Buitenrit over het strand

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Buitenrit over het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-18 21:31

Hallo allemaal!
Ik rijd dus al 4 jaar paard. Van de zomer heb ik met een paar vriendinnen een buitenrit door het bos gemaakt, bij Manege Groot in Egmond aan den Hoef.
Binnenkort willen we dat weer daar gaan doen, maar dan over het strand! Nu weet ik dat het op het strand (bijna) altijd een harde galop wordt, en ik heb dat nog nooit gedaan.
Dus wil ik vragen of er nog
mensen tips hebben of dingen waar je op moet letten, of zelf daar gereden (of gewerkt) hebben en een leuke ervaring gehad hebben.

Groetjes van Emma :)

*Confused screaming*


Castilja

Berichten: 2500
Geregistreerd: 21-08-18

Re: Buitenrit over het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:50

Misschien kun je met die vriendinnen vragen of je echt met hun alleen op pad mag? Ik heb wel eens een strandrit gemaakt met vriendinnen maar toen gingen er ook anderen mee die wij niet kenden, weet niet of dat altijd zo is. Hebben je vriendinnen al eens over het strand gegaloppeerd?
Ik zou sowieso vragen of je vooraan mag rijden zodat de instructeur je kan coachen tijdens de galop. Het is eigenlijk een kwestie van zitten (of eigenlijk staan) en gaan, maar op het strand is het nu eenmaal meer opletten geblazen als je er een paar dieren tussen hebt zitten die van racen houden en elkaar in willen halen. Als je het spannend vindt zou ik het gewoon aangeven, dan wordt daar met indeling van de paarden wel rekening mee gehouden. (:

Maflinger_S
Berichten: 12138
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Buitenrit over het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 21:55

Goed vooronderzoek doen: bedrijven die strandritten aanbieden bellen en informatie vragen.

Er zijn bedrijven waar de paarden weten dat ze bij paal 23 mogen gaan. Is reuze handig als dat van te voren wordt gecommuniceerd zodat je voorbereid bent.

The smarter the phone, the dumber the person
Je ziet pas waar je in zit als je eruit stapt

Het juiste gereedschap gebruiken is het halve werk
Goed luisteren ontwikkelt zich in stilte
Niet alles is maakbaar
Iemand onderuit halen is niet zo moeilijk, iemand overeind houden daarentegen ...
If you mess with the planet, the planet will mess with you ...
Black and white are just opposite ends of fifty shades of grey

Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-18 06:47

Castilja schreef:
Misschien kun je met die vriendinnen vragen of je echt met hun alleen op pad mag? Ik heb wel eens een strandrit gemaakt met vriendinnen maar toen gingen er ook anderen mee die wij niet kenden, weet niet of dat altijd zo is. Hebben je vriendinnen al eens over het strand gegaloppeerd?
Ik zou sowieso vragen of je vooraan mag rijden zodat de instructeur je kan coachen tijdens de galop. Het is eigenlijk een kwestie van zitten (of eigenlijk staan) en gaan, maar op het strand is het nu eenmaal meer opletten geblazen als je er een paar dieren tussen hebt zitten die van racen houden en elkaar in willen halen. Als je het spannend vindt zou ik het gewoon aangeven, dan wordt daar met indeling van de paarden wel rekening mee gehouden. (:


We gaan met een van de ouders van een vriendin van me en een begeleider, de moeder van de vriendin en die ene vrriendin zijn al een keer over het strand gegaan :)

*Confused screaming*

JosefienE

Berichten: 411
Geregistreerd: 02-08-18
Woonplaats: Dordrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:10

Afgelopen zomer zijn wij met een groep van 10 een strandrit gaan maken, voor sommige de eerste keer. We hebben de lessen daarvoor geoefend met onze verlichte zit (in galop en wat bochtjes maken), zo kon onze lerares zien of we goed zaten en oefenen met ons evenwicht. De gene die voor het eerst op strandrit gingen hebben toen een rustig paard/pony gevraagd. Alles ging super goed en ze vonden het fantastisch! :o Het voordeel van het strand is dat je ook rechtuit gaat, je gaat dus misschien hard, maar het is niet zo lastig. Veel plezier alvast!

RedKiwi

Berichten: 176
Geregistreerd: 23-08-16

Re: Buitenrit over het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:26

zoals JosefienE aangeeft, oefen op verlichte zit (want met rengalop wil je echt niet doorzitten) en met je evenwicht. Dat kan ook als je niet op een paard zit, zorg dat je die houding makkelijk een paar minuten kan volhouden. Vergeet daarnaast niet te blijven ademen :-P
Voor de rest, vraag een rustige pony, geef bij de begeleider van de rit aan wat je wel/niet kan en wat je misschien ook eng vindt, kan daar rekening mee worden gehouden.
En dan nog een tip, als het wat snel voelt, ga je niet aan de teugels vast houden, maar grijp een handvol manen, dan ga je mee in de beweging maar hou je je goed vast.
Heel veel plezier iig!

