ik stap haar zo lang mogelijk uit, maar dan nog duurt het 2 uur voordat ze helemaal droog is. Ik laat haar zelfs steeds een half uur zonder deken op stal staan na het rijden, daarna leg ik een zweetdekentje op voor een half uur, maar daarna is ze nogsteeds nat van het zweet.. kan het heel veel kwaad om dan haar outdoor deken toch op te leggen? Of kan ik beter een wollen deken kopen i.p.v. fleece?

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 14:01

Wollen deken vind ik sowieso beter werken dan fleece. Waarom laat je haar eerst een half uur zonder deken staan?

Er bestaan ook outdoordekens waar ze nat onder kunnen.

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 15:37

Anders misschien tussendoor een streep scheren?

ApplePapple

Berichten: 2738
Geregistreerd: 12-02-13

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 14:31

Ik heb net mijn 100 grams horseware liner maar ff in de wasmachine gedaan, dat ding was vies :+

Rust zacht mijn Appeflap Y;(

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:39

Welke dekens hebben jullie standaard in de kast voor een ongeschoren paard ? Hoeveel grams allemaal?

Koper

Berichten: 30089
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:47

xtessax83 schreef:
Welke dekens hebben jullie standaard in de kast voor een ongeschoren paard ? Hoeveel grams allemaal?

Voor mijn ruin (ongeschoren IJslander) een aantal 0 grams regendekens (Nika, Amigo, Weatherbeeta) en een Smartex Rain, die is iets dikker. En een onderdeken van wolmix voor als het heel koud is. Ik wil ook nog graag een 100 grams regendeken voor 'm, eventueel met liner, dat is toch wat makkelijker en minder zwaar dan die onderdeken.

Voor mijn merrie (ongeschoren shet) heb ik 2 regendekens (Rhino wug en Nika) en Horseware liners in 100 en 200 grams. Beide lopen 24/7 buiten met schuilstallen en onbeperkt ruwvoer.


Gisteravond zat de Smartex als een dweil om mijn ruin geplakt. Paard was nog wel droog maar de deken was doorweekt. Enige wat ik nog droog had liggen was de Weatherbeeta. Die is op zich wel geschikt voor veel wind maar heb 'm al een hele tijd niet laten wassen en ik hoop zo dat hij nog waterdicht genoeg is := Vanochtend voelde het oké maar het heeft vanmiddag veel meer geregend dan afgelopen nacht. Ik ben benieuwd wat ik straks aantref, heb geen droge dekens meer liggen die geschikt zijn. Normaal had ik 'm nu nog onder de Smartex maar die is gisteren opgewaaid omdat ik had vergeten om het staartkoord vast te maken.
Mijn merrie staat al dagen onder de Rhino en is nog steeds kurkdroog.
Laatst bijgewerkt door Koper op 08-12-18 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

"Að ríða er dans á milli tveggja ólíkra heima"
-þórarinn Eymundsson

Smiley-legenda in profiel :D *\o/*
We zijn nu bijna 22 jaar verder. En ik wil echt weten of pokemon inmiddels een pony heeft.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:48

Ongevoerd, 100,200, 300 grams en liners/onderdekens in verschillende diktes zodat je zo nodig een keer wat kunt wisselen bij slecht weer/kapotte deken etc...
En losse hals.

En verder dunne en dikke zweetdeken.

fjordjes

Berichten: 11964
Geregistreerd: 03-07-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:56

Voor m'n ongeschoren paard heb ik een 0, 100, 200 en 300 grams. Voor de 100 en 300 heb ik er een afneembare hals bij zitten.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 17:58

En hoevaak gebruiken jullie die 300 grams? Of vanaf welke temperatuur ongeveer.

Nouvel

Berichten: 28535
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 18:47

Ongeschoren heb ik ze 300 op rond het vriespunt of er net onder.
Meestal heb ik dan rond de 10 graden 100, rond de 5/7 graden 200 en onder de 5 graden 300.
Beetje globaal genomen, ligt ook aan wat voor soort weer het is.

RianneH

Berichten: 28219
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:05

Ongeschoren en 24/7 buiten met schuilhok, maar slapen in het zand. Ik heb een 0 grams Weatherbeeta en een oude 0 grams Bucas Irish (maar betwijfel of die meer dan een zomers buitje vol houdt). Dan een 50 grams Bucas Irish met hals. Een Rhino Wug waarvan de voering de beste tijd heeft gehad dus gok dat die ergens tussen 100 en 200grams gerekend kan worden. Ook een Weatherbeeta halve hals in dezelfde staat (en een maatje te groot), dit is een reservedeken wanneer alles te nat is.
En nog een Weatherbeeta 220grams met hals en een Horseware onderdeken 100gram en 250 varilayer. Toen het afgelopen winter echt lang koud was met veel sneeuw heb ik wel een paar keer de 100grams onder mijn dikke dekens gelegd maar eerder nooit nodig gehad. Nu is mijn paard ook 23 dus heeft soms dat stukje hulp nodig om niet te veel gewicht te verliezen.
En dan zou ik nog graag een 100grams Wug en/of een reserve 0 grams erbij willen.

Maar vroeger konden we toe met geen dekens of een 0 grams en een 200grams of een smartex. Toen stond ze echter ‘s nachts op stal en dus was er meer tijd om op te drogen.

"Een draver, is gaver" :D

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:07

Ik heb voor mijn ongeschoren:ongevoerd, 2x 100 gram en een 100 grams liner.
Meer dan 200 gram krijgt ze niet op.

xtessax83

Berichten: 738
Geregistreerd: 02-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:13

MTinker schreef:
Ik heb voor mijn ongeschoren:ongevoerd, 2x 100 gram en een 100 grams liner.
Meer dan 200 gram krijgt ze niet op.


En de rede daarvoor ? Is dat niet nodig of ?

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: [INFO] Alle vragen over dekens - deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:44

0 grams regendeken en 100, 200 en 300 grams liner. 1e winter hier, dus weet niet hoeveel ze de 300 grams op krijgt.

MTinker
Berichten: 797
Geregistreerd: 07-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 19:47

Ze heeft voldoende vacht eronder om warm te blijven. 200 is echt bij extreme kou in combinatie met wind/neerslag. Het is geen paard dat het snel koud heeft.
Vanwege de vele regen nu heeft ze 100 gram op, anders was het nu een ongevoerde geweest.

Heb ik trouwens wel allemaal rambo, die zijn warmer en winddichter dan amigo bravo.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 3 bezoekers