NRPS: Gastruiters testen verrichtingshengsten

Moderators: Muiz, Firelight, Maureen95, NadjaNadja, Essie73

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Nieuwsredactie

Berichten: 13888
Geregistreerd: 20-04-16

NRPS: Gastruiters testen verrichtingshengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 23:24

nrps
Fokkerij, NRPS

Afbeelding
Kim Noordijk en D'Joep. Foto door aniek1985

De derde beoordeling van de verrichtingshengsten is de dag van de gastruiters. Dit jaar had het NRPS vier ervaren sportruiters gevraagd.

Het NRPS kon weer terecht in Ermelo; de KWPN-hengsten hebben op 24 november het centrum verlaten en daarna is alles zeer grondig gereinigd. Gevaar voor besmetting met het Rhino virus is er nu niet meer.

De dressuurhengsten kwamen als eerste hun vorderingen tonen aan de commissies. Zoals gebruikelijk eerst onder het zadel met de eigen ruiter, en vervolgens met een gastruiter. Voor de dressuur kwamen hiervoor Linda Verwaal en Wendy Scholten in actie. Linda was er vorig jaar ook bij, voor Wendy was het de eerste keer. Bijzonder aan Wendy is dat zij zowel in dressuur als springen goed uit de voeten kan. En op een pony staat ze ook niet gek!

Wendy was enthousiast. “De vraag of ik testruiter zou willen zijn voor de NRPS-verrichtingshengsten kwam voor mij als een totale verrassing. Ik heb er een paar dagen over nagedacht of ik er wel de juiste persoon voor zou zijn, maar achteraf ben ik blij dat ik ja gezegd heb. Ik heb 1.40/1.45m niveau gesprongen met een merrie waarmee ik in het BB begon en kom momenteel uit in de ZZ-Zwaar dressuur met Giovanni WS (v. Ampere) die ik als veulen kocht. Door de jaren heen heb ik al heel wat paarden onder het zadel gehad, met name springpaarden.”
“De dag begon al meteen goed met een groep schitterende dressuurpaarden. Wat mij opviel is dat de meeste zeer professioneel afgericht zijn en vakkundig voorgesteld werden. Dat maakte het narijden een stuk eenvoudiger. Qua ontwikkeling zat er wel wat variatie in de paarden, maar ze hadden stuk voor stuk uitstraling. Van een aantal hengsten gaan we in de toekomst nog veel horen. Ze lieten zich ondanks hun jonge leeftijd al opvallend goed sluiten en hadden een mooie zelfhouding.”
“Gezien de jonge leeftijd van de hengsten was het in mijn ogen niet nodig om meer van ze te vragen dan kleine tempowisselingen en variatie in de hoofd/halshouding door ze een keer wat meer op lengte te rijden en weer op te pakken. Mijn bevindingen kwamen overeen met wat de jury eerder al had geconstateerd. Ik denk wel dat we kritisch moeten blijven kijken naar de stap, want die voelde nogal eens beperkt aan qua ruimte en souplesse.”
“De groep springhengsten was wisselender dan die van de dressuurhengsten. Zowel qua type, beweging, springen als africhtingsgraad, maar er zaten toch enkele fijne springhengsten bij. Bij de pony’s heb ik er twee mogen testen. Ik zou er bijna een nieuwe hobby van maken, want ik had het genoegen om met Kitkat te springen en met Da Vinci dressuur te rijden. Als die het niet schoppen tot hoog niveau… Daar kwam bij dat ze een fijne, werklustige instelling hebben. Ik wens de fokkers, eigenaren en ruiters nog veel succes met de hengsten.”

De dressuurhengsten die werden getest, zijn Rockstar (v. Rousseau), Gonzales (v. Governor), Night or Day (v. Negro), Painted Pride (v. Painted Black), El Perdón (v. El Capone), Nick (v. Negro), Niro (v. Negro), Love Just Mickey (v. Lord Leatherdale), en D'Joep (v. Desperado).
Voor de springhengsten waren Kristian Houwen en Sandra Schmuecker gevraagd, maar mede omdat Kristian zelf ook een hengst voorstelt in dit verrichtingsonderzoek, kon Wendy daar ook een rol spelen. Aanwezig waren Chowman Z (v. Chaman), Cantos VM HS (v. Cantos), Cooper Z (v. Caretino Gold), Karaldo VDL (v. Harley VDL), en Up to Kashmir (v. Up to Date).
Sandra Schmuecker, pas nog in het nieuws doordat ze met haar zelfgefokte merrie Cadeauminka (v. Kannan, m. Beauminka v. Jodokus) achtste is geëindigd in de finale van de GMB competitie, had ook een mooie middag. "Ik vond het erg leuk om gevraagd te worden als gastruiter. Het systeem van het onderzoek van het NRPS spreekt mij persoonlijk erg aan, omdat de jonge hengsten met hun eigen ruiter alle tijd en ideale mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen. Ik ben zelf opleider van springpaarden en het is heel interessant om die hengsten eerst onder hun eigen ruiter te zien en ze dan ook nog eens zelf aan te voelen. Voor mij is het gevoel dat een paard mij geeft het aller belangrijkste!"

Bij de pony's waren vier hengsten aanwezig: Goldfinger van de Koetsiershoeve (v. Good Looking), Kit Kat van 't Caldenbroeck (v. Kosmo van Orchid's), Nairo van 't Molenbosch (v. Nightfever II) en Da Vinci (v. Dylano du Bois). Alle vier lieten zich zeer goed zien, Da Vinci echter alleen in dressuur en niet zoals vorige keer beloofd in het springen. Leuns Veld Winston jr. moest kort van tevoren worden afgemeld omdat hij vastgelegen had. Hij heeft alleen deze beoordeling gemist en is dus welkom op de inhaaldag in januari, net als de andere hengsten die om verschillende redenen één beoordelingsdag niet aanwezig konden zijn.

Wil je contact opnemen met de Nieuwsredactie, omdat je bijvoorbeeld een nieuwstip of een vraag hebt? Stuur ons dan een PB!
Spot je een foutje in een nieuwsbericht of heb je feedback voor de NR? Dat kun je in dit topic achterlaten.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: gillian, noviceh, Oehlala, Room_Soesje, Selima, Stef_Diva, xrobbiee en 30 bezoekers