Apple

Berichten: 76181
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:26

Je moet van te voren goed vragen aan de manege waar je bij langs gaat of ze gewoon galopperen of in rengalop gaan :-) Ik ken een aantal maneges waar ze eigenlijk nooit in rengalop gaan, maar gewoon stevig door galopperen, ik ken ook een manege waarbij het inderdaad in rengalop over het strand is in volle vaart :-)

Aan de telefoon dus al veel informatie vragen :-)

sas66
Berichten: 625
Geregistreerd: 18-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 16:30

Het is heel belangrijk dat je balans goed is. Op het strand rijd je in verlichte zit, anders is het niet te doen. Paarden weten dat ze mogen en gaan keihard weg in rengalop. Meestal mag je niet voorbij de begeleider en die geeft het teken dat het tempo terug gaat. Houd je je paard niet, stuur m richting de duinen, daar is het zand muller (dus zwaarder) en dan kun je evt een volte maken en roep het dan richting de begeleider, zodat die ook het tempo terug kan nemen. Het is niet altijd ongevaarlijk om door het water te gaan, maar mijn ervaring is dat de groepen in Egmond dat niet doen. Vraag voor de eerste keer een rustig paard/pony. Geloof me, het gaat hard zat. Verder moet je er aan denken dat je wel blijft opletten. Klinkt gek, maar in rengalop ziet een paard geen strandpaal. Aan jou de taak om hem daar wel omheen te leiden. Veel plezier!

Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 16:59

sas66 schreef:
Het is heel belangrijk dat je balans goed is. Op het strand rijd je in verlichte zit, anders is het niet te doen. Paarden weten dat ze mogen en gaan keihard weg in rengalop. Meestal mag je niet voorbij de begeleider en die geeft het teken dat het tempo terug gaat. Houd je je paard niet, stuur m richting de duinen, daar is het zand muller (dus zwaarder) en dan kun je evt een volte maken en roep het dan richting de begeleider, zodat die ook het tempo terug kan nemen. Het is niet altijd ongevaarlijk om door het water te gaan, maar mijn ervaring is dat de groepen in Egmond dat niet doen. Vraag voor de eerste keer een rustig paard/pony. Geloof me, het gaat hard zat. Verder moet je er aan denken dat je wel blijft opletten. Klinkt gek, maar in rengalop ziet een paard geen strandpaal. Aan jou de taak om hem daar wel omheen te leiden. Veel plezier!


Ik zal om een rustig paard vragen, en ze gaan in egmond inderdaad niet door het water, alleen wel in de volle rengalop. Ik zit nog met iemand anders die dat nog nooit heeft gedaan, dus ik ben in ieder geval niet de enige :)
Dat ze strandpalen niet zien is volgens mij omdat de ogen aan de zijkant zitten en ze dus alles voor hun neus niet zien, dus daar ga ik inderdaad op letten. Bedankt voor de tip!

*Confused screaming*

Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-18 17:01

RedKiwi schreef:
zoals JosefienE aangeeft, oefen op verlichte zit (want met rengalop wil je echt niet doorzitten) en met je evenwicht. Dat kan ook als je niet op een paard zit, zorg dat je die houding makkelijk een paar minuten kan volhouden. Vergeet daarnaast niet te blijven ademen :-P
Voor de rest, vraag een rustige pony, geef bij de begeleider van de rit aan wat je wel/niet kan en wat je misschien ook eng vindt, kan daar rekening mee worden gehouden.
En dan nog een tip, als het wat snel voelt, ga je niet aan de teugels vast houden, maar grijp een handvol manen, dan ga je mee in de beweging maar hou je je goed vast.
Heel veel plezier iig!


Dat van die manen is wel handig ja, dat heb ik vroeger tijdens de eerste keer galop ook wel gedaan, weet ik nog :) Ik zal gaan oefenen met de verlichte zit, al denk ik dat dat wel lukt, want daar hebben we voor een springles op de manege al een keer op geoefend XD

*Confused screaming*

Lizster
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 19:53

Iemand suggesties waar je het beste een strandrit zou kunnen maken? Welke maneges raden jullie nou echt aan?

Lisanne_M

Berichten: 1058
Geregistreerd: 23-06-12
Woonplaats: vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:13

Lizster schreef:
Iemand suggesties waar je het beste een strandrit zou kunnen maken? Welke maneges raden jullie nou echt aan?


Bij Puur Terschelling zijn het zeer fijne en gecontroleerde ritten. Zowel beginners als gevorderde gaan over het strand. Beginners uiteraard in stap en gevorderd doen meerdere stukken in relaxte galop :))

A horse is you best friend. you can tell them anything and no one else will ever know!♥

Lizster
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:15

XjesLiess schreef:
Lizster schreef:
Iemand suggesties waar je het beste een strandrit zou kunnen maken? Welke maneges raden jullie nou echt aan?


Bij Puur Terschelling zijn het zeer fijne en gecontroleerde ritten. Zowel beginners als gevorderde gaan over het strand. Beginners uiteraard in stap en gevorderd doen meerdere stukken in relaxte galop :))


Ben eigenlijk meer van het crossen, oepsie

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:16

Lizster schreef:
Iemand suggesties waar je het beste een strandrit zou kunnen maken? Welke maneges raden jullie nou echt aan?

Bij duinmanege van Poelenburgh schijnt het pittig hard te gaan over het strand, maar daar heb ik nog nooit een strandrit gedaan, alleen een bosrit en dat ging daar al pittig ongecontroleerd :+

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Lizster
Berichten: 8
Geregistreerd: 14-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:20

Kairos schreef:
Lizster schreef:
Iemand suggesties waar je het beste een strandrit zou kunnen maken? Welke maneges raden jullie nou echt aan?

Bij duinmanege van Poelenburgh schijnt het pittig hard te gaan over het strand, maar daar heb ik nog nooit een strandrit gedaan, alleen een bosrit en dat ging daar al pittig ongecontroleerd :+


Klinkt goed!

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-18 20:24

Lizster schreef:
Kairos schreef:

Bij duinmanege van Poelenburgh schijnt het pittig hard te gaan over het strand, maar daar heb ik nog nooit een strandrit gedaan, alleen een bosrit en dat ging daar al pittig ongecontroleerd :+


Klinkt goed!

Het was daar zeg maar ook zo dat de paarden gingen bokken toen je niet aansloot :') Ik vond het wel leuk, al kon ik dat niet van iedereen in die groep zeggen :+ (nou ben ik ook wel wat gewend, haha)

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 20:09

Kairos schreef:
Lizster schreef:
Iemand suggesties waar je het beste een strandrit zou kunnen maken? Welke maneges raden jullie nou echt aan?

Bij duinmanege van Poelenburgh schijnt het pittig hard te gaan over het strand, maar daar heb ik nog nooit een strandrit gedaan, alleen een bosrit en dat ging daar al pittig ongecontroleerd :+


Volgens mij kwamen wij die tegen, al kan het ook zijn dat het een andere manege was :D Wij kwamen langs en er sloegen er 2 op hol, en 1 iemand viel van zijn paardje af :=

*Confused screaming*

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:18

Emma_x schreef:
Hallo allemaal!
Ik rijd dus al 4 jaar paard. Van de zomer heb ik met een paar vriendinnen een buitenrit door het bos gemaakt, bij Manege Groot in Egmond aan den Hoef.
Binnenkort willen we dat weer daar gaan doen, maar dan over het strand! Nu weet ik dat het op het strand (bijna) altijd een harde galop wordt, en ik heb dat nog nooit gedaan.
Dus wil ik vragen of er nog
mensen tips hebben of dingen waar je op moet letten, of zelf daar gereden (of gewerkt) hebben en een leuke ervaring gehad hebben.

Groetjes van Emma :)


Ik organiseer begeleidde buitenritten en wij doen alle gangen altijd in gecontroleerd en normaal tempo. Onze ritten gaan door de duinen en over het strand van Wassenaar. Voor meer info en heel veel foto's kun je ook op onze fb pagina endurance clinics kijken ;)

Karrimh WK Maleisië & WK Euston Park!!!!
Sera CEI***/ Khariton CEI**
Valkan CEI*** EK Euston Park/ Ghadir CEI*

Karrimh

Berichten: 3528
Geregistreerd: 02-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:19

Lizster schreef:
Iemand suggesties waar je het beste een strandrit zou kunnen maken? Welke maneges raden jullie nou echt aan?


