Modder en hoefproblemen voorkomen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Modder en hoefproblemen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-12-18 22:33

Hallo bokkers,

Na een paar daagjes regen staan de paddocks blank. Resultaat is een glibberige modderlaag. Bestraten is helaas geen optie, de grond is niet van ons (binnenkort wordt de boel wel weer gekeerd). Wat zijn jullie ervaringen met het risico op mok, rotstraal en andere aandoeningen bij natte / modderige paddocks? Gebruiken jullie preventief middelen zoals Dry Feet of iets anders om problemen te voorkomen? Pony’s staan ‘s nachts op stal dus dan kunnen de hoeven wel weer wat drogen. Pony’s krijgen ruwvoer + vitaminebrok en staan zoveel mogelijk buiten. En heeft het keren van de grond bij jullie echt geholpen om het water beter weg te laten lopen?

Thanks :o


Bralindy

Berichten: 3326
Geregistreerd: 06-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 22:46

Mijn ervaring is dat rotstraal ed komt door de urine en mest. Dus: echt schone stal en weide/paddock. Bij deze bacterie moet je ook niet gaan teren (of in de modder wat dan de hoef afsluit), want ze gedeien goed in een zuurstofarme omgeving. Ik heb zelf beginnende rotstraal behandelt door stal goed te laten uitmesten, eerst een paar keer in de biotex zodat evt prut eruit komt en behandelt met blauwspray. Was binnen 8 weken (een hoefsmid beurt) weg.
Bij mok is mijn ervaring dat het van binnenuit begint (slechte weerstand) waardoor de huid zwakker wordt en wondjes (mok) ontstaat.

Dus: goed voer, goede weerstand en droge omgeving (met name niet in de mest en urine staan) en dan kan een paard veel hebben.

"Unable are the loved to die, for love is immortal." - Emily Dickinson

Myrthe_x

Berichten: 247
Geregistreerd: 16-01-11
Woonplaats: Leiden

Re: Modder en hoefproblemen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:08

Mijn haflinger staat nu in een paddock met bestraat gedeelte, maar ze staat eigenlijk liever op in het zand. Staat ook vaak in het natte, ik doe bij hele natte periodes preventief wat teerspray op haar hoeven, omdat zij hier gevoelig voor is. Gaat prima zo. Maar eigenlijk nooit hele erge rotstraal gehad in de paddock hier. Ze heeft vroeger hele erge rotstraal gehad door een pension stal die haar box niet grondig genoeg uitmestte door de urine en mest.

Sofie (l)


palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Modder en hoefproblemen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 23:16

Zorg idd voor een gezond paard, dan zal hij ook niet of weinig last hebben van dat soort kwaaltjes.

Onze paarden staan 24/7 op de wei waar we niet echt aan modder ontkomen maar nog nooit last gehad van rotstraal of mok oid door de modder en nattigheid (eerder door veel zon op een gevoelige huid).

Op stal idd zorgen dat het schoon is als je paard toch al gevoelig is.

je leven is meer waard met een bretons trekpaard! :D

palousa_boy @ [HTT] Ons project in Frankrijk

Gabrielletje
Berichten: 126
Geregistreerd: 03-12-18

Re: Modder en hoefproblemen voorkomen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-12-18 22:40

Dank!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: carina, HighFly_, Myrthe1, noordje, RvT, Sarah_Elise, xYaartje, Zoolgangster en 96 bezoekers