Nerts in tuin, wat er mee te doen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Nerts in tuin, wat er mee te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 19:16

Dit weekend was een van onze kippen spoorloos verdwenen. Er lagen wel veren in het hok en in de ren. Inmiddels is de kip gevonden, onthoofd. Wij dachten aan een vos of marter. Vanmiddag zag ik ineens een mooi beestje in de tuin lopen. Toen ik er heen ging was die helemaal niet zo bang. Dacht eerst dat het een fret was die als huisdier is gehouden, maar het blijkt dus een nerts te zijn. Ontsnapt uit een farm hier vlak in de buurt. Ik heb de kattenreismand neergezet en daar ging hij al in (is natuurlijk gewend om in een hok te zitten), maar ik was net te laat om het deurtje te sluiten. Ik verwacht wel dat ik hem morgen of in ieder geval snel kan vangen.

Mijn vraag is, wat doe ik er dan mee:
- uitzetten in het bos? Weet niet of die nog in het wild kan overleven?
- terugbrengen naar de farm? Schijnt dan ze dan geen mooi leven hebben en tzt ook een vreselijke dood.
- de dierenambulance bellen? Die halen hem op, maar wat doen ze er dan mee?

daantjuhhh

Berichten: 26867
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Nerts in tuin, wat er mee te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:18

Ik heb hier echt totaal geen verstand van. Dus geen idee wat je zou moeten doen.
Maar ik ben wel nieuwsgierig naar het advies van andere bokkers

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:21

Bloodymary schreef:
Mijn vraag is, wat doe ik er dan mee:
- uitzetten in het bos? Weet niet of die nog in het wild kan overleven?
- terugbrengen naar de farm? Schijnt dan ze dan geen mooi leven hebben en tzt ook een vreselijke dood.
- de dierenambulance bellen? Die halen hem op, maar wat doen ze er dan mee?

Sowieso niet uitzetten in het wild. Met een beetje pech overleven ze helaas prima hier.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:21

Dierenambulance bellen???

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:26

Vogel en wilde dieren opvang bellen. Niet uitzetten.
Van waar ben je ? Dicht tegen de NL grens in Limburg zit het Wildlife opvang centrum.
Die weten hier vast en zeker raad mee.

Edit; deze dus
http://www.natuurhulpcentrum.be/index.p ... vangcentra

Staan ook een paar NL adressen bij zag ik

Lise81

Berichten: 2315
Geregistreerd: 08-09-04
Woonplaats: Eelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:42

Als een koe is losgebroken bel je wel de boer maar bij de nerts die van de farm is niet? Begrijp wel dat het sneu is maar vindt het wel ook een beetje meten met twee maten....


Als hij bij mij zou aankloppen zou ik hem denk ik stiekem zelf houden :+

Oehlala
Berichten: 4304
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Nerts in tuin, wat er mee te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 19:45

gewoon die boer even bellen?
en hoe weet je zo zeker dat het een nerts is? en geen wezel of iets dergelijks?
meestal zijn die farms zo afgesloten dat ook als ze ontsnappen, ze niet zomaar in de vrije natuur kunnen.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 19:59

Het is zeker een Amerikaanse nerts oftewel mink. Prachtige chocoladebruine vacht. Het is bekend dat er hier vlakbij een aantal ontsnapt zijn. Ik vind het niet vergelijkbaar met een koe. Het houden van nertsen is niet voor niets verboden.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:02

Bloodymary schreef:
Het is zeker een Amerikaanse nerts oftewel mink. Prachtige chocoladebruine vacht. Het is bekend dat er hier vlakbij een aantal ontsnapt zijn. Ik vind het niet vergelijkbaar met een koe. Het houden van nertsen is niet voor niets verboden.