Ik heb geen manege, maar voor de gevorderde ruiter is het mogelijk om op een internationaal lopende endurance Arabieren te rijden. Voor info en foto's zie mijn fb pagina endurance clinics ;)

Karrimh WK Maleisië & WK Euston Park!!!!
Sera CEI***/ Khariton CEI**
Valkan CEI*** EK Euston Park/ Ghadir CEI*

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-18 20:21

Emma_x schreef:
Hallo allemaal!
Ik rijd dus al 4 jaar paard. Van de zomer heb ik met een paar vriendinnen een buitenrit door het bos gemaakt, bij Manege Groot in Egmond aan den Hoef.
Binnenkort willen we dat weer daar gaan doen, maar dan over het strand! Nu weet ik dat het op het strand (bijna) altijd een harde galop wordt, en ik heb dat nog nooit gedaan.
Dus wil ik vragen of er nog
mensen tips hebben of dingen waar je op moet letten, of zelf daar gereden (of gewerkt) hebben en een leuke ervaring gehad hebben.

Groetjes van Emma :)


Bij Groot zou ik een van de fjorden vragen, zitten als een huis en betrouwbaar als wat.
En zo hard gaan de fjorden nou ook weer niet.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-11-18 20:37

A3a1 schreef:
Emma_x schreef:
Hallo allemaal!
Ik rijd dus al 4 jaar paard. Van de zomer heb ik met een paar vriendinnen een buitenrit door het bos gemaakt, bij Manege Groot in Egmond aan den Hoef.
Binnenkort willen we dat weer daar gaan doen, maar dan over het strand! Nu weet ik dat het op het strand (bijna) altijd een harde galop wordt, en ik heb dat nog nooit gedaan.
Dus wil ik vragen of er nog
mensen tips hebben of dingen waar je op moet letten, of zelf daar gereden (of gewerkt) hebben en een leuke ervaring gehad hebben.

Groetjes van Emma :)


Bij Groot zou ik een van de fjorden vragen, zitten als een huis en betrouwbaar als wat.
En zo hard gaan de fjorden nou ook weer niet.


Dankjewel, zal ik doen! Heb ze al zien rijden vanuit de kantine daar in de bak. Mijn moeder vond altijd dat fjorden helemaal niet lekker reden, maar van mijn buurvrouw heb ik gehoord dat ze juist een geweldige galop hadden. Rijden ze dan wel of niet lekker? XD

*Confused screaming*

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 09:49

Ik vind ze heerlijk rijden, je kunt heel gemakkelijk zitten blijven, het is dat ik geen fjord wil maar voor hun gangen zou ik misschien toch nog eens overstag gaan.


Trouwens wel super om te rijden, jaren terug daar met vacantie geweest en daar gereden.
Hoop wel dat ze de omstandigheden inmiddels verbeterd hebben voor de paardjes, er waren er toen die nog op een rijtje aan de halsters vastgemaakt stonden.

Ik reed toen op Violet, dat was echt een gouden meisje.
Die kan ik je zo aanraden.

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw

Paigeroxanne

Berichten: 62
Geregistreerd: 02-07-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-11-18 09:56

A3a1 schreef:
Ik vind ze heerlijk rijden, je kunt heel gemakkelijk zitten blijven, het is dat ik geen fjord wil maar voor hun gangen zou ik misschien toch nog eens overstag gaan.


Trouwens wel super om te rijden, jaren terug daar met vacantie geweest en daar gereden.
Hoop wel dat ze de omstandigheden inmiddels verbeterd hebben voor de paardjes, er waren er toen die nog op een rijtje aan de halsters vastgemaakt stonden.

Ik reed toen op Violet, dat was echt een gouden meisje.
Die kan ik je zo aanraden.


Ze hebben nu allemaal een eigen stal, de kleinere paardjes hebben zelfs op maat gemaakte stallen, geloof ik. Maar ik zal vragen naar een fjord! Ik vind ze er ook nog eens super knap uitzien dus dat moet wel goed zijn denk ik :)

*Confused screaming*

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-18 10:40

Wat fijn dat ze allemaal een eigen stal hebben nu!

Fijne rit +:)+

Vuurwerk helemaal zat?
Teken de petitie,!!!!
https://petities.nl/petitions/vuurwerkv ... htqSlfkUUw


Molly1230

Berichten: 402
Geregistreerd: 04-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 21:13

Heyy,
Ik weet niet of je nog wat aan mijn antwoord hebt of het ondertussen al heb gedaan?!
Het is een ontzettend leuke ervaring vind ik! Het is met 4 jaar rijervaring gewoon prima te doen hoor, een harde galop. Ik vind het zelf altijd het fijnst om dan in de verlichte zit te gaan staan.
Het is niet iets om je druk over te maken, het is echt een super vette ervaring! +:)+

Als je de rit al heb gereden, laat maar weten wat je ervan vond! <3

whatever's meant to be, will be♥


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vagabondo en 6 bezoekers