Zelf beleren of laten beleren?

Moderators: balance, C_arola, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sarah2000x
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-11-18

Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-18 23:49

Beste allemaal!

Ik heb een paard die op dit moment 6 jaar is. Vorig jaar ben ik zelf begonnen mijn paard aan het zadel te laten wennen. Dit is allemaal erg goed verlopen en heb hier alle rust en tijd voor genomen. Vervolgens onder goede begeleiding ben ik begonnen met de eerste stapjes van het ruiter mak maken. Dit verliep erg goed alleen is mijn paard erg schrikkerig voor de ruiter op de rug (normale reactie aangezien ze dit moest leren.) Stappen was het enige wat we toen een periode hebben gedaan. Zelf begon ik het erg spannend te vinden en heb ik toen besloten om te gaan kijken naar een professional die haar op de correcte manier kon door beleren.

Uit eindelijk heb ik een stal gevonden waar ze toen heen is gegaan. Ik probeerde zo vaak mogelijk bij haar te kijken, dit lukte alleen niet iedere dag. Helaas is het daar niet gegaan zo als ik gehoopt had. Er is niet gereden daar op mijn paard, het ging mis bij het longeren. Mijn paard is hier bij over de kop gegaan van angst aan gezien er plastic aan haar zadel was vast gebonden. Ik was hier bij niet aanwezig en kreeg dit later pas te horen. Het is een schat van een paard alleen kan wat schrikkerig zijn. Ik oordeel niet over dat plastic vastbinden wel of niet goed werkt. Het is alleen niet een manier die goed bij mijn paard werkt! Hierna is de training stop gezet en is ze mee naar huis gegaan.

(Fast forward)

Inmiddels is ze al weer een poos thuis. Heb haar even de tijd gegeven om op rust te komen. Vervolgens ben ik weer veel met haar gaan wandelen, longeren, poetsen, fietsen :P , wandelen met zadel op en heb een aantal keren schrik training gedaan. In de hand is ze alles gewend en is over al braaf mee. Ook het zadel zelf vind ze geen probleem. Nu wil ik toch graag dat ze ooit een keer word beleerd :P Alleen vind ik het ontzettend lastig om de keuze te maken of ik het zelf moet doen (met hulp) of door een prof. Ik ben zelf door die vervelende ervaring mijn vertrouwen in stallen erg kwijt geraakt en ben erg bang dat het weer mis gaat. Natuurlijk wil ik het aller aller aller beste voor mijn paard!

Ik ben bij meerdere stallen langs geweest om te kijken wat eventueel het beste bij mijn paard en mij past maar vind dit erg lastig. Heb ook gesproken met iemand die mij thuis kan helpen. Eerst zouden we dan veel grond werk doen en uit eindelijk moet ik er dan zelf op. Ik ben bang dat ik dan zelf nog angstig(met rijd) ben en dat mijn paard daar door ook angstig word.

Ik heb geen idee meer wat ik moet doen. Vandaar dat ik dit bericht hier post. Ik wil het aller beste voor mijn paard maar ik weet het op dit moment echt even niet meer. Er zit totaal geen haast achter alleen ben er de hele dag mee in de weer. Hoor graag van jullie, jullie mening/tips/goede trainers etc.

Nogmaals, ik wil het aller beste voor mijn paard en het was totaal niet mijn bedoeling dat het zo is gegaan. Hoef hier ook geen commentaar op aangezien dit niet met opzet is gedaan.

Alvast bedankt <3

BigOne
Berichten: 38221
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-18 23:55

Zo, fijn om te lezen dat je zo goed met je paard omgaat en je eigen tekortkoming weet. Spanning is inderdaad funest bij het inrijden. Il denk dat een goede ptie kan zijn om een ruiter bij je thuis te laten komen. Gewoon in de plaatselijke paardenscene rondvragen wie dit doet, succes.

Christel1

Berichten: 600
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 00:15

Ik denk ook dat het een goed idee is om een trainer langs te laten komen. Op deze manier ben je er altijd bij en kan je zien hoe hij of zij het rijden aanpakt. zodra jij en je paard het vertouwen in het rijden terug hebben zou deze trainer je kunnen helpen met het rijden. Dat hij of zij als een soort instructeur verder gaat?
Mocht ik zelf in deze situatie zitten zou ik mijn eigen instructrice vragen. Zij heeft veel ervaring met jonge paarden en met lesgeven/trainen. Ik ben benieuwd wat je ga doen, succes in ieder geval!

Paardenfann4
Berichten: 1336
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-18 00:18

Ik heb eens hetzelfde meegemaakt en uiteindelijk iemand gevonden die mijn paard aan huis wilde beleren. Dat is prima gegaan. Voor mij geen trainingsstallen meer.

Farandulera

Berichten: 31
Geregistreerd: 04-12-18
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 02:06

Allereerst wat vervelend voor je, en had je die ellende graag bespaard. Anderzijds, je bent wel weer een ervaring rijker en hopelijk kun je deze ervaring delen met andere die voor deze keuze staan! Heb je niemand in je directe omgeving die geschikt is om het samen met jou op te pakken? Zou zo leuk zijn als je het toch een beetje zelf zou kunnen doen. Is voor mij namelijk nog steeds een droom, ook al bessef ik de omvang van de consequenties...
Laatst bijgewerkt door Farandulera op 04-12-18 02:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 02:36

Mag ik vragen waar je vandaan komt?
Mocht je het uit handen willen geven kan ik equitana echt aanraden, ook begeleiden ze jou samen met jouw paard!

senna21

Berichten: 11844
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 02:44

Ik zou iemand zoeken die jou kan helpen met inrijden. Tenslotte is het ook de bedoeling dat jij gaat rijden.

