Mager paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bramenspeedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-18

Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 17:21

Hallo bokkers!
Ik heb een kleine Fries Bram. Hij kan goed springen en we doen ook eventing en jumoing.
Maar hij is de laatste tijd nogal mager.. bloed laten checken en alles oke. Ik geef hem brokken bij maar helpt niet 100%.

annelies01
Berichten: 47
Geregistreerd: 13-11-13
Woonplaats: middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:22

hoe oud is bram?

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70520
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 18:50

Ik verplaats dit topic naar medisch.

fjordnina
Berichten: 8861
Geregistreerd: 14-10-05

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:12

Hoe staat het met ontworming?

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 19:27

Hoeveel ruwvoer (hooi) krijg het paard per dag? Meestal is dat wel de oorzaak dat ze te mager zijn, dat ze niet genoeg ruwvoer krijgen. Als het gras op is dan moet je dat opvangen met extra hooi of ander ruwvoer. Grasmix of grasbrok helpt ook erg goed om een paard weer wat op gewicht te krijgen. Met alleen brok ga je dat niet redden.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:54


MyDolceVita
Berichten: 2
Geregistreerd: 02-12-18

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:57

Wat voer je nu en hoeveel/wat voor werk doet hij? :)

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:16

Paardenfann4 schreef:
Hoeveel ruwvoer (hooi) krijg het paard per dag? Meestal is dat wel de oorzaak dat ze te mager zijn, dat ze niet genoeg ruwvoer krijgen. Als het gras op is dan moet je dat opvangen met extra hooi of ander ruwvoer. Grasmix of grasbrok helpt ook erg goed om een paard weer wat op gewicht te krijgen. Met alleen brok ga je dat niet redden.



:j Ik ben het met je eens, ruwvoer is de basis en het zijn de dikmakers. Ik heb zelf een friese merrie met een aanleg om een beetje schamel te worden (vooral in de winter). Ik voer haar grasbrokken bij omdat ze op een pensionstal staat, en niet 24/7 op de wei gaat. Daarnaast verhoog ik het hooi ransoen in de winter. Hierbij let ik op de kwaliteit van het hooi, niet te arm, niet te rijk :Y)

Tot slot krijgt ze nog wel eens wat lekkers: Een slobbertje met wat pulp bijvoorbeeld. Succes :D

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Re: Mager paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:25

Beginnen met onbeperkt hooi voeren. Als je paard niet ziek is krijgt het te weinig te eten anders wordt ht niet mgaar, maar brokken zijn geen goede dikmakers.Ongezond Gevaaarlijk zelfs om daar veel van te voeren. Daarbij komt dat een Fries meer moeite moet doen voor eventing en springen want daar zijn ze niet voor gefokt/ gebouwd dus gaat hen meer energie kosten dan een springgefokt paard.

Bramenspeedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:23

fjordnina schreef:
Hoe staat het met ontworming?

Helemaal niks alles oké ( heb bloed laten controleren)

Bramenspeedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:24

Rizette schreef:
Beginnen met onbeperkt hooi voeren. Als je paard niet ziek is krijgt het te weinig te eten anders wordt ht niet mgaar, maar brokken zijn geen goede dikmakers.Ongezond Gevaaarlijk zelfs om daar veel van te voeren. Daarbij komt dat een Fries meer moeite moet doen voor eventing en springen want daar zijn ze niet voor gefokt/ gebouwd dus gaat hen meer energie kosten dan een springgefokt paard.

Hij heeft heel de dag door hooi en hij springt al heel zijn leven en word alleen mager in de winter

Bramenspeedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:25

MyDolceVita schreef:
Wat voer je nu en hoeveel/wat voor werk doet hij? :)

Hij springt en heeft top conditie. Is klein dus springt zo. Heel de dag hooi en 1x per dag brokken

Bramenspeedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:26

Paardenfann4 schreef:
Hoeveel ruwvoer (hooi) krijg het paard per dag? Meestal is dat wel de oorzaak dat ze te mager zijn, dat ze niet genoeg ruwvoer krijgen. Als het gras op is dan moet je dat opvangen met extra hooi of ander ruwvoer. Grasmix of grasbrok helpt ook erg goed om een paard weer wat op gewicht te krijgen. Met alleen brok ga je dat niet redden.

Grasbrok heeft hij ook. Heel de dag door ( kan zelf kiezen wanneer )

Bramenspeedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:27

annelies01 schreef:
hoe oud is bram?

11

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:27

Dat komt omdat er dan geen gras is. Dus dat zul je dan op kunnen vangen met alternatieve middelen zoals grasmix, grasbrok of compact gras. Met krachtvoer alleen ga je dat niet redden. Je kan ook senior priores bij gaan voeren. Dat is voor oudere paarden maar het werkt ook uitstekend om jongere paarden op gewicht te krijgen.

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:28

Bramenspeedy schreef:
Paardenfann4 schreef:
Hoeveel ruwvoer (hooi) krijg het paard per dag? Meestal is dat wel de oorzaak dat ze te mager zijn, dat ze niet genoeg ruwvoer krijgen. Als het gras op is dan moet je dat opvangen met extra hooi of ander ruwvoer. Grasmix of grasbrok helpt ook erg goed om een paard weer wat op gewicht te krijgen. Met alleen brok ga je dat niet redden.

Grasbrok heeft hij ook. Heel de dag door ( kan zelf kiezen wanneer )



Hoe bedoel je dit? Hoe bied je dat dan aan? Dat moet je toch een tijd weken in water?

Bramenspeedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:29

Rizette schreef:
Beginnen met onbeperkt hooi voeren. Als je paard niet ziek is krijgt het te weinig te eten anders wordt ht niet mgaar, maar brokken zijn geen goede dikmakers.Ongezond Gevaaarlijk zelfs om daar veel van te voeren. Daarbij komt dat een Fries meer moeite moet doen voor eventing en springen want daar zijn ze niet voor gefokt/ gebouwd dus gaat hen meer energie kosten dan een springgefokt paard.

Hij krijgt 1x per dag brok. Bram is klein en niet zoals een echt Fries ( kijk maar een op ( jumping_friesian) insta dan zie je het

Bramenspeedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:34

Afbeelding

Bramenspeedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:36

Hee iedereen! Bedankt voor alle tips! Ik gaf hem dus al 3 weken heel de dag hooi. ( ook voor de reacties)
Veearts is gekomen en hij wordt steeds dikker.
Het springen kan hij goed. Hij is klein en tenger dus kan het zo. Het gaat de goede kant op. Bedankt!

Bramenspeedy
Berichten: 10
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-18 19:57

Bram is een lichte Fries ( zoals je dat noemt) dus perfect gemaakt voor springen! Zoek maar is springende Friezen op. Bram is een toonaard en heel erg bedankt voor alle reacties ik ben heel blij dat jullie allemaal meedenken!!