Voor bestaande nertsenfokkerijen is het helemaal niet verboden hoor.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Nerts in tuin, wat er mee te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:04

In Belgiƫ wordt het niet voor niets uitgefaseerd. Ik zou de vogelopvang bellen idd :j

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:04

Waar zit je?
Eventueel zou je dierenopvangcentrum Opglabbeek kunnen contacteren. Zij zijn ervaren in het opvangen van dat soort spul (leeuwen, luipaarden etc) van inbeslagnames. Ze zoeken dan verder naar een plek.
Mocht dat te ver uit je richting zijn zou je ze wellicht kunnen bellen voor advies waar je ermee naartoe moet..

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:05

Bloodymary schreef:
Het is zeker een Amerikaanse nerts oftewel mink. Prachtige chocoladebruine vacht. Het is bekend dat er hier vlakbij een aantal ontsnapt zijn. Ik vind het niet vergelijkbaar met een koe. Het houden van nertsen is niet voor niets verboden.


Verboden? Volgens mij mag je nu nog steeds nertsen houden hoor.

Dat het verboden zou moeten zijn ben ik met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 20:31

Ik verplaats dit topic van Het leven zonder paarden naar Beestenboel, daar past het beter. :)

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 22:32

oomens schreef:
Bloodymary schreef:
Het is zeker een Amerikaanse nerts oftewel mink. Prachtige chocoladebruine vacht. Het is bekend dat er hier vlakbij een aantal ontsnapt zijn. Ik vind het niet vergelijkbaar met een koe. Het houden van nertsen is niet voor niets verboden.

Voor bestaande nertsenfokkerijen is het helemaal niet verboden hoor.


Nee dat weet ik. Maar het is dus niet voor niets verboden. Niet omdat het er zo diervriendelijk aan toe gaat.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 22:32

NatasjavE schreef:
Bloodymary schreef:
Het is zeker een Amerikaanse nerts oftewel mink. Prachtige chocoladebruine vacht. Het is bekend dat er hier vlakbij een aantal ontsnapt zijn. Ik vind het niet vergelijkbaar met een koe. Het houden van nertsen is niet voor niets verboden.


Verboden? Volgens mij mag je nu nog steeds nertsen houden hoor.

Dat het verboden zou moeten zijn ben ik met je eens.

Vanaf dit jaar is het verboden uit te breiden of een nieuwe farm op te zetten. Bestaande farms mogen nog tot 2023.

zorro

Berichten: 8761
Geregistreerd: 19-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:42

NenaC schreef:
en hoe weet je zo zeker dat het een nerts is? en geen wezel of iets dergelijks?


Een wezel of marter krijg je never nooit niet in een katten reismandje.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Nerts in tuin, wat er mee te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:49

Even googlen op je dichtsbijzijnde wildopvang.
Zeker niet laten zitten. Ze zijn een bedreiging voor de beschermde boommarters, wezels en hermelijnen en horen niet in het ecosysteem thuis.
Het beste zou zijn als alle los lopende nertsen gevangen worden, maar dat is niet haalbaar denk ik. Ik snap wel dat je ze niet terug wilt brengen naar de farm, maar ze zijn nog steeds eigendom van die boer.. helaas.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-18 22:50

Bedankt voor de tips over dat Opglabbeek. Heb het even bekeken, maar dat lijkt me niet van toepassing, aangezien het geen wild dier is dat hier leeft. Het is een hier gefokt dier dat van oorsprong in de USA leeft. Wordt dan denk ik toch de dierenambulance, maar wat zouden die er dan eigenlijk mee doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:51

Bloodymary schreef:
Bedankt voor de tips over dat Opglabbeek. Heb het even bekeken, maar dat lijkt me niet van toepassing, aangezien het geen wild dier is dat hier leeft. Het is een hier gefokt dier dat van oorsprong in de USA leeft. Wordt dan denk ik toch de dierenambulance, maar wat zouden die er dan eigenlijk mee doen?

Als het dier eigendom is van de farmer in de buurt en daar ook alszijnde geregistreerd staat gaat hij (lijkt mij) terug. Heel sneu maar de dierenambulance mag geen dieren 'stelen', al helemaal niet als je logisch kan bedenken waar het dier vandaan komt.