JumpingRider

Berichten: 2070
Geregistreerd: 21-07-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 04:11

Ik heb zelf een hele goede ervaring met iemand die aan huis zadelmak maakt. Je bent er zelf steeds bij, dus je ziet alles wat er gebeurd. Dit is op een hele relaxte en vriendelijke manier gegaan!

XFILE

Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 04:42

Ik ben altijd heel erg voor het zelf inrijden van je paard tenzij iemand echt te onervaren is. Zelf inrijden geeft een andere band tussen ruiter en paard is mijn ervaring.
Als ik deze situatie lees zou ik ook gaan voor beleren aan huis met een fijn, rustig iemand die bij jou en je paard past. Geef je paard ook tijd als er iemand op heeft gezeten, om het te verwerken.

meggiemeg

Berichten: 12220
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:11

In welke regio woon je?
Ik heb mijn paard in laten rijden door Mirko Bus. http://www.stalbus.nl/
Goede ervaringen mee, prettige man, fijne locatie en super zorg voor het paard.
Zelf gaan beleren zoals je omschrijft hoe je je nu voelt zou niet mijn keuze zijn, je wilt straks tenslotte wel een fijn rijpaard zodat je beide vertrouwt kunt rijden en veilig.
Of aan huis beleren of weg brengen naar een goed vertrouwd adres zou mijn keuze zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 08:14

Waarom was er plastic aan haar zadel vast gebonden?

Ik zou wel haar rug laten controleren.

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:03

Ik heb mijn paard zo ver mogelijk zelf beleerd, maar ben er ook bewust mee gestopt. Ik heb er als eerst opgezeten, maar besefte al gauw dat ik te onervaren voor haar/het beleren was en dat vond ik voor haar niet eerlijk.

Mijn advies: ga er even rustig voor zitten om een persoon te vinden die bij jou en je paard past. Leg uit wat je graag wilt zodat je weet dat je op 1 lijn zit.

Ik ga de zoektocht ook weer krijgen als ik mijn paard voor de wagen wil hebben :+

ReadTheRulez
Berichten: 1430
Geregistreerd: 20-11-10
Woonplaats: friesland

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:08

Wat betreft "de band" aangezien je al veel met je paard doet denk ik dat die band er al lang en breed is.

Juist het dan gaan inrijden terwijl je er de skills niet voor hebt (goede begeleiding of niet, degene die erop zit moet het klusje klaren) beschadigd die band imo

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 09:17

Citaat:
Ik heb mijn paard in laten rijden door Mirko Bus. http://www.stalbus.nl/


Dit is absoluut een aanrader. Ik ken meerdere ontzettend rillerige paarden die bij hem in alle rust zadelmak gemaakt zijn.

sarah2000x
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 22:23

NatasjavE schreef:
Waarom was er plastic aan haar zadel vast gebonden?

Ik zou wel haar rug laten controleren.



Om haar minder angstig te maken hebben ze mij achter af verteld. (Ze is wat angstig soms alleen niet extreem, na mijn idee gewoon de jong heid). Maar ik was hier op het moment dat het gebeurde zelf niet bij. We zijn na dit gebeuren met haar naar de vee arts gegaan en ze is helemaal op de röntgen gezet en na gekeken. Is daar op helemaal goed gekeurd.. Gelukkig :D
Laatst bijgewerkt door sarah2000x op 04-12-18 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

sarah2000x
Berichten: 3
Geregistreerd: 30-11-18

Re: Zelf beleren of laten beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-18 22:24

Ik woon in Friesland! Heb geprobeerd mensen te zoeken die dit hier in de buurt aan huis doen. Alleen tot nu toe nog geen succes hier mee gehad :(

Iedereen in ieder geval al vast bedankt voor alle reacties! :)

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:30

Dat is in ieder geval goed nieuws. Dat haar rug in orde is.

Om haar minder angstig te maken....das dan lekker gelukt.
Heb ik nog nooit van gehoord om dat bij een hele groene te doen.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:31

meggiemeg schreef:
In welke regio woon je?
Ik heb mijn paard in laten rijden door Mirko Bus. http://www.stalbus.nl/
Goede ervaringen mee, prettige man, fijne locatie en super zorg voor het paard.
Zelf gaan beleren zoals je omschrijft hoe je je nu voelt zou niet mijn keuze zijn, je wilt straks tenslotte wel een fijn rijpaard zodat je beide vertrouwt kunt rijden en veilig.
Of aan huis beleren of weg brengen naar een goed vertrouwd adres zou mijn keuze zijn.


Toen ik het verhaal van topicstarter las moest ik ook gelijk aan Mirko denken. Die kan je echt heel fijn helpen en ook met je eigen angsten. Hij is onwijs rustig en past zich aan, aan het tempo van het paard.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:45


Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:49

Dat hangt helemaal van je eigen ervaring af! Qua beleren doe ik het zelf omdat ik dan weet dat het goed gebeurd. Mocht je het uit handen willen geven wat ik maar al te goed kan begrijpen. Haal er dan iemand bij die aan huis komt zo kun jezelf meekijken en corrigeren waar nodig is. Verpesten paarden lopen er al genoeg rond. Haal hier je voordeel uit :)

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 22:52

Als je het niet laat doen kan je je wel laten begeleiden in het 'zelf doen', toch? Ik zal mijn jong paard zelf beleren onder het zadel over zo'n 2 jaar, maar ik volg wel allerlei les (nu al) in de aanloop en voorbereiding daarnaartoe (momenteel lessen biomechanica want stap 1 = zorgen dat hij mij kan dragen).