Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-18 20:05

Afgelopen april is mijn pony (6 jaar oud) uitgegleden op het asfalt tijdens een buitenrit.

Ze liep even een paar passen erg kreupel, maar dat was gauw over. Er was in eerste instantie een wat warme plek te voelen, maar ook dit was na een paar dagen koelen weg. Toen ben ik haar weer gaan belasten en werd ze helaas erg onregelmatig. Na een paar dagen rust was dit ook weggetrokken, maar een warme/dikke plek bleef. Voor mijn idee liep ze verder wel rad, dus ik heb het even aangekeken.

Helaas was het na 6 weken nog niet beter, dus ben ik met haar naar de kliniek gegaan (Bodegraven). Hier is een kreupelheidsonderzoek gedaan en een echo van haar been gemaakt. De DA vond haar iets kort lopen van achteren. Uit de echo kwam dat ze een slijmbeursontsteking had bij de achillespees. Kwam weinig voor volgens de DA en ook online kan ik er niet al te veel over vinden.

Advies was rust geven en dan zou het wel genezen. Boxrust raadde hij niet aan, omdat het lang kon gaan duren en ik ben hier zelf ook geen voorstander van. Medicijnen was geen optie en inspuiten raadde hij ook af, omdat aan de buitenkant niet duidelijk te zien is waar precies gespoten moet worden. Er zaten daardoor meer risico's aan dan de kans dat het verbetering zou geven.

Inmiddels zijn we behoorlijk wat maanden verder en is er eigenlijk nog bijna geen verbetering. Soms gaat het een paar dagen iets beter (lees: verminderde zwelling, minder warm. Het is nooit helemaal weg), maar het kan ook zo maar weer helemaal mis zijn.

Inmiddels word ik een beetje wanhopig en vraag me af of het ooit nog wel zal genezen.

Momenteel staat ze 24/7 buiten en zou ik behoorlijk wat aanpassingen moeten maken om haar bv snachts op stal te zetten. Maar zou dit het proces mogelijk versnellen? Of zal ze alleen maar drukker worden in de uren dat ze wel buiten staat waardoor de genezing van de nacht toch weer teniet wordt gedaan?

Heeft iemand misschien tips wat ik nog kan doen? Of ervaring met langdurige blessures die uiteindelijk toch nog genezen zijn? Ik hoor het graag!


annibel

Berichten: 1191
Geregistreerd: 20-07-08
Woonplaats: Achterhoek

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:07

Wat vervelend zeg!
Ik zou een second opinion doen bij een andere goede kliniek..
Krijg je helemaal geen begeleiding/controle meer? Ik zou toch willen weten hoe het been er nu van binnen uit ziet, om verder te gaan..

Als je met één vinger naar je paard wijst, wijzen er nog altijd 3 vingers naar jezelf.

amsterdam10
Berichten: 590
Geregistreerd: 03-05-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:11

Ik zou ook een andere kliniek om een second opinion vragen. Dan weet je wat er scheelt en kun je ook gericht aan herstel werken.

Lijkt mij dat een slijmbeursontsteking geen maanden hoeft te duren? Maar ik ben er verder niet bekend mee. Het lijkt me in ieder geval de moeite van verder onderzoek waard!
Laatst bijgewerkt door amsterdam10 op 04-12-18 20:14, in het totaal 1 keer bewerkt

00000000
Berichten: 1119
Geregistreerd: 11-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:11

Mijn merrie had het ook, ze is met pensioen en verder gegaan als fokmerrie. Slijmbeursonsteking komt helaas vaak weer terug is mijn ervaring...

Hoop dat het bij jouw paard niet het geval is.
Sterkte en beterschap!

Ik kan je wel indien je besluit een second opinion te doen Dierenhospitaal Visdonk aanraden.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:23

Ik zou ook een second opinion vragen. Misschien bij de Raaphorst in Wassenaar?

Gini
Berichten: 17895
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:34

Ik zou terug naar dezelfde kliniek gaan. Je hebt hun advies opgevolgd en het is nog niet over, dus moet er opnieuw (en anders) onderzocht worden.


ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 20:53

Is er alleen echo gemaakt en geen röntgenfoto's?
Zou dat alsnog laten doen om uit te sluiten dat er wat anders aan de hand is.
Er vlak onder ligt een gewricht,als daar wat kapot is kun je ook zwelling er om heen krijgen.
zou toch zeker willen weten hoe alles er uit ziet.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-18 23:42

Ik zou sowieso weer naar een kliniek gaan als het mijn paard was. Ik zou dan ook de Raaphorst aanraden. Ik snap niet helemaal dat ze in Bodegraven geen goede echo kunnen maken van de achillespees en daardoor dus niet kunnen inspuiten. Een paar jaar geleden is een paard van een stalgenoot in Wolvega geweest en daar konden ze duidelijk zien dat de achillespees beschadigd was en die is wel ingespoten. Na rustig aan opbouwen ( en een paar keer voor controle terug) doet ze nu al weer sinds een jaar na die diagnose alles met haar paard. Ze dressuurt, springt, rijd buiten in het bos.
Ikzelf heb hele goede ervaringen met de Raaphorst in Wassenaar. Zij hebben super apparatuur om benen van paarden te bekijken, echo en röntgen, hebben heel veel ervaring met blessures bij paarden, doen geen onnodige dingen, geven een gedegen opbouwadvies op papier mee en als ze zien dat het niet verbetert laten ze je niet eindeloos doormodderen.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

jillaroo

Berichten: 306
Geregistreerd: 31-01-10

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:17

Wat de mensen hierboven zeggen, naar een goede kliniek, foto's maken en verder kijken.

Ik vind het zelf heel vreemd dat je pony kennelijk ook nog geen ontstekingsremmers heeft gehad. Als zo'n warme plek en blessure blijft doorzeuren lijkt dat me toch het eerste en makkelijkste om te doen. Zeker als het ook om bijvoorbeeld banden zou kunnen gaan. Gewoon een weekje geven en kijken of het beter wordt (in overleg met dierenarts uiteraard).

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:22

Heel cru gezegd ben je "pas" 8 mnd onderweg.
Heb je zelf weleens een slijmbeursontsteking gehad? Dat geneest echt enorm langzaam.
Ik zou me pas zorgen gaan maken als je een jaar onderweg bent.
Uiteraard kan je van aanvullende diagnostiek wel wijzer worden als je het niet vertrouwd.

kleine muisjes hebben kleine wensjes,
beschuitjes met gestampte mensjes!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:23

Ik zou laseren. Dat kan bij verschillende behandelaars, ook bij jou in de buurt.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 00:55

het zou ook uit haar rug kunnen komen, klinkt misschien raar.
Door het uitglijden krijgt je rug ook een klap.
Heb je haar rug na laten kijken.

GUSTIxBILL

Berichten: 1981
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 05:41

Heb je laseren al geprobeerd ?
Zelf bij mijn paard(en) heel goede resultaten meegeboekt.
En baad het niet dan schaad het niet...

Ik zou zowiezo wel terug naar de kliniek gaan voor verdere onderzoeken. Desnoods voor een second opninion, zeker als je het niet vertrouwt.

Jet

Berichten: 11977
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 15:39

Bij de Raaphorst gebruiken ze als ze dat nodig vinden ook shockwave, maar ook lasertherapie, dit even ter aanvulling op mijn vorige bericht. Ook zijn ze heel goed in het bepalen waar de problemen vandaan komen, als dat uit de rug is, zullen ze dat ook vinden.

Paarden zijn net als lucht, zonder kan ik niet leven!
Vanuit de kop van Noord-Holland: Voor info klik op: Paardentaxi Jet

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-18 09:44

Bedankt voor jullie reacties!
Ook ik vond het vreemd dat de DA er verder niets mee wilde doen. Controle was volgens hem ook niet nodig zo lang er nog zwelling was, want dan was het toch nog niet over.
Maarja.. Ik ben dan ook geen fan van dierenartsen. Ik heb nu al te vaak meegemaakt dat ze een pony-blessure veel minder serieus nemen dat een sportpaard-blessure...

Ik zal ze nog een keer bellen om te vragen of ze er echt niet meer aan kunnen doen en anders de kliniek bellen die jullie noemen. Fijn zoveel positieve reacties over dezelfde kliniek.

@polly: is niet cru hoor. Ik weet dat het lang kan duren. Maar verbaast het je niet dat het nog niets verbeterd is? Er zou toch na 8 maanden enige verandering moeten zijn? Ik vind het echt niet erg al duurt het 3 jaar, maar ik begin nu langzaam de hoop op te geven.

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:26

_suus19_ schreef:
Bedankt voor jullie reacties!
Ook ik vond het vreemd dat de DA er verder niets mee wilde doen. Controle was volgens hem ook niet nodig zo lang er nog zwelling was, want dan was het toch nog niet over.
Maarja.. Ik ben dan ook geen fan van dierenartsen. Ik heb nu al te vaak meegemaakt dat ze een pony-blessure veel minder serieus nemen dat een sportpaard-blessure...

Ik zal ze nog een keer bellen om te vragen of ze er echt niet meer aan kunnen doen en anders de kliniek bellen die jullie noemen. Fijn zoveel positieve reacties over dezelfde kliniek.

@polly: is niet cru hoor. Ik weet dat het lang kan duren. Maar verbaast het je niet dat het nog niets verbeterd is? Er zou toch na 8 maanden enige verandering moeten zijn? Ik vind het echt niet erg al duurt het 3 jaar, maar ik begin nu langzaam de hoop op te geven.
waarom ga je niet een andere Veearts .En misschien komt het uit haar rug vandaan.

Katisa
Berichten: 160
Geregistreerd: 06-03-13

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 11:47

Nee, 8 maanden is niet lang voor een slijmbeursontsteking. Zelf ook gehad, ik denk dat het pas na 1,5 jaar een beetje houdbaar werd toen ik dat zelf had. Nu bijna 4 jaar later is het weer helemaal goed, maar bij (te) zware inspanning voel ik het nog wel.

Ik zou haar met rust laten, rustige beweging in een kleine groep of met 2 zetten bijv. En dan van de zomer nog maar eens kijken. Beweging aan de hand op geleide van het klinische beeld, dus bij kreupelheid in stap doe je niks, kreupelheid draf stukje stappen etc.

Pony's genezen vaak beter dan paarden, dat is een voordeel. En verder kost het veel tijd, rust en geduld.

Raamzicht
Berichten: 1370
Geregistreerd: 11-01-13

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 12:44

Waarom genezen pony's vaak beter dan paarden?

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:01

Wanneer je Naar dezelfde kliniek gaat loop je grote kans dat ze doorgaan op de eerste conclusie. Ga je naar een nieuwe en dan blanco met het uitglij verhaal en de lange periode zonder verbetering dan zullen ze gedegen onderzoek doen zonder zich vast te pinnen op de eerste conclusie.

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

ElCamino

Berichten: 8930
Geregistreerd: 01-03-05
Woonplaats: Naarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 15:04

hm, hier had een kennis met een paard met blessure aan de achilles-pees.
Dit is helaas na lange tijd niet goed gekomen, en daarbij was er een groot risico dat het weer terug zou keren en is het paard ingeslapen. Het schijnt idd weinig voor te komen.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 21:22

Ik heb een paard gehad die ook was uitgegleden op het asfalt. Ze viel op haar zij achter. Bleek later dat de kniebanden kapot waren aan de kant waar ze viel.....

Ik l*l niet met de wind mee nee...

lochsong
Berichten: 118
Geregistreerd: 03-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-18 23:58

Ik zou ook de Raaphorst aanraden. Onze pony is daar uitgebreid behandeld voor een heel ernstige peesblessure. Is met behandelingen, gecontroleerde beweging, aqua training en speciaal beslag toch goed gekomen. Heeft wel een jaar geduurd.

Anoniem

Re: Blessure gaat niet over. Wat kan ik nog doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 18:15

Is ze met de voorbenen uitgegleden of met de achterbenen?

_suus19_

Berichten: 1721
Geregistreerd: 20-06-10
Woonplaats: Ter Aar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-12-18 22:15

Joolien schreef:
Is ze met de voorbenen uitgegleden of met de achterbenen?


Met de achterbenen. Maar daardoor lag ze wel helemaal op de grond, dus ook met de voorbenen..

pompadour
Berichten: 1120
Geregistreerd: 10-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:25

_suus19_ schreef:
Joolien schreef:
Is ze met de voorbenen uitgegleden of met de achterbenen?


Met de achterbenen. Maar daardoor lag ze wel helemaal op de grond, dus ook met de voorbenen..

Is haar rug onderzocht . Klinkt raar maar daar ken ook ze haar kreupelhout van daan komen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Marus, Saaams, Selima en 70 bezoekers