Pluttersput

Berichten: 15016
Geregistreerd: 11-09-05

Re: Nerts in tuin, wat er mee te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:04

Opglabbeek vangt ook kippen, eenden etc op. Je zou ze allicht morgen kunnen bellen voor advies :j

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Re: Nerts in tuin, wat er mee te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:11

Ik denk niet dat die beestjes geregistreerd staan in de zin van een chip of merknummer aan het lijf. Ik zou de wildlife opvang bellen. Die beestje hebben echt geen fijn leven op zo'n boerderij en ik zou persoonlijk doen alsof ik er niets van af weet en gewoon aanbieden bij de wildlife opvang.
Ik denk niet dat die boer zich zorgen maakt om het welzijn van die diertjes die ontsnapt zijn en actief bezig is om ze terug te vangen?

Thats_Me

Berichten: 10940
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: N-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:11

zorro schreef:
NenaC schreef:
en hoe weet je zo zeker dat het een nerts is? en geen wezel of iets dergelijks?


Een wezel of marter krijg je never nooit niet in een katten reismandje.


Hoezo niet? Heb zelf ooit een steenmarter op die manier gevangen. Ging wel om een verzwakt exemplaar maar ondanks dat wel heel wild diertje hij is door de dierenambulance naar de opvang in Belgiƫ gebracht en nadat hij aangesterkt was weer uitgezet.

Bij een nerts die de omgang van mensen gewend is zou het ook goed kunnen lukken. Heb met meerdere nertsen op een opvang gewerkt en die dieren zijn zeker wel te vangen. Al moet je het wel vaak in 1x goed doen want ze zijn heel erg slim.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:14

Heel eerlijk? Er zijn amper opties voor nertsen in Nederland en ik zou hem eerder nog laten lopen.

Een nerts terugbrengen naar de farm betekent een doodvonnis. Een nerts groeit vaak op in een kooi met broers en zussen. Als ze dat dier al terug zetten, is dat in een vreemde kooi en zal dat veel stress en ruzie of gevechten geven. Of ze zetten hem niet terug, vanwege het risico van insleep van ziektes. Dan maken ze hem meteen af.

Opvangen willen geen nertsen en een enkele gelukkige nerts komt bij een opvang terecht waar ze een plek vinden. Maar vaak zijn ze niet te hanteren en alleen als je echt ruimte hebt, dan kun je zo'n dier goed houden. Ik ken een enkeling die dat gedaan heeft. Maar die plekken zijn echt heel schaars. Dan heb je echt een verblijf nodig van het liefst 4m2 of meer met een zwembad. Maar ze zijn niet tam en kunnen heel hard bijten. Ik weet niet of je dat moet willen.

Ik heb een keer een nerts opgevangen en die hebben we in laten slapen (wisten niet waar is vandaan kwam). Klinkt rigoureus, maar het alternatief is lang niet altijd beter. Terugbrengen betekent letterlijk uitstel van executie en een dier in leven houden terwijl je geen goede verzorging of plek hebt, ben ik ook geen voorstander van. Je moet echt kennis van zaken hebben om een nerts goed te kunnen houden als je het dierwaardig wilt doen.

Overigens overleven de meeste nertsen het niet. Er zijn wel wat wilde nertsen bekend, maar niet dat het een plaag is in Nederland. De meeste worden doodgereden.

beert
Berichten: 2426
Geregistreerd: 26-01-08
Woonplaats: Zuid Nederland

Re: Nerts in tuin, wat er mee te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:16

Nertsen mogen niet uitgezet worden, itt tot steenmarters en wezels. Dus de kans dat een wildopvang het dier wil, is klein. Zij kunnen er vervolgens ook niks mee helaas. Het zijn geen inheemse marters.

No_No

Berichten: 6676
Geregistreerd: 31-03-07
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:19

Nertsen kunnen een besmettelijke ziekte dragen die voor marterachtigen dodelijk zijn. Nertsenfokkers doen er eigenljjk niets aan omdat die dieren gehouden worden voor de vacht.
En loslopende nerts kan dus het beste gevangen worden en daarna getest op de ziekte. Als het drager is kan het dier het beste ingeslapen worden.