Welke hengst, Welke merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 12:08

Beetje een vreemde titel misschien maar zal deze eventjes toelichten.

Vorig jaar heb ik geprobeerd mijn oudere merrie te laten dekken door Foncetti van de Heffinck maar ze is niet drachtig geraakt. Ik zou dit jaar opnieuw kunnen proberen want heb garantie maar mag ook met een andere merrie gaan. Ze wordt volgend jaar 20 en zou haar eigenlijk liever ook alle problemen besparen.

Nu heb ik dus nog steeds een dekbon daar voor om het even welke hengst van hun.
Ik heb nog 2 merries in mijn bezit.

De eerste is een dochter van mijn oudere merrie die nu 2 jaar wordt, wat ik vrij jong vind. Ze is wel vrij heel groot en vele zeggen mij dat ik ze beter laat dekken zodat de groei wat vertraging krijgt (Is nu op 18maand 1m64).
Dit is haar pedigree
https://www.hippomundo.com/pedigree/performance/875600
Ze is vrij modern gebouwd maar staat wat stijl op haar benen, al is ze natuurlijk nog steeds hard aan het groeien. En ze staat vooraan niet al te mooi op haar benen (Wat frans) al ligt dit volgens de kliniek aan de te snelle groei want ze had dit als veulen totaal niet. Qua karakter is ze best speciaal. Ze heeft van niet veel schrik maar o wee als ze schrik heeft dan is het mega drama. Ze beweegt niet verkeerd maar ook niet wauw (wel veel beter dan haar moeder) en toont een goede sprong in vrijheid.
Dit is een foto van haar
Afbeelding


Mijn tweede merrie is een 9jarige merrie nog maar zeer recent in mijn bezit. Ik vind ze exterieur matig echt knap (mijn mening ;) ),koel in het hoofd maar o zo eigenwijs. Is de alfa merrie hier op stal. Is ook best groot 1m74.
[url]https://www.horsetelex.com/horses/pedigree/1716107/eldonna-w-v-n[url][/url]
In het springen heeft ze geen ervaring dus geen idee wat ze doet. Ze heeft 3 heel krachtige basis gangen maar zou iets ruimer mogen.
Foto van haar:
Afbeelding


Nu dus voor de jonge had ik gedacht om eventueel Kafka of Jamal te kiezen maar had dit liever pas volgend jaar gedaan. Ook twijfel ik aan die hengsten omwillen van hun grote.

Voor mijn andere merrie had ik eigenlijk liever een dressuur hengst gekozen. Of ook nog een jaar gewacht omdat ze nog maar zo recent in mijn bezit is.

Mijn dek heb ik liggen natuurlijk dus ik weet het zo niet meer goed.


Sastaic

Berichten: 1194
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:12

Qua hengst heb ik geen idee, maar persoonlijk zou ik voor de oudere merrie gaan. Juist omdat je 2 jarige zo hard groeit zou ik denken dat ze het daar al moeilijk genoeg mee heeft en haar lekker met rust laten.

Edit: de 9 jarige bedoel ik.

Brasso (Kahal x Notaris) geb. 25-04-2008 / 10-05-14 B + 3 [o]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:14

Ik zou direct voor de 9 jarige gaan. Ik vind het niet kunnen om op 2 jaar te dekken. Zou bij mij dus al geen twijfel zijn.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:26

Waarom zou je een paard in de groei willen belasten met een dracht? Op de foto ook nog echt een puppy hoofdje
De 9 jarige is een mooi dier, ik zou opzoek gaan naar een hengst die daar bij past.

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

GreaseMonkey
Berichten: 1968
Geregistreerd: 11-04-07
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 12:43

Ik vind persoonlijk de foto's niet duidelijk genoeg om echt een goed oordeel te kunnen geven. Moet je de dekbon dit jaar gebruiken, of zou je eventueel kunnen wachten tot de tweejarige niet meer zo in de groei is? Haar nu dekken zou (als het mijn paard was) mijn keuze niet zijn, maar ik vind haar wel beter in elkaar zitten dan de negenjarige merrie

Omany

Berichten: 694
Geregistreerd: 06-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:04

Och jeetje, verder kan ik je geen advies geven, maar ik zou echt die 2 jarige niet laten dekken, het is nog een baby en ze oogt nog super jong :n . De andere merrie vind ik wel een aansprekend dier ...

Carpe diem

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 13:12

Ik ben persoonlijk zelf ook geen voorstander van een 2jarige te belasten met een dracht maar het werd me zo vaak gezegd dat ik begon te twijfelen. De dekbon vervalt dit jaar.
Voor de 9jarige weet ik niet goed welke hengst van hun erop zou passen. Ze heeft al 2 veulens gegeven maar die heb ik niet zelf gezien en zijn nog te jong om in de sport te zitten. Dus heb geen idee hoe ze zou fokken.
Hier een rijfoto (let niet op mij was de eerste keer dat ik ermee reed)

Afbeelding

Eef_Bam

Berichten: 4065
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 13:16

Ik zou zeker geen 2 jarige gaan dekken. De 9 jarige is een diarado x ramiro z, dus dan is een springhengst toch niet gek?
Welke hengst het beste past durf ik zo niet te zeggen, maar aangezien je de dekbon al hebt liggen zou ik zeker een hengst kiezen voor de 9 jarige.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 14:52

Springen is zeker niet gek maar dressuur uit die lijn ook niet. Ik zie dat ik iets fout had gedaan met de link naar haar pedigree zal het nog eens doorsturen.
https://www.hippomundo.com/pedigree/performance/811601

Haar halfzus heeft best wel al goed presterende nakomelingen gegeven dus misschien moet ik terug dan naar dat cassini bloed.
Kafka en Jamal gaan terug op het diamant bloed en dat is misschien ook weer niet zo aangewezen.
En veel bloed kan ik bij haar ook best niet meer inbrengen denk ik.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 16:06

Heb je een bepaald aantal hengsten waar je uit mag kiezen?

Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 16:40

https://www.vdheffinck.be/nl/hengsten/
Uit deze hengsten. Maar ik denk wel dat cornet en Cabrio er niet tussen zitten via hun en dat Nic nac verkocht is dus waarschijnlijk ook niet meer beschikbaar.
Ik weet ook niet wat er dit voorjaar gaat gebeuren. Ik weet dat ze in Duitsland een jonge gekeurde hengst hebben gekocht een zoon van Casall ASK x Cristo.

kim_1990

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-02-07
Woonplaats: Broeksterwoude

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:18

Ik zou ook zeler voor de 9 jarige gaan. De 2jarige vind ik echt nog te jong en daarnaast ook nog zooooo ongelooflijk puppy ogen, die zou ik niet belasten met een dracht al. De 9-jarige kan volgens mij prima gecombineerd worden met een springhengst...wellicht dat je de gegevens van jou merrie met een goede standfoto en eventueel een filmpje van haar gangen en springen naar de hengstenhouder kan sturen en hun advies vragen welke hengst er het beste op zou passen om de minpunten van de merrie te verbeteren voor het veulen...

♥Zayira♥Garola Fuga❤️Apache❤️Tender Love Fuga RB❤️Royal Highness KB❤️Shetans Zubaidah❤️Pony❤️Olivio RB❤️

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 17:33

Cooper voor de 9-jarige? Andersom, Diarado x Caretino, best leuke paarden van in Holstein die ook een voetje kunnen bewegen.

life is a roller coaster, you just gotta ride it

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 18:49

Als ik zo kijk is Cooper inderdaad niet zo'n slechte keuze. Heeft ook zelf paar goeie nakomelingen in combinatie met een diamant merrie. Heb alleen schrik voor de grote.


Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:35

Soezee schreef:
Als ik zo kijk is Cooper inderdaad niet zo'n slechte keuze. Heeft ook zelf paar goeie nakomelingen in combinatie met een diamant merrie. Heb alleen schrik voor de grote.

Er zit sowieso veel maat in de lijn dus dat risico ga je wel hebben. Maar ws met alle vd Heffinck hengsten

life is a roller coaster, you just gotta ride it

Anoniem

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 13:43

Ik bn benieuwd naar een goede standfoto van de 9-jarige, want ik vind haar bouw zo op de foto juist helemaal niet voordelig. Vooral het deel rug-kruis-kont zeg maar en dat lange, naar achteren weggezette achterbeen.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 16:52

Ja ik weet op die foto maakt ze haar net lang om achter haar om te kijken. Ik vind haar eerder compact gebouwd.
Ik heb ze echt nog niet lang dus ook nog niet echt foto's van. Heb wel nog deze foto waar ik voor haar voorbeen sta maar hier staat ze vanachter meer normaal.
Afbeelding

Al die foto's zijn ook van de eerste dag bij ons waar ze hyper nerveus was

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:04

Ik zou ook de oudere merrie nemen. Kan je ook niet de mening van de hengstenhouder vragen? Een geslaagd veulen is ook in hun voordeel.

Soezee

Berichten: 109
Geregistreerd: 23-11-15

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-18 17:21

Ik zal het zeker ook eens aan hun vragen maar ik hoor graag verschillende meningen. En de commentaren die ik hier krijg worden zeker geapprecieerd. Ik ga zeker proberen deftige stand foto's te nemen zodat jullie ze goed kunnen zien. Ben benieuwd of dan het achterste stuk nog steeds niet zo goed wordt bevonden. Ik vind kritiek op mijn paard zeker niet erg. Ik heb ze nog niet lang genoeg en zie ze nog te graag om veel fouten te zien :o
Ze stapt achter wel wat nauw op de bodem.

Cioccolato

Berichten: 6529
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:49

Zeker de 2 jarige niet.
De 9 jarige lijkt mij een goede keuze :j


Sizzle

Berichten: 35577
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:56

Wilde je in eerste instantie specifiek een veulen van de oudere merrie?
Indien ja, heeft het dan wel een voordeel om een willekeurig veulen te fokken dat in eerste instantie gewoon veel geld gaat kosten?
De 9 jarige lijkt enorm sabelbenig en de schoft is niet heel mooi gevorm maar verder lijkt het me een prima paard.
Die jonge gup zou niet eens in me opkomen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34443
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:57

Wij hebben zelf een Cabrio van de Heffinck X Ramiro Z ruin. Fijn dier die zich goed laat bewerken. Is de schimmel in mijn profiel. Het is dus wel een combinatie die goed uit kan pakken.

gomir

Berichten: 25512
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 17:59

Ik vind die prestige van het kruizebos ook wel een heel interessante hengst om aan te paren met de diarado-merrie. Mooie rijtypische hengst met goede techniek en makkelijke galop en met Halifax van het kruizebos uit een zus van Clinton interessant genoeg gefokt. Ga je wel intelen op Corrado in de 4de generatie van het veulen, maar daar zou ik niet zo mee zitten.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Lightninggg

Berichten: 600
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Welke hengst, Welke merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:00

9 jarige is qua bloedlijn ook veel interessanter. Er komen zo te zien al heel wat toppaard en uit die lijn

If you act like you've only got fifteen minutes, it'll take all day. Act like you've got all day and it'll take fifteen minutes. ~ Monty Roberts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 19:24

Lightninggg schreef:
9 jarige is qua bloedlijn ook veel interessanter. Er komen zo te zien al heel wat toppaard en uit die lijn

Nu je het zegt, Zeoliet is een volle broer van de moeder :j Dus dat is zeker interessant!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers